Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel insignia vliegwiel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Opel insignia vliegwiel

    Bij stilstand maar met draaiende motor hoor ik wanneer ik het koppelingspedaal induw een ratelend geluid onder de motorkap.
    Tijdens het rijden hoor ik niets en ondervind ik geen last bij het schakelen.Volgens mijn garagist is het vliegwiel in de beginfase van defect.Het is een serieuze kost,zo een slordige 800 euro.
    Is zijn conclusie correct?

  • #2
    Ja, zal er niet ver van zitten draait rond die prijs.

    Hoeveel km heeft je wagen?

    Comment


    • #3
      lijkt correct. drukgroep van het vliegwiel versleten/beschadigd.
      dat wordt de complete koppeling wisselen. onderdelen kosten wat geld, maar is vooral veel werk bij moderne auto's die voorwielaandrijving hebben.

      ik zou er niet te lang mee rond blijven rijden, tenzij je het niet erg vindt om opeens getakeld te moeten worden
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #4
        55000km.Maar zou het geratel effectief van het vliegwiel komen of kan er nog een andere oorzaak zij?

        Comment


        • #5
          Wagen is pas 4,5 jaar oud!

          Comment


          • #6
            Garagist spreekt enkel over vervangen vliegwiel.
            Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
            lijkt correct. drukgroep van het vliegwiel versleten/beschadigd.
            dat wordt de complete koppeling wisselen. onderdelen kosten wat geld, maar is vooral veel werk bij moderne auto's die voorwielaandrijving hebben.

            ik zou er niet te lang mee rond blijven rijden, tenzij je het niet erg vindt om opeens getakeld te moeten worden

            Comment


            • #7
              als het aan het vliegwiel ligt, en enkel dit vervangen wordt, dan ben ik voorzichtig. want normaal gezien is de koppeling het probleem. ze zullen wel zien wanneer ze het open vijzen. de werkuren heb je sowieso aan je broek, dan zien ze wat er vervangen moet worden.
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

              Comment


              • #8
                Beter koppeling en vliegwiel samen vervangen.

                Comment


                • #9
                  Als het de vliegwiel is dan zeker en vast de koppeling en drukgroep mee vervangen . De kans is groot dat het de vliegwiel is maar zoals Teus zegt pas wanneer hij open ligt weet je wat eraan scheelt .

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door vinny1970 Bekijk Berichten
                    Wagen is pas 4,5 jaar oud!
                    55000 /4.5 = 12 222 km/jaar
                    Het is niet echt ideaal om met zo weinig km's/jaar een diesel auto te kopen...
                    Onder andere het dubbel massa vliegwiel (bestaat alleen bij moderne diesels) krijgt het dan hard te verduren

                    (Dubbel massa vliegwiel + koppeling + drukkingsgroep = € 1800 bij een VW Passat 90 pk)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                      55000 /4.5 = 12 222 km/jaar
                      Het is niet echt ideaal om met zo weinig km's/jaar een diesel auto te kopen...
                      Onder andere het dubbel massa vliegwiel (bestaat alleen bij moderne diesels) krijgt het dan hard te verduren

                      (Dubbel massa vliegwiel + koppeling + drukkingsgroep = € 1800 bij een VW Passat 90 pk)
                      Aantal km/jaar heeft niets te maken met slijtage van uw vliegwiel. Hoe je omgaat met het koppelen/ontkoppelen wel. Al moet je dan nog een portie geluk hebben omdat er zoveel slechte reeksen bestaan onder vliegwielen..
                      Dubbelmassa vliegwielen worden al sinds eind jaren 90 gebruikt in zowel benzine als diesel...

                      Comment


                      • #12
                        een vliegwiel ziet niet af van weinig rijden hé.....integendeel,hoe lager de kmstand hoe minder.
                        Er is maar één oorzaal hiervoor.....die vliegwielen van de Insignia zijn brol²
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                          een vliegwiel ziet niet af van weinig rijden hé.....integendeel,hoe lager de kmstand hoe minder.
                          Er is maar één oorzaal hiervoor.....die vliegwielen van de Insignia zijn brol²

                          Of hoe éénzijdig denken als een idioot telkens tot dezelfde conclusie komt.

