Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Té veel motorolie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Té veel motorolie

Ik heb een vraagje, en als het op de motor aankomt misschien wel belangrijk ...

Pakweg 4000km geleden ging ik op onderhoud met de wagen en natuurlijk werd de olie vervangen. Een tijdje later (ik gok enkele weken) controleerde ik het peil en merkte dat er te veel olie in zat, 't is te zeggen, een goeie centimeter voorbij het markerinkje "MAX".

Na is maan vraag .. mag da oagelak?

Ik vermoed van niet hé, té is nooit goed zeg ik altijd. Maar wat zouden de nadelen zijn? Mag ik morgen nog gaan werken? Nu, het zal in ieder geval niet op die 30km aankomen denk ik.

PS: Het peil werd gecontroleerd bij een koude motor.

Groetjes, Bart

Te veel olie kan zeker en vast schadelijk zijn voor de motor. Maar de eerste vraag die je moet stellen is of er wel werkelijk te veel olie in zit. Het oliepeil bij koude motor wanneer de auto horizontaal geplaatst is, moet tussen de MIN en de MAX liggen. Een prutske erover kan geen kwaad. Dus je kunt geen betrouwbare aflezing van het oliepeil doen, wanneer de motor nog warm is of wanneer hij op een helling staat.

Maar wanneer je het oliepeil in de juiste omstandigheden nameet en deze zit meer als 1 cm over zijn max niceau, dan zul toch al iets voorzichtiger met de motor moeten omspringen. De gevolgen van een te hoog oliepeil hangen een beetje af van motor tot motor. Maar wat meestal wel gebeurt is dat de krukas nu grotere hopen olie richting de cilinders begint op te spatten. Dit verhoogt het olieverbruik en zorgt voor een extra belasting van de krukas. Om dit binnen de perken te houden is het aan te raden niet hoog in toeren te gaan.

Een ander nadeel is dat de carterventilatie overspoeld wordt met olie. Deze olie komt dan in de inlaat van de motor terrecht, waardoor er zich op de inlaatbuizen en inlaatkleppen geleidelijk aan een brei gaat vormen.

Als je over een dieselmotor beschikt heeft dit ook als gevolg dat door de grotere hoeveelheid olie die de cilinder binnenkomt, de olie ook aan de verbranding begint deel te nemen. Dit stuurt de gasregeling in de war en kan in het extreemste geval er voor zorgen dat de motor op hol begint te slaan, aangezien de motor geen vat heeft op de 'ingespoten' olie die verbrandt wordt. Een ander nadeel is dat de cilindertemperatuur te hoog oploopt, hetgeen schade veroorzaakt aan zuigerkop, kleppen en eventueel ook de injectors. Daarenboven doet dit het milieu en uw katalysatoren, roetfilters enz geen goed.

Indien de dealer echt te veel olie in de motor heeft gedaan, dan zal er op je rekening van het onderhoud waarschijnlijk een verrekende hoeveelheid olie staan die groter is dan de motorolieinhoud die voorgeschreven staat in het instructieboek van de auto. Check dit even. Als dit zo is, ga er dan mee naar de dealer en druk dit tegen hun neus met de vraag om hun fout op hun kosten terug recht te zetten.
    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Interessante post Wutputt, thx!

Op mijn wagen kan ik via de boordcomputer het oliepeil controleren, maar af en toe neem ik toch het zekere voor het onzekere, en controleer ik het manueel. Na een onderhoudsbeurt bij BUGA zit er altijd te veel olie in de motor, ik heb geen idee waarom ze dat doen.

Wanneer je enkel naar de boordcomputer kijkt, zou je dus denken dat ie helemaal geen olie verbruikt (en daarmee beantwoord ik misschien mijn vraag). De meter wijst altijd aan dat ie netjes vol zit.

Comment

Je moet nu natuurlijk ook niet naar je wagen lopen en bij het minste prutske olie dat er te veel inzit, het eruit beginnen te zuigen In mijn post zijn voornamelijk worst case scenario's aan bod gekomen. Bij een lichte hoeveelheid overdosis olie zal dat niet voorvallen. Maar toch moet er met voorzichtigheid omgesprongen worden. Er zit niet voor niets een maximumaanduiding op de oliepeilmeter. En er bestaan wel degelijk gevallen van motorfalingen veroorzaakt door een teveel aan olie.

