Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beste banden vanachter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • beste banden vanachter?

    Hallo,

    Pas nieuwe 2ehands wagen, foto's volgen nog.
    Achterste banden zijn zoals mij, redelijk kaal. Ttz. bijna aan het blokje. (toch géén enkelen opmerking bij de keuring voor verkoop... wel door de garagist een 8000km geleden...)

    Gezien de winter die voor de deur staat en de manier waarop ik afscheid heb moeten nemen van mijn vorige wagen wil ik géén enkel risico nemen.

    Voorste banden, michelin, nog goed, zeker nog 6mm.
    Wat zou ik nu doen?

    Vanachter zeker en vast nieuwe banden, maar zou ik die vanvoor naar vanachter leggen? (kruisgewijs)
    of de nieuwe en in principe beste vanvoor leggen?
    Ik heb voortractie en weet dat deze in principe sneller slijten. Doch als hij vanachter begint te slippen... Ik heb mijn lesje geleerd, ...

    Op mijn vorige wagen had ik goodyears, 40.000km en waren nog goed, een 5mm schat ik. half op denk ik.

    Goedkope bocht is voor mij géén keuze.

    Enfin de vraag van 1 miljoen, beste banden vanvoor of vanachter????

  • #2
    Of het nu voor of achterwiel aandrijving is , het veiligste is de banden met beste profiel van achter te leggen. Zo voorkom je eerder het uitbreken achteraan wat de meest gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

    Comment


    • #3
      Ge zijt toch over winterbanden bezig? Indien niet, koop u 4 deftige winterbanden.

      Verstuurd van mijn HTC One X+ met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Aangezien het hier meer regent dan sneeuwt zou ik de beste vooraan laten : iets met snel rijden en geen water wegkrijgen oid ?

        Gewoon voorzichtiger rijden dan anders en anders 2 nieuwe banden kopen , bvb 4-seizoensbanden .

        Aanpassen is de boodschap dus , maar als je liever zeker bent : nieuwe banden zijn altijd beter

        Comment


        • #5
          Mijn wagen heeft voorwielaandrijving en ik leg altijd de beste banden vooraan, gewoon omdat die het snelst slijten. Als de voorste meer afgesleten zijn dan de achterste dan wissel ik ze. Dat is gewoon een manier om de banden gelijkmatig te laten afslijten en niet plots twee nieuwe banden te moeten kopen terwijl er nog twee zijn die nog niet half op zijn.

          Comment


          • #6
            Das een voordeel maar 2 nieuwe banden per keer moeten kopen.

            Ik leg altijd de beste vanachter. Als de voorste opzijn, de achterste naar voor en de nieuw vanachter.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
              Aangezien het hier meer regent dan sneeuwt zou ik de beste vooraan laten : iets met snel rijden en geen water wegkrijgen oid ?

              Gewoon voorzichtiger rijden dan anders en anders 2 nieuwe banden kopen , bvb 4-seizoensbanden .

              Aanpassen is de boodschap dus , maar als je liever zeker bent : nieuwe banden zijn altijd beter
              Water wegkrijgen heeft te maken met gaan drijven van de wielen. De gewichtsdruk op de voorwielen is echter veel groter, daar zal dus sneller een weg gevonden worden door het water. De beste banden moeten altijd vanachter, áls er iets misgaat met de grip achteraan zijn de meeste bestuurders kansloos om daar nog iets aan te doen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Mijn wagen heeft voorwielaandrijving en ik leg altijd de beste banden vooraan, gewoon omdat die het snelst slijten. Als de voorste meer afgesleten zijn dan de achterste dan wissel ik ze. Dat is gewoon een manier om de banden gelijkmatig te laten afslijten en niet plots twee nieuwe banden te moeten kopen terwijl er nog twee zijn die nog niet half op zijn.
                Heeft voor- en nadelen : 2 banden kosten minder dan 4...tegelijk en de meeste mensen laten andere banden steken als ze erop gewezen worden...

                Ik wissel ook elk jaar mijn voorste naar achter en andersom , ook om ze gelijkmatig te verslijten . Op zich komt het overeen : rij je zolang dat die minder afgesleten banden ook "op" zijn , dan zal je daarvoor al een keer (of 2 ) de andere 2 hebben vervangen.

                Om geen risico te lopen doe ik dus altijd die voor-achter-wissel en dan rij je tenminste rond met banden die even oud zijn en geen verschil van bvb 5 jaar of meer hebben .

                De kwaliteit van het rubber gaat er immers niet op vooruit met ouder worden en dan liever wisselen dan volledig oprijden van de achterste banden na x jaar .

                Ik denk ook dat een band van bvb 3 jaar met nog 2.5 mm profiel zich beter gedraagd dan 1tje met evenveel profiel en pakweg 7 jaar oud is.

                Ik hoor nu al de reacties van anderen die dan zeggen dat je dan op alle 4 de banden even "weinig" profiel" hebt : geen zorg hoor , als ze te weinig profiel hebben gaan ze eraf en koop ik er wel 4 nieuwe

                Comment


                • #9
                  Inderdaad, correcte redenatie. Hangt er ook van af hoeveel km je jaarlijks doet. Ik doe er meer dan genoeg om het op deze manier te doen.
                  Last edited by ; 01/12/2012, 11:49.

                  Comment


                  • #10
                    duitse ADAC zegt de beste vanachter.
                    Nu vind ikzelf met 10.000 km per maand dat een auto beter rijd met de beste vooraan.
                    Omdat ik aan het stuur de beste banden wil hebben.
                    Wat betreft achteraan uitbreken heb ik toch wat moeite hiermee. De meeste auto's sporen vrijwel gelijk voor en achteraan. Dus de achterbanden ondervinden minder water dat ze moeten wegduwen omdat de voorste dit al hebben gedaan.

