Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlies motorvermogen bmw x3 E83

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verlies motorvermogen bmw x3 E83

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zou jullie om raad willen vragen. Ik heb november 2012 een tweedehandse BMW X3 2.0 diesel van 150 pk aangekocht. Wagen is van juni 2005 en heeft bij aankoop 124.000 km gelopen. Bij aankoop is er een volledig nagevuld onderhoudsboekje van de officiële BMWDealer bij en juist ingevuld. Nu tien maanden later en bij een kilometerstand van 130.700 km heb ik het volgende voor ; van het ene moment op het andere tijdens het rijden is het motorvermogen volledig weggevallen ! Ik bedoel hiermee dat de wagen rijdt maar hij heeft geen 'kracht' meer. Op het dashboard gaat er geen enkel waarschuwingslampje aan en de auto rookt ook niet. Hij maakt ook geen enkel abnormaal lawaai of dergelijke. Dus daarom deze vraag....heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Ik meen zoiets gezien te hebben bij Wheeler dealers. Ook een wagen met hetzelfde probleem en deze wagen ging in veiligheid modus. Als ze de motor stil legde, en weer startte was dat probleem voor eventjes opgelost.

Er bleek een sensor in de, benzine toevoer geloof ik, stuk te zijn. De computer schakelt dan de motor in deze modus om verder schade te beperken.

Ik ben geen "mekanieker" en zit er waarschijnlijk volledig naast maar je kunt nooit weten.

Comment

turbo ?
      Check eens je oliepeil... Indien zakkende, veel kans dat je het vlaggen hebt.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik denk ook een turbo probleem. Kheb op een site gelezen dat de 2.0 diesel HEEL veel problemen heeft met de turbo. Of je roetfilter. 6000km op 10 maanden is heel erg slecht voor je roetfilter.

What to Watch Out For

Issues on a 2004 X3 2.5 (petrol) Auto received September 2009:

Prop shaft and transfer box fault - May 2007
        Differential oil leak - May 2008
        Automatic gearbox oil pump fault - Sept 2009
        Corroded hand brake drums
        Corroded roof rails
        Seat belt plug broken
        Normally only returns only 15mpg around town.

If the car has Bluetooth and the owner has their Mobile phone synched to the car then if the car is not locked / all electrics shut down the car will keep trying to search for the phone and drain the battery.
        5-1-2013: Turbo failures increasingly common at around 60,000 miles on 2.0 diesels. Cost £2,000 to replace. The failures are usually because owners switch off their engines while the turbo is still red hot, leading to carbonisation of the oil in the turbo bearing and in the oil feed to the turbo bearing. This cuts off the oil supply to the bearing and the turbo fails. If the pipework is not replaced with the turbo, then the new turbo will fail.
        8-5-2013: Another report of turbo failure on a 2.0 litre diesel, this one 3 years 10 mths old and 57,000 miles. Part of the reason is extended oil service intervals (they need an oil change at least every year or 10k miles) and part of it is failure of the driver to idles the turbo from red hot before switching off.
        31-7-2013: Reports of more turbo failures in this forum thread: www.bmwland.co.uk/forums//viewtopic.php?t=137164 The reason seems to be that the turbos are overheating and drivers are not idling them before switching off. Then, when the turbos are replaced, the dealers are not replacing the oil feed pipes which are often choked with carbon, preventing fresh oil from reaching the bearings of the new turbo.
        1-8-2013: Yet another report of turbo failure, this on a 2.0 diesel. "We have a BMW X3 2.0 Diesel. We have had ongoing problems since 2010 40k miles when the turbo needed replacing. Then at 60k it lost power and wouldnt go over 20 mph. Dealer diagnosed carbon build up. We agreed to a de-coke with BMW contributing due to low mileage. Then call came to say de-coke not sufficient engine scored to bits need new engine. Engine replaced and went ok for 2 months now losing power again. Mention was made of lack of regenerations when the dealer diagnosed carbon build up but replacing DPF not suggested and they have had £2.6k out of me (and the rest out of BMW) to replace the engine."

