Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Kheb het ook eens getest, als je wilt kan je perfect opschakelen zonder koppeling te gebruiken. 't is een kwestie van aanvoelen, maar ja, hier en daar krijg je wel een kraakje
't lukte wel niet als ik wat hoger in toeren ging had ik de indruk (>2500rpm)
Zeker, alleen zorgen dat ge in het juiste toerental zit.
Bij het opschakelen moet je dus je toerental laten zakken tot net onder het punt waar je op mikt, dan een tikkeltje gas geven zodat je er juist op zit en dan in versnelling laten vallen? Of is dat niet nodig?
Bij het opschakelen moet je dus je toerental laten zakken tot net onder het punt waar je op mikt, dan een tikkeltje gas geven zodat je er juist op zit en dan in versnelling laten vallen? Of is dat niet nodig?
Je trekt op (ik heb het geprobeerd tot pakweg 2000toeren), je trekt lichtjes aan je pook, deze komt uit versnelling en direct in 2de "duwen"
Eens je motor terug naar het toerental zakt voor de 2de versnelling klikt die er zo in
Je trekt op (ik heb het geprobeerd tot pakweg 2000toeren), je trekt lichtjes aan je pook, deze komt uit versnelling en direct in 2de "duwen"
Eens je motor terug naar het toerental zakt voor de 2de versnelling klikt die er zo in
Dus zo kan je dat dan bij alle versnellingen doen? Als ik wat meer rij-ervaring heb zal ik hier nog eens komen neuzen om het allemaal nog eens opnieuw te lezen en te proberen.
Dus zo kan je dat dan bij alle versnellingen doen? Als ik wat meer rij-ervaring heb zal ik hier nog eens komen neuzen om het allemaal nog eens opnieuw te lezen en te proberen.
Maar toch schakel ik altijd terug naar eerste. Als je te traag bolt moet je koppeling lang slippen en er is toch geen vermogen dan. Waarom dan in 2de blijven sukkelen?
Bij mij gaat die vlot in 1ste ook al ga ik nog vooruit. Heb terug vermogen, meer toeren en heb niks laten afzien.
als je de volledige dubbele ontkoppeling doet krijg je geen enkel probleem, en heb je zelfs geen enkele slijtage op je syncro... doe je dit niet, dan heeft de syncro een groot toerentalverschil te overbruggen en zal deze sneller gaan afslijten..
als je weer optrekt in tweede dat alles rammelt zal je immense inwendige krachten in je motor veroorzaken, hetgeen nog minder gezond is dan een versleten syncro (je gaat meer in de richting van gebroken zuigerstangen, gaten in de zuigerbodem en nog ongezonde toestanden...)
volgens mij het beste compromisals je niet dubbel ontkoppelt: even spelen op de koppeling... deze zal dan wel weer sneller afslijten maar een koppeling vervangen is veel goedkoper dan een syncro vervangen en ik zal maar zwijgen van de kosten van inwendige motorschade...
Zoals Will terecht opmerkt, je bent vergeten tussengas te geven tussen het sluiten en terug openen van de koppeling.
Erg simpel vind ik het wel niet om te doen, want het moet met enige vlotheid gebeuren, wil je goed zelf synchroniseren.
Awel he, ik weet nog de eerste keer dat ik es met de Jeep Willy's MB mocht rijden. En ik kreeg da tussengas geven maar niet onder de knie... En pa maar aan het klagen dat het slecht was voor de versnellingsbak. Anderen zeggen dan weer dat er niet dubbel 'geambrieerd' moet worden, omdat het een 4-cilinder is. Weten jullie hier meer over?
Comment