Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Té veel motorolie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

olie

oliepeil wordt altijd gemeten in horizontale en koude toestand.
    als je uiteraard meer meet dan het toegestane bij een motor op bedrijfstemperatuur dan is dit normaal, olie zet namelijk uit in warme toestand.....
    gouden regel, meet steeds onder dezelfde omstandigheden, niet dan eens bij koude.....dan eens bij warme.....neen, altijd zelfde werkwijze aanhouden.
    prettige kerst iedereen.

cu

Comment

Er zijn ook merken waarbij je apparte aanduidingen op de oliepeilstok vind voor oliepeil in koude toestand en dan andere aanduidingen voor oliepeil bij motor bedrijfstemperatuur .

Welke aanduidingen voor welke toestand gelden staat dan in handeleiding vd wagen vermeld .

.

Comment

Op de avondschool (ja ik volg sinds september avondschool automechanica) zei de docent tijdens de praktijk dat het oliepeil steeds moet gecontroleerd worden bij horizontale motor (zoals hier reeds verschillende malen werd gezegd) en bij warme motor.
        BMW = Freude Am Fahren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
          Op de avondschool (ja ik volg sinds september avondschool automechanica) zei de docent tijdens de praktijk dat het oliepeil steeds moet gecontroleerd worden bij horizontale motor (zoals hier reeds verschillende malen werd gezegd) en bij warme motor.
          Dat is de manier die ze in de benzinestations op de autosnelwegen naar het zuiden hanteren. Moesten ze durven ze keken het oliepeil na bij draaiende motor, nu doen ze het direct bij het stilleggen van de motor zodat de olie de tijd nog niet gehad heeft om terug naar de pan te vloeien, natuurlijk dat er dan olie te weinig in de motor is en vermits niemand graag in panne zou staan op de snelweg op weg naar de vacantie zeggen ze maar van er ne liter of zo bij te kappen, "om zeker te zijn". Wat ze ook durven flikken is dat ze eerst ne keer zien hoe het er mee staat, (als ze dan zien dat er genoeg olie in is) dan met nen doek de peilstok afkuisen en bij het nogmaals nazien houden ze ne vinger onder de knop van de peilstok zodat die er ongeveer ne centimeter minder diep inkan, resultaat .... juist.

Comment

Olie peilen doe ik wel eens bij een koude motor, maar als ik olie bijgevuld heb, peil ik bij een warme motor. Dat is mij altijd geleerd.

Comment

Een (niet-technische) maat van mij zijn olielampje ging aan op de autosnelweg van zijn 530d. Het eerste tankstation gestopt en enkele bussen olie gekocht, dan had hij gelijk al wat reserve voor de volgende keer. (Ik betwijfel zelfs of het de juiste olie was, maar misschien hebben ze hem in dat tankstation toch met zijn oliekeuze geholpen)

Hij in zijn boekje gekeken waar de olie erin moest, dus dat was al ok. En toen heeft hij er olie in gegoten tot het 'vol' was, redenerende van 'hoe meer hoe beter'.

Terug de autosnelweg op, en ja, hij vroeg zich al af waarom de andere autobestuurders zo op hem wuifden. Voor hij het goed en wel doorhad, zag hij in zijn achteruitkijkspiegel een dikke rookwolk achter zijn wagen. Iets daarna deed de motor niets meer en kon hij de pechstrook op.

BMW assistance gebeld (die zullen zich een deuk gelachen hebben), afgesleept en hersteld bij de dealer. Nu enkele maanden later heeft de wagen last van allerhande duistere motorproblemen waar al verschillende dealers geen oplossing voor vinden. (voornamelijk stilvallen tijdens het rijden)

Wagen is ondertussen al van de hand gedaan wegens 'onbetrouwbaar'.
              Last edited by ; 30/12/2006, 16:49. Reden: typefout

Comment

Echt tot aan het randje van de oliedop gevuld?

Daar kan wel wat in denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cosmosschwarz Bekijk Berichten
                  Wagen is ondertussen al van de hand gedaan wegens 'niet onbetrouwbaar'.
                  Vreemde woordkeuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                    Echt tot aan het randje van de oliedop gevuld?

Daar kan wel wat in denk ik
                    Looool

We hebben ooit ook te veel ingekapt bij een crosscorsa, maar zoveel nog niet hoor

Comment

Sorry maar zulke mensen moeten voor mijn part hun rijbewijs dus NIET kunnen halen hé...

fuck zeg... heb ik écht geen begrip/medelijden/sympathie voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                        Vreemde woordkeuze.
                        Oei, inderdaad

Weggedaan wegens onbetrouwbaar of wegens niet betrouwbaar dus.

(Zal het even aanpassen hierboven)

Comment

Ben ik met je eens Matteus. Of inprincipe wel gewoon je rijbewijs halen, maar blijf er dan met je fikken van af als je er echt NIETS vanaf weet. Je verkl**t je auto en de garage krijgt dan later weer de volle lading omdat er niks meer aan te doen is.

Comment

haha, gewoon té zalig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autotechniekerke Bekijk Berichten
                              oliepeil wordt altijd gemeten in horizontale en koude toestand.
                              als je uiteraard meer meet dan het toegestane bij een motor op bedrijfstemperatuur dan is dit normaal, olie zet namelijk uit in warme toestand.....
                              1) rood: ja, maar als je motor net gedraaid heeft hangt er ook nog overal olie, en meet je minder dan als je enkele minuten wacht.

2) zeker niet veralgemenen. Bij mij (twee oliepompen & koeler / dry sump) is bij de ene de regel dat je hem koud start, 3 minuten laten draaien, drie minuten afzetten en dan meten en bij de andere moet je hem een minuutje laten draaien en dan met lopende motor meten.
                              Last edited by 911turbo; 02/01/2007, 18:03.
                              A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                              X