More Feedback welcome

Comment

Er zijn zo veel mogelijkheden, gaande van een verstopte filter (water in de mazoutfilter) over een electronisch probleem (sensor) tot de turbo.
          Dat laatste denk ik eerder niet, vermits het zo plots komt.

Diagnose laten doen. Misschien heb je nog garantie op je auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Er zijn zo veel mogelijkheden, gaande van een verstopte filter (water in de mazoutfilter) over een electronisch probleem (sensor) tot de turbo.
            Dat laatste denk ik eerder niet, vermits het zo plots komt.

Diagnose laten doen. Misschien heb je nog garantie op je auto.
            Waarom, waarschuwingslampje brandt toch niet. Water in mazoutfilter of verstopte mazoutfilter(brandstoffilter) zal eerder naar een stotterende motor leiden. Heb ik ook al eens gehad. Maar dat was alleen onder volle gas.

Comment

Hallo allemaal en al bedankt om te reageren,

Heb ondertussen nog wat mensen gecontacteerd en meer en meer denken inderdaad aan de turbo.....zwaar kl.... Als die stuk is. Iemand enig idee of die inderdaad onder de garantie valt ? Op factuur staat dat ik garantie heb op motorblok, versnellingsbak en differentieel ? Ben benieuwd wat de verkoper (officiële handelaar) hier over gaat zeggen!

Comment

Oliepit wordt praktisch wekelijks gechecked.....kwestie van de auto goed te onderhouden.....oliepeil blijft normaal

Comment

Normaal gezien heb je daar ook garantie op. Wij hadden ook een E83 2.0D maar dan wel van 08/2008 en die is ook ooit eens in limp mode gegaan. Was toen de elektromotor van de turbo die kapot was.
                  Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Board Express

Comment

Ik hoop inderdaad dat ik daar garantie op heb.... heb overmorgen een afspraak met de handelaar en hij gaat de wagen nakijken (ik blijf er wel even bij !) Toch morgen maar even met de juridische dienst van mijn verzekering contact opnemen om na te gaan of zij een precedent hebben inzake garantie met zulke problemen.....
                    bedankt allemaal om te reageren en ik hou jullie op de hoogte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                      Normaal gezien heb je daar ook garantie op. Wij hadden ook een E83 2.0D maar dan wel van 08/2008 en die is ook ooit eens in limp mode gegaan. Was toen de elektromotor van de turbo die kapot was.
                      Sent from my Windows Phone 8X by HTC using Board Express
                      Dat is wat ik bedoelde in mijn eerste post. => Limp mode.

What is a limp mode?

Your engine management and maybe even your transmission is controlled by the ECU. As you know, all computers crash, all software has bugs, and mechanical equipment fails. As such, many ECU units are fitted with a 'limp home mode'. When it detects that something semi-serious is wrong, it enters the limp mode, which means that the engine won't rev beyond a pre-programmed speed, you can't accelerate very fast, or you may indeed be speed-restricted to 40 mph or similar. The transmission may even stay in one or two gears. Bad? Well, no, not really: The alternative would be to either let you drive at regular speeds, with the danger of letting you trash your car (expensive repair, means happy repair people, but angry driver), or stopping you from going anywhere (expensive recovery and stranded on the side of the road means happy recovery company, but angry driver).

Comment

Ok......mogelijk is dit het probleem...zal het zeker voorleggen aan de handelaar...de wagen rijdt inderdaad 'langzaam' (ik bedoel dat ik duidelijk voel dat er geen kracht achter zit) maar als ik 'doortrek' tot aan het rood dan heb ik de indruk dat hij wil power geven maar niet kan....en als je de motor stationair laat draaien en je geeftvol gas dan hoor je de turbo 'fluiten'....volgens somigen is dit normaal en wijst dit erop dat de turbo niet stuk is...!

