Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buitengewoon CNG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik heb 4 diesels met veel plezier versleten , een blauw-zwarte wolk achteraan kon toen nog,mijn Omega 2300 heeft meer dan 400 000km gehaald aan die motor is nooit gesleuteld geweest , hij is gewoon door zijn poten gezakt van de roest.De laatste,een zafira TDI 2000 was een ramp,na 110 000km nog met moeite tot aan de garage geraakt en direct zafira cng gekocht .cng-tank van 25kgr=5,05€=500km + 15l reserve benzine =200km.

    Comment


    • Ik heb ook ergens gelezen dat de ontploffings-bandbreedte van cng veel smaller is dan van andere brandstoffen ! op dit gebied dus veiligger . De huidige tanks zijn ook veel lichter en veel sterker dan de metalen- en pvc-tanks

      Comment


      • Net nog ondervonden dat er een zeer groot verschil bestaat tussen het verbruik met L-CNG en H-CNG. Mijn tank was , bij overwegend woon/werk stadsverkeer en korte afstanden , steevast leeg na +/- 275 km met Dats24 L-CNG gas (0.86 euro/kg) . Afgelopen zaterdag de tanks eens volgepompt met H-CNG gas van Totalfina / drive systems in Kallo (0.98 euro/kg) De brandstofmeter staat na 210 km nog steeds iets over de helft. De boordcomputer geeft nog 210 km restreikwijdte aan. Met deze tank haal ik dus normaal gezien makkelijk de 400 km en dat bij dit koude weer en vergelijkbare trajecten/rijstijl. Ik kreeg bovendien 17 kg in mijn tanks (kan ook aan de vrieskou liggen) tegenover slechts 15 kg bij Dats24. Een aanrader dus voor CNG rijders in die buurt : Petrofina cng/lng station Steenlandlaan 3 Kallo.

        Comment


        • inow...heb al nnc mercedes e-cng gezocht...maar er zijn er geen (en niet dat ik al zou switchen )

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
            Net nog ondervonden dat er een zeer groot verschil bestaat tussen het verbruik met L-CNG en H-CNG. Mijn tank was , bij overwegend woon/werk stadsverkeer en korte afstanden , steevast leeg na +/- 275 km met Dats24 L-CNG gas (0.86 euro/kg) . Afgelopen zaterdag de tanks eens volgepompt met H-CNG gas van Totalfina / drive systems in Kallo (0.98 euro/kg) De brandstofmeter staat na 210 km nog steeds iets over de helft. De boordcomputer geeft nog 210 km restreikwijdte aan. Met deze tank haal ik dus normaal gezien makkelijk de 400 km en dat bij dit koude weer en vergelijkbare trajecten/rijstijl. Ik kreeg bovendien 17 kg in mijn tanks (kan ook aan de vrieskou liggen) tegenover slechts 15 kg bij Dats24. Een aanrader dus voor CNG rijders in die buurt : Petrofina cng/lng station Steenlandlaan 3 Kallo.
            Met het h gas heb ik eens 450 km gereden..

            Comment


            • Volgens Drive Systems verkopen ze in Kallo H+ cng met een hogere calorische waarde dan H-gas. Ik zit momenteel aan 330 km en heb nog 100 km reikwijdte over en dit bij tripjes van maximaal 10 km en stadsverkeer. Met dit H+ gas kom je zo maar eventjes 50% verder dan met L-gas. 450 km lijkt me dus perfect mogelijk bij gunstige rijomstandigheden. Binnenkort openen ze trouwens nog een CNG station met H+ gas in Hoboken. H+ gas wordt gewonnen uit LNG (Liquid Natural gas) vandaar de hogere calorische waarde.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                inow...heb al nnc mercedes e-cng gezocht...maar er zijn er geen (en niet dat ik al zou switchen )
                Nog een paar jaartjes en dan heb je E-cng via brandstofcel.

                Comment


                • Met mijn zafira haal ik 500km op Hcng getankt te Ninove aan 1.010€/kgr. Hierbij vraag ik me dan ook af of het kallo-H+gas ook geschikt is voor de 'gewone' cng-motor?

                  Comment


                  • tuurlijk

                    Comment


                    • Lijkt me geen probleem te zijn. De motor trekt precies ook iets beter en is iets stiller dan op L gas of benzine.

                      Comment


                      • Ik moet een nieuwe auto kopen en ik ben aan het twijfelen om een CNG wagen te kopen.

                        Ik heb een monovolumewagen nodig. Dan komt enkel Zafira in aanmerking precies. Er zijn een aantal zaken aan deze wagen die mij niet overtuigen voor mijn eisen maar zijn wel ter overweging als CNG zo overtuigend is. Momenteel woon ik niet ver van een CNG tankstation en aan onze toekomstige bouw zal ik op 5 km wonen van een aankomend DATS met CNG. Dus haalbaar ivm tanken.

