Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
- Men neme een paar Boeings, type speelt geen rol, men zette de banden plat zodat ze aan de grond moeten blijven.
- Men neme een paar vrachtwagens en blokkeer ze op een parking zodat ze niet wegkunnen.
- Men neme een paar vrachtschepen (zeeschepen) en legt ze aan de ketting.
Met deze drie simpele regels kan men een immense bijdrage aan het milieu leveren. Wil men nog meer dan kan men vragen aan de automobilisten om hun vervuiling, wat in vergelijking met de 3 hierboven aangehaalde, slechts een "scheet in een fles" is, te verminderen door aan x-aantal toeren te schakelen en door in y-versnelling te blijven enz.... Voor de schatkist zou alleen het vrachtwagen item van tel zijn want de andere betalen sowieso geen of in het geval van de schepen een minimum aan accijnzen, dus van regeringszijde uit zou er geen bezwaar mogen komen??
We worden tegenwoordige bijna dagelijks om de oren geslagen met milieuvriendelijke modellen. Op het aanstormende Brusselse Autosalon heeft nagenoeg elke massaconstructeur wel één of andere CO2-vriendelijke versie in de aanbieding. En omdat de CO2-uitstoot recht evenredig is, zijn die modellen ook pomp- en budget-vriendelijk. Tenminste, dat is de theorie. De VAB ging na in hoeverre dergelijke eco-wagens effectief blijken in het dagelijks gebruik. Zowel de zuinige dieselwagens met partikelfilter (à la Polo Bluemotion) als de benzine Hybridewagens (de Toyota Prius of Honda Civic Hybrid) werden aan de tand gevoeld.
Gemiddeld ligt het normverbruik van dergelijke eco-modellen met dieselmotor anderhalve liter per 100km lager dan bij een model zonder speciale ingrepen. Wanneer een testrijder volgens de principes van het eco-rijden een gemengd parcours aflegt verbruikt hij gemiddeld 1,2 liter minder dan bij een conventioneel exemplaar. Het gerealiseerde verbruik ligt dan nog wel 6% boven het normverbruik. Als normale bestuurders, huisvaders en gezinnen, het stuur nemen slinkt het verbruiksvoordeel weg. Zij verbruiken tot 73% meer dan het opgegeven verbruik. Een eco-versie is dan slechts een halve liter zuiniger dan een conventionele auto. Bij de huidige dieselprijzen levert dat amper € 0,6 voordeel per 100km op.
Bij de hybridewagens is de winst volgens de constructeur 0,9l/100km. Een professionele testrijder houdt daar in de praktijk 0,8l van over, al zijn de gerealiseerde verbruikscijfer dan al 31% boven die van de constructeur. Gezinnen verbruiken nog een stuk meer maar realiseren in vergelijking met niet-hybride-modellen wel een verbruikswinst van 0,9l/100km. Een ‘normale' bestuurder komt 61% boven het normverbruik van de constructeur uit.
VAB gebruikt de resultaten om de nadruk te leggen op de principes van eco-rijden. Bovenstaande voertuigtypes zijn wel zuiniger dan modellen zonder modificaties, maar de resultaten worden verwaarloosbaar als de bestuurder z'n rijstijl niet aanpast. Wie zich die principes meester maakt, heeft het meeste voordeel bij een zuinige dieselversie, klinkt het bij de automobilisten-organisatie.
Er zou begin volgend jaar ook nog een nieuwe Ford Focus komen die maar een uitstoot zou hebben van 114g CO2 heb ik dit weekend gelezen!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Ze zullen wel moeten he.
Zou er ook zo'n bmw komen die onder de 115g CO2 zal zitten
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment