Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieseltuning : Raildruk vs Turbodruk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dieseltuning : Raildruk vs Turbodruk

ik ben nu al een week opzoek naar de veiligste vorm van tuning (motorisch) , voor men nieuw eentje (120d)
    Door wat rondgebel, en forabezoeken en vele (verschillende ) visies later zit ik met volgende
    je hebt de aan de ene kant de alombekende chiptuning: met heinz , kempower etc etc... die vooral spelen met de turbodruk...
    Nu heb ik me laten vertellen dat bij bmw de turbodruk al redelijk hoog staat, en de turbo's bij bmw redelijk gevoelig zijn...

het andere verhaal was iemand die (power)boxen steekt van Breyton performance, die (volgens hem) niet werkt met Turbodruk , maar met raildruk..., wat volgens hem minder nefast is voor de mechaniek...
    Ook het grote voordeel van zo een box is dat, wanneer je dan toch een schadegeval hebt, de box er op een kwartiertje tussenuit is, en bmw (of eender welke constructeur) dit nooit kan uitlezen...

dus nu vraag ik,
    wat is verschil tss turbodruk en raildruk manipuleren,...

met beide vormen van tuning worden ong dezelfde waarden gehald +/- 200 pk en +/- 400 nm koppel...

nu ist aan jullie

raildruk veranderen zal gewoon meer inspuiten zijn zonder extra turbodruk
    Echte chiptuning zal de turbodruk lichtjes mee laten stijgen om zo de extra ingespoten brandstof te compenseren, en geen roetbom te krijgen.

Comment

Als de raildruk verhoogt wordt dmv zo'n powerbox ding, dan is het denk ik niet zo goed als je wel denkt
      Zo'n powerbox geeft verkeerde waardes door aan je ECU waardoor deze de afstelling van de motor dus idd gaat veranderen waardoor je meer PK's zal krijgen.
      Erg betrouwbaar lijkt me dit niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
        Als de raildruk verhoogt wordt dmv zo'n powerbox ding, dan is het denk ik niet zo goed als je wel denkt
        Zo'n powerbox geeft verkeerde waardes door aan je ECU waardoor deze de afstelling van de motor dus idd gaat veranderen waardoor je meer PK's zal krijgen.
        Erg betrouwbaar lijkt me dit niet...

Inderdaad, hier nog zo'n mening hieromtrent:

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
        Een box, hoe goed ook, heeft maar één voordeel tegenover aangepaste software: 't feit dat je 't in no time kan uitschakelen, en dat 't te demonteren is zonder sporen, b.v na een ongeval. Voor de rest KAN zo'n box gewoonweg NOOIT dezelfde precisie bieden als een volledig aangepaste software, omdat zo'n box hooguit een 3- tot 4-tal parameters bekijkt en/of aanpast. Zo'n box "vervalst" bepaalde readouts van sensoren vooraleer die door de (ongewijzigde) motorcomputer worden verwerkt, en vertaald in nieuwe commando's. En bepaalde van die commando's worden dan door de powerbox ook getweaked, evenwel wederom zonder rekening te houden met andere factoren.

Eerlijk? Zo'n box is te vermijden, omdat 't nooit zo goed kan zijn als écht goeie softwaretuning.

't Probleem is dat er zeer veel softwaretuners zijn die hoogstens of zelfs minder dan 't niveau halen van zo'n powerbox, omdat ze er niet genoeg werk in steken. Dan is een box dus niet slechter, maar toch "slecht".

Comment

Ik ben het eens met bovenstaande posts

Trouwens,bij chiptuning wordt niet enkel turbodruk aangepast hoor.
          Het inspuitingstijdstip,inspuitingsduur,hoeveelheid inspuiting,MAP waarde,MAF waarde,....alles wordt perfect afgeregeld en op elkaar afgesteld.
          Bij de meeste powerboxen wordt er enkel meer inspuiting gegeven waardoor de auto harder gaat roeten.
          Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
          Audi S3 '02 sold => topic
          Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
          Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

Een dieselmotor waarbij je te veel inspuit, gaat kapot. Zo simpel is het.

Je moet de mengselverhoudingen respecteren, dat wil zeggen dat je bij een diesel op vollast, dezelfde verhouding brandstof/lucht moet hebben, om zonder roetten een hoger vermogen te verkrijgen. Meer turbodruk dus.

Diesels tunen zonder turbodruk verhoging? Nee dank u.

Comment

So true
              Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
              Audi S3 '02 sold => topic
              Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
              Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

Working...
              X