Mededeling

Collapse
No announcement yet.

terugschakelen naar eerste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Thx
    Toch maar niet gaan proberen

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde
      Thx
      Toch maar niet gaan proberen
      Chicken ......

      Comment


      • #43
        Kheb het ook eens getest, als je wilt kan je perfect opschakelen zonder koppeling te gebruiken. 't is een kwestie van aanvoelen, maar ja, hier en daar krijg je wel een kraakje
        't lukte wel niet als ik wat hoger in toeren ging had ik de indruk (>2500rpm)

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door will
          Voila se, (Reynaerde en MPower)......
          Lukt die uitleg van bobo ook bij opschakelen?

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door TomT
            Lukt die uitleg van bobo ook bij opschakelen?
            Zeker, alleen zorgen dat ge in het juiste toerental zit.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door will
              Zeker, alleen zorgen dat ge in het juiste toerental zit.
              Bij het opschakelen moet je dus je toerental laten zakken tot net onder het punt waar je op mikt, dan een tikkeltje gas geven zodat je er juist op zit en dan in versnelling laten vallen? Of is dat niet nodig?

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                Lukt die uitleg van bobo ook bij opschakelen?
                Zie ook de input van
                DéGioke
                juist boven de uwe.

                Comment


                • #48
                  Thanks.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                    Bij het opschakelen moet je dus je toerental laten zakken tot net onder het punt waar je op mikt, dan een tikkeltje gas geven zodat je er juist op zit en dan in versnelling laten vallen? Of is dat niet nodig?
                    Je trekt op (ik heb het geprobeerd tot pakweg 2000toeren), je trekt lichtjes aan je pook, deze komt uit versnelling en direct in 2de "duwen"
                    Eens je motor terug naar het toerental zakt voor de 2de versnelling klikt die er zo in

                    Wel gas loslaten tussen het schakelen hé
                    En uiteraard zachtjes trekken en duwen

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
                      Je trekt op (ik heb het geprobeerd tot pakweg 2000toeren), je trekt lichtjes aan je pook, deze komt uit versnelling en direct in 2de "duwen"
                      Eens je motor terug naar het toerental zakt voor de 2de versnelling klikt die er zo in

                      Wel gas loslaten tussen het schakelen hé
                      En uiteraard zachtjes trekken en duwen
                      Dus zo kan je dat dan bij alle versnellingen doen? Als ik wat meer rij-ervaring heb zal ik hier nog eens komen neuzen om het allemaal nog eens opnieuw te lezen en te proberen.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door TomT
                        Dus zo kan je dat dan bij alle versnellingen doen? Als ik wat meer rij-ervaring heb zal ik hier nog eens komen neuzen om het allemaal nog eens opnieuw te lezen en te proberen.
                        Normaal gezien wel...heb het getest tot 4de

                        Comment


                        • #52
                          Merci voor al deze info!

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                            Komt dat niet door je turbo?

                            Ik wacht ook tot ik stilsta en zet em dan pas in 1e.
                            In een file die traag doorschuift bol ik enkel op ralenti.

                            Zou kunne, maar m'n vrouw heeft nen hdi. Das toch tzelfde als ne tdi? Dus heeft die toch ook nen turbo?

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door chevy
                              Zou kunne, maar m'n vrouw heeft nen hdi. Das toch tzelfde als ne tdi? Dus heeft die toch ook nen turbo?
                              benzine <-> diesel

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                benzine <-> diesel

                                ja, weet ik, maar dan heeft het nix te maken met het feit dak een turbo heb é?

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                                  benzine <-> diesel
                                  hdi en tdi zijn beide diesels hé.... beide zelfs turbodiesels (als ik mie niet vergis voor de hdi's...)
                                  hdi is van PSA (Peugeot, Citroën) en tdi van VAG (Volkswagen, Seat, Skoda en Audi)

                                  Comment


                                  • #57
                                    Maar toch schakel ik altijd terug naar eerste. Als je te traag bolt moet je koppeling lang slippen en er is toch geen vermogen dan. Waarom dan in 2de blijven sukkelen?

                                    Bij mij gaat die vlot in 1ste ook al ga ik nog vooruit. Heb terug vermogen, meer toeren en heb niks laten afzien.

                                    Comment


                                    • #58
                                      als je de volledige dubbele ontkoppeling doet krijg je geen enkel probleem, en heb je zelfs geen enkele slijtage op je syncro... doe je dit niet, dan heeft de syncro een groot toerentalverschil te overbruggen en zal deze sneller gaan afslijten..
                                      als je weer optrekt in tweede dat alles rammelt zal je immense inwendige krachten in je motor veroorzaken, hetgeen nog minder gezond is dan een versleten syncro (je gaat meer in de richting van gebroken zuigerstangen, gaten in de zuigerbodem en nog ongezonde toestanden...)
                                      volgens mij het beste compromisals je niet dubbel ontkoppelt: even spelen op de koppeling... deze zal dan wel weer sneller afslijten maar een koppeling vervangen is veel goedkoper dan een syncro vervangen en ik zal maar zwijgen van de kosten van inwendige motorschade...

                                      Als het té traag wordt zul je natuurlijk in eerste moeten schakelen hé, gewoon zeer voorzichtig zijn... de versnellingspook gewoon tegenduwen in eerste en even wachten, wanneer de syncro zijn werk heeft gedaan zal de pook bijna vanzelf in eerste gaan...

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
                                        Zoals Will terecht opmerkt, je bent vergeten tussengas te geven tussen het sluiten en terug openen van de koppeling.

                                        Erg simpel vind ik het wel niet om te doen, want het moet met enige vlotheid gebeuren, wil je goed zelf synchroniseren.
                                        Awel he, ik weet nog de eerste keer dat ik es met de Jeep Willy's MB mocht rijden. En ik kreeg da tussengas geven maar niet onder de knie... En pa maar aan het klagen dat het slecht was voor de versnellingsbak. Anderen zeggen dan weer dat er niet dubbel 'geambrieerd' moet worden, omdat het een 4-cilinder is. Weten jullie hier meer over?

                                        Comment


                                        • #60
                                          Dubbel ontkoppelen heeft niets te maken met de motor, maar met de synchronisatieringen in de versnellingsbak. Dus wat de anderen zeiden klopt niet
                                          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                                          Comment

                                          Working...
                                          X