Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Semislick banden voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    ontmaagding

Comment

• @ gTa toch nog een tip voor 't stockeren van je Toyo's (in ons kille belgenlandje)

'k Zoek er ook nog voor m'n 205 rallye in opbouw, en kheb al met de A048 gereden, dus moest je wat feedback hebben over de Toyo...steeds welkom! 't Wordt alleszins 1 van die twee...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
        @ gTa toch nog een tip voor 't stockeren van je Toyo's (in ons kille belgenlandje)

http://marktg.toyotires.com/file/TireStorage.pdf
        Zalig, thanks!

Ze liggen warm en droog gestockeerd met verminderde luchtdruk in de garage, geen probleem. Eigenlijk zou 'k zo'n velgenboom moeten kopen, maar 'k vrees een beetje dat die net te "klein" gaat zijn, doorgaans gaan die maar tot 225 en aangezien die semi's toch iets breder zijn dan gewone 225-banden...

Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
        'k Zoek er ook nog voor m'n 205 rallye in opbouw, en kheb al met de A048 gereden, dus moest je wat feedback hebben over de Toyo...steeds welkom! 't Wordt alleszins 1 van die twee...
        'k Vind dat riskant, aangezien ik nog geen A048 gereden heb op mijn kar. Wel op een Lotus, maar da's niet te vergelijken. Je vindt wel behoorlijk wat vergelijkingen op Duitse fora (o.a. touristenfahrerforum.de) en Amerikaanse track-fora.

Comment

• welke semi's (merk maakt ni uit ) zijn er te vinden in volgende maat: 215/35/18 ??

Comment

• Ook eens hier wat om advies vragen.
            't Gaat em om al dan niet banden, gewoon of semslick, nieuw of 2de hands, ..., te kopen voor de Croix trackday van komende 23 september.

Huidige situatie:

4 Michelin Pilot Sport 2, 225/40/ZR18 rondom, op 18" Replica Audi RS velgen
            4 Michelin Pilot Alpin 2, 205/50/V17 rondom, op 17" OEM Audi S-Line velgen.

De auto ligt lager bij de grond door een KW V1. Als er erg hard gereden wordt (in zomersetup met 18"), raak ik de wielkassen, en zoiets wil ik vermijden op de trackday.

Ik heb dus al beslist dat ik de trackday op mijn 17ers wil rijden, zodat mijn auto op deze hoogte kan blijven liggen, en ik door de grotere ET-waarde van de 17ers, geen problemen zal hebben met het al dan niet raken van de wielkassen.
            Maar die 17" liggen op winterrubber, en die ga ik uiteraard niet gebruiken voor de trackday.

Dus had ik gedacht om 2de hands 4 sportieve banden te zoeken in de juiste maat, en die gebruiken voor de trackday.

Nu vroeg ik mij gewoon af of semislicks veel zouden doen aan winst in rijplezier moest ik er mij aanschaffen? Zo ja, doe ik dat best op de nieuwmarkt of 2dehandsmarkt?
            Is er een profieldiepte waarbij semslicks niks meer waard zijn bij manier van spreken.
            Wat is de kostprijs van een nieuwe set semislicks in maatje 225/45/17?

Of koop ik dan toch bv beter 2dehands niet-semislick banden?

Heb ook zelf geen idee hoelang ik nog met deze auto ga rondrijden, en of ik nog veel circuitbezoeken ga plannen...

Wat ik me ook afvroeg is de mate waarin het beter zou zijn vr de wegligging om eventueel een maatje kleiner in velg te gaan. Ik bedoel dan, overstappen van 17" naar 16", maar da's dan weer een extra aankoop...

Kortom, wat raden jullie aan?

Comment

• Hmmm, eerlijk gezegd zou ik, als je anders nooit trackdays doet, geen semi's aankopen enkel maar voor onze dag op Croix. Houd er rekening mee dat het misschien wel een ganse dag regent gelijk zot, en dan ga je met gewone sportieve wegbanden 't best gediend zijn.
              • 't Goedkoopste lijkt me dat je bij je bandenboer 4 "goeie versleten" banden (dus geen Conti's, maar Michelins b.v.) gaat halen om op je 17" te leggen. Vraag dat nu al na, dat 'ie 4 Michelins PS2 in maatje 225/45R17 achterhoudt voor jou. Montage betalen en klaar. Als je nog anderhalve mm profiel hebt is dat OK, tenzij je van plan bent om een hele dag aan één stuk elke bocht zwaar ondersturend de flanken van je banden aan gort te rijden. Of, mocht je met een RWD rijden: moest je een ganse dag willen driften.
              • Semislicks nieuw zijn vrij kostelijk, vooral omdat ze ook snel slijten. Zeker op een wegauto waar 't camber niet optimaal staat. Reken toch op een kleine 200 EUR per band, gemonteerd, voor een R888 in die maat. Een MPSC is nog ietsje duurder. Wil je de beste prijs incl. montage, dan raad ik je aan om forummember "frits" even te contacteren (Performance Shop Geel).
              • Als je toch iets nieuws wil en 't moet goed (genoeg) zijn, zijnde zeker even goed dan de beste wegbanden (PS2, P-Zero, F1 Asy), en 't moet zo goedkoop mogelijk zijn, dan raad ik aan om voor de Kumho Ecsta KU-15 te gaan. Grippen zeer zeer goed op 't droge, gaan even lang of ietsje langer mee als semi's. Kosten slechts een goeie helft. B.v. http://www.semislick.de/kumho.html -> 118 EUR / st. Houd ook ebay.de in het oog.
              Je Pilot Alpins zou ik inderdaad niet op 'n droog circuit meenemen. Die ga je in brokken rijden op 5 rondjes.

