Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Corrosie wielkast wegwerken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Corrosie wielkast wegwerken

Hallo,

Ik heb recent via een ander topic een wagen gekocht, mazda 626, blanco gekeurd in zeer goede staat, maar ook bij aankoop had ik al gezien dat er roest was aan de wielkasten. In bijlage foto's.

Op sommige stukken is het toch wel redelijk doorgerot, binnenkant voelt ook verdacht ruw dus ik vrees laswerk. Dinsdag gaan we naar garage om offerte te laten maken.

Vraag is nu of ik hier zelf iets aan kan voorbereiden (afschuren?) of beter alles kan laten doen door hen (heb geen ervaring met auto carrosserie...)

Welke kost moet ik verwachten? Had op een 400 gerekend maar op het internet lees ik rond de 6-700 euro.

Is het ook de moeite een donor auto te kopen met goede wielkasten en deze eruit te snijden en in te lassen?

Keuring voor verkoop was ook volledig blanco, zelf geen opmerking over de roest...

En als laatste vraag, kan ik hier eigenlijk mee blijven rondrijden en zoja hoelang? Het stoort visueel nog niet maar zou het liever oplossen nu het nog beperkt is...

thx!links1.jpglinks2.jpglinks3.jpg
    Bijgevoegde Bestanden

dat ziet (en dan echt ziet) er toch niet rot uit

de binnenkant kan aangekoekte modder zijn. Eens eerst goed met de tuinslang en borstel proper maken en dan pas u zorgen maken.

Dit lijkt me voorlopig nog vrij oppervlakkig te zijn. Wegschuren kunt ge al doen... maar dan moet ge het wel al terug afdekken met lak om nieuwe roest te vermijden.
    www.peugeotforum.be

Comment

Dus zo laten?

Comment

zie je wel dat er al een stukje wielkas ontbreekt links
        Onbegrijpelijk dat je eerst een zo goedkoop mogelijke wagen zoekt, er dan veel meer aan uitgeeft dan je eerst wou en nu nog eens als die kosten wilt doen om hem proper te herstellen.

Dan had je beter direct iets meer uitgegeven, lijkt me.
        Last edited by Ralphke; 29/09/2013, 17:10.

Comment

hmmm, eerste reeks foto's dus niet gezien.

inderdaad, als er een stuk uit is dan kan je niet anders dan opnieuw het te laten inlassen
          www.peugeotforum.be

Comment

@ralph klopt idd mr verkoper zei dat het nog drie vier jaar kon wachten en aangezien de keuring het zelfs niet vermelde dacht ik dat dat klopte. Er zitten altijd sluimerende kosten in wagens in die prijsklasse gezien keuring blanco was hij goed reed en volledig oh boekje van eerste eigenaar en lage km stand verwachte ik niet direct kosten. Na onderzoek online bleek die roest dus toch niet zo minimaal.

Als die roest nog enkele jaren zo kan blijven mij ok mr als het mij nu bvb maar 150 per kant zou kosten en binnen drie jaar het dubbele doe ik het liever nu. Als het nu moet en het veel geld kost doe ik hem weg is nog niet ingeschreven

Comment

Roest aan een auto is net zoals een tumor bij de mens; wegsnijden die handel.

Links: rot stuk eruit slijpen en nieuw stuk inlassen
              Rechts: hier kan je de roest nog wegschuren en bijwerken met plamuur, maar dat komt op den duur ook terug natuurlijk.

Hangt er ook vanaf hoe lang je met deze auto wil rijden en of je wil dat hij er goed uitziet of gewoon net genoeg om door de keuring te geraken.

E30SHOP.be
              - Alles voor uw BMW E30.
              Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
              En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

dat zoiets blanco gekeurd wordt, daar stel ik me ook serieuse vragen bij.
                Onze Kever heeft minder roest en krijgt al de opmerking 'corrosie'.

Comment

ik kan maar één foto zien, de rest is een rood kruis.
                  ik zie dus diegene met het gat eruit. normaal zitten hier de binnenkuip en de wielrand aan elkaar gepuntlast. in principe is dit al deel van de sterkte van u auto. als die rand doorroest, wordt gans het achterscherm ene plaat zonder stevigheid.
                  blijf je hiermee rondrijden, dan heb je binnen 2-3jaar gaten om u tegen te zeggen.

op zich heb je nu nog weinig problemen, als je er niet teveel wil aan uitgeven, neem dan een slijpschijf en slijp dat gans vlak, goed met staalborstel erin zodat de roest weg is, dan roestoplosser erop doen en dan opnieuw lakken met een soepele lak, bv anti steenslag. eventueel nog een laklaag erover in de autokleur. t zal de eerste 5jaar niet verder roesten dan.

op de rode lijn dus wat wegslijpen zodat je een vloeiende rand hebt.

