Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Onze wagen (BMW525diesel) heeft bijna 300000 km op de teller en verbruikt olie. Ik heb de raad gekregen om grafietolie van het merk Marly bij te voegen bij elke tankbeurt. Degene waarvan ik de raad kreeg, past dit toe op zijn bestelwagen. Hij beweert dat het olieverbruik verminderd is en dat zelfs zijn brandstofverbruik gedaald is.
Heeft die mens niet gezegd van olie Marly Black Gold te bezigen bij iedere oliewissel ???
Ik reageerde op berre_51 omdat hij over 'grafietolie' sprak, dus geen additief om bij de mazout te voegen ?? De grafietolie van Marly is de Black Gold en is dus alleen goed en kan/mag alleen gebruikt worden als motorolie, er is dus ergens een misverstand in het spel voor hem éh, opgepast daarmee.
Grafietolie, repareert toch niets? Ik dacht dat het grafiet er enkel ingedaan werd omdat bij lange stilstandde olie quasi volledig van tussen de bewegende delen gaat. Dus een sletige start. Het grafiet blijft achter en eenmaal de motor beweegt verbrijzeld het grafiet om zo te smeren. Maar repareren met grafiet?
Grafietolie, repareert toch niets? Ik dacht dat het grafiet er enkel ingedaan werd omdat bij lange stilstandde olie quasi volledig van tussen de bewegende delen gaat. Dus een sletige start. Het grafiet blijft achter en eenmaal de motor beweegt verbrijzeld het grafiet om zo te smeren. Maar repareren met grafiet?
Bij mijn weten heb ik nergens gezegd dat Marly grafietolie (Black Gold) iets anders doet dan goed smeren, dus zeker niet dat het 'iets' repareert. Het gevaar schuilt hem hierin dat berre_51 geadviseerd werd om grafietolie in zijn mazout te kappen, bij mijn weten is grafietolie nog altijd geen brandstofadditief wat, volgens mij, die mens aan berre_51 wou diets maken. Met andere woorden dat ik berre_51 wil/wou waarschuwen om, als hij dan toch iets wil toevoegen, wel het juiste product te bezigen.
Ik snap er nu officieel niks meer van. Ik had het ook in het algemeen over grafietolie.
Over grafietolie in je diesel kappen: ik denk dat je er alleen maar verstopte injectoren gaat van krijgen.
Nee nee, je snapt het maar al te best, maar berre_51 hebben ze schijnbaar verkeerd ingelicht. Het is/was om hem te waarschuwen geen grafietolie in zijne mazout te kappen dat er hier zo'n uitleg gegeven wordt/werd dat het op den duur niet meer schoon is. Soit, als hij het toch doet zal er hier (redelijk rap) wel een nieuw postje komen met als hoofding bv. "Verstopte injectoren, Marly is niks waard".
in voorgaande post was er denk ik een misverstand ivm additieven:
er zijn er die aan de motorolie moeten worden toegevoegd of in speciale motorolie zitten,
en er zijn additieven, die aan de brandstof moeten worden toegevoegd.
Het zijn verschillende soorten van additieven, met gelijkaardige doelstellingen, maar qua toepassing
niet te verwisselen.
Reden waarom ik deze post doe is echter geheel anders.
Oorspronkelijk was ik het net aan het afspeuren naar info over Marly Black Gold, omdat ik deze
motorolie wilde gebruiken bij de aankomende (nu reeds uitgevoerde) oliewissel.
In wezen zocht ik enige rechtvaardiging voor de hoge prijs, want gevoelsmatig was ik al verkocht,
maar de Marly Black Gold is toch wel erg duur vergeleken met andere hoogwaardige motorolie;
hij moet dan toch echt wel beter zijn.
Is dat zo? Ik vrees van niet !
Bij toeval vond ik zojuist een artikel op Test Aankoop, waarbij de resultaten van Consumers Union,
de Amerikaanse tegenhanger/grote broer van Test Aankoop werden weergegeven.
Vaststellingen waren ronduit choquerend!
Conclusie na uitgebreide praktijktest door Consumers Union?
