Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probs met roetuitstoot op keuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Probs met roetuitstoot op keuring

Ik ben in het bezit van BMW 318 tds compact (bj 1999). Momenteel heeft em 151.000 km op de klok en dus nog lang niet versleten. Enig nadeel : al 4 jaren na elkaar veel te hoge roetuitstoot op de keuring. Dit jaar al 3 keer afgekeurd hiervoor. Ik heb massa's spul in de tank gekapt (Würth, Diesel Magic, Injector cleaner,...). Hoe meer ik erin kap hoe meer uitstoot. Momenteel zit ik aan 8,07 !!. Ik word stilaan sch**tziek hiervan. Als ik bij de dealer naar de wagen wil laten kijken moet ik 4 weken wachten. Wat een bullsh*t. Ik overweeg dan ook van naar een diesel center te gaan en iets te laten doen aan dat geklommel met de roet. De ene zegt het is de lambda-sonde, de ander zegt de injectiepomp. Heeft iemand ander idëeen ? Stilaan begint mijn geduld zowel qua wagen als garagist stilaan op te geraken. Ik weet echt niet meer wat te doen.

Greetz

Rij jij traag met dat ding?

Zoja, als die warm staat => ga de autostrade op en gas geven met ding. En veel. Belast die maar eens goed.

Comment

Inderdaad, als ik naar de schouwing rij dan zet ik m'n autobox in 2 en rij tot het maximum toerental alvorens de autobox automatisch hogerschakelt om stukken te vermijden. als het moet vlam ik zo een paar kilometer tegen 90 of zo in 2e, de laatste keer had ik iets van 1,2 roetwaarde waar men tot 3,5 mag gaan denk ik ?? (bij normaal rijden schakelt de boite al bij 1.800 à 1.900 toeren).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Inderdaad, als ik naar de schouwing rij dan zet ik m'n autobox in 2 en rij tot het maximum toerental alvorens de autobox automatisch hogerschakelt om stukken te vermijden. als het moet vlam ik zo een paar kilometer tegen 90 of zo in 2e, de laatste keer had ik iets van 1,2 roetwaarde waar men tot 3,5 mag gaan denk ik ?? (bij normaal rijden schakelt de boite al bij 1.800 à 1.900 toeren).
        cool, ik wist niet dat die motoren met automaat geleverd werden!

90 in 2de gaan rijden vind ik mss wat overdreven dan
        Gewoon dat ding veel laten hernemen op autostrade (volle belasting), richting topsnelheid gaan,...

Comment

het zou idd kunnen dat de injectiepomp verkeerd staat afgesteld, de riem een tand versprongen of is de gewoon gechiptuned ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
            cool, ik wist niet dat die motoren met automaat geleverd werden!

90 in 2de gaan rijden vind ik mss wat overdreven dan
            Gewoon dat ding veel laten hernemen op autostrade (volle belasting), richting topsnelheid gaan,...
            Ik spreek hier niet over een BMW 318tds eh, alleen over "het principe" van hem hoog in de toeren te jagen gedurende een paar kilometer zodat de uitlaat wat properder is dan normaal het geval is. Richting topsnelheid gaan ? En boetes riskeren ?? Of die motor nu rond de 4.000 toeren in 2e of in 5e draait is voor de motor schier hetzelfde, goed is iets anders. En als er iemand achter mij rijdt kan die maar denken dat ik nog maar net m'n rijbewijs heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Ik spreek hier niet over een BMW 318tds eh, alleen over "het principe" van hem hoog in de toeren te jagen gedurende een paar kilometer zodat de uitlaat wat properder is dan normaal het geval is. Richting topsnelheid gaan ? En boetes riskeren ?? Of die motor nu rond de 4.000 toeren in 2e of in 5e draait is voor de motor schier hetzelfde, goed is iets anders. En als er iemand achter mij rijdt kan die maar denken dat ik nog maar net m'n rijbewijs heb.
              ik zou mijn motor eens laten checken, normaal hebben die tdsjes weinig problemen met roetuitstoot.
              mijn tdsje had ook een probleem... spoog olie maar dat kwam door een andere reden...
              ----> andere motor
              BMW E10 1600ti 1967
              BMW E10 2002tii 1973
              BMW E30 325i sedan 1986
              BMW E36 318is cabrio 1995
              BMW E36 320i cabrio 1994
              BMW E91 318d touring 2006
              MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWFREAK Bekijk Berichten
                ik zou mijn motor eens laten checken, normaal hebben die tdsjes weinig problemen met roetuitstoot.
                mijn tdsje had ook een probleem... spoog olie maar dat kwam door een andere reden...
                ----> andere motor
                Sorry hoor, maar het is nobeats2003 die roetproblemen heeft (zie topicopener), niet ik??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                  het zou idd kunnen dat de injectiepomp verkeerd staat afgesteld, de riem een tand versprongen of is de gewoon gechiptuned ofzo
                  ik denk dat dit het probleem is. Ik rij naar de keuring toe in zijn 3e tegen een toerental van 3.000 a 4.000 over een lengte van 30km. Ofwel is het de pomp of wel de lambda sonde. Aangezien ik 4 weken moet wachten eer ik bij de bekende Limburgse BMW garagist (die ook een wielerploeg sponsort) terecht kan, heb ik dan maar besloten volgende week de auto eens laten af te stellen in een dieselcentrum in het Luikse. Dit adres heb ik van iemand bij Midas gekregen. Zij doen daar niets anders dieselmotoren afstellen en iedereen is daar goed geholpen. Ook zou helpen de pomp laten dichtzetten, maar dan is het net of ge met een Ligierke rijdt, dat gaat ook niet vooruit.

