Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vreemd geluid koppeling: BMW E91 (2007)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vreemd geluid koppeling: BMW E91 (2007)

Hallo iedereen

Sinds vandaag heb ik gemerkt dat mijn koppeling een raar geluidje produceert bij het induwen van mijn pedaal. Ik voel niet meteen iets raars aan mijn koppeling tijdens het wegrijden of tijdens het schakelen al rijdend.

Het gaat om een BMW E91 318d van 2007. Mijn motor is echter de M47 en niet de N47 (waar er veel gekende problemen mee zijn heb ik al gelezen). Het gaat hier over de 122pk versie.

Hieronder vinden jullie twee video'tjes waarop het geluid duidelijk hoorbaar is. (Zet je geluid wat luider want mijn gsm neemt niet zo luid op precies)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
    2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
    2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
    2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
    dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
    http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Bekijk

Comment

Zoals in uw topic al gezegd, volgens mij zeker niet het vliegwiel, zou een serieus geluid moeten maken.

Ik zou zeggen de druklager van uw koppeling.

Comment

Veel kan het niet zijn, druklager lijkt meest logische naar dit geluid.
        Toevallig geen tijd om de koppeling te vervangen?
        Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
          Veel kan het niet zijn, druklager lijkt meest logische naar dit geluid.
          Toevallig geen tijd om de koppeling te vervangen?
          De wagen heeft momenteel 114000km op de teller.
          Koppeling vervangen is waarschijnlijk een zware kost?

Bekijk

Comment

Had mijne 120d ook, niets speciaal denk ik.
            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
              De wagen heeft momenteel 114000km op de teller.
              Koppeling vervangen is waarschijnlijk een zware kost?
              Kost toch wel een paar €100. Bel gewoon naar de garage voor een afspraak?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                Kost toch wel een paar €100. Bel gewoon naar de garage voor een afspraak?
                De 24ste mag hij binnen! Tijdens mijn middagpauze even langs geweest bij Van Avondt en gevraagd of ze er even wouden naar kijken maar ik stond er uiteraard om 12u30, niet aan gedacht dat dat ook gewone mensen zijn die moeten eten :p Stom van mij! Maar dus weet ik nog steeds niet echt iets meer.
                De motorolie en één of andere filter wordt dan ook ineens meegedaan!

Heb alleen schrik dat ik ineens in panne ga vallen voor de 24ste juni.
                En het zal er weer net om doen dat het op de dag van mijn examen zal zijn
                Last edited by Brebelco; 13/06/2014, 17:48.

Bekijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
                  De 24ste mag hij binnen! Tijdens mijn middagpauze even langs geweest bij Van Avondt en gevraagd of ze er even wouden naar kijken maar ik stond er uiteraard om 12u30, niet aan gedacht dat dat ook gewone mensen zijn die moeten eten :p Stom van mij! Maar dus weet ik nog steeds niet echt iets meer.
                  De motorolie en één of andere filter wordt dan ook ineens meegedaan!

Heb alleen schrik dat ik ineens in pan ga vallen voor de 24ste juni.
                  En het zal er weer net om doen dat het op de dag van mijn examen zal zijn
                  Nee jong, klinkt nog niet zo erg hoor. 'K zou er nu gewoon rustig mee blijven rondbollen.
                  Wel altijd laat dat ge maar binnen kunt, zo hatelijk hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                    Nee jong, klinkt nog niet zo erg hoor. 'K zou er nu gewoon rustig mee blijven rondbollen.
                    Wel altijd laat dat ge maar binnen kunt, zo hatelijk hé.
                    Wat bestaan we onder rustig?
                    Ja niet alles open smijten aan de lichten begrijp ik wel :p
                    Maar is dat dan zo laag mogelijk in toeren rijden? Zo snel mogelijk opschakelen?
                    Of juist een comfortabele 2000 toeren blijven rijden?
                    ...

is 2500 toeren in zijn 6de rijden slecht? Want ik doe nogal veel autostrade en ik vind 100-120 klein beetje belachelijk traag.

