Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanhangwagen onkontroleerbaar achteruitrijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aanhangwagen onkontroleerbaar achteruitrijden

Ik ben geen prof maar bij achteruitrijden is de remorque koppig bij te sturen en als hij iets te schuin staat dan is het een verloren zaak.Terug vooruit dus.Ik denk dat het in de lengte zit of de verhoudingen van L boom en L achteras.
    Ik had vroeger een Henrad en die kon je bijsturen alhoewel mijn Jetta i die had een kleine draaicirkel.

Dus je opent dit topic om te zeggen dat je niet achteruit kan rijden?

wel moedig van je.

Stelregel, hoe groter de remork, hoe makkelijker het wordt. Maar alles valt bij te sturen.

Comment

hangt ook veel af van de lengte van de "dasem" ken er geen ander woord voor, t is t stuk tussen de trekhaak en de eigenlijke laadbak, hoe langer dit is hoe makkelijker t gaat.
      dubbelassers zullen over t algemeen ook iets makkelijker gaan.
      de rest is oefening
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
        hangt ook veel af van de lengte van de "dasem" ken er geen ander woord voor, t is t stuk tussen de trekhaak en de eigenlijke laadbak, hoe langer dit is hoe makkelijker t gaat.
        dubbelassers zullen over t algemeen ook iets makkelijker gaan.
        de rest is oefening
        "dasem" ken ik niet maar een ander woord zou waarschijnlijk wel dissel kunnen zijn....
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
          "dasem" ken ik niet maar een ander woord zou waarschijnlijk wel dissel kunnen zijn....
          of "dessel"

Comment

Ik vond niet direkt een forum voor aanhanwagens ,mss hier dan maar.Dus als de dessel langer is dan zou hij minder snel wegdraaien bij achterwaarts rijden en 'n beetje bijsturen.
            Mag ik die dessel verlengen?Het is een aanhangwagen van De Mijl,ik heb daar papieren van.
            Dat voorste rek mag ook 50 cm naar omhoog,ik kan niks lang vervoeren.

Comment

Lijkt mij toch gemakkelijker van gewoon wat extra te oefenen.
              Heb zelf ook een grote aanhanger met een enkele as en dat valt toch goed mee. Je rijdt daar maar zelden mee dus je leert niet echt snel om perfect achteruit te rijden.
              Het is een kwestie van gewoonte en oefenen. Bouwvakkers die dagelijks met een aanhangwagen achter hun bestelwagen rijden kunnen aan 40km/u achteruit rijden.
              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

ik pas volgende truukje toe om recht achteruit te rijden:

Kijken in je achteruitkijkspiegels, zie je hem in de linkerspiegel dan draai je je stuur lichtjes naar links, en hetzelfde met rechts natuurlijk...
                My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten

Kijken in je achteruitkijkspiegels, zie je hem in de linkerspiegel dan draai je je stuur lichtjes naar links, en hetzelfde met rechts natuurlijk...
                  En bij achteruitrijden met remorque nooit meer dan een kwartslag aan uw stuur draaien!
                  So far 233 rondjes op dé ring

Comment

mensen hebben altijd ge neiging om te fors bij te sturen, terwijl een klein beetje bijsturen over het algemeen al genoeg is.
                    toen ik moest leren rijden met een remorque heb ik mij eens 2 uren op een parking gezet en een aantal oefeningen geprobeerd: recht achteruit rijden, bocht van 90 graden nemen, in een parkeervak achteruit plaatsen;

na die 2 uren kon ik het al redelijk en de rest verbeterde naarmate ik meer reed met de remorque.

Comment

Is het er ene mee oplooprem? Bij achteruitrijden treed de rem dan in werking waardoor hij ook kan gaan tegenwerken. Bij sommige remorquen kunt ge deze blokeren door een pen tussen de oplooprem te steken. En anders ne keer gaan oefenen op een terrein met achteruit rijden
                      DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Individualizer Bekijk Berichten

Het probleem met kleine remorkjes is vaak dat ze smaller zijn dan de auto, tegen dat je ze in de spiegel ziet ben je al te laat als je recht achteruit moet rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          Het probleem met kleine remorkjes is vaak dat ze smaller zijn dan de auto, tegen dat je ze in de spiegel ziet ben je al te laat als je recht achteruit moet rijden.
                          door de achterruit kijken kan veel helpen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                            Ik heb ook zo een scharminkel. Een zelfgemaakte remork van 2m10 lang op 1m breed. In mijn ene spiegel zie ik een klein beetje de wielkas en aan de andere kant totaal niks. Het is een oud krak maar door de bladveren die eronder zitten, kan het flink wat gewicht aan. Maar achteruit rijden kan ik er dus ook totaal niet mee. Bij gewoon recht achteruit rijden draait die kar alle mogelijke richtingen uit. Ik heb het dus duidelijk ook niet onder de knie. Heel af en toe lukt het mij wel eens om de oprit achteruit op te draaien maar het liefst koppel ik hem gewoon af. Is minder sukkelen .