Comment

Heb je een roetfilter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kahely Bekijk Berichten
                            Ok......mogelijk is dit het probleem...zal het zeker voorleggen aan de handelaar...de wagen rijdt inderdaad 'langzaam' (ik bedoel dat ik duidelijk voel dat er geen kracht achter zit) maar als ik 'doortrek' tot aan het rood dan heb ik de indruk dat hij wil power geven maar niet kan....en als je de motor stationair laat draaien en je geeftvol gas dan hoor je de turbo 'fluiten'....volgens somigen is dit normaal en wijst dit erop dat de turbo niet stuk is...!
                            Als de turbo stuk is hoor je t wel en doortekken tot t rood bij een diesel heeft geen zin de powercurve zakt snel naar beneden in hogere toeren, vandaar misschien dat t lijkt dat hij niet wil
                            Laat hem gewoon uitlezen bij BMW, van hieruit is t moelijk
                            Last edited by krikkie; 01/09/2013, 22:50.
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Ja....is blijkbaar mogelijk ook probleem heb ik vernomen...

Comment

Ok Krikkie... ga dat zeker laten doen. De wagen heeft ook een roetfilter en blijkbaar zou dit ook het probleem kunnen zijn maar ga je advies opvolgen en hem bij de verkoper laten uitlezen.

Comment

Als je kunt toeren maken tot aan het rood, zal het waarschijnlijk toch niet de limp home mode zijn, blijkbaar. Want dan kun je, volgens de tekst die ik vond en volgens Wheeler dealers, niet hoger gaan dan een bepaald toerental. En telkens je de motor stillegt zou het tijdelijk moeten beter gaan.

Comment

Handelaar waar ik de wagen gekocht zegt dat er niets aan de hand is !!!!! Er wordt te stil en te kleine afstanden met de wagen gereden waardoor er, volgens hem natuurlijk, ergens een roetophoping is.... Zijn eindoordeel en oplossing is : 'doorpompen' met de wagen en na x-km zal de wagen weer normaal rijden.
                                    Ben het kotsbeu en geloof er weing (lees niets) van , morgen gaat de auto binnen bij een officiele BMWdealer voor een volledige diagnose en laat ik speciaal de turbo nakijken !!!! Dan zien we verder....hou jullie op de hoogte !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kahely Bekijk Berichten
                                      Handelaar waar ik de wagen gekocht zegt dat er niets aan de hand is !!!!! Er wordt te stil en te kleine afstanden met de wagen gereden waardoor er, volgens hem natuurlijk, ergens een roetophoping is.... Zijn eindoordeel en oplossing is : 'doorpompen' met de wagen en na x-km zal de wagen weer normaal rijden.
                                      Ben het kotsbeu en geloof er weing (lees niets) van , morgen gaat de auto binnen bij een officiele BMWdealer voor een volledige diagnose en laat ik speciaal de turbo nakijken !!!! Dan zien we verder....hou jullie op de hoogte !
                                      De man heeft volgens mij WEL gelijk. Het waren ook m'n vermoedens dat het de roetfilter was. Je maakt te weinig lange afstanden zodat de roetfilter steeds voller en voller gaat zitten. Je auto kan dan niet volle vermogen geven omdat dat tegenhoud. Je turbo loopt ook veel heter als je roetfilter dichtslibt. Dus door je roetfilter kan je ook turbo problemen krijgen. Zoals gezegd ''doorpompen'' is de boodschap. Heb ik ook aan de hand met m'n S-max. Als ik een week korte afstanden rijd dan is de motor echt veel slapper. Als ik daarna eens stevig doorrij op de autobahn dan is de wagen compleet anders na een uurtje doorrijden. Als je van plan bent om eens door te rijden raad ik je ook aan om eens Shell v-power diesel te tanken.

Comment

Ok...bedankt Ford Power....ik heb de verkoper ook gezegd dat dit tot de mogelijkheden behoort maar ik verkies een tweede opinie....ik hoop echt dat het de roetfilter is en dat na het 'doorpompen' de wagen beter gaatrijden maar om vedere mogelijke bijkomende schade te voorkomen ga ik toch morgen naarBMW voor een juiste diagnose ...als ik de juiste diagnose heb maak ik het onmiddellijk an jullie bekend

Comment

Working...
                                        X