400€ vind ik heel goedkoop, daarvoor kan ik bij een goeie carossier slecht 1 paneel laten spuiten en is er niks aan gelast.
                  plaatje lassen en afwerken kost vaak al 1000€ of meer. komt een pak werk bij kijken:
                  -uitslijpen roest en deel wielrand
                  -herstellen binnenrand
                  -nieuwe buitenrand inlassen
                  -lassen afwerken en schuren
                  -grondlaag, verflaag, vernislaag
                  -alles uitpolieren zodat je geen overgang ziet naar de oude lak (of ze moeten heel de auto spuiten om het niet te zien).
                  dit aan 2kanten, ben je vlot +1000€ kwijt. dan zie je er wel NIKS meer van en zit je voor 10jaar of meer safe.

wil je het door de keuring krijgen, dan zet een beunhaas er een plaatje over en geraak je 1 of 2jaar gekeurd (bv bij dorpels)
                  hoelang ben je van plan met de auto te rijden? ik heb bij mijn ascona hetzelfde gedaan als ik hier eerst schreef, had de auto toen die 12jaar was, verkocht als die 17jaar was en de rand was nog altijd hard en roestvrij, weliswaar iets korter.
                  als je die auto geen 5jaar gaat houden, gewoon de roest beetje tegenhouden en verder rijden, wil je die ooit als oldtimer, zal je de duurste optie moeten nemen.

Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                  dat zoiets blanco gekeurd wordt, daar stel ik me ook serieuse vragen bij.
                  Onze Kever heeft minder roest en krijgt al de opmerking 'corrosie'.
                  alles kan hé. als ik de deur opendoe van mijn golfje, dan heb ik aan het deurrubber onderaan een bruin plekje in de lak, verkleuring van wat roest die onder de rubber zit. ik krijg ook al 4jaar een opmerking wegens corossie. en hierboven is al een paar cm WEG uit de rand en die krijgt niks...
                  Last edited by ; 30/09/2013, 11:10.

Comment

Meer dan opschuren, zinkverf of rust converter, en dan plamuren en bijspuiten zou ik niet doen.

Of ga naar een carossier die dat 'na de uren' kan en wil doen, dan zal het wel meevallen.

Comment

Morgen gaab we naar jean marie petit in zottegem, dure mazda garage maar wel betrouwbaar. Daarna kan ik eens zien wat andere carrosseriers kosten. Als er teveel kosten aan zijn zou ik hem toch met veek hartpijn weg moeten doen...

Comment

Verdicht was zoals verwacht bij Jean Marie, rond de 800 euro voor het oplassen van plaatjes. Mijn vrouw is geweest dus het is mij niet echt duidelijk wat hij hieronder verstaat, ik hoop dat hij volledig uitslijpen bedoelt en vervangen met inlassen niet enkel een plaatje op lassen en wat bijspuiten...

(PS als iemand ook aan carrosserie doet regio oost vlaanderen, west vl of antwerpen, laat mij gerust weten dan kan ik daar ook prijs laten maken)

Comment

Je kan Martens in Deinze eens proberen, maar dat zal ook wel veel geld kosten.
                          en anders heb je nog Renvro in Sleidinge.

Comment

is het gezien de kost eigenlijk nog altijd een gek idee om tweedehands schermen te kopen? Ik ben geen expert, maar kan je dan niet 'gewoon' lassen en lichtjes afschuren tot de grondlaag en dan lakken ipv blank metaal een grondlaag te geven etc.? (al moet de lasnaad waarschijnlijk ook nog geverfd worden met grondlaag etc. ...)

Grootste kost lijkt mij het lakken te zijn, gezien de nieuwe wielkasten maar 30 euro per stuk kosten en lassen ook niet veel kost...?

Alvast bedankt!

PS ik zal eens bij REnvro binnenspringen, als het in de Polenstraat ligt kan het niet anders dan goede uurtarieven hebben!

PPS weet er iemand waar de Gentse Turken hun auto's laten herstellen, en zijn die 'betrouwbaar'? Heb al gehoord dat die goedkoper kunnen zijn maar ken niet meteen een adres en die staan ook niet altijd even duidelijk in de goudengids...

Comment

lakken kunt ge zelf doen

laat het dan gewoon lassen door iemand met de uitdrukkelijke vraag dat het voor de keuring goed moet zijn
                              www.peugeotforum.be

Comment

Ik zou gewoon heel specifiek willen vragen aan de carosserier dat ze volledig nieuwe achterschermen steken, kost maar dertig euro

en die staan ook al in de grondlaag dus is 'gewoon' een kwestie van lakken. Zal misschien ook wat kosten maar dat lijkt mij toch beter dan te prutsen met plaatjes etc.?

