Mededeling

Collapse
No announcement yet.

afremmen op de motor goed of niet voor de koppeling?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• afremmen op de motor goed of niet voor de koppeling?

Mij hebben ze vroeger aangeleerd om telkens op de motor af te remmen. Nu ben ik enorm verschoten van een artikel in het nieuwsblad. Een examinator had kritiek op iemand die zijn examen wilde afleggen en telkens op de motor afremde. Dit zou een verouderde techniek zijn die niet meer aangeleerd wordt. Momenteel leren ze aan om zolang mogelijk gewoon te remmen zonder de koppeling in te duwen.

Nu wil het toeval dat ik net de koppeling van mijn 520d heb laten vervangen op 167.000kms. Dat lijkt me belachelijk weinig kms... Nu stel ik me wel vragen of dit enorm slijtagegevoelig is voor de koppeling?? Ik heb de auto nu 4 jaar in mijn bezit en de vorige eigenaar (een oudere man) heeft er 80.000kms mee gereden voor ik hem kocht. Het kan natuurlijk zijn dat die oudere man de koppeling wat misbruikt heeft...

Graag jullie advies!
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Mij heeft een rijinstructeur toch ook aangeleerd van uit te bollen in de versnelling waarin je staat. Dat beschouwde hij als remmen op de motor. De koppeling traag laten opkomen in een lagere versnelling beschouwde hij als remmen op de koppeling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ewout_e Bekijk Berichten
      Mij heeft een rijinstructeur toch ook aangeleerd van uit te bollen in de versnelling waarin je staat. Dat beschouwde hij als remmen op de motor. De koppeling traag laten opkomen in een lagere versnelling beschouwde hij als remmen op de koppeling.
      Correct.
      Er is een groot verschil tussen remmen op de motor en remmen op de koppeling.

Comment

Momenteel leren ze aan om zolang mogelijk gewoon te remmen zonder de koppeling in te duwen.
        Is dat niet logisch?

Ik doe het ook zo hoor, tenzij ik echt wil remmen, dan schakel ik eerst terug maar dan ook weer redelijk snel koppeling op laten komen en remmen op de motor, niet op de koppeling.

Comment

Revmatchen (al dan niet met tiphielen) en dat heb je geen sleet op je koppeling. Zo doe ik het toch ten minste.

Ik denk dat je slijtage van je remblokken hoger gaat zijn als je niet op de motor remt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
            Revmatchen (al dan niet met tiphielen) en dat heb je geen sleet op je koppeling. Zo doe ik het toch ten minste.
            Dat probeer ik vooral te doen bij het afdalen van lange hellingen/bergen. Als je het dan niet doet riskeer je zeker de remmen op te roken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten

Ik denk dat je slijtage van je remblokken hoger gaat zijn als je niet op de motor remt.

idd maar remblokken kosten een fractie van een koppeling

Comment

Koppeling alleen kost ruim 600 euro mag je rekenen.

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ewout_e Bekijk Berichten
                  Dan doe ik toch eerder remmen op de koppeling .

Bijvoorbeeld je rijdt 90km/u in 5de versnelling. De auto voor u remt tot 70km/u. Dan zet ik mijn auto in 4de versnelling en los stilaan terug de koppeling. Ik heb niet moeten remmen en ik rijd ook 70km/u.

Is dit dan slijtage gevoelig?

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                    Dan doe ik toch eerder remmen op de koppeling .

Bijvoorbeeld je rijdt 90km/u in 5de versnelling. De auto voor u remt tot 70km/u. Dan zet ik mijn auto in 4de versnelling en los stilaan terug de koppeling. Ik heb niet moeten remmen en ik rijd ook 70km/u.

Is dit dan slijtage gevoelig?
                    Ja. Jij laat dan je koppeling slippen, op de omgekeerde manier dan die van een vrouw die vertrekt aan het stoplicht.
                    Als jij je kar in 4de zet, revmatcht en de koppeling dan loslaat, dan ga je op de motor remmen.

Comment

allé, hier gaan we weer.
                      Om de zoveel tijd komt de discussie eens boven.

Mij hebben ze altijd geleerd dat je best op gelijk welk moment in een versnelling zit waarmee je iets bent als je gas geeft.
                      En mij hebben ze ook geleerd dat een koppeling maar twee standen heeft: ontkoppeld en gekoppeld. Niks tussenin. Maar natuurlijk heb ik geen rijschool gevolgd, hèhèhè.

Dus als je een beetje kan rijden, is remmen op de MOTOR door gebruik te maken van de juiste versnelling (en eventueel een rev-match, maar met een gewone doordeweekse diesel en modale rijstijl hoeft dat zelfs niet eens) NIET schadelijk voor motor noch koppeling.
                      Als je opschakelt laat je (hoop ik toch) je koppeling toch ook niet slepen? En rev-matchen is dan toch ook niet nodig?
                      Wel, in de omgekeerde richting is het niet anders.