1. bepaal het juiste type olie (zie onderhouds-/instructieboekje constructeur)
2. koop de goedkoopste motorolie gecertificeerd volgens dat type
HUH ????
Additieven en hoogtechnologische toevoegingen ten spijt (dus waarschijnlijk/zeker ook de Marly
Black Gold, al stonden geen merken vermeld) het enige verschil is te merken in de portefeuille!
Test ging als volgt:
1. 75 New Yorkse taxi's (yellow cabs) kregen een identieke splinternieuwe motor gemonteerd
2. met die nieuwe motor moesten ze elk 60.000mijl (kleine 100.000km) afmalen
op hun normale manier, dus niet bepaald de meest zachtaardige manier van rijden voor de techniek.
Op de verschillende motoren werden 20types van motorolie gebruikt/getest consequent vanaf start
en tijdens onderhoud.
3. Vervolgens werden de motoren gedemonteerd en onderzocht op slijtage.
Resultaat?
Geen enkel (ik herhaal: GEEN ENKEL) vaststelbaar verschil tussen de 20 geteste soorten motorolie.
Tja en je (ik) zou toch kunnen verwachten, dat ALS er een verschil is in slijtage in functie van de
gebruikte motorolie, dit toch wel enigszins waarneembaar zou moeten zijn na 100.000km, niet?
Verbruiksgegevens (brandstof) werden niet getest of toch alleszins niet in het verslag van Test-Aankoop
vermeld.
Het valt dus (nog) niet uit te sluiten, dat op dit vlak de duurdere oliën toch een verschil(letje) maken
en zich zo enigszins 'terugbetalen', al betwijfel ik dat sterk gezien de resultaten qua slijtage.
Leve el cheapo!
Maar goed, dat ik dus voor de Denicol van 38,5euro/5liter ben gegaan ipv 66euro/5liter voor de Marly,
hoewel er een witproduct was bij Auto5 aan amper 11euro/5liter
Haast ongelofelijk, dat dat even goed zou zijn
... moet wel lachen zijn voor de producenten van dure olie, als ze weten, dat hun olie 6-7keer duurder
verkocht wordt en geen ene fuck beter is
in voorgaande post was er denk ik een misverstand ivm additieven:
er zijn er die aan de motorolie moeten worden toegevoegd of in speciale motorolie zitten,
en er zijn additieven, die aan de brandstof moeten worden toegevoegd.
Het zijn verschillende soorten van additieven, met gelijkaardige doelstellingen, maar qua toepassing
niet te verwisselen.
Reden waarom ik deze post doe is echter geheel anders.
Oorspronkelijk was ik het net aan het afspeuren naar info over Marly Black Gold, omdat ik deze
motorolie wilde gebruiken bij de aankomende (nu reeds uitgevoerde) oliewissel.
In wezen zocht ik enige rechtvaardiging voor de hoge prijs, want gevoelsmatig was ik al verkocht,
maar de Marly Black Gold is toch wel erg duur vergeleken met andere hoogwaardige motorolie;
hij moet dan toch echt wel beter zijn.
Is dat zo? Ik vrees van niet !
Bij toeval vond ik zojuist een artikel op Test Aankoop, waarbij de resultaten van Consumers Union,
de Amerikaanse tegenhanger/grote broer van Test Aankoop werden weergegeven.
Vaststellingen waren ronduit choquerend!
Conclusie na uitgebreide praktijktest door Consumers Union?
1. bepaal het juiste type olie (zie onderhouds-/instructieboekje constructeur)
2. koop de goedkoopste motorolie gecertificeerd volgens dat type
HUH ????
Additieven en hoogtechnologische toevoegingen ten spijt (dus waarschijnlijk/zeker ook de Marly
Black Gold, al stonden geen merken vermeld) het enige verschil is te merken in de portefeuille!
Test ging als volgt:
1. 75 New Yorkse taxi's (yellow cabs) kregen een identieke splinternieuwe motor gemonteerd
2. met die nieuwe motor moesten ze elk 60.000mijl (kleine 100.000km) afmalen
op hun normale manier, dus niet bepaald de meest zachtaardige manier van rijden voor de techniek.
