Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beste banden vanachter?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik houd me ook aan de regel: beste banden achteraan!
    Ook toen ik FWD had, maakt eigenlijk niet uit.

De stabiliteit van je wagen wordt bepaald door de achteras. Onderstuur kan je vaak nog "corrigeren" door (preventief) remmen of gas lossen. Overstuur is al wat moeilijker, al helemaal als het pots en onverwachts optreed. Ik ga in alle omstandigheden liever rechtdoor dan dat ik oncontroleerbaar begin te tollen

Wat bedoel je met "kruislings" van voor naar achter? Zel je je linksvoor rechtsachter? Want dat lijkt mij niet het beste plan :-s
    Ik zet ze aan dezelfde kant zodat ze dezelfde richting hebben. (meeste banden hebben een rotatierichting hé).

WInterbanden zijn imo toch geen slechte keuze.
    Mijn vorige wagen had een 175, en daarmee reed ik ook op all-weather. Nu met een 215 is dat al iets anders, daar voel je toch dag en nacht verschil hoor!
    Banden slijten toch, en als de ene set opligt, spaar je de andere, dus er is in principe slechts de meerkost van wissels of velgen. Ik raad ook absoluut een extra velgenset aan, kan je makkelijk zelf wisselen en een band of velg wordt niet beter door er 2x/jaar op en afgetrokken te worden hé. Overigens rekenen bandencentrales (terecht) de wissels en eventuele stockage goed door. Ook moet een velg bij een bandenwissel ook uitgebalanceerd worden, hetgeen ook geld kost, of soms achterwege gelaten wordt.

Om banden voor-achter te wisselen moet je normaal niets doen. Eens een velg is uitgebalanceerd is dat goed, de uitlijning mag in principe ook niets doen.

Dus my 0.02: Zorg voor 4 goeie banden, maar zet de beste achteraan, en koop u een set wintervelgen, eventueel na de winter, ik ben de mijne gaan halen bij 30° in de zomer bij iemand die zijn garage opruimde. Originele set BMW velgen met winterbanden die 1 seizoen gebruikt waren (nog haartjes op de zijkant) voor €500... vond ik best een koopje!
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
      @voodoo007
      nu kan ik niet meer volgen
      dit schreef u eerder
      Goedkope bocht is voor mij géén keuze.
      en nu zou u lowbudgetbanden leggen
      Je hebt gelijk, zal toch voor kwaliteit gaan. Heb een test van de Nederlandse touring (ANWB) erbij genomen en ga toch voor de kwaliteitsbanden.
      Nu nog aan het kijken welke bandencentrale niet te duur is in de omgeving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
        ....

Wat bedoel je met "kruislings" van voor naar achter? Zel je je linksvoor rechtsachter? Want dat lijkt mij niet het beste plan :-s
        Ik zet ze aan dezelfde kant zodat ze dezelfde richting hebben. (meeste banden hebben een rotatierichting hé).
        Linksvoor met rechtsachter wisselen en rechtsvoor met linksachter. Zo heb ik dat altijd gedaan. Mijn vader doet dat ook zo...
        Hij zei me dat dat zo moest...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voodoo007 Bekijk Berichten
          Linksvoor met rechtsachter wisselen en rechtsvoor met linksachter. Zo heb ik dat altijd gedaan. Mijn vader doet dat ook zo...
          Zeg tegen uw pa dat de tijden veranderd zijn....

Veel banden hebben nu een VASTE rijrichting en dan kan je enkel linksachter naar linksvoor doen en rechts idem...

Is trouwens niet goed voor het aanwezige metaal(draad) in de banden , hierdoor zou deze kunnen "breken" ......

Om je banden idd mooi te verslijten heeft ie wel gelijk denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voodoo007 Bekijk Berichten

Als je dat doet, dan wil dat zeggen dat uw profiel verkeerd zit tenopzichte van de draairichting. Dan ga je ipv water afvoeren vanonder je band naar de buitenkant het omgekeerde doen: Water verzamelen onder het midden...

Je zegt dat je een slipper gemaakt hebt... Toevallig met je banden zo geplaatst?