Overstappen naar 16" heeft geen zin. 17" lijkt me voor een A3 de betere maat, je kar is toch vrij zwaar en 225/50R16 gaat niet beter rijden dan 225/45R17. Plus je moet dan ook nog 'es extra velgen kopen. Lijkt me niet meteen de slimste investering.

En dan de moeilijkste vraag : zijn semi's hun prijs waard? Qua efficientie zeker, maar huod er rekening mee dat je dan weeral zoveel sneller onderweg bent, wat de kans op brokken doet stijgen en ook de kostprijs van die brokken een pak hoger maakt. Qua rijplezier on track zijn semi's zeker niet noodzakelijk, tenzij je enkel plezier hebt als je de snelste bent. Nu, met een A3 2.0 TDI ga je sowieso nooit de snelste zijn, dus zet dat al maar uit je hoofd. Wat mij bijvoorbeeld wel stoort, is dat ik voel dat ik nog niet alles uit mijn auto kan halen, door enkele basic instellingen. Veel te weinig negatief camber vooraan, bijvoorbeeld. Daarom waren de semi's voor mij niet meteen een openbaring -> met die wielstand vooraan valt het met semi's bijna nog meer op, ook al bijt 'ie nu een pak beter en is z'n grip langer beter.
              Last edited by ; 25/07/2008, 12:28.

Comment

• Dit is trouwens een zéér scherpe aanbieding.

Heb ook lang op gezeten, 'ie doet er zelfs nog wat van af als je meerdere sets van 2 koopt (ik heb prijs gevraagd voor 4 sets, dus 8 banden, allemaal 225/45R17, en er ging nog een dikke 5% van de prijs af). Maar je moet ze wel laten verzenden, en dan nog hier laten monteren.

En dan zal 't uiteindeiljk allemaal niet zo heel veel goedkoper meer zijn als bij de Frits.

Comment

• Allright Gilles, thx voor't antwoord! Ik ga het dan bij een set sportieve banden houden voor op mijn 17'ers. Als je zo'n set moest tegenkomen, laat het dan zeker weten.

Comment

• Zijn eigenlijk gewone wegbanden. Allez, vallen tussen sportieve wegbanden en semislicks in. Zowel wat performantie op 't droge als op 't natte betreft. En ze zijn niet duur.

Comment

http://www.semislick.de/kumho.html

Zijn eigenlijk gewone wegbanden. Allez, vallen tussen sportieve wegbanden en semislicks in. Zowel wat performantie op 't droge als op 't natte betreft. En ze zijn niet duur.
                      Moest het de dag van de trackday mooi regenen, zou ik dan beter afzijn met zo'n Kumho's, of beter met standaard sportieve wegbanden?
                      't Ding is, die sportieve banden gaan niet zo heel veel profiel meer hebben schat ik, ervanuitgaande dat ik een set bij de bandenboer op de kop kan tikken. Terwijl die Kumho's toch een pak meer profiel gaan hebben.

Maar 't is dan ook een kleine 600 euro weer.
                      Voor zo'n 'afgedankte' banden, wat mag een bandenboer dan nog voor vragen? Want ik ga er toch vanuit dat 'ie er toch nog wat voor wilt vr die vanden, aangezien 'ie anders moet betalen om ze te laten opruimen, nee?

Comment

• Ik was eens aan het zoeken voor semislicks voor op het circuit, maar ik vind er geen in de juiste maten. Het is te zeggen, ik vind wel semislicks in de juiste maat voor de voorbanden, maar dan weer niet voor de achterbanden van hetzelfde merk en vice versa. Kan dat kwaad dat ik vooraan en achteraan verschillende semislicks leg?

Comment

• Beter niet! Omdat ieder merk andere mengsels maakt waardoor reactie erg verschillend kan zijn

Comment

• Welke maten zoek je? Valt inderdaad af te raden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                              Ik was eens aan het zoeken voor semislicks voor op het circuit, maar ik vind er geen in de juiste maten. Het is te zeggen, ik vind wel semislicks in de juiste maat voor de voorbanden, maar dan weer niet voor de achterbanden van hetzelfde merk en vice versa. Kan dat kwaad dat ik vooraan en achteraan verschillende semislicks leg?
                              Voor je MR?

