Ik heb 4 diesels met veel plezier versleten , een blauw-zwarte wolk achteraan kon toen nog,mijn Omega 2300 heeft meer dan 400 000km gehaald aan die motor is nooit gesleuteld geweest , hij is gewoon door zijn poten gezakt van de roest.De laatste,een zafira TDI 2000 was een ramp,na 110 000km nog met moeite tot aan de garage geraakt en direct zafira cng gekocht .cng-tank van 25kgr=5,05€=500km + 15l reserve benzine =200km.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
buitengewoon CNG
Collapse
X
-
Net nog ondervonden dat er een zeer groot verschil bestaat tussen het verbruik met L-CNG en H-CNG. Mijn tank was , bij overwegend woon/werk stadsverkeer en korte afstanden , steevast leeg na +/- 275 km met Dats24 L-CNG gas (0.86 euro/kg) . Afgelopen zaterdag de tanks eens volgepompt met H-CNG gas van Totalfina / drive systems in Kallo (0.98 euro/kg) De brandstofmeter staat na 210 km nog steeds iets over de helft. De boordcomputer geeft nog 210 km restreikwijdte aan. Met deze tank haal ik dus normaal gezien makkelijk de 400 km en dat bij dit koude weer en vergelijkbare trajecten/rijstijl. Ik kreeg bovendien 17 kg in mijn tanks (kan ook aan de vrieskou liggen) tegenover slechts 15 kg bij Dats24. Een aanrader dus voor CNG rijders in die buurt : Petrofina cng/lng station Steenlandlaan 3 Kallo.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk BerichtenNet nog ondervonden dat er een zeer groot verschil bestaat tussen het verbruik met L-CNG en H-CNG. Mijn tank was , bij overwegend woon/werk stadsverkeer en korte afstanden , steevast leeg na +/- 275 km met Dats24 L-CNG gas (0.86 euro/kg) . Afgelopen zaterdag de tanks eens volgepompt met H-CNG gas van Totalfina / drive systems in Kallo (0.98 euro/kg) De brandstofmeter staat na 210 km nog steeds iets over de helft. De boordcomputer geeft nog 210 km restreikwijdte aan. Met deze tank haal ik dus normaal gezien makkelijk de 400 km en dat bij dit koude weer en vergelijkbare trajecten/rijstijl. Ik kreeg bovendien 17 kg in mijn tanks (kan ook aan de vrieskou liggen) tegenover slechts 15 kg bij Dats24. Een aanrader dus voor CNG rijders in die buurt : Petrofina cng/lng station Steenlandlaan 3 Kallo.
Comment
-
Volgens Drive Systems verkopen ze in Kallo H+ cng met een hogere calorische waarde dan H-gas. Ik zit momenteel aan 330 km en heb nog 100 km reikwijdte over en dit bij tripjes van maximaal 10 km en stadsverkeer. Met dit H+ gas kom je zo maar eventjes 50% verder dan met L-gas. 450 km lijkt me dus perfect mogelijk bij gunstige rijomstandigheden. Binnenkort openen ze trouwens nog een CNG station met H+ gas in Hoboken. H+ gas wordt gewonnen uit LNG (Liquid Natural gas) vandaar de hogere calorische waarde.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichteninow...heb al nnc mercedes e-cng gezocht...maar er zijn er geen (en niet dat ik al zou switchen)
Comment
-
Ik moet een nieuwe auto kopen en ik ben aan het twijfelen om een CNG wagen te kopen.
Ik heb een monovolumewagen nodig. Dan komt enkel Zafira in aanmerking precies. Er zijn een aantal zaken aan deze wagen die mij niet overtuigen voor mijn eisen maar zijn wel ter overweging als CNG zo overtuigend is. Momenteel woon ik niet ver van een CNG tankstation en aan onze toekomstige bouw zal ik op 5 km wonen van een aankomend DATS met CNG. Dus haalbaar ivm tanken.