Ik heb nu, na 19j rijden, m'n eerste automaat. Ik heb voordien in géén enkele auto een koppeling moeten vernieuwen, en er zijn er waarmee ik belachelijk veel km's gebold heb.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

zo is het mij ook aangeleerd...
                        je remt sneller, maar is inderdaad slechter voor de koppeling want uiteindelijk rem je daar op af en niet op motor (buiten als je zo'n pro bent dat je met tussengas constant kan rijden)

Comment

al wie beweert dat het slecht is voor de koppeling kan niet rijden

Als je opschakelt, laat je ze toch ook niet slippen?

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Ik heb ook geleerd van te remmen in versnelling tot 1500 a 1000 rpm en daarna koppeling indrukken als je ziet dat je moet stoppen. Anders gwn naar een andere versnelling trg schakelen dr koppeling rustg te laten opkomen. Bij opschakelen klein beetje gas geven en vlot koppeling laten opkomen om de "klop" te vermijden bij opschakelen.

Of dit correct of fout is laat ik in het midden, maar zo werd het mij aangeleerd.

Comment

De koppeling laten slippen door het koppelingspedaal traag te laten opkomen of deze half ingedrukt te houden tijdens het optrekken is gewoon moordend voor het slijtagemateriaal op de koppelingsplaat.

Remmen op de motor is volgens mij juist wel goed als je het correct doet. Mij is ook verteld dat remmen op de motor niet meer wordt aangeleerd in de rijscholen maar ik blijf het gewoon doen omdat het de slijtage en ook soms het verbruik verminderd.

Comment

Bij mij hangt het er echt van af, maar ik denk wel dat mijn rijstijl goed is voor de mechaniek gezien ik nog nooit een koppeling heb moeten vervangen (die op mijn BWM heeft er 230.000 en ze pakt nog goed aan, heb er een kleine 100k zelf bij gezet).

Als ik gewoon aan het rijden ben (95% van de tijd) rem ik gewoon in versnelling, en als de toeren te laag terugvallen om terug op te pikken indien nodig (zoals Bompa zegt, altijd klaarstaan om terug te accelereren en aan te sluiten), ga ik een versnelling terug, gewoon door te ontkoppelen, pook een verzet terug, en terug koppelen op een kordate, doch niet schokkerige manier (gewoon uw koppelingspedaal zo snel mogelijk terug volledig laten opkomen en voet eraf, maar niet 'laten schieten' zodat je auto schokt).

Als ik iets harder doorrij, dan ga ik ook sneller een versnelling terugschakelen om in hogere toeren te blijven, en dan ga ik wel gaan tussengas geven om mijn toeren te matchen aan de lagere versnelling. De pedalen in een BMW staan hier supergoed voor (om te tiphielen als je aan het remmen bent), en je voelt de pook dan boterzacht in het volgende verzet vallen. Bevredigende bediening van een handbak

Met een diesel is dit veel moeilijker, in mijn Doblo als je wil revmatchen moet je onnatuurlijk lang op de gas blijven staan voor hij toeren pakt. Ik heb het gevoel dat dat met bijna alle diesels zo is.

Wat je zeker niet mag doen is zoals een kameraad van mij, die dacht het warm water uitgevonden te hebben om zijn remmen te sparen:
                                Aan 120 km/h op de autoweg, naderen de afrit, zet hem in tweede, en laat de koppeling komen en zo slepen op ongeveer 2500 toeren.
                                Effectief rem je dan vrij hard, maar ik wil niet weten hoeveel km die zijn koppeling gaat meegaan (zit nu toch al aan 9000 km )
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik heb de auto nu 4 jaar in mijn bezit en de vorige eigenaar (een oudere man) heeft er 80.000kms mee gereden voor ik hem kocht. Het kan natuurlijk zijn dat die oudere man de koppeling wat misbruikt heeft...

Graag jullie advies!
                                  Remmen op de motor kan geen kwaad omdat je net de koppeling niet gebruikt; wel is het schadelijk om naar een te lage versnelling terug te keren bij nog een relatief hoge snelheid. Als het om gewoon terugschakelen gaat (bv. van 5de naar 4de omdat snelheid gezakt is en motor te weinig toeren begint te draaien), is er geen enkel gevaar, tenzij je laat slepen natuurlijk.

Ik weet ook niet echt of die eerste 80.000 km een oorzaak kunnen zijn; er lijken mij reeds te veel kms bij te zijn gekomen om nog over die eerste 80000 kms te spreken. Dan zou de schade eerder moeten waargenomen zijn.

