Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Drukvulling: turbo, compressor, comprex, intercooler, ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
    Wil je veel vermogen bij hoge toerentallen, dan moet je een inlaatspruitstuk met korte buizen hebben, en liefst ook met een grote diameter.

    Wil je echter veel koppel in de lagere toerentallen, dan moet je naar een spruitstuk met langere inlaatbuizen en liefst ook een kleinere diameter gaan. Hoe lager het toerental waarbij je wilt dat het volumetrisch rendement piekt (en dus ruwweg gezegd ook het koppel), hoe langer de inlaatbuizen moeten zijn.

    Concrete cijfers kan ik je helaas niet geven, want die verschillen voor elke motor, zoals Carlito al schreef. Aangezien je met een roots-blazer zit, mag je de inlaatbuizen wel niet te klein qua diameter maken, anders ben je de inlaatstoom aan het hinderen.

    Is het ook niet, dat als je een inlaattraject bouwt dat een conische vorm heeft (dus in kleine diameter begint, en in grote diameter eindigt aan de inlaatkanalen), je een soort natuurlijke overdruk creeert bij lage toeren, en daardoor meer koppel bereikt?
    Zoiets heb ik opgevangen op school, maar is dat wel effectief?

    Leave a comment:


  • Wutputt
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door plexie
    Hallo, ik ben net nieuw hier, en heb een vraag...

    ik ben aan het bouwen met een 2 ltr. golf 8v blok.
    nu vraag ik me af: moet mijn inlaat spruitstuk lang of kort zijn om koppel te krijgen.
    ik heb een m45 blower, en aangepaste nokkenas, ontsteking en injectie van kms.
    pk's wil ik niet, 6000 rpm is genoeg, maar ik moet koppel hebben.
    ik kan geen turbo plaatsen i.v.m. de temperatuur van de turbo en water.

    ik moet nog een spruitstuk maken, dus kan nu alles nog pas maken.

    als iemand het weet, hoor ik het graag...
    Wil je veel vermogen bij hoge toerentallen, dan moet je een inlaatspruitstuk met korte buizen hebben, en liefst ook met een grote diameter.

    Wil je echter veel koppel in de lagere toerentallen, dan moet je naar een spruitstuk met langere inlaatbuizen en liefst ook een kleinere diameter gaan. Hoe lager het toerental waarbij je wilt dat het volumetrisch rendement piekt (en dus ruwweg gezegd ook het koppel), hoe langer de inlaatbuizen moeten zijn.

    Concrete cijfers kan ik je helaas niet geven, want die verschillen voor elke motor, zoals Carlito al schreef. Aangezien je met een roots-blazer zit, mag je de inlaatbuizen wel niet te klein qua diameter maken, anders ben je de inlaatstoom aan het hinderen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door plexie
    Ik heb hier een foto van mijn spruitstuk, maar heb ook nog een korte set throttle body, met 2x 60 mm liggen.
    Ik moet over het kleppendeksel heen met een buis, omdat de blower op de andere kant van het blok komt.
    het blok zelf ligt nog in stukjes, en ik kan hier zo snel niet een foto van maken, maar heb wel een foto van het blok waar ik nu mee rij.

    hoop dat dit iets duidelijker is...
    Ik denk dat het beste is om het originele design min of meer te blijven gebruiken, maar met 4 buizen over het blok te gaan, door dat te doen maak je volgens mij plaats om de inlaat te vormen zoals de uitlaat, dus geleidelijk aan van 4 naar 2 naar 1. Want de huidige vorm met die 90° bochten is alles behalve ideaal voor de luchtstroom, lijkt me.
    Nu weet ik wel niet of een uitlaat omgekeerd ook een goede luchtgeleiding heeft, maar ik veronderstel van wel. Bij een uitlaat geeft een 4-2-1 een hoger koppel dan een 4-1 uitlaatsysteem, maar bij inlaat is dat puur op volume inlaatlucht veronderstel ik.

    Dus zoiets fabriceren met op het uiteinde die blower, of je een bocht erin hoeft te zetten zal afhangen van de richting van de motor.



    Let wel: ik ben geen ingenieur, of ervaringsdeskundige. Ik gewoon mijn boeken"kennis" om te zetten in natte-vinger-techniek.

    Misschien een second opinion vragen aan een ingenieur (wutputt) of ervaringsdeskundige (frankie loosveld).

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
    Lang of kort verschilt van blok tot blok.

    Je moet eigenlijk op de flowbench gaan experimenteren wat het beste is...