Op de verschillende motoren werden 20types van motorolie gebruikt/getest consequent vanaf start
en tijdens onderhoud.
3. Vervolgens werden de motoren gedemonteerd en onderzocht op slijtage.
Resultaat?
Geen enkel (ik herhaal: GEEN ENKEL) vaststelbaar verschil tussen de 20 geteste soorten motorolie.
Tja en je (ik) zou toch kunnen verwachten, dat ALS er een verschil is in slijtage in functie van de
gebruikte motorolie, dit toch wel enigszins waarneembaar zou moeten zijn na 100.000km, niet?
Verbruiksgegevens (brandstof) werden niet getest of toch alleszins niet in het verslag van Test-Aankoop
vermeld.
Het valt dus (nog) niet uit te sluiten, dat op dit vlak de duurdere oliën toch een verschil(letje) maken
en zich zo enigszins 'terugbetalen', al betwijfel ik dat sterk gezien de resultaten qua slijtage.
Leve el cheapo!
Maar goed, dat ik dus voor de Denicol van 38,5euro/5liter ben gegaan ipv 66euro/5liter voor de Marly,
hoewel er een witproduct was bij Auto5 aan amper 11euro/5liter
Haast ongelofelijk, dat dat even goed zou zijn
... moet wel lachen zijn voor de producenten van dure olie, als ze weten, dat hun olie 6-7keer duurder
verkocht wordt en geen ene fuck beter is
je vergeet wel enkele zaken...
één die taxi's in de usa zijn allemaal traaglopende V8/V6 motoren met een rudimentaire techniek die zelfs zonder olie nog 10 000miles draaien manier van spreken...
plus die motoren staan 95% van de tijd op bedrijfstemperatuur
dan heb je de interne vervuiling en benzineverbruik wat niet gemeten is.
het is zeker een feit dat als een olie voldoet aan api-sx het niet uitmaakt of deze van de aldi is of castrol.
(aldi enz maken zelf geen olie en kopen overstocks op van mss wel castrol)
maar kwaliteitsolie in api-sm of die voldoet voor roetfilters 5w30 c2-c3 blijft geld kosten van eender welk merk
als je in een oude wagen geen degelijke olie giet, die bestemd is voor oude wagens dus (bijvoorbeeld castrol gtx) riskeer je dus dat allerlei keringen kapot gaan. In verschillende artikels van AMT(een vakblad) is gebleken dat duurdere olie toch zijn voordelen heeft.
Ik ga omwille van dit artikel helemaal geen el cheapo olie beginnen kopen voor mijn pride and joy, ik betaal liever meer met de zekerheid dat er een kwaliteitsproduct in mijn wagen zit.
Ik vind de taxi's ook een slechte test want die dingen draaien de hele dag aan 1 stuk door. Een olie moet de motor vooral kunnen beschermen bij het starten van de motor, want in het begin is er nog geen oliedruk en als je dan geen oliefilm hebt die tussen bijvoorbeeld krukas en krukaslagers zit....ja dan zul al snel voor zware kosten staan.
Zolang je olie voldoet aan de eisen van je auto zou het geen probleem mogen zijn, maar mensen denken maar al te vaak dat het stopt met viscositeit en benzine of diesel versie. Die mensen zijn dus ENORM verkeerd.
Over additieven van Malry etc:
Octane booster etc is nutteloos tenzij je motor de verhoogde octaanwaarde herkent (aanpassing van injectie en ontsteking voor hogere prestaties kunnen dan automatisch gebeuren) of je de motor bewerkt of de ECU ervoor insteld . Die test van fifth gear bijvoorbeeld was dus compleet nutteloos.
Reinigingsadditieven voor injectoren etc zijn WEL nuttig volgens AMT, je leest toch vaak dat ook garages deze additieven vaak gebruiken (de betere garages) bij onderhoud aan een wagen. Soit, ik raad jullie dus vooral aan om een vakblad in de hand te nemen ipv een testaankoop-verslag.
héhé, ben blij dat de verhoopte reactie niet is uitgebleven
Deltabelg:
Ik volg u volledig voor wat de rudimentaire V8/V6 motortechniek van de NY taxi's betreft,
feit dat die wellicht minder invloed ondervinden van gebruikte olie was inderdaad ook mijn
(stilgezwegen) bedenking.