Je profiel (de "tekening") zorgt ervor dat water onder je band zo snel en efficient mogelijk afgevoerd wordt zodat je band contact houd met het wegdek en zodat er geen waterfilm tussen zit waarop je schuift. Draai die tekening om en het omgekeerde gebeurt: Je gaat al het water mooi ophopen en daardoor bij lage snelheden reeds varen ipv rijden.... Stop daar dus onmiddellijk mee en kijk je banden zeker na! Als je dat zo wil doen moet je ook de band op de velg andersom zetten.
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

Comment

Er staat trouwens een pijltje op de banden die de richting aangeeft, met een reden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                Zeg tegen uw pa dat de tijden veranderd zijn....

Veel banden hebben nu een VASTE rijrichting en dan kan je enkel linksachter naar linksvoor doen en rechts idem...

Is trouwens niet goed voor het aanwezige metaal(draad) in de banden , hierdoor zou deze kunnen "breken" ......

Om je banden idd mooi te verslijten heeft ie wel gelijk denk ik
                Oeps...
                Zo'n forum als dit heeft dus toch nog zijn nut :-)
                als ik even google en naar de eerste de beste site ga zeggen ze me andere info. Never trust google...

Comment

Internet is een prachtig medium, maar dubbel/triple check altijd alles.

Comment

Foto's : ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                      je schrijft de oorzaak al. Ze ging te snel door de bocht. Dan maakt het echt niet meer uit.
                      Natuurlijk wel. Als er onderstuur optreedt dan lost ze gewoon gas (hopelijk blijft ze van de rem af) en vinden de banden hun grip vanzelf wel terug. Een hartslag van 200 is het enige wat ze er dan aan overhoud. Als de snelheid niet overdreven veel boven de limiet lag natuurlijk.

Auto's worden fabrieksaf ook afgesteld om steeds over de voorwielen weg te glijden omdat dat het meest veilige is. Achteraan hebben auto's een camber van ongeveer -1 tot -1,5°. Om zo de achterkant meer grip te geven dan vooraan (die quasie loodrecht staat). Achterwiel aangedreven auto's hebben ook toespoor achteraan. Weeral om overstuur tegen te gaan

Comment

Beste banden moetten idd achteraan

Ik heb mijn les wel geleerd hoor met mijn eerste wagen,vooraan 75 % goede banden en achteraan 25 % en ja hoor aquaplanning.
                        Mede voor het uitbreken achteraan moetten ze zeker achter aan het beste zijn.

Anderzijds ik heb nu geleerd dat men NOOIT mag besparen op banden,hoe duur ze ook wezen,het is de enige vorm die contact heeft met de grond.
                        En als die al niet goed meer is,dan wordt het gevaarlijk.
                        Mijn banden gaan er steevast vroeger af dan het *zogehete minimum profiel* stukje ervoor zelfs.
                        Ze kunnen die banden dan mss nog occasie verkopen,maar zal mij een worst wezen.
                        Winterbanden of zomer dat is een eindeloze discutie,ik ben van mening zolang ik in belgie woon en NIET van plan ben naar echt winterse oorden te trekken,
                        ben ik zat goed moet een zomer/all season band met ruim profiel en anticiperen tijdens het rijden (maar dit moet bij winterbanden ook maar vergeet men soms).
                        En als je buiten dat nog extreem veel kilometers doet en/of naar hoger gelegen gebieden trekt zou ik ook winterbanden aankopen.

Comment

kruislings verzetten is zoals boven gezegd echt wel gevaarlijk
                          Last edited by ; 04/12/2012, 11:21.

Comment

Zoals je weet bij oudere banden is het rubber te hard,dit geeft slechte grip bij regen.De band kan er mooi uitzien maar zit vol risico's.(achterbanden v/e voorwielaandrijving).Dus liefst geen occas.
                            Ik rijdt met zachte banden ,zij gaan 2 jaar mee.4 Nieuwe erop dan,de tekening veranderd men ook om de 2 jaar.
                            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Daar hebben al honderden boekjes/ tv programma's enz over uitgeweid.
                              De beste banden moeten achteraan op de meeloop as.
                              Goede banden vooraan: veel tractie en het gaat goed voorruit maar je voelt niet dat de achterkant niet kan volgen tot je rond je as draait of erger.
                              Goede banden achteraan: vooraan iets minder grip en je past automatisch je rijstijl aan en de goede banden achteraan + de elektronica kunnen altijd de auto corrigeren als het mis gaat.
                              Je mag nog alle snufjes op de wagen hebben die er bestaan, als je met versleten banden rijdt zullen ze je niet kunnen helpen.
                              ik snap niet dat mensen besparen op banden, goedkope merken, 2 de hands of er na 7 jaar nog mee rijden.
                              Het is je enige contact met het wegdek, als dat niet belangrijk is weet ik het ook niet meer.

