Wij rijden met een toyota avensis d4d break van 2001, deze wagen hebben we sinds juni.
Tot pakweg november vorig jaar was het verbruik redelijk standvast (natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, en daarbij rijden zowel ik als m'n broer met de wagen en hebben we ook een andere rijstijl).
Het was toen perfect mogelijk om onder de 6 liter te blijven, bijvoorbeeld op een autosnelwegritje aan 130-140 km/u. Het gemiddeld verbruik van de vorige eigenaar (die de eerste 235.000 km heeft afgemaald) stond ook op 6.7l bij aankoop, en om dat verbruik te evenaren mocht je al vlot met het verkeer mee rijden.
Nu, sinds een dikke maand, is onder de 7 liter/100 km niet meer realistisch. Bij dezelfde snelwegritjes aan hetzelfde tempo, zit de wagen aan 7.5-8l/100 km, 6l is zelfs bij een economy-rit niet meer haalbaar
Voor de rest scheelt er niets aan de wagen. Wel is de koppeling vernieuwd (in november), samen met de trillingsdemper, en sindsdien is me opgevallen dat het verbruik de hoogte in gaat.
Na het vervangen van de koppeling is ook de slang van de turbo naar de intercooler losgekomen, maar dat is terug in orde, dus ik zie niet meteen een verband met het verbruik...
De wagen heeft nu 250.000km op de teller.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
We kunnen hier wel mee leven, maar de wagen is nog tot juni onder garantie, dus als dit met één of ander mechanisch gebrek te maken heeft (ik denk maar, versleten mazoutpomp bijvoorbeeld), zou het interessant zijn deze voor juni te laten vervangen
Tot pakweg november vorig jaar was het verbruik redelijk standvast (natuurlijk afhankelijk van de rijstijl, en daarbij rijden zowel ik als m'n broer met de wagen en hebben we ook een andere rijstijl).
Het was toen perfect mogelijk om onder de 6 liter te blijven, bijvoorbeeld op een autosnelwegritje aan 130-140 km/u. Het gemiddeld verbruik van de vorige eigenaar (die de eerste 235.000 km heeft afgemaald) stond ook op 6.7l bij aankoop, en om dat verbruik te evenaren mocht je al vlot met het verkeer mee rijden.
Nu, sinds een dikke maand, is onder de 7 liter/100 km niet meer realistisch. Bij dezelfde snelwegritjes aan hetzelfde tempo, zit de wagen aan 7.5-8l/100 km, 6l is zelfs bij een economy-rit niet meer haalbaar

Voor de rest scheelt er niets aan de wagen. Wel is de koppeling vernieuwd (in november), samen met de trillingsdemper, en sindsdien is me opgevallen dat het verbruik de hoogte in gaat.
Na het vervangen van de koppeling is ook de slang van de turbo naar de intercooler losgekomen, maar dat is terug in orde, dus ik zie niet meteen een verband met het verbruik...
De wagen heeft nu 250.000km op de teller.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
We kunnen hier wel mee leven, maar de wagen is nog tot juni onder garantie, dus als dit met één of ander mechanisch gebrek te maken heeft (ik denk maar, versleten mazoutpomp bijvoorbeeld), zou het interessant zijn deze voor juni te laten vervangen

Comment