Dat er in de garage met de regelmaat van de klok wat te veel olie in de motor wordt gedaan is idd een feit. Het zal waarschijnlijk ook veel te maken hebben met de steeds langer wordende onderhoudsintervallen. De garage zal dan zeker willen zijn dat de niet-olie-controlerende klanten met een te laag oliepeil rondrijden wanneer ze op hun volgend onderhoud binnenkomen. Zolang het bij een kleine hoeveelheid blijft dat er te veel ingekapt wordt, zal er niet veel kwaad gedaan worden. Maar begint die kleine hoeveelheid al wat meer te zijn dan zal de motor zeker nadeel hieraan ondervinden, en wanneer het echt de spuigaten begint uit te lopen, kan dit het einde van de motor of een van zijn vitale onderdelen veroorzaken.
        Last edited by Wutputt; 05/07/2005, 23:37.
        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Welke motor heb je?

Waarschijnlijk zal de olieafscheider van je CV het teveel aan olie niet kunnen verwerken.

Bij normaal gebruik zal je krukas wel tegen dit teveel olie kunnen.

loopt je motor normaal? blijft je stationair toerental hetzelfde als hij op temperatuur is?
          A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
            Welke motor heb je?

Waarschijnlijk zal de olieafscheider van je CV het teveel aan olie niet kunnen verwerken.

Bij normaal gebruik zal je krukas wel tegen dit teveel olie kunnen.

loopt je motor normaal? blijft je stationair toerental hetzelfde als hij op temperatuur is?

Het gaat over een diesel 1.7 dti van 2002, ten opzichte van de 2.0dti niet zo'n grote olieverbruiker eigenlijk.

op het stationaire toerental heb ik nog niet echt gelet, maar ik heb toch niks raars opgemerkt tot nu toe, ik zou het wel horen denk ik..

ik heb eens op de factuur gekekend.. bij "Aantal eenheden" staat er "4.50", verder geen duiding qua liter ofzo.. lijkt me veel, 4,5 liter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6
              Het gaat over een diesel 1.7 dti van 2002, ten opzichte van de 2.0dti niet zo'n grote olieverbruiker eigenlijk.

op het stationaire toerental heb ik nog niet echt gelet, maar ik heb toch niks raars opgemerkt tot nu toe, ik zou het wel horen denk ik..

ik heb eens op de factuur gekekend.. bij "Aantal eenheden" staat er "4.50", verder geen duiding qua liter ofzo.. lijkt me veel, 4,5 liter?
              Natuurlijk is de 1.7DTI niet zo een grote olieslikker als de 2.0DTI, daar hadden ze een speciaal systeem voor willen ontwikkelen om die blokken niet meer te honen, en dit was een grandiose mislukking.

De 2.0DTI blijft ook met enorm weinig olie rondbollen, een klein litertje is voldoende.

Over die 4,5 liter, kijk eens in je instructieboekje. staat daar de oliehoeveelheid niet in?
              A Twist of the Wrist

Comment

Ik dacht dat in mijn 2.2TiD 5,5 liter olie ging dus kan ongeveer kloppen...
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Natuurlijk is de 1.7DTI niet zo een grote olieslikker als de 2.0DTI, daar hadden ze een speciaal systeem voor willen ontwikkelen om die blokken niet meer te honen, en dit was een grandiose mislukking.

De 2.0DTI blijft ook met enorm weinig olie rondbollen, een klein litertje is voldoende.

Over die 4,5 liter, kijk eens in je instructieboekje. staat daar de oliehoeveelheid niet in?

Wel ja, die 4,5 liter blijkt dus te kloppen, zo staat inderdaad in het boekje

Maar ik las net in datzelfde boekje dat je de controle uitsluitend mag uitvoeren wanneer de auto horizontaal staat en .. bij een afgezette bedrijfswarme motor? Ik heb altijd gedacht dat de motor koud moest zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6
                    Maar ik las net in datzelfde boekje dat je de controle uitsluitend mag uitvoeren wanneer de auto horizontaal staat en .. bij een afgezette bedrijfswarme motor? Ik heb altijd gedacht dat de motor koud moest zijn
                    Dat is idd vreemd. Misschien een vertaalfout? Heb je een meertalig instructieboekje? Dan kan je 'ns zien wat de andere talen zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
                      Dat is idd vreemd. Misschien een vertaalfout? Heb je een meertalig instructieboekje? Dan kan je 'ns zien wat de andere talen zeggen.

Vind jij dat vreemd? Euhm Het oliepeil controleer je toch altijd bij een warme motor die natuurlijk zo'n 5 minuutjes uitgeschakeld is zodat alle olie terug naar het carter is gelopen.

Comment

Sinds jaar en dag moet het oliepeil nagezien worden, zoals Wutputt zei, met koude motor en de wagen horizontaal. Dat ze nu beginnen van "bedrijfswarme" motor enz. kan misschien zijn om hun eigen in te dekken, als ze er teveel inkappen zoals gesuggereerd kan men dat na 5 minuten nog niet zien. (Of zouden de moderne syntetische of halfsyntetische olieen misschien minder tijd nodig hebben om volledig uit de motor naar de motorpan te lopen? En zelfs dan kan het zeker geen kwaad om te wachten tot alles koud is). Het beste is van 's morgens na te zien nadat de wagen een ganse nacht gestaan heeft.

