Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wutputt
    started a topic Waterstof

    Waterstof

    Waterstof wordt als een van de alternatieve brandstoffen van de toekomst aanzien. Laat waterstof reageren met zuurstof uit de lucht en er komt een hoop energie vrij, en enkel waterdamp uit de uitlaat. Gedaan met CO2-emissies, gedaan met de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Dit lijkt wel dé oplossinig waarop we hebben zitten wachten. Maar is dit werkelijk zo?


    Waarom zouden we overstappen op waterstof voor het aandrijven van onze auto’s? Onze huidige auto’s worden aanzien als grote vervruilers. Niet alleen stoten ze CO2 uit, hetgeen een broeikasgas is en aanzien wordt als een van de veroorzakers van de klimaatsveranderingen, ze stoten ook een hoop andere vuiligheid uit (NOx, SOx, CO, HC, partikels, etc.). Daarenboven komen er steeds meer doemverhalen naar boven drijven, die voorspellen dat de olievoorraden binnen enkele tientallen jaren volledig opgebruikt zullen zijn. Waterstof (H2) zou hiervoor de oplossing kunnen bieden Want als we even naar de chemische reactie kijken dan ziet dat er zeer goed uit:

    H2 (waterstof) + O2 (zuurstof uit de lucht) → H2O (waterdamp) + veel energie

    Waterstof is evenwel een ander goedje als benzine of diesel. Zo is waterstof bij kamertemperatuur een gas, en geen vloeistof. Het is daarenboven zeer licht. Waterstof heeft ook een hogere energiewaarde als benzine en diesel (zo’n 2,75 keer groter), is makkelijker te ontsteken en brandbaar over een breder lucht/brandstof-bereik als benzine of diesel.


    Hoe kan waterstof nu concreet gebruikt worden in een auto? Er zijn twee mogelijke manier: ofwel laten we een verbrandingsmotor op waterstof draaien, ofwel laten we een brandstofcel elektriciteit creëren die de auto elektrisch aandrijft. Een combinatie van beiden zou ook mogelijk zijn.

    De brandstofcel is een chemische apparaat dat een brandstof en een oxidant laat reageren waardoor er elektriciteit gecreëerd wordt. De waterstofbrandstofcel laat waterstof met zuurtstof uit de lucht reageren om elektriciteit te genereren. Brandstofcellen bestaan er in alle geuren en kleuren: verschillende vermogens, verschillende groottes, verschillende werkingstemperaturen, etc. De elektriciteit die de brandstofcel creëert, wordt gebruikt om een elektrische motor aan te drijven. De voordelen zijn een hogere efficiëntie dan een waterstofverbandingsmotor. Maar het systeem weegt nogal zwaar, de huidige brandstofcellen moet op temperaturen boven 0°C gehouden worden, en ze accepteren enkel zuivere waterstof.

    De waterstofverbrandingsmotor is gebaseerd op een benzinemotor, aangezien de verbranding van waterstof het nauwst aansluit bij de verbanding van benzine. De ombouw van benzinemotor naar waterstofmotor is niet erg ingrijpend, bewijs daarvan is BMW’s Hydrogen 7. Deze kan op zowel waterstof als benzine rijden, enkel klinkt hij wat rauwer op waterstof. Echter is de opslag van waterstof een ander paar mauwen, maar daar kom ik later nog op terug. Dit is dan ook de reden waarom BMW voor een grote 7 heeft gekozen: meer plaats voor opslag. Ook het feit dat er een 6.0 V12 onder de kap ligt heeft zo zijn redenen. Deze motor levert ‘maar’ 260 pk, nochtans is de energiewaarde van waterstof 2,75 maal groter als die van benzine. Hoe kan het dan dat die waterstofmotor zo weinig vermogen levert? Wel de energiewaarde is uitgedrukt in joules per kilogram en waterstof heeft een heel lage dichtheid. Vandaar dat de specifieke energiewaarde van waterstof die van belang is bij interne verbrandingsmotoren lager is dan die van benzine. Het is dus onmogelijk voor een waterstofmotor om hetzelfde vermogen en verbruik van een benzinemotor te halen. Echter eens de waterstofmotor verder ontwikkeld wordt zullen zowel vermogen als verbruik. De motor uit de Hydrogen 7 werkt momenteel nog met indirecte injectie voor waterstof (enkel de benzine wordt direct geïnjecteerd) en doordat hij op zowel benzine als waterstof moet kunnen rijden is hij niet geoptimaliseerd voor de waterstofverbranding. Zo heeft waterstof een hoog octaangetal waar de Hydrogen 7 niet ten volle van kan profiteren. Waterstof wordt momenteel ook als gas geïnjecteerd. Door over te stappen naar directe injectie zou waterstof ook als vloeistof ingespoten kunnen worden. Dit zorgt voor een grote koeling, veel meer als bij direct geïnjecteerde benzinemotoren. Er zit dus nog voldoende potentieel in de waterstofmotor voor verdere ontwikkeling.

  • Moeftie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Waterstof is een belachelijke hype.

    Het is onwaarschijnlijk onduurzaam.


    Ik krijg er het schijt van.
    De enige échte duurzame oplossing voor transport op lange termijn is electriciteit.
    Altijd leuk om terug te kijken naar “voorspellingen” of oude wijsheden. Discussie over waterstof is nog niet ten einde. Maar elektriciteit lijkt het toch te winnen. Ook voor vrachtwagens en bussen.

    Leave a comment:


  • krulle
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Een tank die 300 liter inneemt, en waar je 200km ver mee komt.



    efficiëntie
    en vooral grappig als je weet dat een volle tank maar 1 week meegaat bij stilstand

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    Ik denk dat je wel wat betere argumenten gaat nodig hebben.

