Oorspronkelijk geplaatst door matteus
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
chiptunen diesel
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk BerichtenAuto und Motor(sport), de Mark bij ons op het werk kwam er vorig jaar mee af (in verband met onze talrijke motorschades op MAN-motoren)
Oh. Weet je toevallig niet de uitgave? Mss heb ik em liggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenOh. Weet je toevallig niet de uitgave? Mss heb ik em liggen.
Comment
-
Chippen kan geen kwaad zolang je niet overdrijft (geen 1.9 TDI van 105PK naar 150PK brengen) en rustig rijdt met koude motor. Maar hoe ik sommige mensen al met een ongechipte koude motor zie vertrekken, die rijden een gechipte motor in enkele maanden aan frut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenConclusie:
of je nu een benzine- of een dieselmotor hebt, opdrijven zonder de motor intern aan te passen is NOOIT goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk BerichtenChippen kan geen kwaad zolang je niet overdrijft (geen 1.9 TDI van 105PK naar 150PK brengen) en rustig rijdt met koude motor. Maar hoe ik sommige mensen al met een ongechipte koude motor zie vertrekken, die rijden een gechipte motor in enkele maanden aan frut.
Mijn A3 had standaard een kleine 150pk ipv 136pk.
Meeste kleine diesels hebben meer vermogen dan officieel
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk BerichtenEen 1.9 TDI heeft standaard 115pk op de bank, dat vergeten de meeste te zeggen als ze hun vermogen van 150pk na tuning vermelden. Dus die stijgt dan 35pk, en niet 45pk
Mijn A3 had standaard een kleine 150pk ipv 136pk.
Meeste kleine diesels hebben meer vermogen dan officieel
Inderdaad.
En om de één of andere reden blijken de mensen te denken dat motoren af-fabriek "bijna op hun 'maximum' zitten, en dat chippen wel niets anders dan SLECHT kan zijn voor de motor, hoor!!"
Ik vind vooral dat mensen die er niets van weten, moeten zwijgen, en niet van die rotzooi te zitten rondbazuinen.
Veel mensen vergeten ook dat, bijvoorbeeld in het geval van de TDI', dat de motor die af-fabriek 150pk levert, eigelijk ook een 105pk versie is, maar gewoon met een paar 'kleine' verschillen (die heel vaak zelfs enkel in de software te zoeken zijn...).
Ja... "want elke motor is uniek hoor"... alsof een bedrijf geld schijt om 4000 verschillende TDI/CDI/d's te ontwikkelen.
Wees gerust, ze zijn wel zo slim om ervoor te zorgen dat ze met dezelfde basis (krukas, drijfstangen, zuigers, nokkenassen, kleppen, lagers, spruitstukken, etc), een aantal verschillende vermogenvarianten op de markt te kunnen brengen.
*rant mode off*
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenConclusie:
of je nu een benzine- of een dieselmotor hebt, opdrijven zonder de motor intern aan te passen is NOOIT goed.
Dat blok is natuurlijk wel voorzien van best goede componenten, deftige zuigers etc..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk BerichtenDat is nu toch ook wel een enge visie.. Er zijn eveneens motoren die die best wel wat kunnen hebben. Ik zou m'n RS turbo'ke 180 paarden kunnen meegeven op standaard internals en er zal natuurlijk wel wat levensduur vanaf gaan, maar ook niet in die mate dat 't problematisch wordt..
Dat blok is natuurlijk wel voorzien van best goede componenten, deftige zuigers etc..
Natuurlijk.
En zo is het met 99,8% van alle motoren op de markt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenConclusie:
of je nu een benzine- of een dieselmotor hebt, opdrijven zonder de motor intern aan te passen is NOOIT goed.Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenChiptuning... het eeuwige discussiepunt.
Het kan onschadelijk zijn voor de motor indien een paar parameters gerespecteerd worden.
Maar: de meeste chips die men aanbiedt zijn wel degelijk schadelijk.
(Ik type hier duidelijk, de meeste, dus niet allemaal...)
Wat is het nu?
Comment
-
Volgens mijn mening, maar ja, wie ben ik...., is chiptuning op lange termijn schadelijk.
Je kan de schade wel beperken door een aantal parameters te respecteren.
Tegenwoordig worden er op diesels kleine turbo's gebruikt, zodat de wagen op lagere toerentallen al veel Nm aanbiedt.
Ga je dan de Nm nog eens verhogen door een chip te plaatsen, is dit schadelijk voor de turbo.
Moment en lengte van inspuiting wijzigen met een correcte air/fuel ratio, dan is de schade beperkt.
Turbodruk verhogen = schade rijden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenVolgens mijn mening, maar ja, wie ben ik...., is chiptuning op lange termijn schadelijk.
Je kan de schade wel beperken door een aantal parameters te respecteren.
Tegenwoordig worden er op diesels kleine turbo's gebruikt, zodat de wagen op lagere toerentallen al veel Nm aanbiedt.
Ga je dan de Nm nog eens verhogen door een chip te plaatsen, is dit schadelijk voor de turbo.
Moment en lengte van inspuiting wijzigen met een correcte air/fuel ratio, dan is de schade beperkt.
Turbodruk verhogen = schade rijden.
Volgens mijn mening... is uw motor laten draaien op lange termijn schadelijk !!
N/o uiteraard, maar een motor is nu eenmaal één grote brok slijtage-gevoeligheid.
En of die nu op 300.000km de geest geeft, of op 360.000km.... alsof de mensen die heden ten dage een auto kopen, zo lang rijden met een auto...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenVolgens mijn mening, maar ja, wie ben ik...., is chiptuning op lange termijn schadelijk.
Je kan de schade wel beperken door een aantal parameters te respecteren.
Tegenwoordig worden er op diesels kleine turbo's gebruikt, zodat de wagen op lagere toerentallen al veel Nm aanbiedt.
Ga je dan de Nm nog eens verhogen door een chip te plaatsen, is dit schadelijk voor de turbo.
Moment en lengte van inspuiting wijzigen met een correcte air/fuel ratio, dan is de schade beperkt.
Turbodruk verhogen = schade rijden.
Voor zo ver ik weet plaatsen ze juist grotere turbo's (en de lag wordt er alleen maar groter op volgens mijn ervaringen, maar soit). Een fabrikant zal z'n turbo nooit op max. druk laten blazen... = marge. Wijselijk omspringen met die marge (dus bv 0.1 a 0.2 bar extra laten blazen) om je extra inspuiting te behelpen met lucht, zal echt geen directe schade veroorzaken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk Berichten
Ga je dan de Nm nog eens verhogen door een chip te plaatsen, is dit schadelijk voor de turbo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TAM CARWORKS Belgium Bekijk BerichtenTegenwoordig worden er op diesels kleine turbo's gebruikt, zodat de wagen op lagere toerentallen al veel Nm aanbiedt.
Ga je dan de Nm nog eens verhogen door een chip te plaatsen, is dit schadelijk voor de turbo.
Moment en lengte van inspuiting wijzigen met een correcte air/fuel ratio, dan is de schade beperkt.
Turbodruk verhogen = schade rijden.
Tegenwoordig worden er op diesels VARIABELE turbo's gebruikt, zodat de wagen op lage toerentallen én op hogere toerentallen veel koppel en vermogen heeft.
Turbodruk verhogen = meer lucht
meer lucht betekent compenseren met meer brandstof (je zegt het zelf, inderdaad: een correcte AIR (= lucht) / FUEL (= brandstof) ratio). Op deze manier verkrijg je met dezelfde mengselverhouding, toch een 'heftigere' verbranding. (En dat is waar het uiteraard om draait...)
Turbodruk verhogen = perfect mogelijk, INDIEN HET MET VERSTAND WORDT GEDAAN (zoals alles eigelijk, maar bon...)
Wij hebben hier thuis twee auto's staan, respectievelijk 17 en 23 jaar oud, die af-fabriek met een atmosferische benzinemotor op de markt kwamen. M'n vader heeft er, toen die bakken enkele duizenden (/tienduizenden) kilometers hadden, een turbokit opgestoken. Het vermogen ging voor beide auto's respectievelijk van 188pk naar 292pk (250Nm naar 400Nm), en van 185pk naar 280pk.
Lage druk + intercooler = een acceptabele verhoging van thermische belasting, wat ervoor zorgt dat de ene auto inmiddels 250.000 probleemloze kilometers achter de rug heeft, en de andere 150.000.
Wij hebben zelfs weet van een auto met een Mosselman Turbo System (over die kits spreek ik dus), waarmee de eigenaar tot op vandaag nog steeds mee rondbolt, met ondertussen meer dan 450.000km op de teller van z'n 19 jaar oude 300E.
De opmerking dient gemaakt te worden dat bij het plaatsen van een Mosselman Turbo kit, er voor de rest NIETS aan de motor hoeft veranderd te worden, geen nokkenassen, kleptiming, compressieverhouding, NIETS. Bolt on, plug in, and play.
Zoals ik dus zei: met turbo's 'spelen' is perfect mogelijk, als het maar met verstand gebeurt.
Iedereen kan een turbokit op een wagen steken, waardoor die plots 100% vermogenwinst heeft... Het begint 'moeilijk' te worden als je een bruikbare, duidelijk zicht/voelbare vermogen/koppelwinst wil bereiken, zonder daarmee de levensduur van de motor aanzienlijk te verkorten.
Het is absoluut en zeker doenbaar, je hoeft er alleen logisch bij na te denken.
Iedereen kijkt je ook verbouwereerd aan als je over LPT begint te spreken... Blijkbaar denken de mensen dat een hoge drukvulling 'KEIGOED' is, en je alleen daarmee veel vermogen en koppel kan bereiken... Tja... begin dan maar eens zulke mensen wijsheid bij te brengen...
Comment
Comment