Bekijk

Comment

(Te) laag in toeren rijden doet echt geen deugd aan je transmissie.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                        (Te) laag in toeren rijden doet echt geen deugd aan je transmissie.
                        Tenzij op de autostrade (2500-2600) en als ik sportief (variërend eerder aan de hogere kant) rij zit mijn toerental meestal rond 1400-1500. Als ik aan 2000 blijf rijden heb ik altijd het gevoel dat hij aan het brommen is dat ik moet schakelen

Bekijk

Comment

Als ik rij dan zit ik zo goed als nooit onder de 2000 RPM. Meestal schakel ik op 3000 RPM. Autostrade is 140 - 150 tegen 2500 RPM.

Comment

Comment

kijk eens waar je max.koppel ligt, en probeer daar rond te blijven.

Schakelen aan 2000 toeren is echt te vroeg, lijkt me. Mijn D2ke draait 2200 toeren aan 120, in zesde.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Is idd te vroeg en vliegwiel houdt niet zo van rijden aan 1400tpm

Comment

lijkt mij idd het druklager die precies droog loopt.
                                  als de koppelingspedaal omhoog staat, staat het druklager stil
                                  als je de koppeling begint in te drukken, komt het druklager tegen de vingers van de drukgroep en maakt die een slepend lawaai, omdat de druklager dus een wrijving heeft en niet direct op toeren van het vliegwiel komt.
                                  eens je de koppeling volledig indrukt, is er meer wrijving tussen vliegwiel en druklager en draait die dus wel volledig mee hetgeen maakt dat het lawaai wegvalt.

het probleem dat jij hebt is vooral bij half ingedrukte koppeling. het druklager slipt door op de vingers van de drukgroep en die slijten in. en dat gaat HEEL snel. na enige tijd slijt je door de vingers en kan je dus niet meer loskoppelen. dan sta je in versnelling en blijf je er ook in. kan je nog wel perfect op toeren schakelen zonder je koppelingspedaal maar verreist wel enige oefening.

deze foto maakt misschien wat duidelijk

in het midden onder is een druklager die normaal heeeel soepel ronddraait. als je de pedaal indrukt, gaat die op die midden vingers drukken van het grote ding links. zoals wel duidelijk wordt, zijn die vingers in het midden niet superdik en kunnen die geen slepend onderdeel aan. daar is je druklager ook een lager die WEL kan ronddraaien.
                                  veel zorgen moet je je nog niet maken, als je het pedaal altijd HEEL SNEL indrukt. als je de koppeling zo half laat opkomen en je dat lawaai hoort, is het NIET goed en dat moet je vermijden.
                                  als de garage het goed doet, vervangen ze direct heel de koppeling. als ze nu de werkuren maken om enkel het druklager te vervangen, ga je nog eens diezelfde kosten dragen binnen een 30-50 000km. prijsverschil tussen een druklager en de hele koppeling zal nog geen 50€ verschillen, de kost aan uren om alles te vervangen zal richting +500€ gaan

hier een foto van een drukgroep met ingesleten vingers. heb ze zo ook al binnen gekregen. men zus kwam met de auto langs en ze zei dat de auto zo een schurend lawaai maakte bij schakelen. toen ik vroeg hoe lang het al was... "oh, een aantal weken, maar schakeld nog goed hoor". iets later was het toch afgelopen hoor, auto is dan bij mij gekomen om de drukgroep te vervangen:
                                  Last edited by ; 13/06/2014, 23:47.

Comment

Als ik dat lees lijkt het nog mee te vallen, hopelijk is het maar zoiets kleins!
                                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                    kijk eens waar je max.koppel ligt, en probeer daar rond te blijven.

Schakelen aan 2000 toeren is echt te vroeg, lijkt me. Mijn D2ke draait 2200 toeren aan 120, in zesde.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                    Is idd te vroeg en vliegwiel houdt niet zo van rijden aan 1400tpm

