Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtfilter reinigen of vervangen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Luchtfilter reinigen of vervangen

Mijn wagen heeft jaarlijks ongeveer 8000 km op de teller.Ik voer zelf mijn onderhoud uit,dwz,olie vervangen en alle filters vervangen.
    Wat de luchtfilter betreft!Die ziet er bij controle allesbehalve versleten of erg vervuild uit.Kan ik die reinigen dmv stofzuiger of met luchtpistool?Of toch maar beter nieuwe kopen?

Die aftermarket filters van K&N en BMC wel, daar bestaan producten voor.
    Maar bij originele weet ik het zo goed niet.

Comment

als je er weinig mee rijd, zouden ze niet zo vuil mogen zijn. die worden niet vuiler door daar gewoon te staan.
      ik zou die op een 20K km toch vervangen, zoveel kost een gewone nu ook weer niet

Comment

Nieuwe kopen.
        Aftermarket zoals K&N kan je uitwassen, maar moet je daarna terug in olieën. Meestal worden die iets teveel in geolied wat zorgt voor problemen met de LMM. Mijn advies indien het een stock wagen is, gewoon een nieuwe filter kopen indien die aan vervanging toe is.
        Maar in uw specifieke geval zou ik die gewoon verder blijven gebruiken na 8000 km, dan is die heus nog niet versleten.

Comment

Het gebruikte filter is een Mann filter.Eens uitblazen en vervangen aan 20000 km dus een correcte beslissing?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinny1970 Bekijk Berichten
            Het gebruikte filter is een Mann filter.Eens uitblazen en vervangen aan 20000 km dus een correcte beslissing?
            Uitblazen kan geen kwaad, maar of dat echt veel zal helpen...
            Maar inderdaad, gewoon op 20.000 km vervangen.

Comment

Nooit een luchtfilter uitblazen, door de perslucht kan het filterelement beschadigd worden . ( grotere stofdeeltjes of andere vervuiling kan in de motor geraken ) Indien filter nog vrij proper is, gewoon laten zitten, anders vervangen.

Comment

Als je maar 8000km per jaar doet zou ik de luchtfilter om de 2jaar vervangen.

Comment

Ik vermoed dat ge het effect van een vuile luchtfilter pas gaat merken als ge vol gas gaat en dat ge voor gewoon rijden er echt lang mee kunt doen. Maar ik kan ernaast zitten. Aan de andere kant denk ik dat veel enthousiastelingen hun gedacht over luchtfilters er ook naast zit
                  30 jaar Mr Yuge!

Comment

Gewoon de voorgeschreven onderhoudsintervallen respecteren, toch? Bij Mercedes is het geloof ik 60.000 of 80.000 km.
                    Kost ook niets en het heeft ook geen enkele zin om tussendoor te gaan schoonblazen.
                    Na die 60.000 km bijvoorbeeld is hij normaalgezien grijs in plaats van wit omwille van dieselpartikels, de hoeveelheid lucht die passeert door zo'n filter is onvoorstelbaar.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                      Ik vermoed dat ge het effect van een vuile luchtfilter pas gaat merken als ge vol gas gaat en dat ge voor gewoon rijden er echt lang mee kunt doen. Maar ik kan ernaast zitten. Aan de andere kant denk ik dat veel enthousiastelingen hun gedacht over luchtfilters er ook naast zit

Neen, dat is 100% correct. Bij gewoon rijden staat uw gasklep altijd quasi toe... dus met een proper filter nog iets meer toe zodat het netto hetzelfde blijft in de inlaatcollector.

Comment

Toen ik nog een wagenpark onderhield werd de olie op 15000km vervangen en ook het oliefilter natuurlijk, de luchtfilter en mazoutfilter om de 30000km dus om de 8000 is wel wat snel he.
                        Het pollenfilter was afhankelijk van welke wagen en waar hij woonde, een VW passat in een beboste omgeving zat dikwijls al na 8000km vol maar normale gang voor bv Mercedes was om de 30000km.
                        Olie van boit en poin verving ik op 100000k en remolie om de twee jaar.
                        Ik kreeg soms auto's binnen die niet van ons waren waar al tien jaar roetzwarte remolie op zat LEVENSGEVAARLIJK.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2ge Bekijk Berichten
                          Nooit een luchtfilter uitblazen, door de perslucht kan het filterelement beschadigd worden . ( grotere stofdeeltjes of andere vervuiling kan in de motor geraken ) Indien filter nog vrij proper is, gewoon laten zitten, anders vervangen.
                          Dit. Ook geen jaren met eenzelfde filter blijven rijden. Het "papier" verduurt, scheurt en kan aan de inlaat ingezogen worden.

Na 8000 km niet vuil, niet vervangen. Zou gewoon de service intervals respecteren. Ook geen onnodige kosten maken.

Comment

Bij mijn C4 zijn zowel de lucht als de pollenfilter vorig jaar voor de eerste keer vervangen (60.000 km).
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

dat interval zou moeten teruggebracht zijn naar 40.000 km (luchtfilter)...

Comment

Working...
                              X