Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem V40 2.0t - specialist gezocht.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Probleem V40 2.0t - specialist gezocht.

    Beste members,

    Volgend probleem doet zich voor bij mijn wagen (2003 Volvo V40 2.0t, manueel):

    Bij gas lossen hoor ik een ritmisch getik, dat op een week tijd sterk luider geworden is. Bij het scherp afdraaien komt er nog een luider geklop bij. Wagen rijdt verder perfect.

    Ik dacht zelf aan een cardan, maar wou uitsluitsel dus: de wagen binnengestoken bij de Volvo dealer.
    Toen de wagen op de brug stond, bleek dat het linkervoorwiel wat weerstand vertoonde. Toen iemand in de wagen zat en in eerste versnelling de motor liet lopen, draaide enkel het rechtervoorwiel.

    Na anderhalf uur diagnose stellen, kreeg ik het verdict dat er 3 mechaniekers elk een andere mening hadden, en ze waren dus nog niet zeker wat het was... ok dan.


    1 dacht de cardan, 2 dachten de versnellingsbak. Ze maken dus prijs voor een nieuwe versnellingsbak + koppeling + drukgroep. Dit kost om en bij de 3000 euro.

    Wat is het probleem: ik zie het nut niet van een nieuwe versnellingsbak te steken. Mijn versnellingsbak is perfect, dat kunnen ook enkele members beamen (de wagen heeft 96 000km).

    Blijkbaar willen ze uit gemak het hele ding vervangen, terwijl ik zelfs niet zeker ben of dit het probleem zal oplossen.
    Mijn vraag aan de kenners dus:

    1) wat zou het kunnen zijn?

    Ik denk nog steeds cardan of differentieel ofzo.

    2) weet iemand waarom ze een volledig nieuwe bak willen steken, zit het differentieel er in verwerkt ofzo, en kunnen ze dat niet/moeilijk afzonderlijk vervangen?

    3) weet iemand een goede Volvo garage of beter nog: een onafhankelijke specialist, die een second opinion zou kunnen geven en eventueel het probleem oplossen?

    Dank bij voorbaat.
    Mvg,

    Jonas.

  • #2
    Op onze Audi zat ook een licht getik,Je zou denken de versnellingsbak of homokineet.Pertang het was een wiellager.2 Nief heb ik er ingeperst.(weg geratel)
    Bij draaien zou je denken dat een wiellager meer geluid zou geven,niet dus. Ik moet soms ook wijze raad blindelings volgen,
    Groeten uit Lloret.

    Comment


    • #3
      durf het zo niet te zeggen,zou er eens mee moeten rijden...maar ben natuurlijk niet uit je buurt hé....
      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

      Comment


      • #4
        Na je uitleg te lezen dat er één wiel draait en één wiel niet als de wagen met de poten in lucht hangt en de motor in eerste vitesse draait, is mijn eerste gedacht je differntieel dat niet meer optimaal functioneert. Of er zit ergens een 'weerstand' (= kapotte cardan, kapotte lager) aan je linkerwiel waardoor je differentieel enkel je rechterwiel aandrijft, waar er dus de minste 'weerstand' (of geen) 'wordt gevoeld'.

        Comment


        • #5
          edit.
          2002 MX-5 NB 1.6

          2011 Honda PCX

          Comment


          • #6
            Is het niet mogelijk om een second opinion te vragen bij een andere dealer / Volvo specialist?

            Comment


            • #7
              dat 't linkse niet meedraait, is omdat dit iets meer weerstand heeft dan 't rechtse, kan een gevolg zijn van eventueel defect maar moet zo niet zijn(het is logisch dat 't ene wiel makkelijker meedraait dan het andere omdat de cardans niet gelijk zijn van lengte & een S/V40 heeft geen sper waardoor beide draaien)
              om in je buurt te blijven voor een 2nd opinion: Chris uit Deinze is gespecialiseerd in Volvo(zit langs de vaart, zoek eens op google onder auto's chris)
              indien er een probleem is met je v-bak, is hij niet te beroerd om eventueel een okkaziev-bak te zoeken om de kosten lager te houden
              wat 't juist kan zijn is moeilijk te zeggen zonder t probleem te horen/zien/ruiken of betasten
              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

              Comment


              • #8
                Jomocars, de zoon van auto's Gaby (werkt zelf ook nog mee), bekend als volvo-specialist in de streek
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de reacties iedereen!