grtz en rij allen voorzichtig.
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                Daar hebben al honderden boekjes/ tv programma's enz over uitgeweid.
                                De beste banden moeten achteraan op de meeloop as.
                                Goede banden vooraan: veel tractie en het gaat goed voorruit maar je voelt niet dat de achterkant niet kan volgen tot je rond je as draait of erger.
                                Goede banden achteraan: vooraan iets minder grip en je past automatisch je rijstijl aan en de goede banden achteraan + de elektronica kunnen altijd de auto corrigeren als het mis gaat.
                                Je mag nog alle snufjes op de wagen hebben die er bestaan, als je met versleten banden rijdt zullen ze je niet kunnen helpen.
                                ik snap niet dat mensen besparen op banden, goedkope merken, 2 de hands of er na 7 jaar nog mee rijden.
                                Het is je enige contact met het wegdek, als dat niet belangrijk is weet ik het ook niet meer.

grtz en rij allen voorzichtig.
                                Klopt zoals ik hierboven ook al zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                  ............ik snap niet dat mensen besparen op banden, goedkope merken, 2 de hands of er na 7 jaar nog mee rijden.
                                  Dus elk seizoen(jaar eigenlijk) de banden die vooraan liggen naar achter zetten en zien dat ze ongeveer gelijktijdig versleten zijn is de betere optie ? (ik doe het zo toch )

@2dehands : ik kan me voorstellen dat wanneer je je auto verkoopt en je al zeker weet dat je andere banden "moet" steken , dat je dan wel rondkijkt om "goedkope" 2dehandse te nemen...omdat die nog altjd goedkoper zijn dan die goedkopere chinese brolbanden ....die bijna niemand wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                    Dus elk seizoen(jaar eigenlijk) de banden die vooraan liggen naar achter zetten en zien dat ze ongeveer gelijktijdig versleten zijn is de betere optie ? (ik doe het zo toch )

@2dehands : ik kan me voorstellen dat wanneer je je auto verkoopt en je al zeker weet dat je andere banden "moet" steken , dat je dan wel rondkijkt om "goedkope" 2dehandse te nemen...omdat die nog altjd goedkoper zijn dan die goedkopere chinese brolbanden ....die bijna niemand wil.
                                    Ojawel zijn er genoeg die zulke banden steken,ze willen allemaal grote velgen (std 14 inch) maar willen naar 17-19 inch gaan.
                                    Kopen hun een set van Makklijk 1000 euro en dan banden tja de goedkoopste AUB,ken er persoonlijk genoeg hoor die dit zo doen .
                                    Je moet ook niet de duurste merken nemen,maar wel prijs/kwaliteit

Comment

Bij mij is't simpel:

Voorwieltrekker gekocht met nieuwe banden. Banden vooraan versleten op 43000 km. Nieuwe gekocht voor de achteras, de banden die achteraan staken (was bijna nog niets af, die banden volgen letterlijk gewoon) naar voor geplaatst. Binnen 10k ofzo zal ik weer nieuwe banden nodig hebben. En ik doe gewoon weer hetzelfde, de nieuwe komen achteraan, de achterste schuiven een rij op naar voor.
                                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik heb gisteren 2 banden besteld.
                                        Goodyears optigrip, kwamen uit tests van de ANWB als 1 van de beste naar voren.

Ik moet wel wachten tot volgende week vrijdag vooraleer ze ze kunnen opleggen....

Dus ik zal tot dan heel voorzichtig rijden... Moet ook wel want ik heb eigenlijk constant schrik dat ik vanachter ga uitbreken...
                                        Nuja

Comment

Working...
                                        X