Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Waterstof
Collapse
X
-
Guest repliedEerste waterstoftankstation in BelgiëDeze ochtend is in Ruisbroek het allereerste waterstoftankstation langs een Europese autosnelweg geopend. Het is meteen ook het eerste station in België waar je waterstof kan tanken. Na Berlijn (2006) en München (2007) heeft petroleummaatschappij Total een derde waterstoftankstation operationeel gemaakt. De nieuwe installatie in Ruisbroek, langs de autosnelweg Brussel-Parijs, is in de eerste plaats bedoeld om de Hydrogen 7-vloot van BMW te bedienen.
"Het tankstation dat Total vandaag geopend heeft, biedt ons de mogelijkheid om de gebruikers in België waterstof op een dagelijkse basis te laten ervaren", zegt Philippe Dehennin, gedelegeerd bestuurder van de Belgische BMW-importeur.
Het waterstoftankstation in Ruisbroek is het allereerste in België en het eerste gelegen langs een Europese autosnelweg. Het gaat om een samenwerking tussen Total, BMW en Linde, dat de waterstoftechnologie leverde.
Vloeibare waterstof ligt er opgeslagen in een bovengrondse tank bij een temperatuur van -253 °C. De installatie werd zo ontworpen dat ze in de toekomst ook gasvormige waterstof zou kunnen verdelen voor andere voertuigen (bussen, auto's), afhankelijk van de ontwikkelingen op dat gebied.
"Een auto op waterstof is absoluut de optimale oplossing op lange termijn. BMW is al sinds dertig jaar bezig met het ontwikkelen van een concept voor een wagen met een verbrandingsmotor aangedreven door waterstof. Met de productie van 100 BMW Hydrogen 7 wagens, hebben we al bewezen dat het haalbaar is", aldus Philippe Dehennin. "Het is nu de taak van de aandeelhouders, politici en industrie om samen te werken en deze nieuwe technologie een tastbare realiteit te maken voor de toekomst van onze kinderen."
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk BerichtenDa's toevallig, ik ben daar tijdens mijn middelbare school carriere nog op bezoek geweest.
heb je de chloor/waterstofkant gedaan of de polyolefinen (oude of nieuwe fabriek) ?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk Berichtenwist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof
in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenx-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen
ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
Leave a comment:
-
Guest repliedwist je dat er al een speelgoedwagentje is op waterstof
in elkaar zetten ansluiten op een zonnepaneel en rijden maar
10 minuten op zonnepaneel is 7 minuten rijden
Helaas enkel te bestellen door scholen bij hydrogenics
Leave a comment:
-
Guest replied -
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenWat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?
Leave a comment:
-
Guest repliedwikipedia zegt 13546 kg
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenx-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen
ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
Wat is dat nu weer 13.5 ton per kuub of zo?
Leave a comment:
-
x-aantal decenia is al heel erg lang gegrepen
ik heb nog electrolyse bij solvay gedaan; heel erg knap dat kwikbad van een voetbalveld groot
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk BerichtenEr zijn wel efficientere manieren om waterstof te maken dan electrolyse.
De alternatieve manieren staan hier in het begin van het topic vermeld.
Elektolyse heeft de beste verhouding milieuvriendelijkheid/snelheid.
Helaas is het ook zeer inefficiënt.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenIn die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede).
Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.
En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.
Ik mag er trouwens niet aan denken dat wij binnen x aantal decennia allemaal met zo'n muistil prius ding op de baan zitten, dan nog een geleide besturing via GPS en allerlei sensoren en het is helemaal om zeep. Op dat vlak ben ik een echte conservatief.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenEuh ....
In die eerste posts doel ik uiteraard enkel op de auto-industrie hé (daarover ging het ook in de post waarop ik repliede).
Niemand zegt dat vliegtuigen en auto's op dezelfde soort brandstof moeten werken.
En het was slechts een voorbeeld om de inefficiëntie van waterstof aan te tonen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
Ik krijg er het schijt van.
De enige échte duurzame oplossing voor transport op lange termijn is electriciteit.Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenEven een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:
Frankfurt Airport in 2004:
520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo
Voor 50 Jumbo-jets per dag:
2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag
Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.
Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.
Euh ....
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenHet enige waarom waterstof zo'n populaire hype aan het worden is, is omdat het op héél korte termijn 'doeltreffend' lijkt, omdat er uit de uitlaat alleen maar water komt...
én omdat we allemaal met onze good old verbrandingsmotortjes kunnen blijven rondtuffen, mits een paar aanpassingen.
Mensen willen een 'échte' motor, en willen 'échte' brandstof.
Bij een wagen op batterijen geen reden meer om te gaan tanken...
Leave a comment:
-
Guest repliedKan je nagaan hoeveel kerosine er doorgesjast wordt per dag
Leave a comment:
-
Guest repliedEven een berekening aanhalen uit een presentatie uit 2005 van Ulf Bossel:
Frankfurt Airport in 2004:
520 jet departures per dag, 50 Jumbo jets (747)
130 ton kerosine per Jumbo = 50 ton 'Liquid Hydrogen' per Jumbo
Voor 50 Jumbo-jets per dag:
2.500 ton LH2/dag --> 36.000 m³ LH2/dag --> nodig: 22.500 m³ water/dag
Wat wil zeggen dat er een continue 'output' nodig is van 8 (!) 1 GigaWatt energiecentrales voor de elektrolyse, vloeibaar maken, transport, en tanken van LH2.
Of m.a.w.: minstens 25 nucleaire centrales PLUS de volledige water-consumptie van Frankfurt zelf, zijn nodig om alle 520 jets te laten opstijgen op Frankfurter Airport.
Leave a comment:
Leave a comment: