Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitlijnen van een auto: wat, hoe, waar, ...?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Uitlijnen van een auto: wat, hoe, waar, ...?

Threadje over het uitlijnen van 'n auto. Daarmee wordt dus de afstelling van het onderstel bedoeld (toe-in, toe-out, camber, caster, e.a.).

De meeste bandencentrales hebben wel zo'n systeem waarbij ze kunnen meten, maar ik zag nog niet veel bandencentrales waar ze ook kunnen sleutelen, als er iets niet compleet correct staan.
    Bovendien : valt er aan moderne gewone auto's nog te sleutelen, op dat vlak? Ik dacht persoonlijk van niet, maar ik kan me vergissen en indien dat zo is : wat kan men doen, en hoe doet men dit? Kan men bij de zgn. doodnormale Astra of 147 of BMW '1 of A3 (om er maar een paar op te noemen) gaan finetunen wat camber/caster/... betreft? Ik las soms dat je na 't laten plaatsen van een coil-over kitje best je auto terug laat uitlijnen, maar wat doen die mannen dan precies?

En tot slot : kent iemand goéie adressen waar men veel verschillende soorten/types/merken auto's kan uitlijnen, waar men verstand van zaken heeft en evt. ook kan finetunen "op maat"?

Vragen & antwoorden, hier !

Ik liet dit doen bij Rubonit. Ze hebben een uitlijn-installatie staan in Wevelgem.

Ik vermoed dat ze alle wagens kunnen uitlijnen, want in hun database met te behalen waarden stonden alle merken en types.

Die gast die mijn wagen uitlijnde vertelde me dat hij geregeld rally-wagens moet uitlijnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
      Ik liet dit doen bij Rubonit. Ze hebben een uitlijn-installatie staan in Wevelgem.

Ik vermoed dat ze alle wagens kunnen uitlijnen, want in hun database met te behalen waarden stonden alle merken en types.

Die gast die mijn wagen uitlijnde vertelde me dat hij geregeld rally-wagens moet uitlijnen.
      Jup, ook mijn E34 is nog uitgelijnd geweest bij Rubonit in Wevelgem. Ik ben echter niet zeker dat ze dat nu nog doen (nieuwe bazen, nieuwe wetten), aangezien heel hun installatie opgekraamd is.

BMW's zouden, naar hun zeggen, uitgebreide mogelijkheden hebben om bij te regelen, zowel op de vooras als op de achteras. Bijregelen van bijvoorbeeld achteras is bij veel wagens niet mogelijk.
      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
        Jup, ook mijn E34 is nog uitgelijnd geweest bij Rubonit in Wevelgem. Ik ben echter niet zeker dat ze dat nu nog doen (nieuwe bazen, nieuwe wetten), aangezien heel hun installatie opgekraamd is.

BMW's zouden, naar hun zeggen, uitgebreide mogelijkheden hebben om bij te regelen, zowel op de vooras als op de achteras. Bijregelen van bijvoorbeeld achteras is bij veel wagens niet mogelijk.
        Ik heb dit laten doen eind vorig jaar (bij aanschaf van die velgen he gTa ).
        Zouden die 2 installaties nu weg zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knalpot Bekijk Berichten
          Ik heb dit laten doen eind vorig jaar (bij aanschaf van die velgen he gTa ).
          Zouden die 2 installaties nu weg zijn?
          Letterlijk "opgekraamd". 't Is weg, ge ziet nog wat restanten staan aan die meest rechtse poort en that's it. Misschien kunnen ze dat wel terug helemaal opnieuw opzetten, maar voor 1 wagen... Lijkt mij heel wat werk om terug die brug te monteren, die installatie om te "meten", e.d.
          BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

hier alvast een deel van een antwoord:

alle garages waar ze kunnen nameten kunnen, mits te beschikken over een een 12/13 sleutel, ook een uitlijning afstellen... (de 12/13 sleutel is eerder symbolisch bedoeld he )

meestal kun je op hedendaagse wagens niet al te veel afstellen; enkel wat toespoor/uitspoor (in mindere mate kan hier ook wat camber mee afgesteld worden).
            dit wordt allemaal gedaan door de stuurtangen wat te verlengen/verkorten (contramoer losdraaien, in/uitschroeven, contramoer weer vastzetten en voila). de andere waardes zoals caster enz. staan constructief vast.

hier zijn wel enkele uitzonderingen op (ik denk hierbij eerder aan duurdere wagens zoals grotere Audi's, BMW's en een paar Honda's en Toyota's; schiet me nu niet dood als ik ze niet allemaal opnoem...). Hier zijn op bepaalde plaatsen excentrische bouten voorzien met een soort van schaalverdeling (voor een mcPherson vb. aan de onderste driehoek, hier stel je dan vb. je camber mee af); door deze dan te verdraaien krijg je andere instellingen.

er bestaan ook after-market snufjes die je toestaan hier wat op in te spelen, vb. spoorplaatjes van Intrax en nog talloze andere zaakjes...

Comment

De E is uitgelijnd geweest bij een bandencentrale hier in de buurt, de printout ligt hier nog ergens denk ik...
              Het was wel enkel de vooras, gezien ze aan de achteras niets meer konden doen wegens te modern...

Comment

De meeste wagens zijn inderdaad niet meer harder af te stellen dan enkel de sporing.
                Af en toe ook aan de veerpoot van McPherson, maar echt nauwkeurig en handig werkt dat niet.

Het feit dat niet alles meer regelbaar is (wielvlucht, uitspoor, toespoor, fuseedwarshelling, fuseelangshelling,...) is omdat de meeste fabrikanten erin geslaagd zijn tijdens het productieproces hun ophangingen zo nauwkeurig te vervaardigen dat na de montage er maar een marge van een 30-tal minuten opzit, wat nauwkeurig genoeg is, zodat ze die later niet moeten afstellen.

Comment

Het technisch aspect van uitlijnen kan elke eigenaar van 'n uitlijnmachine... De meeste bandenleveranciers hebben dit wel staan...

Het probleem zit 'm in de kennis en ervaring wat de reactie van 'n aanpassing is op het weggedrag van de auto...

Voor Subaru's ken ik zo iemand, maar voor BMW niet direct. Ik denk dat ik bij QVIK Motors, of Belien zou gaan (bouwen ook race-bmw's).
                  ----------------------------------------------------------------------------------
                  2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                  2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                  Pictures here: BMW 7 Series
                  1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                  Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                  It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                  It might need half a starsystem to turn around,
                  but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                  Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Voor mij is er hier in Belgie maar een goeie, "De Jef" van banden Donckers in Wijnegem. Die kerel doet het al 30 jaar en stelt menig raceauto af. Uitlijnen heeft voor hem geen geheimen meer !
                    www.perfectshine.be

Comment

Ik hen enkele weken terug mijn benden laten verleggen.Vooral omdat de 147 vooraan
                      de binnenkant v/d banden opvreet.Dit komt doordat de meeste Alfa´s nogal een camberhoek hebben blijkbaar.
                      Ik heb gevraagd of ze wat minder camber konden zetten.Maar volgens die gast kan je tegenwoordig bij de meeste auto´s enkel uispoor en toespoor bij te regelen is.

Minder camber bij de 147 zou trouwens alleen maar de wegligging verslechteren,maar iets minder banden eten.

Comment

heb mijn tdsje ook laten uitlijnen bij rubonit met die verlaging hebben ze het toespoor wat bijgeregeld
                        BMW E10 1600ti 1967
                        BMW E10 2002tii 1973
                        BMW E30 325i sedan 1986
                        BMW E36 318is cabrio 1995
                        BMW E36 320i cabrio 1994
                        BMW E91 318d touring 2006
                        MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Mjah, ik hoor 't al, en 't was wat ik al vermoedde : van dat uitlijnen is er eigenlijk bijna niks van aan (toe-in of toe-out regelen, da's niet meer ten volle "uitlijnen" vind ik), en zeker niet met moderne wagens.

Okay. Voldoende info.

Comment

Sta mij toe even dit topic van onder het stof te halen, ik heb nl. een vraagje i.v.m. het laten uitlijnen van mijn 206.

Is er soms iemand van jullie die een goed adres weten in of rond Gent om mijn nieuwe banden (die ik thuis liggen heb) te monteren, en tevens ze eens kan uitlijnen. M.a.w. zoek ik een eerlijke bandencentrale die een uitlijnmachine heeft.

Kan er iemand mij ook een zeggen wat het +/- kost om uit te lijnen? Ik heb mij laten vertellen dat dit wel relatief kostelijk is... true?

Alvast bedankt jongens!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeh Bekijk Berichten
                              Sta mij toe even dit topic van onder het stof te halen, ik heb nl. een vraagje i.v.m. het laten uitlijnen van mijn 206.

Is er soms iemand van jullie die een goed adres weten in of rond Gent om mijn nieuwe banden (die ik thuis liggen heb) te monteren, en tevens ze eens kan uitlijnen. M.a.w. zoek ik een eerlijke bandencentrale die een uitlijnmachine heeft.

Kan er iemand mij ook een zeggen wat het +/- kost om uit te lijnen? Ik heb mij laten vertellen dat dit wel relatief kostelijk is... true?

Alvast bedankt jongens!
                              die bandencentrale in een straat waar ik de naam van vergeet (als ge van richting sleepstraat naar sint jacobs rijdt op uwen rechter kant (waar vroeger daar rechtover mobile electronics was)

en in tegenstelling tot wat hier allemaal gezeikt wordt kan je practisch iedere instelling gaan veranderen. of het is voorzien, of je haalt er een hulpstuk bij, of je bent creatief met hamer, boor en vijl.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeh Bekijk Berichten

Alvast bedankt jongens!
                                Iedere bandencentrale heeft een uitlijninstallatie en het kost meestal rond de 35€
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                  Iedere bandencentrale heeft een uitlijninstallatie en het kost meestal rond de 35€
                                  Oh, das wat goedkoper dan ik dacht!

Maar wat er dus hier boven werd verteld slaat dus op niets als jij zegt dat ze in elke bandencentrale uitlijnen?

Comment

Lijkt me toch logisch, niet?

Zelfs mijn pruttengarage kan uitlijnen...
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

uitlijnen is het in orde zetten van de vering, oa de hoek va de wielen t.o.v. de weg. Dat kunnen ze niet in elke garage denk ik, de apparatuur is vrij duur. Balanceren, of ervoor zorgen dat een wiel geen trillingen veroorzaakt, doen ze zoiezo in een bandencentrale als ze een band vervangen.
                                      BMW = Freude Am Fahren

Comment

iemand een goed adressje waar ze uitlijnen in de buurt van Vlaams Brabant?

Met personeel die zorg draagt voor je materiaal, deftige bank om op te rijden en geen puppies die pas van de mechanica-school komen en aan je auto prullen...?

Comment

Working...
                                        X