Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterstof

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • bobo
    replied
    bmw is al 30 jaar bezig met het ontwikkelen van een wagen op waterstof

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Eerste waterstoftankstation in België Deze ochtend is in Ruisbroek het allereerste waterstoftankstation langs een Europese autosnelweg geopend. Het is meteen ook het eerste station in België waar je waterstof kan tanken. Na Berlijn (2006) en München (2007) heeft petroleummaatschappij Total een derde waterstoftankstation operationeel gemaakt. De nieuwe installatie in Ruisbroek, langs de autosnelweg Brussel-Parijs, is in de eerste plaats bedoeld om de Hydrogen 7-vloot van BMW te bedienen.

    "Het tankstation dat Total vandaag geopend heeft, biedt ons de mogelijkheid om de gebruikers in België waterstof op een dagelijkse basis te laten ervaren", zegt Philippe Dehennin, gedelegeerd bestuurder van de Belgische BMW-importeur.

    Het waterstoftankstation in Ruisbroek is het allereerste in België en het eerste gelegen langs een Europese autosnelweg. Het gaat om een samenwerking tussen Total, BMW en Linde, dat de waterstoftechnologie leverde.

    Vloeibare waterstof ligt er opgeslagen in een bovengrondse tank bij een temperatuur van -253 °C. De installatie werd zo ontworpen dat ze in de toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen (bussen, auto's), afhankelijk van de ontwikkelingen op dat gebied.

    "Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn. BMW is al sinds dertig jaar bezig met het ontwikkelen van een concept voor een wagen met een verbrandingsmotor aangedreven door waterstof. Met de productie van 100 BMW Hydrogen 7 wagens, hebben we al bewezen dat het haalbaar is", aldus Philippe Dehennin. "Het is nu de taak van de aandeelhouders, politici en industrie om samen te werken en deze nieuwe technologie een tastbare realiteit te maken voor de toekomst van onze kinderen."

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
    Da's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.
    werkte daar in 93
    heb je de chloor/waterstofkant gedaan of de polyolefinen (oude of nieuwe fabriek) ?

    Leave a comment:


  • B4_avant
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk Berichten
    wist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof

    in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
    10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
    Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics
    op vanhool hadden ze ook zoiets, was wel lachen

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

    ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
    Da's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    wist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof

    in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
    10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
    Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    bijna
    46kg meer zelfs

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
    Wat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?
    bijna

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    wikipedia zegt 13546 kg

    Leave a comment:


  • bobo
    replied


    een illustratie

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

    ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
    Zakt dat niet in de grond weg?


    Wat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen

    ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
    Er zijn wel efficientere manieren om waterstof te maken dan electrolyse.


    De alternatieve manieren staan hier in het begin van het topic vermeld.


    Elektolyse heeft de beste verhouding milieuvriendelijkheid/snelheid.


    Helaas is het ook zeer inefficiënt.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    In die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede ).


    Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.


    En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.
    Er zijn wel efficientere manieren om waterstof te maken dan electrolyse.

    Ik mag er trouwens niet aan denken dat wij binnen x aantal decennia allemaal met zo'n muistil prius ding op de baan zitten, dan nog een geleide besturing via GPS en allerlei sensoren en het is helemaal om zeep. Op dat vlak ben ik een echte conservatief.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
    Euh ....

    In die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede ).


    Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.


    En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten


    Ik krijg er het schijt van.
    De enige échte duurzame oplossing voor transport op lange termijn is electriciteit.
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Even een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:


    Frankfurt Airport in 2004:

    520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
    130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo

    Voor 50 Jumbo-jets per dag:
    2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag

    Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.

    Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.

    Euh ....

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    tanken doe je op kaffee, bij wijze van spreken

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
    Het enige waarom waterstof zo'n populaire hype aan het worden is, is omdat het op héél korte termijn 'doeltreffend' lijkt, omdat er uit de uitlaat alleen maar water komt...

    én omdat we allemaal met onze good old verbrandingsmotortjes kunnen blijven rondtuffen, mits een paar aanpassingen.

    Mensen willen een 'échte' motor, en willen 'échte' brandstof.
    én omdat de olie industrie voor zichzelf dan een nieuwe bestaansreden kan creëren.
    Bij een wagen op batterijen geen reden meer om te gaan tanken...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Kan je nagaan hoeveel kerosine er doorgesjast wordt per dag

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Even een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:


    Frankfurt Airport in 2004:

    520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
    130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo

    Voor 50 Jumbo-jets per dag:
    2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag

    Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.

    Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.

    Leave a comment:

Working...
X