Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verbruik gestegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• verbruik gestegen

Wij rijden met een toyota avensis d4d break van 2001, deze wagen hebben we sinds juni.

Tot pakweg november vorig jaar was het verbruik redelijk standvast (natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, en daarbij rijden zowel ik als m'n broer met de wagen en hebben we ook een andere rijstijl).
    Het was toen perfect mogelijk om onder de 6 liter te blijven, bijvoorbeeld op een autosnelwegritje aan 130-140 km/u. Het gemiddeld verbruik van de vorige eigenaar (die de eerste 235.000 km heeft afgemaald) stond ook op 6.7l bij aankoop, en om dat verbruik te evenaren mocht je al vlot met het verkeer mee rijden.

Nu, sinds een dikke maand, is onder de 7 liter/100 km niet meer realistisch. Bij dezelfde snelwegritjes aan hetzelfde tempo, zit de wagen aan 7.5-8l/100 km, 6l is zelfs bij een economy-rit niet meer haalbaar

Voor de rest scheelt er niets aan de wagen. Wel is de koppeling vernieuwd (in november), samen met de trillingsdemper, en sindsdien is me opgevallen dat het verbruik de hoogte in gaat.
    Na het vervangen van de koppeling is ook de slang van de turbo naar de intercooler losgekomen, maar dat is terug in orde, dus ik zie niet meteen een verband met het verbruik...
    De wagen heeft nu 250.000km op de teller.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
    We kunnen hier wel mee leven, maar de wagen is nog tot juni onder garantie, dus als dit met één of ander mechanisch gebrek te maken heeft (ik denk maar, versleten mazoutpomp bijvoorbeeld), zou het interessant zijn deze voor juni te laten vervangen

Wij hebben momenteel hetzelfde voor met onze X3 .. volgens mijn vader is dat volledig te wijten aan het winterse weer
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
      Wij hebben momenteel hetzelfde voor met onze X3 .. volgens mijn vader is dat volledig te wijten aan het winterse weer
      Dat lijkt me een mogelijke oorzaak waar ik ook al aan gedacht heb, hoewel het niet echt logisch is. Koude lucht die in de cilinder geperst wordt is immers efficiënter dan warme...

Comment

Zijn de banden nog goed ? bandenspanning in orde ?

Dat zijn dingen die je gemakkelijk kan nakijken en zeer belangrijk zijn voor het verbruik.

Heb een klein maand geleden ongeveer nieuwe bandjes laten steken vooraan en zit nu aan dik 700 km met nog een kwarttank over en doe weinig of geen autostrade.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten

Dat zijn dingen die je gemakkelijk kan nakijken en zeer belangrijk zijn voor het verbruik.

Heb een klein maand geleden ongeveer nieuwe bandjes laten steken vooraan en zit nu aan dik 700 km met nog een kwarttank over en doe weinig of geen autostrade.

De zomerbanden zijn dunlop SP9000, 225 breed, deze hebben nog 5.5 mm profiel en de druk is in orde.
          De winterbanden (195) die er nu opliggen zijn nieuw sinds een maand ongeveer, en veranderen niets aan het verbruik jammergenoeg.

Toch bedankt, maar aan de meest evidente dingen heb ik al gedacht

Wat me ook mogelijk lijkt is dat de vorige eigenaar additieven bij z'n brandstof kapte die positief waren voor het verbruik, en dat die nu zijn uitgewerkt. Ik heb nog nooit zulke additieven geprobeerd, maar ik denk toch niet dat die de wagen 1.5l minder laten verbruiken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Japy Bekijk Berichten

idd een band kan veel verschil maken. Des te breder, des te meer verbruik. En als de bandenspanning niet goed staat kan ook een meerverbruik zijn.

Motor zelf genoeg olie?

Zelfs in de winter met het koudere weer duurt het langer voor de motor warm staat en dus minder verbruikt. Maar tis nog niet zo koud geweest eingelijk dus denk ik eer dat het in de motor zelf zit of de bandjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
              Dat lijkt me een mogelijke oorzaak waar ik ook al aan gedacht heb, hoewel het niet echt logisch is. Koude lucht die in de cilinder geperst wordt is immers efficiënter dan warme...
              idd, maar de samenstelling van de diesel is in de winter iets anders

bij mijn vorige auto zat mijn verbruik in de zomer tussen 5.6 en 6.0 liter, in de winter was dat tussen 6.2 en 6.6

met mijn huidige auto heb ik nog niet kunnen vergelijken maar zit ik momenteel tussen 6.5 en 7

Comment

Idd, m'n pa z'n S320CDI's bc geeft ook een half litertje meer verbruik aan gemiddeld.

Zomer: 7.5 - 8
                Nu: 8 - 8.5

Comment

bestaat dat nog die winterdiesel??? ik dacht dat dat heel het jaar door dezelfde was

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                    bestaat dat nog die winterdiesel??? ik dacht dat dat heel het jaar door dezelfde was
                    je hebt zelfs diesel 50ppm en 10ppm, weet jij welke je moet tanken

Comment

Meerverbruik in de winter is normaal he. De auto heeft meer energie nodig om op bedrijfstemperatuur te komen en er zijn meer verbruikers. Achteruitverwarming, zetelverwarming, meer met lichten aan rijden, verwarming, ...

een meerverbruik van 1.5l lijkt me wat straf.
                      Tis moeilijk om daarmee naar de garage te gaan want daar vertellen ze toch maar dat dat normaal is... . Tenzij je een goeie garage hebt
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        Meerverbruik in de winter is normaal he. De auto heeft meer energie nodig om op bedrijfstemperatuur te komen en er zijn meer verbruikers. Achteruitverwarming, zetelverwarming, meer met lichten aan rijden, verwarming, ...