Moet toch zeker één merk/type te vinden zijn dat v+a past. Eventueel achteraan een tikje smaller leggen, b.v. Understeer = not nice, oversteer = fun.

Welke maten moet je hebben?

Slicks/semislicks mixen wordt weldegelijk gedaan, bijvoorbeeld net om het gedrag on track te verbeteren. Sommige slicks geven meer grip dan de andere, en dan kan je door te gaan mengen b.v. onderstuur verminderen.

Comment

• De Frits van Performance Shop raade mij dit toch af om met 2 verschillende types te rijden...

Mss voor voorwiel aangedreven auto's dat dit toch word gedaan zoals je zegt...

Ik rij nu ook met de Toyo R888 (nog maar 2dagen) en ik zal nog niet direct een ander wielset steken onder men kraam . Wat'n grip !!
                                Men auto voelt echt een pak strakker en directer aan.

Comment

• Frits geeft goed advies, vind ik, en ik vind het inderdaad als initieel advies een goei zaak om te gaan testen met eenzelfde set v+a.

Maar als je wat rondkijkt op trackdays en races en zo -> je ziet vaak combo's! Alleen al bij de Toyo R888, hoeveel mensen er met de GG rijden vooraan en de SG achteraan... vooral bij Porsche.

Comment

Voor je MR?

Moet toch zeker één merk/type te vinden zijn dat v+a past. Eventueel achteraan een tikje smaller leggen, b.v. Understeer = not nice, oversteer = fun.

Welke maten moet je hebben?

Slicks/semislicks mixen wordt weldegelijk gedaan, bijvoorbeeld net om het gedrag on track te verbeteren. Sommige slicks geven meer grip dan de andere, en dan kan je door te gaan mengen b.v. onderstuur verminderen.

Ik zal morgenvroeg eens checken welke maten het juist weer zijn.

Vooraan 195/50/15 en achteraan 215/45/16, dacht ik, maar ik ben niet zeker. Zal morgenvroeg eens checken als ik hem uit de garage ga halen.

Andere optie is een setje 17'ers kopen en daar dan Toyo's of zo opleggen, maar de vraag is nog maar wat dat gaat doen met de wegligging. Ik heb momenteel enorm veel last van onderstuur met de 15'ers Yokohama Advan vooraan en de 16'ers Potenza's achteraan.

Comment

• Toyo R888 dan, vooraan 195/50R15 en achteraan 225/45R16.

Maar als je zegt dat je last hebt van onderstuur, dan zou ik eerder kijken om voor- en achteraan even breed te leggen. Maar met 15" vooraan zit je dan wat krap, natuurlijk. Hoe breed zijn je velgen vooraan, en heb je nog voldoende ruimte rond je wiel in de voorste wielkas? Zo ja, dan zou ik durven 215/50R15 leggen vooraan en 225/45R16 achteraan. Moet zeker lukken.

Kumho Ecsta MX KU15 kan je ook leggen, is goedkoper. Vooraan 195/50R15 en achteraan 205/45R16 bijvoorbeeld. Kosten je in Duitsland 56 EUR voor vooraan per stuk, en achteraan 99 EUR. Geen geld, lijkt me.

Of inderdaad andere velgjes, en rondom R888 225/45R16 bijvoorbeeld. Grote voordeel is dan dat je kan wisselen van voor naar achteraan en omgekeerd, om ze wat meer gelijk te doen slijten.

Comment

• gta, iets van een 205/40/17 in die R888. wat kost dat? en waar?

Comment

Toyo R888 dan, vooraan 195/50R15 en achteraan 225/45R16.

Maar als je zegt dat je last hebt van onderstuur, dan zou ik eerder kijken om voor- en achteraan even breed te leggen. Maar met 15" vooraan zit je dan wat krap, natuurlijk. Hoe breed zijn je velgen vooraan, en heb je nog voldoende ruimte rond je wiel in de voorste wielkas? Zo ja, dan zou ik durven 215/50R15 leggen vooraan en 225/45R16 achteraan. Moet zeker lukken.

Kumho Ecsta MX KU15 kan je ook leggen, is goedkoper. Vooraan 195/50R15 en achteraan 205/45R16 bijvoorbeeld. Kosten je in Duitsland 56 EUR voor vooraan per stuk, en achteraan 99 EUR. Geen geld, lijkt me.

Of inderdaad andere velgjes, en rondom R888 225/45R16 bijvoorbeeld. Grote voordeel is dan dat je kan wisselen van voor naar achteraan en omgekeerd, om ze wat meer gelijk te doen slijten.

Ik moet zowiezo toch nog die set extra velgen kopen, dus ik denk dat ik zowel vooraan als achteraan voor 16'ers ga gaan. Lijkt me idd een goed idee om die dan eens te kunnen omwisselen om slijtage wat gelijker te laten verlopen.

Comment

Working...
                                          X