                        Mijn vragen:
                        1) Verbruik: Ik heb de technische fiches van Opel Zafira. Daarin staat dat CNG wagen met normale banden 7,2L verbruikt (ik weet dat in realiteit naar kg moet gekeken worden) en 129 CO uitstoot. Als ik de diesel 1.6 CDI ecofles met normale banden neem kom ik aan 4,1L en 109 CO. Ik vind dit wel een groot verschil naar puur verbruik. Hoe moet ik dit interpreteren?
                        2) kostprijs tank vandaag : 0,86 CNG/kg en 1,03 diesel/l -> als een CNG wagen meer verbruikt dan een zuinige diesel. In hoeverre haal je voordeel uit van CNG?

                        Kunne jullie mij helpen? Want ben zeker geen Zafira addict etc. Maar wil mee toekomst gericht denken en nu investeren in iets waar ik 10 jaar tevreden van ga zijn. Verbruik en kostprijs aan tank hoort daar ook bij.

                        Comment


                        • Ga eens een proefrit maken er staan er altijd een paar online

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Browet Bekijk Berichten
                            Ik moet een nieuwe auto kopen en ik ben aan het twijfelen om een CNG wagen te kopen.

                            Ik heb een monovolumewagen nodig. Dan komt enkel Zafira in aanmerking precies. Er zijn een aantal zaken aan deze wagen die mij niet overtuigen voor mijn eisen maar zijn wel ter overweging als CNG zo overtuigend is. Momenteel woon ik niet ver van een CNG tankstation en aan onze toekomstige bouw zal ik op 5 km wonen van een aankomend DATS met CNG. Dus haalbaar ivm tanken.

                            Mijn vragen:
                            1) Verbruik: Ik heb de technische fiches van Opel Zafira. Daarin staat dat CNG wagen met normale banden 7,2L verbruikt (ik weet dat in realiteit naar kg moet gekeken worden) en 129 CO uitstoot. Als ik de diesel 1.6 CDI ecofles met normale banden neem kom ik aan 4,1L en 109 CO. Ik vind dit wel een groot verschil naar puur verbruik. Hoe moet ik dit interpreteren?
                            2) kostprijs tank vandaag : 0,86 CNG/kg en 1,03 diesel/l -> als een CNG wagen meer verbruikt dan een zuinige diesel. In hoeverre haal je voordeel uit van CNG?

                            Kunne jullie mij helpen? Want ben zeker geen Zafira addict etc. Maar wil mee toekomst gericht denken en nu investeren in iets waar ik 10 jaar tevreden van ga zijn. Verbruik en kostprijs aan tank hoort daar ook bij.
                            Ik wil hier ook even op inpikken.

                            Ik zie voor CNG wagens gecombineerd verbruik van rond 6-7 kg/100 km, wat rond de 5/5,5 euro per 100 km uitkomt. Als je een diesel hebt die bv. rond de 6 liter diesel verbruikt per 100 km, dan is, weliswaar aan de huidige prijzen (rond de euro/liter), het voordeel van CNG niet zo groot.
                            Last edited by Vitus; 15/12/2015, 21:41.

                            Comment


                            • buiten 't voordeel dat je vanaf 2016 tot 202 geen biv en wegenbelasting moet betalen...

                              ergens aan het twijfelen om toch een S80 v8 te kopen en op cng te zetten.... tot nu toe was 't wegens taks en biv een droom... vanaf volgend jaar wordt 't een haalbare droom....
                              mijn autootjes:

                              Volvo V60 D3 R-Design 2021
                              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                              Comment


                              • Om rendabel te zijn mag het toch niet louter in de taksen zitten, het rendement moet ook in de wagen zelf zitten.

                                Comment




                                • Iemand hier al iets meer van tegen gekomen? Lijkt inderdaad een enorm interessante combinatie.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                    buiten 't voordeel dat je vanaf 2016 tot 202 geen biv en wegenbelasting moet betalen...

                                    ergens aan het twijfelen om toch een S80 v8 te kopen en op cng te zetten.... tot nu toe was 't wegens taks en biv een droom... vanaf volgend jaar wordt 't een haalbare droom....
                                    €3500 a 3800 inc btw bij vanmeenen in eeklo.
                                    Polo 6n 1.4

                                    Comment


                                    • Vandaag is er een CNG event met minister Turtelboom.
                                      Iemand die er heen gaat?

                                      Comment


                                      • Wel benieuwd wat het nieuw premiesysteem zal zijn.
                                        Smilin' Jack - Speed Pilot

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
                                          Wel benieuwd wat het nieuw premiesysteem zal zijn.
                                          Momenteel 1000 € sponsoring door NGVA in 2015.
                                          Mijn vermoeden is dat het voor 2016 ook nog zal zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X