Véél belangrijker (haast dwaas, dat ik daar niet aan gedacht heb) is het argument, dat die
taxi's quasi constant op bedrijfstemperatuur rijden. Het meest slijtende effect van koud-start
en korte ritten onder de bedrijfstemperatuur (van toepassing op veel/voor sommige automobilisten
de meeste verplaatsingen) zaten dus niet in de test vervat.
Men kan inderdaad vermoeden, dat in dergelijke situaties hoogwaardige oliesoorten een significant
voordeel bieden.
-> vraagje (Marly Black Gold nog steeds in het achterhoofd): biedt een gegrafiteerde motorolie of
gelijkaardig alternatief dan niet bijkomende voordelen tov hoogwaardige motorolie?
Maw biedt het grafiet&co bij koud-start en in de fase vooraleer de motor volledig 'doorsmeerd' niet een
extra smerend effect?
In mijn oorspronkelijke post pleitte ik zeker niet om zomaar zonder meer de
goedkoopste motorolie te gebruiken.
Op basis van de info die ik vond (Test Aankoop/Consumers Union), concludeerde
eigenlijk als vraag/in de hoop reacties los te weken nogal cru, dat gegeven de
specificaties van motorolie voorgeschreven door de motorfabrikant het geen verschil
maakt of men de goedkoopste dan wel de duurste motorolie gebruikt, die aan die
specificaties beantwoordt.
In geval van DPF zou dus enkel de goedkoopste motorolie in aanmerking komen, die
geschikt is voor gebruik met DPF
héhé, ben blij dat de verhoopte reactie niet is uitgebleven
Deltabelg:
Ik volg u volledig voor wat de rudimentaire V8/V6 motortechniek van de NY taxi's betreft,
feit dat die wellicht minder invloed ondervinden van gebruikte olie was inderdaad ook mijn
(stilgezwegen) bedenking.
Véél belangrijker (haast dwaas, dat ik daar niet aan gedacht heb) is het argument, dat die
taxi's quasi constant op bedrijfstemperatuur rijden. Het meest slijtende effect van koud-start
en korte ritten onder de bedrijfstemperatuur (van toepassing op veel/voor sommige automobilisten
de meeste verplaatsingen) zaten dus niet in de test vervat.
Men kan inderdaad vermoeden, dat in dergelijke situaties hoogwaardige oliesoorten een significant
voordeel bieden.
-> vraagje (Marly Black Gold nog steeds in het achterhoofd): biedt een gegrafiteerde motorolie of
gelijkaardig alternatief dan niet bijkomende voordelen tov hoogwaardige motorolie?
Maw biedt het grafiet&co bij koud-start en in de fase vooraleer de motor volledig 'doorsmeerd' niet een
extra smerend effect?
ik heb vorige week een flesje 250ml marly sx grafiet in de polo 1.4 van men vriendin gekapt omdat deze wat olie verbruikt, en ik zo een vergelijkingspunt heb.
+-1l olie per 9000km
ik ga nu zien of deze wat minder olie verbruikt en op het benzineverbruik letten.
liqui moly gebruik ik als bijvulolie (additief en olie producent uit duitsland) zij hebben allesinds een TUV label voor hun additieven.
voor de GT jtd heb ik liqui moly additief gekocht
deze verbruikt na 250 000km geen druppel olie, dus daar ga ik letten op koudstarts en verbruik.
marly olieen voldoen aan de strengste api en acea eisen dus bucht is het zeker niet hoor
ik geloof zeker in hun technolgie maar niet als vervanging van goede olie of slecht onderhoud
idd, beetje zelfde zaken als Deltabelg ook zei (zie dan ook mijn reactie op zijn post)
Ivm Marly additieven:
behalve de Marly Black Gold motorolie bestaan er motorolie additieven als MX en SX,
die grafiet en andere ceramische deeltjes toevoegen aan de (gewone) motorolie.