alvast merci voor de talrijke reacties

Comment

das nog nen ouwen diesel, da kunde bijregelen met dat vijzeke, maar waar zit dat vijzeke

Comment

DAVO?

lambda-sonde zou me verbazen, is pas ergens tussen 2000 en 2002 geïntroduceerd op dieselmotoren.

Comment

thx to katho

Zwarte of donkergrijze uitlaatrook
                        Dat wijst op zodanig veel onverbrande brandstof dat de koolstof zichtbaar wordt in de uitlaatgassen. De oorzaken moeten in het algemeen gezocht worden bij de brandstof, het inspuitmechanisme of de toestand van de motor. Ook het gebruik van de motor speelt een rol in de samenstelling van de uitlaatgassen. Zo zal een dieselmotor op grotere hoogten gaan roken wegens de lagere luchtdruk en minder goede cilindervulling. In het bijzonder moet bij zwarte of donkergrijze uitlaatrook aan één of meervan de volgende punten aandacht worden geschonken:
                        - Te veel ingespoten brandstof
                        - Openingsdruk van de verstuiver(s) te laag
                        - Versleten verstuiver(s)
                        - Niet de juiste verstuiver(s)
                        - Slecht gerichte brandstofstralen
                        - Foutief inspuitmoment
                        - Vervuild luchtfilter
                        - Te lage compressiedruk
                        - Niet de juiste of onzuivere brandstof
                        - Inspuitpomp defect of versleten

Comment

hoera vandaag voor de 1e keer weer geweest en hoppa een uitstoot van 6,75. Vorig jaar na 3 x afgekeurd te zijn nben ik naar een diesel service center geweest en opeens blaasde dat ding nog maar 1,14 Sindsdien een 12.000 km gereden en nu weer een hoge uitstoot ook na het erinkappen van spul. Pfffffff heb geen zin om nog een € 172 euro uit te geven om nog eens een sonde er door te laten jagen. Ik denk dat ik eens dringend op zoek moet gaan naar dat vijske van de mazoutpomp. Ik moet wel zeggen sinds de motor een een beurt heeft gehad in het diesel center, hij krachtiger is geworden en lekker optrekt. En het was ook nog in Wallonië top service.

Doeiiiiiiiiii

Comment

Werd er al gecontroleerd of het inlaattraject luchtdicht is? Als er verlies is krijg je te weinig zuurstof en dus ook roet. Aan het vijzeke gaan draaien heeft meestal geen zin. Je probeert dan alleen maar het probleem te maskeren ipv het op te lossen.

Comment

De wagen van mijn moeder (Nissan Micra 1.5 dci) is niet door de keuring geraakt wegens een te hoge roetuitstoot.

Ik dacht vroeger ooit eens gehoord te hebben dat je bij de merkgarage je motor kon laten dichtknijpen, dat je dan wel door de keuring geraakt en daarna je motor terug in originele staat kon zetten bij de dealer. Klopt dat en quanta costa?

Zo een product in de dieseltank doen, werkt dat effectief voor een lagere roetuitstoot?

Of zijn er andere alternatieven?

Comment

Gewoon eens een tank hard gaan raggen, al die onzin met producten altijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azerty Bekijk Berichten
                                  De wagen van mijn moeder (Nissan Micra 1.5 dci) is niet door de keuring geraakt wegens een te hoge roetuitstoot.
                                  Het vet zegt genoeg. Gewoon eerst rustig warmrijden, en daarna afzeiken dat ding. Autostrade op, 120 per uur, terugschakelen naar 4 en planchee tot in het rood (en opschakelen dan uiteraard). Doe dit tot er geen zwarte mist meer te zien is in de achteruitkijkspiegel, en hij zal er wel door zijn...

Comment

bij de recentere diesels : vergeet da vijske op de pomp maar
                                    ne motor knijpen gaat alleen maar bij vroegere modellen .
                                    ook is het zo dat slijtage van motoronderdelen of van onderdelen van het inspuitsysteem
                                    niet zo goed meer zichtbaar worden omdat diene elektronische brol constant parameters bijregelt , zodat em proper draait .
                                    hier kan je moeilijk spreken van "de " oplossing , tenzij je het hebt gevonden natuurlijk !

Comment

ik heb wel al eens gehoord dat ze de stekker van de luchtmassameter lostrekken en dat dat zou schelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
                                        ik heb wel al eens gehoord dat ze de stekker van de luchtmassameter lostrekken en dat dat zou schelen
                                        en waar kan ik die ergens tegenkomen onder de motorkap van mijn 318TDS ?

Comment

Working...
                                        X