167000 km is niet veel, maar ik weet niet in hoeverre BMW gevoelig is aan de koppeling; zelf heb ik één maal een koppeling moeten laten vervangen van mijn Volvo (slechts 130000 km); de meeste van mijn wagens bollen 300.000 km; ik heb zelfs een Corolla E9 gehad 1.3 met 495.000 km op de teller zonder vervanging koppeling (onderhoud van 500.000 km vond ik voor zo'n wagentje overdreven dus moest hij weg). Toen was Toyota natuurlijk nog fantastic 't zou vandaag ook wel niet meer lukken... Om maar te zeggen; mij lijkt het ook wel merk (en type) afhankelijk

Comment

Ik heb de koppeling misschien ook wel wat vroeg vervangen. Ze was helemaal niet compleet
                                    versleten hoor. Het is me opgevallen omdat ik de laatste maanden veel in Brussel ben. Daar
                                    moet ik geregeld op hellingen parkeren en terug vertrekken. Ik heb toen ondervonden dat er
                                    soms een bepaalde trilling merkbaar was. Maar dan spreek ik over een 3 tal keren op een 2tal
                                    weken. Omdat mijn auto toch nieuwe gloeibougies moest hebben, heb ik in één keer gevraagd
                                    aan de garage om de koppeling eens te bekijken. Blijkbaar dan toch versleten.
                                    Als ik niet zo vaak in Brussel was op al die hellingen, had ik het wellicht nu nog niet gemerkt.
                                    Ik zou ook niet weten wat de kenmerken zijn van een versleten koppeling... Ik heb gewoon
                                    melding gemaakt over die trilling en dan is men dat gaan bekijken.

Mijn eerste auto heb ik nieuw gekocht en dat was een Opel Corsa C. Ik heb die verkocht op 145000
                                    kms en met die koppeling was niks mis. Ook al remde ik toen ook op de motor af.

Vandaar dat ik ook twijfels begon te hebben over het gebruik van de koppeling. Nu probeer ik er
                                    eens op de letten hoe ik eigenlijk rijd en als ik op de motor afrem, rem ik eigenlijk altijd een beetje
                                    bij heb ik gemerkt. Mijn toerenteller gaat ook amper de hoogte in. Dus het is eigenlijk vrij zwakjes dat
                                    ik op de motor afrem. Het is zeker niet zo dat die toerenteller tot 3000 toeren ofzo gaat.

BMW E24 635csi 1985
                                    BMW F10 520da 2012
                                    MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Remmen op de motor gaat ook in een automaat, en die heeft geen droge koppeling (in een klassieke toch).
                                      Dus idd koppeling laten slippen heeft er weinig mee te maken.

Wel opletten he, slippen is altijd minimaal nodig bij het vertrekken vanuit stilstand, het is gewoonweg fysisch niet anders mogelijk. Tenzij je clutchdumping als normaal beschouwt. Het is de manier waarop die zal bepalen hoelang je koppeling meegaat (en natuurlijk het niet laten slippen tijdens het rijden).

En dan zijn er nog die mij staan uit te lachen als ik zeg dat tweedehands automaten mij net iets meer zekerheid geven dan manuele... Dat is precies omdat je niet weet wat de chauffeur gedaan heeft in deze materie.
                                      Ik zeg niet dat alle manuele bakken + koppeling versleten zijn, ik zeg dat je meer moet opletten dan een bij een automaat van een oudere heer/ dame.

Comment

Ik heb de koppeling misschien ook wel wat vroeg vervangen. Ze was helemaal niet compleet
                                        versleten hoor. Het is me opgevallen omdat ik de laatste maanden veel in Brussel ben. Daar
                                        moet ik geregeld op hellingen parkeren en terug vertrekken. Ik heb toen ondervonden dat er
                                        soms een bepaalde trilling merkbaar was. Maar dan spreek ik over een 3 tal keren op een 2tal
                                        weken. Omdat mijn auto toch nieuwe gloeibougies moest hebben, heb ik in één keer gevraagd
                                        aan de garage om de koppeling eens te bekijken. Blijkbaar dan toch versleten.
                                        Als ik niet zo vaak in Brussel was op al die hellingen, had ik het wellicht nu nog niet gemerkt.
                                        Ik zou ook niet weten wat de kenmerken zijn van een versleten koppeling... Ik heb gewoon
                                        melding gemaakt over die trilling en dan is men dat gaan bekijken.

Mijn eerste auto heb ik nieuw gekocht en dat was een Opel Corsa C. Ik heb die verkocht op 145000
                                        kms en met die koppeling was niks mis. Ook al remde ik toen ook op de motor af.

Vandaar dat ik ook twijfels begon te hebben over het gebruik van de koppeling. Nu probeer ik er
                                        eens op de letten hoe ik eigenlijk rijd en als ik op de motor afrem, rem ik eigenlijk altijd een beetje
                                        bij heb ik gemerkt. Mijn toerenteller gaat ook amper de hoogte in. Dus het is eigenlijk vrij zwakjes dat
                                        ik op de motor afrem. Het is zeker niet zo dat die toerenteller tot 3000 toeren ofzo gaat.
                                        BEEMER,

Het kan ook zo zijn, vooral omdat je pas in héél specifieke gevallen een trilling waarneemt, dat er wat vuiltjes op de frictieplaten ligt. In dat geval zou de trilling na een tijdje gewoon moeten weggaan omdat je het vuil doet weggaan door de koppeling te laten slippen (dat doe je altijd minimaal als je vertrekt of van verzet wisselt).

Ik zou een koppeling nooit vervangen voor ze begint te slippen in versnelling.
                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Working...
                                        X