    Ga anders eens met Pecquer in discussie over elektriciteit vs. waterstof

    Dat pecquer een verwoed waterstof voorstander is is al lang duidelijk.


    spijtig.

    Leave a comment:


  • Carlito
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Ik denk dat je wel wat betere argumenten gaat nodig hebben.

    Ga anders eens met Pecquer in discussie over elektriciteit vs. waterstof

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
    KdG is ermee op TV geweest eergisteren, dat rot busje heeft amper 1/3 van het vermogen

    woooooeeeehoew zeggen we dan, zeker met die schrale duurzaamheid.
    http://www.autoforum.be/showpost.php...postcount=4897

    Leave a comment:


  • bmw alpina
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    werkte daar in 93
    heb je de chloor/waterstofkant gedaan of de polyolefinen (oude of nieuwe fabriek) ?
    Ik meen dat dat de polyolefinen waren. Men produceerde er in alle geval plastieken korrels die dan als basis moesten dienen voor verdere productie. 't Zit wel al ver in mijn geheugen want dat is al meer dan 6 jaar geleden.

    Leave a comment:


  • toto
    replied
    Nieuw type waterstoftank verdubbelt actieradius

    http://www.hln.be/hln/nl/940/Autonie...ieradius.dhtml

    Leave a comment:


  • Avantus
    replied
    Als het al 200km was bij die van KDG... ik dacht iets meer dan 100km, en een top van met moeite 120.

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door toto Bekijk Berichten
    En ze zijn nog altijd geen millimeter opgeschoten.

    Een tank die 300 liter inneemt, en waar je 200km ver mee komt.



    efficiëntie

    Leave a comment:


  • toto
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    bmw is al 30 jaar bezig met het ontwikkelen van een wagen op waterstof
    En ze zijn nog altijd geen millimeter opgeschoten.

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
    KdG is ermee op TV geweest eergisteren, dat rot busje heeft amper 1/3 van het vermogen

    woooooeeeehoew zeggen we dan, zeker met die schrale duurzaamheid.

    Echt schaamtelijk.

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Moest men nu eens de immense (you have no idea...) investeringen, die men nu in het ontwikkelen van die waterstoftechnologie pompt, eerder richten naar de ontwikkeling en evolutie en efficiëntieverhoging van elektriciteitskracht en elektriciteitsopslag...

    Achja... vroeg of laat wreekt het zich toch.

    Ik geloof er geen zier in. Het is véél te ingewikkeld, die technologie. We gebruiken al meer dan 100 jaar alternatieve energie. Die gaan we gewoon laten voor wat het is, en onze 'gok' inzetten op iets waar we totaal niets van kennen, én waarvan we weten dat het ons onwaarschijnlijk veel poen gaat kosten?

    Het probleem waar we voorstaan is geen vraagstuk van chemische formuletjes, het is een vraagstuk van duurzame, goedkope, en vooral eenvoudige energie.

    Leave a comment:


  • Avantus
    replied
    KdG is ermee op TV geweest eergisteren, dat rot busje heeft amper 1/3 van het vermogen

    woooooeeeehoew zeggen we dan, zeker met die schrale duurzaamheid.

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Als we nu eens allemaal 500 euro in de open haard gooien?

    Leave a comment:


  • matteus
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BMW Power Bekijk Berichten

    "Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn.


    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    bmw is al 30 jaar bezig met het ontwikkelen van een wagen op waterstof

    Leave a comment:


  • BMW Power
    replied
    Eerste waterstoftankstation in België Deze ochtend is in Ruisbroek het allereerste waterstoftankstation langs een Europese autosnelweg geopend. Het is meteen ook het eerste station in België waar je waterstof kan tanken. Na Berlijn (2006) en München (2007) heeft petroleummaatschappij Total een derde waterstoftankstation operationeel gemaakt. De nieuwe installatie in Ruisbroek, langs de autosnelweg Brussel-Parijs, is in de eerste plaats bedoeld om de Hydrogen 7-vloot van BMW te bedienen.

    "Het tankstation dat Total vandaag geopend heeft, biedt ons de mogelijkheid om de gebruikers in België waterstof op een dagelijkse basis te laten ervaren", zegt Philippe Dehennin, gedelegeerd bestuurder van de Belgische BMW-importeur.

    Het waterstoftankstation in Ruisbroek is het allereerste in België en het eerste gelegen langs een Europese autosnelweg. Het gaat om een samenwerking tussen Total, BMW en Linde, dat de waterstoftechnologie leverde.

    Vloeibare waterstof ligt er opgeslagen in een bovengrondse tank bij een temperatuur van -253 °C. De installatie werd zo ontworpen dat ze in de toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen (bussen, auto's), afhankelijk van de ontwikkelingen op dat gebied.

    "Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn. BMW is al sinds dertig jaar bezig met het ontwikkelen van een concept voor een wagen met een verbrandingsmotor aangedreven door waterstof. Met de productie van 100 BMW Hydrogen 7 wagens, hebben we al bewezen dat het haalbaar is", aldus Philippe Dehennin. "Het is nu de taak van de aandeelhouders, politici en industrie om samen te werken en deze nieuwe technologie een tastbare realiteit te maken voor de toekomst van onze kinderen."

    www.autoscoops.eu

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
    Da's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.
    werkte daar in 93
    heb je de chloor/waterstofkant gedaan of de polyolefinen (oude of nieuwe fabriek) ?

    Leave a comment:


  • Guest's Avatar
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk Berichten
    wist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof

    in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
    10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
    Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics
    op vanhool hadden ze ook zoiets, was wel lachen

    Leave a comment:

Working...
X