-> Is het zo, dat het toevoegen van het SX additief aan een goede en voor dat type motor
geschikte motorolie vergelijkbaar is met het gebruik van Marly Black Gold?
-> Heeft het gebruik van gegrafiteerde motorolie (al dan niet door additief) een positief effect
op slijtage bij koud-start (zie ook vraag aan Deltabelg)
Zijn daar in onze streken als onderzoeken naar gevoerd ifv rijgedrag en techniek, die hier meer
gangbaar is? Kan ik die ergens terugvinden?
In feite stel ik deze vragen en doe ik graag wat opzoekwerk omdat ik probeer inzicht te krijgen
in wat de beste keuze van motorolie (met of zonder additieven) zou zijn voor mijn Clio II 1.5dCi (2002)
Bescheiden auto met bescheiden vermogen,
wordt niet te gek mee gereden, maar nu en dan helaas ook korte ritten (al proberen we daarvoor
vooral onze twingo te gebruiken).
Bijkomend nadeel is (zeker in de winter) dat ie buiten moet slapen en een koud-start dan een echt
koude start is.
Tot hiertoe hebben we daar nooit problemen mee gehad en bv afgelopen winter heeft het periodes
toch behoorlijk gevroren: natuurlijk hoorde je dat aan het motorgeluid, maar haperen of zo deed hij niet.
Volgens het Renault boekje mag ik zowel de 15W40, 10W40 al 5W40 motorolie gebruiken.
In eerste instantie ban ik geneigd de 5W40 van Denicol te kiezen, omdat deze betaalbaar is (+/-42euro/5l)
en ik van de 10W40 voor mijn Twingo tevreden ben.
Wat denken jullie hiervan?
Is het aan te raden meteen ook het Marly SX additief toe te voegen?
Totaalprijs komt dan op 55-60euro (5liter olie+busje additief)
ligt uiteindelijke een heel stuk lager dan de prijs voor 5l Marly Black Gold of heeft die toch weer voordelen?
Of moet ik tout court voor een ander merk (Castrol, Shell, ...) gaan?
Tbh zou ik voor zo'n auto's de moeite niet nemen om er dure olie en additieven in te steken, dat blijft evengoed rijden op cheapo olie...
tja, da's een overweging, die ik ook al gehoord heb, hoewel anderen dan net zeggen,
dat wil je slijtage tegen gaan/nog een tijdje zorgeloos verder kunnen en tegelijk het
verbruik binnen de perken houden goeie olie toch weer prioritair blijft. Onzin?
Wij hebben hier een Xsara bollen, enkel korte ritten en als ik er mee rij dan wordt 'ie flink afgetrapt. Daar gaat gewoon cheapo olie van de auto 5 in. Helft van de tijd serieus overtijd wegens geen tijd/goesting
Ketel bolt nog altijd perfect, zonder olieverbruik (wat op zich ook ni zo belangrijk is als je maar weinig km doet)
Is wel een atmosferische diesel. Zo'n 1.5 dci is op zich ook nog niet zo high tech, dus dat kan daar ook gerust wel tegen...
Mijn neef heeft destijds een stuk van zijn hogere autodingestudies in Ahrnem gedaan.
Zijn eindwerk ging over motorreinigende producten, maar dan echt speciale producten alsook van die pulledingskes. Daarbij werd ondermeer mijn vader zijn toenmalige Safrane V6 met +200k kmonder handen genomen. Het resulaat was minder dan verwacht. Er was 1pk vermogen winst en het verbruik daalde niet. Da was al. De motor draaide dus ook amper beter of mooier.
Bij mijn nonkel zijn Space Wagon werden de goedkopere prullen getest en daar was geen verschil in vermogen, wel een kleine toename in verbruik.
Allemaal prullen dus.
Ook voor die olie toestanden. Vraag maar eens na bij gelijk welke aannemer (bvb bouw, tuinaannemer,...) of taxibedrijf. Gene mens die daar speciale olie in hun voertuigen kapt. Toch zijn net dat de voertuigen die het langst mee gaan én die het hardst afzien.
Comment