Nu voelt het alsof ik hem pijn heb gedaan!
                                    Ik had altijd gehoord dat je rond de 2000toeren moest schakelen bij een diesel. Heb door mijn flitsboete zo'n cursus 'omgaan met snelheid' moeten volgen en daar was ook een deel ecodrive bij, diene mens werd bijna zot omdat ik vaak op 2000-2500 bleef hangen op de gewone banen. Dus dan heb ik dat maar afgeleerd en altijd een vitesse hoger gereden.
                                    Ik zal de rekening naar hem doorsturen!
                                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    lijkt mij idd het druklager die precies droog loopt.
                                    als de koppelingspedaal omhoog staat, staat het druklager stil
                                    als je de koppeling begint in te drukken, komt het druklager tegen de vingers van de drukgroep en maakt die een slepend lawaai, omdat de druklager dus een wrijving heeft en niet direct op toeren van het vliegwiel komt.
                                    eens je de koppeling volledig indrukt, is er meer wrijving tussen vliegwiel en druklager en draait die dus wel volledig mee hetgeen maakt dat het lawaai wegvalt.

het probleem dat jij hebt is vooral bij half ingedrukte koppeling. het druklager slipt door op de vingers van de drukgroep en die slijten in. en dat gaat HEEL snel. na enige tijd slijt je door de vingers en kan je dus niet meer loskoppelen. dan sta je in versnelling en blijf je er ook in. kan je nog wel perfect op toeren schakelen zonder je koppelingspedaal maar verreist wel enige oefening.

deze foto maakt misschien wat duidelijk

in het midden onder is een druklager die normaal heeeel soepel ronddraait. als je de pedaal indrukt, gaat die op die midden vingers drukken van het grote ding links. zoals wel duidelijk wordt, zijn die vingers in het midden niet superdik en kunnen die geen slepend onderdeel aan. daar is je druklager ook een lager die WEL kan ronddraaien.
                                    veel zorgen moet je je nog niet maken, als je het pedaal altijd HEEL SNEL indrukt. als je de koppeling zo half laat opkomen en je dat lawaai hoort, is het NIET goed en dat moet je vermijden.
                                    als de garage het goed doet, vervangen ze direct heel de koppeling. als ze nu de werkuren maken om enkel het druklager te vervangen, ga je nog eens diezelfde kosten dragen binnen een 30-50 000km. prijsverschil tussen een druklager en de hele koppeling zal nog geen 50€ verschillen, de kost aan uren om alles te vervangen zal richting +500€ gaan

hier een foto van een drukgroep met ingesleten vingers. heb ze zo ook al binnen gekregen. men zus kwam met de auto langs en ze zei dat de auto zo een schurend lawaai maakte bij schakelen. toen ik vroeg hoe lang het al was... "oh, een aantal weken, maar schakeld nog goed hoor". iets later was het toch afgelopen hoor, auto is dan bij mij gekomen om de drukgroep te vervangen:
                                    Bedankt voor je uitleg!
                                    Is me al een heel stuk duidelijker over wat we hier aan het spreken zijn!
                                    Eigenlijk enkel op een berg 'speel' ik wat met mijn koppeling bij het vertrekken maar voor de rest tijdens het rijden is dat pedaal induwen en meteen laten komen.

Wel geef ik eerlijk toe (misschien heeft dat het proces wat versnelt )
                                    dat wanneer ik vertrek vanuit stilstand dat ik hem richting de 1600-1800 toeren drijf.
                                    Dit vooral omdat de wagen anders last heeft van clutch judder zoals dat wordt omschreven op fora, als ik te laag in toeren vertrek dan schudt hij precies alsof ik niet kan rijden. Heb dat enkel voor met den deze.

Bekijk

Comment

als het het mechanisme zou zijn die droogloopt, zou je dat geluid ook moeten hebben als je de koppeling indrukt bij stilstaande motor.
                                      als je het enkel bij draaiende motor hebt, is het dus iets dat meedraait als je de koppeling half indrukt. dat lijkt mij dus een slepend/wrijvend druklager op de vingers.

bij genoeg druk overwin je die wrijving en wordt het druklager geforceerd mee te draaien. als dit het probleem effectief is, ga je als eerste de drukgroep zijn vingers kapot maken (foto hierboven) en ga je in verloop van tijd het druklager volledig kapot draaien (heb ik gehad bij een capri, altijd een tjierpend lawaai als ik koppeling indrukte. is plots gestopt toen het druklager uit elkaar vloog en ik geen ontkoppeling meer had

Comment

Belangrijkste van al, kan je dit op de garantie verhalen of niet? Want mij blijkt toch dat zoiets niet zomaar komt?

Comment

Working...
                                        X