    Hoe ziet het standaard inlaatspruitstuk eruit?
    Ik heb hier een foto van mijn spruitstuk, maar heb ook nog een korte set throttle body, met 2x 60 mm liggen.
    Ik moet over het kleppendeksel heen met een buis, omdat de blower op de andere kant van het blok komt.
    het blok zelf ligt nog in stukjes, en ik kan hier zo snel niet een foto van maken, maar heb wel een foto van het blok waar ik nu mee rij.

    hoop dat dit iets duidelijker is...
    Bijgevoegde Bestanden

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Lang of kort verschilt van blok tot blok.

    Je moet eigenlijk op de flowbench gaan experimenteren wat het beste is...

    Hoe ziet het standaard inlaatspruitstuk eruit?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    plexie ???

    Hallo, ik ben net nieuw hier, en heb een vraag...

    ik ben aan het bouwen met een 2 ltr. golf 8v blok.
    nu vraag ik me af: moet mijn inlaat spruitstuk lang of kort zijn om koppel te krijgen.
    ik heb een m45 blower, en aangepaste nokkenas, ontsteking en injectie van kms.
    pk's wil ik niet, 6000 rpm is genoeg, maar ik moet koppel hebben.
    ik kan geen turbo plaatsen i.v.m. de temperatuur van de turbo en water.

    ik moet nog een spruitstuk maken, dus kan nu alles nog pas maken.

    als iemand het weet, hoor ik het graag...
    Bijgevoegde Bestanden

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Zeer knap uitgelegd, nu alleen nog rustig de tijd nemen om alles met volle aandacht te doorlezen.

    Leave a comment:


  • Wutputt
    replied
    Die kennis haal ik uit mijn koppeke En dat is er ooit inbeland tijdens het studeren en lezen van interassente lectuur.

    En ik werk jammer genoeg niet in de autoindustrie, maar m'n dagelijks werk heeft wel nogal wat te maken met compressoren

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    heb juist alles gelezen,
    was zeer interessant!

    van waar haal jij je kennis?
    werk je in de industrie of studeer je nog (waar?/wat?)
    of steek je veel tijd in je hobby?

    Leave a comment:


  • Wutputt
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door chevy
    Mss een domme vraag, maar is de enige reden waarom diesels uitgerust zijn met een turbo, da ze 'beter vooruit gaan'? En, is da wel de reden?
    Bij diesels kan er veel winst geboekt worden op vlak van vermogen én rendement door ze van turbodrukvulling te voorzien dat het stom zou zijn het niet te doen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Mss een domme vraag, maar is de enige reden waarom diesels uitgerust zijn met een turbo, da ze 'beter vooruit gaan'? En, is da wel de reden?

    Leave a comment:


  • Wutputt
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde
    Meteen een vraagje
    Kan je door enkel de intercooler te veranderen (eentje met een grotere oppervlakte waardoor er dus meer koeling ontstaat?) op een turbodiesel, ook vermogenswinst krijgen? Of moeten er dan meer dingen aangepast worden ook? (software of dergerlijke)
    Met een door een intercooler te plaatsen met een hogere koelcapaciteit, zul je idd een vermogenwinst krijgen. Maar ik denk niet dat dit de prijs van de intercooler waard is

    Zo is begrenst de motorstuureenheid de maximaal ingespoten brandstofhoeveelheid. En zonder extra brandstof in te spuiten is er niet veel winst te boeken op vlak van vermogen. Het plaatsen van een andere intercooler wordt pas echt interessant wanneer je de laaddruk verhoogt of andere turbo's plaatst.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Wow

    Stickie!

    Knap werk
    Meteen een vraagje
    Kan je door enkel de intercooler te veranderen (eentje met een grotere oppervlakte waardoor er dus meer koeling ontstaat?) op een turbodiesel, ook vermogenswinst krijgen? Of moeten er dan meer dingen aangepast worden ook? (software of dergerlijke)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Heel knap! Voor ik eraan begon, had ik wel wat vragen, maar gaandeweg zijn ze allemaal beantwoord.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    proficiat, daar zit hééél wat tijd in!

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Net volledig doorgenomen.

    Zalig om alles 'es samen te zien, 't is een handig naslagwerkje.

    Toppie !

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Schitterend topic. Morgen es de tijd nemen om alles door te nemen

    Leave a comment:


  • Porker
    Guest replied
    dit is voor na de examens

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Gij...gij...gij allesweter

    Leave a comment:


  • Wutputt
    replied
    Moesten er nog vragen zijn, of wel je een bepaald onderwerp of concept wat dieper in detail uitgelegd krijgen, vraag maar

    Verbeteringen en aanvulling zijn vanzelfsprekend ook welkom.

    Leave a comment:

Working...
X