                  Zoals ik reeds dacht dus, cardan of differentieel die kapot is.
                  Weet er iemand toevallig waarom ze de hele versnellingsbak willen vervangen? V-bak is alleszins niets mis mee... Maar misschien dat het diff in de v-bak zit ofzo, waardoor die er helemaal uit moet? Kan er niet direct iets over vinden hoe dit in elkaar zit bij mijn wagen.

                  Ben inderdaad nog op zoek naar een second opinion, dus Philken: bedankt voor het adres, ga er zeker eens voor kijken.

                  Comment


                  • #10
                    Rennfox ook bedankt.

                    Comment


                    • #11


                      en idd zoals aangehaald: JOMO cars in Dentergem is ook een goed adres
                      diff zit in v-bak niet apart
                      maar ik verdenk eerder(een rollager of cardan met zo'n lage kmstand(waarschijnlijk vuil ingekomen door veel stil te staan)

                      zoemt 't als je rijdt en neemt 't toe met de snelheid? bij afdraaien kan 't dan een beetje beginnen 'reutelen'
                      mijn autootjes:

                      Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                      Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                        http://www.handelsgids.be/deinze/bvba-garage-chris/

                        en idd zoals aangehaald: JOMO cars in Dentergem is ook een goed adres
                        diff zit in v-bak niet apart
                        maar ik verdenk eerder(een rollager of cardan met zo'n lage kmstand(waarschijnlijk vuil ingekomen door veel stil te staan)

                        zoemt 't als je rijdt en neemt 't toe met de snelheid? bij afdraaien kan 't dan een beetje beginnen 'reutelen'
                        Hopen dus dat het niet het diff is, anders moet die vbak er sowieso uit, wat de grootste kost uitmaakt.

                        Op hogere snelheid hoor ik het zelf niet echt meer, maar volgens mechaniekers neemt het geluid sterk toe boven de 100. Ik hoor het enkel zéér duidelijk bij gas lossen, een hard getik en gereutel. En inderdaad, bij afdraaien klopt het nog net iets harder.

                        Ik vermoed ook de cardan aan de linkerzijde.

                        Comment


                        • #13
                          is normaal als ze hem vooraan langs 2 kanten opkrikken dat maar een wiel draait als ge hem opkrikt, zit ook geen sperdifferentieel in he

                          krikt ge hem met links wiel omhoog, dan draait dat als ge motor aanzet en in versnelling zet en uwe auto zal niet vooruit lopen ook al raakt dat wiel rechts de grond (en omgekeerd)

                          zijn serieus achterlijke mechaniekers als ge het mij vraagt en zoiets stelt dan nog de diagnose van versnellingsbak vervangen (terwijl ze niet zouden kunnen zeggen wat eraan is)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door golf16v Bekijk Berichten
                            is normaal als ze hem vooraan langs 2 kanten opkrikken dat maar een wiel draait als ge hem opkrikt, zit ook geen sperdifferentieel in he

                            krikt ge hem met links wiel omhoog, dan draait dat als ge motor aanzet en in versnelling zet en uwe auto zal niet vooruit lopen ook al raakt dat wiel rechts de grond (en omgekeerd)

                            zijn serieus achterlijke mechaniekers als ge het mij vraagt en zoiets stelt dan nog de diagnose van versnellingsbak vervangen (terwijl ze niet zouden kunnen zeggen wat eraan is)
                            Ik ga mij niet openlijk uitspreken over de bekwaamheid van de mechaniekers, ik wacht het definitieve oordeel af en nadien ga ik wel eens een woordje spreken met de goeie vrienden van de garage...

                            Maar inderdaad, diagnose van kapotte vbak slaat nergens op. Ik betaal voor een diagnose, en krijg dan een half zeker oordeel mee, dat waarschijnlijk niet eens klopt. Ik stel mij er serieus vragen bij maar goed, afwachten.

                            En inderdaad, het leek mij ook normaal dat er maar 1 wiel draait. Die halve zool rookte ook nog eens de helft van mijn koppeling op tegen dat hij het wiel aan het draaien kreeg, 5000rpm is niet nodig om aan te zetten hoor meneer.

                            Comment


                            • #15
                              Volgende week eens naar Cris, deze is in congé tot zondag.

                              Nog vergeten melden: de diagnose 'kapotte versnellingsbak' was gebaseerd op het feit dat er metaal in de vbak olie zat.

                              Comment

                              Working...
                              X