Los van het merk waar deze beestjes inzitten (Skoda, VW, Peugeot, Nissan, Renault,...), welke motor geniet uw voorkeur en waarom? Wat vindt u zelf minder goed?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
1.6 diesels: dCi VS HDi VS TDI
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk BerichtenLos van het merk waar deze beestjes inzitten (Skoda, VW, Peugeot, Nissan, Renault,...), welke motor geniet uw voorkeur en waarom? Wat vindt u zelf minder goed?
De rest geen idee, vriend van mij heeft een renault mensenbus met 1.5dci 105pk en die trekt daar een 5m lange caravan mee. Hij doet dat wel motorvriendelijk tegen 80kmh. Heeft ondertussen iets meer dan 100.000km zonder problemen.
-
problemen met de hdi is veelal gerelateerd aan slecht of verkeerd onderhoud
hoe ge dat blok moet onderhouden staat nochtans perfect uitgelegd in het instructieboekje en dat houdt dus in dat je in bepaalde gevallen niet om de 20.000 km's op onderhoud moet, maar om de 10.000 km's. Doe je dat niet verstopt de filter in het olie-aanvoerkanaal naar de turbo en loopt die dus stuk door te weinig smering.
Comment
-
Wat ik vooral vreemd vind is het verschil in vermogen dat de drie kunnen bereiken. De TDI van VW zit zo rond de 105 pk, de HDi van Peugeot rond de 110-115 pk en de dCi van Renault haalt maar liefst 130 pk. Die laatste is bovendien zo zuinig als de pest en geeft de wagens het hoogste koppel. Strijd beslist zou je zeggen, maar her en der hoor je (=mijn garagist) meer positieve geluiden over de TDI, hoewel die op papier het minst van allemaal scoort.
Waar ligt dat dan allemaal aan?
Comment
-
1.6 dci 130 is een nieuwe motor en nog maar net op de markt. Kun je nog geen uitspraken over doen wat betrouwbaarheid betreft.
De tdi en jtd' s zijn kleinere varianten van bestaande blokken die in principe al hun sporen hebben verdiend.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Hier veel ervaring met de 1.5 dCi's in verschillende voertuigen. Kangoo (85pk), Senic (100pk en 110pk), Megane (105pk) en Dacia (85pk).
Onvoorstelbaar goed motortje. Laat zich bijna de toeren in jennen als een nafte. Ik vind het tot op heden nog steeds de meest aangename diesel die mijn pad gekruist heeft. Gewoon omdat hij zo gewillig is en zo vlot in de toeren gaat. Zeker de +100pk versies.
En zoals hier al aangehaald zijn ze onvoorstelbaar zuinig. In de megane met de 105pk + 6bak zat ik aan 4.8 liter. Ik was toen 24 en had een alles behalve zuinige rijstijl...
en de Kangoo zat ik aan +/-7-7.5 liter, maar ree dan ook ALTIJD met het pedaal tegen de vloer.
De 100pk versie in onze senic heeft nu 180.000km op de teller, zit aan een gemiddeld verbruik van 5.2 liter. Is aan +/- 60.000km gekocht, 4de hands. Had bij 1 van de vorige eigenaars serieus afgezien. Was een ex-roma (don't ask...) die ook altijd vloerde. Koud of niet koud... De dame in kwestie zat er niet mee in om 120 te doen int stad. Ik had er dus wel wat schrik van toen deze wagen bij ons kwam, maar het motortje blijkt het nos steeds uitstekend te doen. Enkel de koppeling zit er bijna door, wegens teveel als lesauto gebruikt te zijn in de laatste 3 jaar. Technisch nog nooit problemen mee gehad.
Ik ben fan.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
moeilijk topic. Persoonlijk ben ik zo fan van downsizing motoren. Die in mijn binnenste verlang ik nog steeds naar de oude 2.0 HDI en 1.9 TDI die zonder mokken veel kilometers afmaalde...maar tijden veranderen.
Deze drie motoren zijn volgens mij aan elkaar gewaagd. De TDI ken ik niet zo zeer,de twee andere hadden hun kinderziekten (smering bij de HDI en krukaslagers bij de DCI) maar deze zijn nu van de baan.
Meer zelfs,volgens mij zijn deze drie de veiligste keus in hun klasse,uitgez van de 1.6 JTD die ik op basis van motoropbouw en samenstelling zeer hoog inschat.BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
wij hebben thuis zowel de TDI (nog de pomp verstuiver) en een 1.5dci in een rete grote Grand scenic.