                    In de sneeuw is het om grip te hebben gewoon de beste winterband op de aangedreven as zetten.
                    Bij onze A8 et zijn quattro zet ik de beste ook altijd vooraan.

                    Denk dat iedereen dit voor zichzelf moet uitmaken.

                    Comment


                    • #11
                      Zelf leg in de beste banden ook steeds vooraan. Met mijn zomerbanden zal dit zeker zo blijven tot mn achterbanden versleten zijn want daar heb ik een irritant rolgeluidje op dat zonder twijfel voelbaar zou zijn moest ik ze vooraan monteren.
                      Verder heeft mijn wagen een eerder ondersturend karakter, nog een goeie reden om de beste vooraan te leggen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door allalin Bekijk Berichten
                        Ge zijt toch over winterbanden bezig? Indien niet, koop u 4 deftige winterbanden.

                        Verstuurd van mijn HTC One X+ met Tapatalk
                        Nee ik wou gewone banden opleggen, 4 seizoensbanden.
                        Ik denk dat ik te weinig rij voor winterbanden... Doe max. 15.000 km per jaar.

                        Aan de andere kant, het kost je enkel de 2x wissel per jaar... (genomen dat winterbanden even duur zijn als anderen)
                        Ik zou natuurlijk ook kunnen uitkijken naar nieuwe velgen en hierop winterbanden laten leggen, kan ik zelf de wissel doen elk semester..
                        Last edited by ; 02/12/2012, 13:11.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                          Das een voordeel maar 2 nieuwe banden per keer moeten kopen.

                          Ik leg altijd de beste vanachter. Als de voorste opzijn, de achterste naar voor en de nieuw vanachter.

                          Maar nu betaal ik ook 2x die uitlijning of uitbalancering, niet?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten

                            Ik wissel ook elk jaar mijn voorste naar achter en andersom , ook om ze gelijkmatig te verslijten . Op zich komt het overeen : rij je zolang dat die minder afgesleten banden ook "op" zijn , dan zal je daarvoor al een keer (of 2 ) de andere 2 hebben vervangen.

                            Om geen risico te lopen doe ik dus altijd die voor-achter-wissel en dan rij je tenminste rond met banden die even oud zijn en geen verschil van bvb 5 jaar of meer hebben .
                            Deed ik met mijn vorige wagen ook (om de 2 jaar) maar bon, de vorige eigenaar van mijn wagen deed dit dus niet...
                            Ben eraan voor de moeite :-)
                            Of ik zou nu lowbudgetbanden moeten leggen en over 2 jaar alle 4 vervangen.

                            Comment


                            • #15
                              @#13 :

                              Uitlijning heeft niks te maken met een andere band steken van dezelfde maat dan erop stond .

                              Indien je andere banden laat steken op je huidige velgen is het volgens mij dus niet nodig om je auto uit te lijnen.

                              correct me if wrong..

                              Uitbalanceren moet elke keer als er een andere band op die velg gemonteerd wordt ivm middelpuntvliegende kracht . Anders krijg je trillingen tijdens het rijden van vooral hogere snelheid.

                              Sommige auto's kunnen ze zelfs niet uitljnen...........achteraan ivm een vaste as oid .

                              Vooraan altijd , maar nogmaals : als je auto is uitgelijnd en je zet bvb identieke velgen en banden eronder dan moet je dus NIET terug laten uitlijnen.

                              Comment


                              • #16
                                @voodoo007
                                nu kan ik niet meer volgen
                                dit schreef u eerder
                                Goedkope bocht is voor mij géén keuze.
                                en nu zou u lowbudgetbanden leggen
                                Last edited by camaro 68 rs; 03/12/2012, 10:26.
                                Z4 M40i

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door MMario Bekijk Berichten
                                  Of het nu voor of achterwiel aandrijving is , het veiligste is de banden met beste profiel van achter te leggen. Zo voorkom je eerder het uitbreken achteraan wat de meest gevaarlijke situaties kan veroorzaken.
                                  Het hangt er van af met welke auto hij rijdt. De meeste moderne autos hebben ESP en je komt haast nooit meer aan oversturen tenzij je echt superlomp doet. Aquaplanning is anders wel gevaarlijk.

                                  Ik leg daarom altijd de beste banden vooraan. Die drogen het spoor voor de achterste banden.

                                  Enig probleem tegenwoordig is dat bepaalde autos niet meer dezelfde maat vooraan als achteraan hebben
                                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                  Comment


                                  • #18
                                    Beste banden achteraan...
                                    mijn schoonzus is vorig jaar in het decor beland met nieuwe banden op de vooras en minder nieuwe (maar niet versleten) achteraan, ze ging iets te snel een bocht in, achterkant brak uit en ze is achterstevoren in de gracht beland aan de buitenkant van de bocht. Was wel een pre-ESP kar (Astra G).
                                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                      Beste banden achteraan...
                                      mijn schoonzus is vorig jaar in het decor beland met nieuwe banden op de vooras en minder nieuwe (maar niet versleten) achteraan, ze ging iets te snel een bocht in, achterkant brak uit en ze is achterstevoren in de gracht beland aan de buitenkant van de bocht. Was wel een pre-ESP kar (Astra G).
                                      je schrijft de oorzaak al. Ze ging te snel door de bocht. Dan maakt het echt niet meer uit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                        je schrijft de oorzaak al. Ze ging te snel door de bocht. Dan maakt het echt niet meer uit.
                                        Als dat waar is, waarom zou je dan nieuwe banden steken?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X