Als er nog forummers zijn met waardevolle tips, altijd welkom.
                            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik had vroeger zo 'n klein remorkske, met rubber banden als vering, dus .... dat was geloof ik de helft van de breedte van de wagen (Opel Manta1) en had zo'n dissel van ongeveer 80 cm, was juist goed om de boodschappen mee te doen als men geen kofffer had, maar ik had dat gekocht voor twee keer niks van ne collega, dus.... Op zekere dag was ik een stère brandhout gaan halen, de helft op de remork en de helft vanachter in de wagen en naast mij bij de passagier. Ik moest daarmee een paar honderd meter achteruit rijden, ik heb toen gezweet dat het niet schoon was, ik had geen zicht door de achterruit door het gestapelde hout en als ik naar buiten keek was die remork al bijna in 90° gedraaid alvorens ik ze te zien kreeg, dat was zo'n bakje van 1 meter op 1m20 of zo, geen tijd om te reageren, en den bazar was ook te zwaar om af te pikken en met de hand te draaien, had ik het op voorhand geweten natuurlijk.....

Comment

Als trucker zal ik is wat tips geven

1) ZEER licht sturen

2) te 'grellige' hoeken vermijden. Anders bent ge uw remorque eigenlijk opzij aan het 'duwen'
                                en dat is moeilijk te controleren.

3) Van de moment dat uw auto niet kaarsrecht voor die remorque staat bent ge ook aan
                                het sturen.

4) als ge uw remorque op een bepaalde plaats wilt, moet ge richten met het middelpunt van de
                                as(sen). Idd moeilijker als uw remorque smaller is dan de auto (zicht)
                                Een set breedtelichtjes om toch een idee te hebben kan hier wonderen doen.

Comment

Thanks for the tips.Ik zal het weer moeten gaan vragen aan een welwillende aanhangwagenverkoper.
                                  Dissel langer of korter tov gemakkelijk recht achteruit rijden.?Mag men iets aan de lengte doen van de dissel(remork met papieren)?

Comment

ik had vroeger een traktor met pedalen + remork om te oefenen, vond het fantastisch om er achteruit mee te manouvreren

vanaf dat ik alleen woon heb ik altijd karavan gehad, fetisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                                      Dissel langer of korter tov gemakkelijk recht achteruit rijden.?Mag men iets aan de lengte doen van de dissel(remork met papieren)?
                                      dissel langer en overhang trekkende auto zo kort mogelijk

en remork met papieren +750 kg mag je niet zomaar aanpassen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door commanderke Bekijk Berichten
                                        Als trucker zal ik is wat tips geven

1) ZEER licht sturen

2) te 'grellige' hoeken vermijden. Anders bent ge uw remorque eigenlijk opzij aan het 'duwen'
                                        en dat is moeilijk te controleren.

3) Van de moment dat uw auto niet kaarsrecht voor die remorque staat bent ge ook aan
                                        het sturen.

4) als ge uw remorque op een bepaalde plaats wilt, moet ge richten met het middelpunt van de
                                        as(sen). Idd moeilijker als uw remorque smaller is dan de auto (zicht)
                                        Een set breedtelichtjes om toch een idee te hebben kan hier wonderen doen.
                                        Dankje voor de tips! Heb altijd vol bewondering gekeken hoe truckers hun vrachtwagens parkeerden. Ik sukkel met een aanhangwagentje van 2 meter lang terwijl zij opleggers van 20 meter lang hebben. Probleem bij mij is dat mijn remork nooit recht achteruit gaat. Zelfs als de auto mooi kaarsrecht voor de remork staat. Tzal wel aan mij liggen zenne want een kameraad van me parkeert er vanzelf mee :ooms: . Als ik er in 1 rechte lijn met achteruit moet rijden dan zie je mijn auto zowel links als rechts 1 meter uitwijken om dan een keer of 4 te moeten herpakken :ooms: . De aanhangwagen afkoppelen is meestal de beste oplossing voor het verkeer dat ik hopeloos erger
                                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                        BMW F10 520da 2012
                                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Working...
                                        X