Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel insignia vliegwiel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
    Iemand die weinig km/jaar rijdt zal, ook dikwijls, 365 dagen per jaar met een koude motor moeten vertrekken.
    Elke koude diesel motor maakt meer lawaai, dus trillingen.
    Het dubbel massa vliegwiel moet deze trillingen opvangen
    Een diesel met directe injectie trilt meer, daarom zit er nu op elke diesel een dubbel massa vliegwiel en vroeger niet.

Het dubbel-massa vliegwiel moet deze trillingen niet alleen opvangen voor het comfort, maar ook voor de (lagers) van de versnellingsbak.
    Anders moet men hier sterkere lagers in plaatsen. Dit kost veel meer + meer interne wrijving, dus hoger verbruik.
    Oude diesels hadden veel minder koppel, (Nm) dus de lagers werden hier altijd veel minder belast.

Iemand die 80.000 km /jaar rijdt, zal dit grotendeels op de snelweg doen, en veel minder moeten schakelen.
    Iemand die zijn auto laat tunen en er veel gebruik van maakt, krijgt vroeg of laat, ook problemen met zijn dubbel massa vliegwiel /drukkingsgroep + lagers van de versnellingsbak.
    De rijstijl bepaald uiteraard ook, hoelang uw koppeling meegaat

Veelvuldig aan minder als 2000 t/min rijden, is op lange termijn slecht voor het dubbel massa vliegwiel. (veel meer trillingen)
    Als je motor altijd meer als 2000 t/min zou draaien, dan had geen enkele motor nog een (dubbel) vliegwiel nodig !

Standaard heeft bijna elk type motor(zeker bij diesels), ook een eigen type versnellingsbak (lagers)
    Uiterlijk is er geen verschil te zien. De koppeling, blijft meestal over een grotere variatie gelijk.
    Jij spreekt hier precies uit ervaring, hoe zit het met een automatische versnellingsbak en vliegwielslijtage?
    Automaatbak heeft toch een koppelomvormer, dacht minder slijtage?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
      Spreekt ongetwijfeld uit ervaring? (en nee, ben geen Opelfan en heb ook geen Insignia)
      Ik heb er 2.5 jaar moeten aan werken. Dus ja, ik heb er ervaring mee

@ Hierboven: een automaat met koppelomvormer heeft geen dubbelmassavliegwiel. Enige wat hieraan kan verslijten is uiteindelijk uw koppelomvormer zelf (de versnellingsbak kan ook natuurlijk )
      Last edited by Jan; 12/12/2013, 18:40.

Comment

Ik heb met mijn Mazda 6 van 2010 met bijna 100000km het zelfde probleem met het vliegwiel. Denk dat er nog wel meer merken zijn met de zelfde problemen hebben.
        Ik blijf er voorlopig zo nog met rijden.
        Mazda 6 Sportbreak 2.0 CDVI Active Sunlight Silver + afneembare trekhaak van 2010 tot 1015
        Mazda 6 Sportbrak 2.2 Skyactive D 150pk Active Meteor Gray Mica + Comfort Pack en afneembare trekhaak

Comment

onze '90 omega 2.3 direct ingespoten turbodiesel had al een dubbelmassa vliegwiel, en jawel het ging kapot erg vroeg...op 56000

dus je kan ni stellen dat het een recente ontwikkeling is, tenzij opel zegt dat het aan de franse motorbouwers lag

Comment

Een ratelend geluid bij ontkoppelen kan duiden op een kapot dubbelmassavliegwiel. Je kan eens op youtube zoeken naar filmpjes waarin die geluiden te horen zijn zodat je kan vergelijken. 800 Euro is bij mijn weten de prijs voor een nieuw vliegwiel bij Opel dus het zou me verwonderen mocht het werk inbegrepen zijn in die prijs. Een vliegwiel vervangen is een groot werk, onder andere het subframe moet gedemonteerd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              onze '90 omega 2.3 direct ingespoten turbodiesel had al een dubbelmassa vliegwiel, en jawel het ging kapot erg vroeg...op 56000
              Aha, de 2.3 diesel van de Omega A met geloof ik 73 pk, waar is de tijd. Motor waar géén greintje rijplezier uit te halen viel, in tweede versnelling moest je met gas volledig ingedrukt een half uur wachten tot er enig koppel merkbaar was om je vooruit te duwen. Op zich geen slechte wagen, maar motor was een remedie tegen het rijplezier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Een ratelend geluid bij ontkoppelen kan duiden op een kapot dubbelmassavliegwiel. Je kan eens op youtube zoeken naar filmpjes waarin die geluiden te horen zijn zodat je kan vergelijken. 800 Euro is bij mijn weten de prijs voor een nieuw vliegwiel bij Opel dus het zou me verwonderen mocht het werk inbegrepen zijn in die prijs. Een vliegwiel vervangen is een groot werk, onder andere het subframe moet gedemonteerd worden.
                Meeste merken zie je inderdaad prijzen rond de 1000 euro en meer voor vervangen vliegwiel en koppeling. Vrij kostelijke affaire dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
                  Ik heb er 2.5 jaar moeten aan werken. Dus ja, ik heb er ervaring mee

@ Hierboven: een automaat met koppelomvormer heeft geen dubbelmassavliegwiel. Enige wat hieraan kan verslijten is uiteindelijk uw koppelomvormer zelf (de versnellingsbak kan ook natuurlijk )
                  Ik meen elders op dit forum toch gelezen te hebben dat ook wagens met automaten een dubbelmassavliegwiel hebben. Of sommige automaten dit mogelijks ook niet hebben, weet ik wel niet precies, maar het bestaat dus kennelijk wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
                    Dus een semi-automatische versnellingsbak heeft het wel? Zou dit graag weten voor mijn Mercedes c220 station uit 2005.