                          Comment


                          • #14
                            Inderdaad, niet enkel de vliegwielen.. Een insignia is gewoon brol

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Per Sempre Bekijk Berichten
                              Of hoe éénzijdig denken als een idioot telkens tot dezelfde conclusie komt.
                              Hij weet waarover hij spreekt hoor, hij rijdt met Rovers. Wie met zo'n brol op straat durft te komen heeft recht van spreken.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                een vliegwiel ziet niet af van weinig rijden hé.....integendeel,hoe lager de kmstand hoe minder.
                                Er is maar één oorzaal hiervoor.....die vliegwielen van de Insignia zijn brol²
                                Heeft met Opel op zich niets te maken, problemen met vliegwielen bij bepaalde Ford modellen (Galaxy, Mondeo) zijn gekend, zijn hier al paar recente topics over. Ook bij bepaalde VW al klachten over kapotte vliegwielen zien passeren.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten
                                  Inderdaad, niet enkel de vliegwielen.. Een insignia is gewoon brol
                                  Spreekt ongetwijfeld uit ervaring? (en nee, ben geen Opelfan en heb ook geen Insignia)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bij mijne vectra c was het vliegwiel op 130000km stuk ,vroeger ging een vliegwiel gewoon niet stuk,en ja bij recentere opel's heb ik het al meer gelezen dat ze op - 100000km stuk gaan ook andere merken.
                                    Ik vind het ni normaal en ze doen er niets aan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Iemand die weinig km/jaar rijdt zal, ook dikwijls, 365 dagen per jaar met een koude motor moeten vertrekken.
                                      Elke koude diesel motor maakt meer lawaai, dus trillingen.
                                      Het dubbel massa vliegwiel moet deze trillingen opvangen
                                      Een diesel met directe injectie trilt meer, daarom zit er nu op elke diesel een dubbel massa vliegwiel en vroeger niet.

                                      Het dubbel-massa vliegwiel moet deze trillingen niet alleen opvangen voor het comfort, maar ook voor de (lagers) van de versnellingsbak.
                                      Anders moet men hier sterkere lagers in plaatsen. Dit kost veel meer + meer interne wrijving, dus hoger verbruik.
                                      Oude diesels hadden veel minder koppel, (Nm) dus de lagers werden hier altijd veel minder belast.

                                      Iemand die 80.000 km /jaar rijdt, zal dit grotendeels op de snelweg doen, en veel minder moeten schakelen.
                                      Iemand die zijn auto laat tunen en er veel gebruik van maakt, krijgt vroeg of laat, ook problemen met zijn dubbel massa vliegwiel /drukkingsgroep + lagers van de versnellingsbak.
                                      De rijstijl bepaald uiteraard ook, hoelang uw koppeling meegaat

                                      Veelvuldig aan minder als 2000 t/min rijden, is op lange termijn slecht voor het dubbel massa vliegwiel. (veel meer trillingen)
                                      Als je motor altijd meer als 2000 t/min zou draaien, dan had geen enkele motor nog een (dubbel) vliegwiel nodig !

                                      Standaard heeft bijna elk type motor(zeker bij diesels), ook een eigen type versnellingsbak (lagers)
                                      Uiterlijk is er geen verschil te zien. De koppeling, blijft meestal over een grotere variatie gelijk.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten

                                        Veelvuldig aan minder als 2000 t/min rijden, is op lange termijn slecht voor het dubbel massa vliegwiel. (veel meer trillingen)
                                        Als je motor altijd meer als 2000 t/min zou draaien, dan had geen enkele motor nog een (dubbel) vliegwiel nodig !
                                        Raadt men bij Eco driving net niet aan om aan een zo laag mogelijk toerental te rijden?

                                        Wat je zegt over koude motor en weinig kilometers rijden: ik denk dat een motor even koud zal zijn, of hij nu een dag heeft stilgestaan of een maand (specifieke (weers) omstandigheden buiten beschouwing gelaten).

                                        Denk dat voor het soort verkeer (stadsverkeer en dus veelvuldig gebruik van koppeling) en rijstijl belangrijkste factoren zijn voor slijtage vliegwiel. Wat niet wegneemt dat die dingen robuster hadden moeten zijn, en niet na 100.000 km of minder er al de brui aan geven.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X