Of waarom stellen ze dat eigenlijk voor plaatjes erop lassen, voor het goedkope moet je het toch niet doen of zie ik dat verkeerd? Is dat vervangstuk 'te klein' misschien om de volledige roeste plek te vervangen?

Comment

t is ook niet nodig om volledige wielranden te steken.? daarbij komt ook nog dat dit de BUITENSTE plaat is. een wielrand is gemaakt van 2 platen, de binnenste kuip en de buitste carosserieplaat.
                                  beide worden op elkaar gezet en gepuntlast. als daar vocht tussen kruipt begint het te roesten.

als je de volledige rand laat herstellen, worden de originele weggeslepen (verboden voor de keuring aangezien dit ook de structuursterkte van de koffer is), en moet de binnenrand ook hersteld worden met plaatjes. bij dit openslijpen is heel het achterpaneel nog een dunne plaat en trekt zo krom als de nieuwe erin gelast wordt. onderschat dit werk zeker niet.
                                  dergelijk plaatwerk van artaparts zijn overzetstukken die je over de originele moet zetten. lijkt mij nogal duidelijk dat dit NOT done is als je de auto lang wil houden.
                                  bij mijn oldtimer capri was er ooit al een overzetrand ingezet die daarbij dan een heleboel ellende gaf van roest. ik heb daar alles uitgeslepen, en daar begin ik nu toch zo vlot niet meer aan. moet dan echt een oldtimer zijn die het waard is.

wie een beetje handig is, slijpt dit hoekje eruit, maakt een klein plaatje op maat, last het erin en afgelopen. de duurste kost is zowieso het aflakken (kan vlot 300-500€/kant worden).

onder de plastiek van mijn golf zat er ook wat roest. heb dat schoon uitgeslepen en lokaal vervangen. ik ga echt die hele rand niet gaan vervangen, want dan vraag je om extra vocht en roestproblemen.

bij mij boeide afwerking niet omdat er zulke plastiek randen overzitten

voor TS zijn probleem zou ik overwegen om gewoon het rotte weg te slepen en dan beschermen tegen verder roest. indien er toch teveel weg is, snel een plaatje op maat maken, inlassen en aflappek. blijft wel 5-10jaar goed als het deftig gedaan is
                                  Last edited by ; 03/10/2013, 10:22.

Comment

Bedankt en goede tip! Dan lijkt de prijs van rond de 800 wel correct. Uit eeb donorwagen slijpen njet ok dus wegens problemen keuring en kromtrekken.

Comment

je kan dat hoekje ook perfect uit een donor slijpen en bij u inlassen. bespaard je de moeilijkheid om een plaatje op maat te slaan. maar dan ook ENKEL dat hoekje. t is absoluut niet nodig om heel die rand te vervangen als de rest nog hard is.
                                      dat plaatje op mijn golf heb ik een jaar of 2-3geleden gelast en heb er nog steeds geen problemen mee. werd dus gewoon afgelakt met zwarte hammerite.

maar zorg dat je vooral GOED weet wat de carossier denkt dat jij wil hebben. ik heb al bak en braadwerk gezien waar een plaatje tegen 'geplakt' werd, met spleten van 2-3 tussen het plaatje en de auto. net genoeg om dicht te zijn voor de keuring. niks vlakgeslepen, niks afgelakt. bloot erop. dat plaatje ligt er 1-2jaar later gewoon weer uit en wordt je alsnog afgekeurd. en roesten dat het doet...

t hoekje bij u is ook nog op een redelijk onzichtbare plaats. minimaal kleurverschil zal je er niet op zien. gewoon plaatje laten inlassen (kost niet zoveel), wa laten vlakslijpen, beetje aflakken en zo laten. k zou echt geen 1000€ spenderen daaraan
                                      Last edited by ; 03/10/2013, 11:12.

Comment

Bedankt voor de tips. Ene zegt dat een plaatje maar goed is, andere zeggen dat het nog jaren kan meegaan... Ga morgen (vandaag, zaterdag...) naar een Ford garage om een offerte te vragen en ook kijken voor een carrosserier in de buurt.

Het valt mij trouwens op dat indien ik op google 'roest wielkast lassen' intik opvallend veel topics tegenkom over Opels...

Maakt het zin om ook een offerte te laten maken door een Opel garage (ook al is het een mazda) omdat ze waarschijnlijk meer ervaring hebben met roestende achterschermen?

Of als er Opel eigenaars zijn met goede adressen in oost-west vlaanderen of antwerpen, of noord frankrijk, bedankt!

PS plan om de wagen opnieuw te verkopen en weer een andere te kopen is van de baan, m'n vrouw is volledig verliefd op de wagen dus kan dat om emotionele redenen niet doen. Wagen is voor de rest ook in goede staat (volgens mazda garage) maar dat ga ik toch nog eens afchecken bij de andere herstellers.

Comment

Working...
                                        X