Comment

heb jij 1 van de weinige met een semi-autobak ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        heb jij 1 van de weinige met een semi-autobak ?
                        Ik bedoel ik heb een automaat maar kan ook schakelen, hoe noemt dat zo'n bak? Ik dacht een half-automatische bak ... volgens wiki rekenen ze dat toch bij een gewone automaatbak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                          Dus een semi-automatische versnellingsbak heeft het wel? Zou dit graag weten voor mijn Mercedes c220 station uit 2005.
                          Een Mercedes heeft nooit een semi-automaat (automatische koppeling, maar zelf schakelen) gehad
                          (zelf ken ik alleen de vroegere Hondamatic en de semi-automaat uit de eerste Renault Twingo)

Een automaat met koppelomvormer zal nooit een dubbel massa vliegwiel hebben
                          Een mercedes C220 D heeft een gewone automaat met koppel omvormer

Een gerobotiseerde versnellingsbak (met enkele koppeling) met turbo diesel, heeft wel een dubbel massa vliegwiel
                          Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, heeft een dubbel massa vliegwiel type DSG 6 en 7 (VW)
                          (dit dubbel massa vliegwiel is dan ook één van de zwakke schakels in dit systeem)

Een benzine (met of zonder turbo) heeft nooit een dubbel massa vliegwiel, met geen enkele versnellingsbak (behalve Dsg 7)

Eco driving is voor een turbo diesel inderdaad slecht, o.a. voor het dubbel massa vliegwiel en de verstopte EGR-klep

Eco driving voor een benzine, geeft alvast geen probleem met het dubbel massa vliegwiel (behalve Dsg 7)
                          Opel gebruikt nu sinds 3 jaar, op geen enkele benzine nog een EGR klep (eerste was een 1.8 in 2007)

Comment

maar die c kon je wel krijgen met een robotbak enkele koppeling als een smart

Comment

Merci voor de uitleg! Geen dubbel massa vliegwiel dus in mijn C, das goed nieuws (weeral iets dat minder kans heeft om stuk te gaan).

Comment

Een Mercedes heeft nooit een semi-automaat (automatische koppeling, maar zelf schakelen) gehad
                                (zelf ken ik alleen de vroegere Hondamatic en de semi-automaat uit de eerste Renault Twingo)

Een gerobotiseerde versnellingsbak (met enkele koppeling) met turbo diesel, heeft wel een dubbel massa vliegwiel
                                Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, heeft een dubbel massa vliegwiel type DSG 6 en 7 (VW)
                                (dit dubbel massa vliegwiel is dan ook één van de zwakke schakels in dit systeem)

Een benzine (met of zonder turbo) heeft nooit een dubbel massa vliegwiel, met geen enkele versnellingsbak (behalve Dsg 7)

Eco driving is voor een turbo diesel inderdaad slecht, o.a. voor het dubbel massa vliegwiel en de verstopte EGR-klep

Eco driving voor een benzine, geeft alvast geen probleem met het dubbel massa vliegwiel (behalve Dsg 7)
                                Opel gebruikt nu sinds 3 jaar, op geen enkele benzine nog een EGR klep (eerste was een 1.8 in 2007)

staat toch wel een fout in.
                                mijn astra met 6 bak heeft/had wel degelijk een dubbel massa vliegwiel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
                                  Beter koppeling en vliegwiel samen vervangen.
                                  Inderdaad! Kheb dat ook gedaan bij mijn Golf.

Comment

Ge kunt beter uw dubbel massa vliegwiel als het kapot is laten vervangen door een single massa vliegwiel, dat gaat nooit kapot!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dr gonzo Bekijk Berichten
                                      Ge kunt beter uw dubbel massa vliegwiel als het kapot is laten vervangen door een single massa vliegwiel, dat gaat nooit kapot!
                                      Dat zou naar verluidt ook geen echte oplossing zijn. Een enkelmassavliegwiel is wel steviger en een pak goedkoper, maar geeft meer trillingen door, wat de versnellingsbak aan meer trillingen blootstelt (itt een dubbelmassavliegwiel) waardoor de kans groter wordt dat de volgende zwakke schakel het zal begeven, die versnellingsbak dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                                        Merci voor de uitleg! Geen dubbel massa vliegwiel dus in mijn C, das goed nieuws (weeral iets dat minder kans heeft om stuk te gaan).

De meeste van die dingen gaan gewoon niet kapot hoor. Ze zijn er in de loop der jaren toch in geslaagd om ze betrouwbaar te maken. Je zou moeten weten hoeveel auto's uitgerust zijn met zo'n dual mass flywheel je valt achterover.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                          De meeste van die dingen gaan gewoon niet kapot hoor. Ze zijn er in de loop der jaren toch in geslaagd om ze betrouwbaar te maken. Je zou moeten weten hoeveel auto's uitgerust zijn met zo'n dual mass flywheel je valt achterover.
                                          Ze hebben dan toch iets geleerd uit hun fouten, het blijft een zware kost als je het voorhebt!

Comment

Working...
                                          X