Als ik het verschil tussen de 1.4TDI voel en de 1.5DCI is dat immens, de power van de DCI,
Aan de andere kant hoor ik van de garagist dat de 1.4tdi (3 cilinders) een zeer betrouwbare motor is.
Wij hebben nu meer dan 70000km gedaan met deze motor (en helemaal geen rustigeen dat ding blijft gewoon zalig rijden.
Idem voor de DCI
Mijn carpooler heeft dan weer een skoda octavia (1.6tdi 105pk) en dat ding gaat ook goed vooruit!2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk BerichtenAls ik het verschil tussen de 1.4TDI voel en de 1.5DCI is dat immens, de power van de DCI,Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Ik heb deze zomer als vakantiejob bij de Post met zo'n Kangoo 1.5dci gereden. Pk's weet ik niet maar snel was hij nietIk reed er ook vaak plankgas mee. Er was toch niet zoveel vermogen om de kranten van het dashboard te slingeren
Het autotje schakelt wel fijn. De pook staat goed en er kan snel geschakeld worden. Reactie op het gaspedaal = 0
Je kan gewoon een beetje pompen met de gas, dat ding doet niets zolang je niet een bepaalde tijd de gas indrukt. Bij een benzine is dat toch wel anders. De turbo voel je amper inkomen, ik had hem aggressiever verwacht.
Comment
-
Dat doet mij qua rijervaring veel denken aan mijn Clio'ke van het Wit Gele Kruis. Niet snel; wel heerlijk soepel, fijn schakelen, stil (!!) en afschuwelijk zuinig (zelfs in stadsverkeer en gemiddeld 18 keer stoppen en weer starten op ne voormiddag). Alleen lag half de equipe (met ne Clio III) gemiddeld ene keer in panne in de winter wegens den diesel van TotalWas wel een bepaalde batch, de latere (facelift) Clio's dci hadden er dan geen last van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenIk heb deze zomer als vakantiejob bij de Post met zo'n Kangoo 1.5dci gereden. Pk's weet ik niet maar snel was hij nietIk reed er ook vaak plankgas mee. Er was toch niet zoveel vermogen om de kranten van het dashboard te slingeren
Het autotje schakelt wel fijn. De pook staat goed en er kan snel geschakeld worden. Reactie op het gaspedaal = 0
Je kan gewoon een beetje pompen met de gas, dat ding doet niets zolang je niet een bepaalde tijd de gas indrukt. Bij een benzine is dat toch wel anders. De turbo voel je amper inkomen, ik had hem aggressiever verwacht.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
HDi vind ik wel een aangename motor, wel is het een bekend probleem dat het 'rubbertje' van de verstuivers haarscheurtjes beginnen krijgen door de hoge druk.
Onze C2 rijd er nu een 10k km (tot het onderhoud) en stinkt wel behoorlijk na diesel nu aan de lichten & vermogenverlies. Voor derest niet zoveel mee voorgehad (115k km's).
Distributieriem pas vervangen op 160-180k is ook handig
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door calculon Bekijk BerichtenSpijtig dat er geen pompverstuiver TDI's meer gemaakt worden.
Ik rij met zo'n pompverstuiver TDI (Skoda Octavia 1.9) en vind dat geen slechte motor, maar ik zie geen graten erin om over te schakelen naar common rail.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenToch wel normaal zeker, ze verschillen dan ook serieus in pk's
Ik vind ze allebei geweldig rijden niets slecht daarvan hoor2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KDS Bekijk BerichtenDe nieuwe common-rails zijn veel beter, hoorHebben rustigere loopcultuur en vermogen is beter gespreid.
En ze zijn vooral véél stiller!
De rest klopt wel alleen als ik de meningen hoor van volkswagen, seat, audi... dealers vinden ze dat de oude 1.9tdi een stuk betrouwbaarder is in de techniek en ook echt zuiniger als zijn opvolger de 2.0 crdti (waar nu ook een terugroepactie van is van rond de 300 000stuks).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VAG04 Bekijk BerichtenCommenrail is stiller als een pompverstuiver (vooral bij koude start) maar bijlange niet veel, dat is een fabeltje wat veel mensen wijsgemaakt is geworden
De rest klopt wel alleen als ik de meningen hoor van volkswagen, seat, audi... dealers vinden ze dat de oude 1.9tdi een stuk betrouwbaarder is in de techniek en ook echt zuiniger als zijn opvolger de 2.0 crdti (waar nu ook een terugroepactie van is van rond de 300 000stuks).
Comment
Comment