(Het is voldoende van tijdens het oliewisselen, bij warme motor om de olie goed vloeibaar te hebben, eens na te zien hoeveel olie er nog "nadrupt" na een half uur of zo..)

Comment

Er zijn wagens waarbij je oliepeil moet controleren bij koude motor en nog andere waarbij het bij bedrijfswarme motor moet en bij nog een andere kan het zowel bij warme als bij koud motor (maar dan staan er verschillende markeringen op : voor warme en voor koude olie ) .

Warme olie zet uit , dus dan zal het gemeten oliepeil hoger zijn dan als ze koud is .

Maar aangezien er hier sprake is ve oliepeilmeter op dashboard , kan het zijn dat ze daarom een beetje extra olie indoen om te maken dat die meter ook mooi max aandduidt .

Maar echt teveel olie is niet goed : krukas slaat in de olie , carterdruk lloopt te hoog op waardoor oa dichtingen enz extra belast worden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
                            Er zijn wagens waarbij je oliepeil moet controleren bij koude motor en nog andere waarbij het bij bedrijfswarme motor moet ...
                            Hmm, als dit waar is, in mijn geval, zou het oliepeil bij een warme motor nóg hoger komen te staan dan dat ik tot nu toe heb genoteerd ...

Morgen voor alle zekerheid toch maar eens naar Opel bellen voor een afspraakje! Dan ben ik weer gerust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude
                              Vind jij dat vreemd? Euhm Het oliepeil controleer je toch altijd bij een warme motor die natuurlijk zo'n 5 minuutjes uitgeschakeld is zodat alle olie terug naar het carter is gelopen.
                              Ja ik vind dat vreemd
                              Oliepeil bij warme motor nameten is namelijk minder nauwkeurig. Want hoe warm is die olie juist? Dit kan serieus verschillen naar gelang de rit. Na een rustige rit op de snelweg zit de olie namelijk op een veel lagere temperatuur liggen dan na een snelle rit op een zeer bochtige weg.

Bij koude motor zijn er ook wel temperatuursverschillen, afhankelijk van de buitentemperatuur, maar hier is dat minder kritisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
                                Ja ik vind dat vreemd
                                Oliepeil bij warme motor nameten is namelijk minder nauwkeurig. Want hoe warm is die olie juist? Dit kan serieus verschillen naar gelang de rit. Na een rustige rit op de snelweg zit de olie namelijk op een veel lagere temperatuur liggen dan na een snelle rit op een zeer bochtige weg.

Bij koude motor zijn er ook wel temperatuursverschillen, afhankelijk van de buitentemperatuur, maar hier is dat minder kritisch.

Ja ok maar hoe ga je dan ervoor zorgen dat je oliepeil niet te hoog staat of zelfs erger te laag? Olie neemt water op en na een lange en snelle rit kan het zijn dat het water verdampt (had ik over t laatst aan de hand toen ik in duitsland meer dan een uur 180+ reed). Of wat als je bij koude motor olie hebt bijgevuld en na die snelle rit spuwt de motor het teveel aan olie er terug uit via de pijlstok (ooit meegemaakt met mijn ax'ke). Ik blijf er toch bij dat het controleren van de olie het best gebeurd na een lange rit, enkele minuten na het afzetten van de motor.

Comment

Bij mijn vorige auto stonden er twee maten op de peilstok. Eén voor koude motor en één voor een warme motor.
                                  2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Sommige motoren met dry-sump smering zijn echt irritant om te controleren en bij te vullen.
                                    Last edited by 911turbo; 09/07/2005, 10:18.
                                    A Twist of the Wrist

Comment

Serieus?

Dus dan hoef ik in principe nooit olie bij te vullen als er op m'n boordcomputer verschijnt 'oliepeil controleren'.

BMW F30 316d Sportline - '13
                                      BMW Z3 1.8 -- '97
                                      --------------------------------------------------------------
                                      2010 - 2013: Audi A3 Sportback 1.9 TDI Ambition -- '08
                                      2001 - 2010: Opel Astra 2.0 DTI 16v 'Sport' -- '01

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Astraatje
                                        Serieus?

Dus dan hoef ik in principe nooit olie bij te vullen als er op m'n boordcomputer verschijnt 'oliepeil controleren'.

Euhm, op eigen risico

Ik vertrouw zelfs niet op een boordcomputer, een peilstok kan niet snel kapot gaan, een sensor wel. meten is weten.
                                        A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                                        X