Tis moeilijk om daarmee naar de garage te gaan want daar vertellen ze toch maar dat dat normaal is... . Tenzij je een goeie garage hebt
                        dat heeft hier ooit een politicus/a aangehaald als redenering waarom we niet met lichten overdag zouden moeten aan rijden. Geloof me, het is veel veiliger (niet tegen jou bedoelt, want je rijdt met een SAAB )

Comment

Xenonlichten verbruiken toch quasi niets (eens ze aanstaan) ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten

Maar aan die dingen ligt het volgens mij niet. Ik doe meestal langere ritten, dus de extra tijd om op bedrijfstemperatuur te komen zal niet veel invloed hebben.

Verwarming gebruikt gewoon warmte van de motor (of is dat tegenwoordig niet meer zo?)
                            Lichten heb ik inderdaad altijd aan nu, maar in de zomer ook vaak. Zetelverwarming heb ik niet.
                            En die andere energiebronnen lijken me echt maar een minimale invloed te hebben op het verbruik. Je alternator draait sowieso mee, of je nu je achterruitverwarming gebruikt of niet. Dat de weerstand groter is, is mogelijk, maar dat kan dan inderdaad niet voor 1.5l meerverbruik zorgen...

We hebben een vrij goede garage, als er een defect is zullen ze er geen probleem om maken om dat onder garantie te gaan vervangen, maar ik zie ze de wagen niet binnenste buiten keren omdat ik over m'n verbruik ga klagen...

Nuja, ik lig er ook niet van wakker hoor. We zullen in de lente wel zien hoe het verbruik evalueert

Comment

mmm als ik zo lees dat jij lange afstanden doet dan zou het verbruik normaal na een tijdje moeten zakken indien je tegen dezelfde snelheid ongeveer kunt verder cruisen. Toch iets raars dan dat er een meerverbruik is. Ik hou het op drukverschil in een of meerdee banden. Voor de rest tja wie weet wat het kan zijn. Als het warmer weer wordt kan het evengoed verdwenen zijn.

Comment

Maar aan die dingen ligt het volgens mij niet. Ik doe meestal langere ritten, dus de extra tijd om op bedrijfstemperatuur te komen zal niet veel invloed hebben.

Verwarming gebruikt gewoon warmte van de motor (of is dat tegenwoordig niet meer zo?)
                                Lichten heb ik inderdaad altijd aan nu, maar in de zomer ook vaak. Zetelverwarming heb ik niet.
                                En die andere energiebronnen lijken me echt maar een minimale invloed te hebben op het verbruik. Je alternator draait sowieso mee, of je nu je achterruitverwarming gebruikt of niet. Dat de weerstand groter is, is mogelijk, maar dat kan dan inderdaad niet voor 1.5l meerverbruik zorgen...

We hebben een vrij goede garage, als er een defect is zullen ze er geen probleem om maken om dat onder garantie te gaan vervangen, maar ik zie ze de wagen niet binnenste buiten keren omdat ik over m'n verbruik ga klagen...

Nuja, ik lig er ook niet van wakker hoor. We zullen in de lente wel zien hoe het verbruik evalueert
                                Ik zou er toch eens voor langsgaan. Kan noiit kwaad hè. Misschien iets met de injectoren of een sensor die verkeerde waardes doorgeeft...
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Zal wel een combinatie v factoren zijn :

-winterbanden geven meer rolweerstand = meer verbruik

-temperatuur en weersomstandigheden : meer met licht en ruitenwissers en ev achterruitverwarming & mistlichten op rijden bij koudere en vochtiger buitenlucht (opwarmfase fuurt langer )

-samenstelling vd brandstof tijdens de winter (winterdiesel )

Voor het verbruik en de slijtage vd motor ben je best de verwarming dicht te laten staan totdat motor op temperatuur is (er moeten dan minder liters koelwater opgewarmd worden ,dus motor is sneller op bedrijfstemperatuur ) .

Op 250 K KM kunnen de injectoren en LMM (=MAF) aan vernieuwing toe zijn en eventueel ook de EGR-klep laten checken en inlaatcollector laten reiniggen vd interne roetaanslag door re-circulatie v uitlaatgassen .

Anders de turbo eens laten nazien , als het een VNT-type is kan het verstelmechanisme al eens gaan vastzitten .

Ook de filters (lucht- , olie- en brandstof- ) moeten proper zijn of tijdig vervangen zijn
                                  Last edited by ; 07/01/2007, 19:00.

Comment

De wagen heeft nu 250.000km op de teller.
                                    We kunnen hier wel mee leven, maar de wagen is nog tot juni onder garantie.
                                    Toch niet de originele toyota garantie veronderstel ik, want dacht dat die stopte op 150.000 km.
                                    Je hebt hem minder dan een jaar geleden gekocht?

Dan heb je er nog nooit in de winter mee gereden, dus weet je ook het verbruik dat jij normaal in de winter haalt niet?
                                    6 liter zomer 6.5 liter tussenseizoen, 7 liter winter maakt ca 6.7 liter...

Slaapt de wagen toevallig buiten?
                                    KLIK |&| KLAK

Comment

Working...
                                    X