Ik houd me ook aan de regel: beste banden achteraan!
Ook toen ik FWD had, maakt eigenlijk niet uit.
De stabiliteit van je wagen wordt bepaald door de achteras. Onderstuur kan je vaak nog "corrigeren" door (preventief) remmen of gas lossen. Overstuur is al wat moeilijker, al helemaal als het pots en onverwachts optreed. Ik ga in alle omstandigheden liever rechtdoor dan dat ik oncontroleerbaar begin te tollen
Wat bedoel je met "kruislings" van voor naar achter? Zel je je linksvoor rechtsachter? Want dat lijkt mij niet het beste plan :-s
Ik zet ze aan dezelfde kant zodat ze dezelfde richting hebben. (meeste banden hebben een rotatierichting hé).
WInterbanden zijn imo toch geen slechte keuze.
Mijn vorige wagen had een 175, en daarmee reed ik ook op all-weather. Nu met een 215 is dat al iets anders, daar voel je toch dag en nacht verschil hoor!
Banden slijten toch, en als de ene set opligt, spaar je de andere, dus er is in principe slechts de meerkost van wissels of velgen. Ik raad ook absoluut een extra velgenset aan, kan je makkelijk zelf wisselen en een band of velg wordt niet beter door er 2x/jaar op en afgetrokken te worden hé. Overigens rekenen bandencentrales (terecht) de wissels en eventuele stockage goed door. Ook moet een velg bij een bandenwissel ook uitgebalanceerd worden, hetgeen ook geld kost, of soms achterwege gelaten wordt.
Om banden voor-achter te wisselen moet je normaal niets doen. Eens een velg is uitgebalanceerd is dat goed, de uitlijning mag in principe ook niets doen.
Dus my 0.02: Zorg voor 4 goeie banden, maar zet de beste achteraan, en koop u een set wintervelgen, eventueel na de winter, ik ben de mijne gaan halen bij 30° in de zomer bij iemand die zijn garage opruimde. Originele set BMW velgen met winterbanden die 1 seizoen gebruikt waren (nog haartjes op de zijkant) voor €500... vond ik best een koopje!
Ook toen ik FWD had, maakt eigenlijk niet uit.
De stabiliteit van je wagen wordt bepaald door de achteras. Onderstuur kan je vaak nog "corrigeren" door (preventief) remmen of gas lossen. Overstuur is al wat moeilijker, al helemaal als het pots en onverwachts optreed. Ik ga in alle omstandigheden liever rechtdoor dan dat ik oncontroleerbaar begin te tollen

Wat bedoel je met "kruislings" van voor naar achter? Zel je je linksvoor rechtsachter? Want dat lijkt mij niet het beste plan :-s
Ik zet ze aan dezelfde kant zodat ze dezelfde richting hebben. (meeste banden hebben een rotatierichting hé).
WInterbanden zijn imo toch geen slechte keuze.
Mijn vorige wagen had een 175, en daarmee reed ik ook op all-weather. Nu met een 215 is dat al iets anders, daar voel je toch dag en nacht verschil hoor!
Banden slijten toch, en als de ene set opligt, spaar je de andere, dus er is in principe slechts de meerkost van wissels of velgen. Ik raad ook absoluut een extra velgenset aan, kan je makkelijk zelf wisselen en een band of velg wordt niet beter door er 2x/jaar op en afgetrokken te worden hé. Overigens rekenen bandencentrales (terecht) de wissels en eventuele stockage goed door. Ook moet een velg bij een bandenwissel ook uitgebalanceerd worden, hetgeen ook geld kost, of soms achterwege gelaten wordt.
Om banden voor-achter te wisselen moet je normaal niets doen. Eens een velg is uitgebalanceerd is dat goed, de uitlijning mag in principe ook niets doen.
Dus my 0.02: Zorg voor 4 goeie banden, maar zet de beste achteraan, en koop u een set wintervelgen, eventueel na de winter, ik ben de mijne gaan halen bij 30° in de zomer bij iemand die zijn garage opruimde. Originele set BMW velgen met winterbanden die 1 seizoen gebruikt waren (nog haartjes op de zijkant) voor €500... vond ik best een koopje!
Comment