Mijn vragen:
1) Verbruik: Ik heb de technische fiches van Opel Zafira. Daarin staat dat CNG wagen met normale banden 7,2L verbruikt (ik weet dat in realiteit naar kg moet gekeken worden) en 129 CO uitstoot. Als ik de diesel 1.6 CDI ecofles met normale banden neem kom ik aan 4,1L en 109 CO. Ik vind dit wel een groot verschil naar puur verbruik. Hoe moet ik dit interpreteren?
2) kostprijs tank vandaag : 0,86 CNG/kg en 1,03 diesel/l -> als een CNG wagen meer verbruikt dan een zuinige diesel. In hoeverre haal je voordeel uit van CNG?
Kunne jullie mij helpen? Want ben zeker geen Zafira addict etc. Maar wil mee toekomst gericht denken en nu investeren in iets waar ik 10 jaar tevreden van ga zijn. Verbruik en kostprijs aan tank hoort daar ook bij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Browet Bekijk BerichtenIk moet een nieuwe auto kopen en ik ben aan het twijfelen om een CNG wagen te kopen.
Ik heb een monovolumewagen nodig. Dan komt enkel Zafira in aanmerking precies. Er zijn een aantal zaken aan deze wagen die mij niet overtuigen voor mijn eisen maar zijn wel ter overweging als CNG zo overtuigend is. Momenteel woon ik niet ver van een CNG tankstation en aan onze toekomstige bouw zal ik op 5 km wonen van een aankomend DATS met CNG. Dus haalbaar ivm tanken.
Mijn vragen:
1) Verbruik: Ik heb de technische fiches van Opel Zafira. Daarin staat dat CNG wagen met normale banden 7,2L verbruikt (ik weet dat in realiteit naar kg moet gekeken worden) en 129 CO uitstoot. Als ik de diesel 1.6 CDI ecofles met normale banden neem kom ik aan 4,1L en 109 CO. Ik vind dit wel een groot verschil naar puur verbruik. Hoe moet ik dit interpreteren?
2) kostprijs tank vandaag : 0,86 CNG/kg en 1,03 diesel/l -> als een CNG wagen meer verbruikt dan een zuinige diesel. In hoeverre haal je voordeel uit van CNG?
Kunne jullie mij helpen? Want ben zeker geen Zafira addict etc. Maar wil mee toekomst gericht denken en nu investeren in iets waar ik 10 jaar tevreden van ga zijn. Verbruik en kostprijs aan tank hoort daar ook bij.
Ik zie voor CNG wagens gecombineerd verbruik van rond 6-7 kg/100 km, wat rond de 5/5,5 euro per 100 km uitkomt. Als je een diesel hebt die bv. rond de 6 liter diesel verbruikt per 100 km, dan is, weliswaar aan de huidige prijzen (rond de euro/liter), het voordeel van CNG niet zo groot.Last edited by Vitus; 15/12/2015, 21:41.
Comment
-
buiten 't voordeel dat je vanaf 2016 tot 202 geen biv en wegenbelasting moet betalen...
ergens aan het twijfelen om toch een S80 v8 te kopen en op cng te zetten.... tot nu toe was 't wegens taks en biv een droom... vanaf volgend jaar wordt 't een haalbare droom....mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI) voor mijn vrouwke en Audi A4
voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichtenbuiten 't voordeel dat je vanaf 2016 tot 202 geen biv en wegenbelasting moet betalen...
ergens aan het twijfelen om toch een S80 v8 te kopen en op cng te zetten.... tot nu toe was 't wegens taks en biv een droom... vanaf volgend jaar wordt 't een haalbare droom....
Comment
-
Vandaag is er een CNG event met minister Turtelboom.
Iemand die er heen gaat?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk BerichtenWel benieuwd wat het nieuw premiesysteem zal zijn.
Mijn vermoeden is dat het voor 2016 ook nog zal zijn.
Comment
Comment