Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
bovendien vervagen de slechte kantjes altijd. ook dat is leuk.
Dat is inderdaad leuk maar bovendien en vooral gelukkig maar. Dat is zoals met den troep, op 't laatst onthoud men alleen maar de goeie kanten van die periode terwijl al de rest vervaagt en vergeten is.
Will, hoe kan je terugschakelen zonder de koppeling aan te raken?
Of is dat niet gelijk aan koppelingspedaal?
Een koppeling diende oorspronkelijk enkel als wegrijhulp. Schakelen kun je doen zonder te ontkoppelen, het sycnhroniseren van motortoerental en versnellingsbaktoerental doe je dan zelf (met de gas).
De reden waarom wij allemaal ontkoppelen als we van versnelling veranderen is omdat dit makkelijker en comfortabeler is en het spaart de levensduur van de synchronisatieringen.
als je wil terugschakelen zonder koppeling duw je zachtjes en zonder te acceleren je pook in neutraal, je duwt zachtjes je pook tegen de lagere vitesse...je geeft licht gas tot op het toerental de vitesse 'pakt', je pook zal als vanzelf in de lagere vitesse gaan
Ik ga ook zelden terug naar eerste onder het file rijden... maar als het echt traag wordt (pakweg onder 6 per uur ofzo) zal ik wel terugschakelen. Met wat gas bijgeven (tot iets van een 1000 toeren ofzo) gaat dat lekker met de mijne. (btw, tis ne Mercedes 300TD me nog maar 477.000km )
als ik iet of wat sportief rijd, dan geef ik automatisch tussengas bij het terugschakelen en remmen (heel-toe). Gaat fantastisch met die bak.
Zelfs bij het opschakelen durf ik wat gas later loslaten of niet helemaal de pedaal loslaten om het toerental niet teveel te laten zakken. (vooral als ie koud is valt ie als een blok naar 600 toeren)
Wat me vooral opvalt, bij mijn auto kun je vrij lang in 2de blijven rijden. Bij mijn vrouwke moet je al sneller naar 1ste en voel je dat 'ie in 2de al vrij snel begint te haperen.
Komt dat niet door je turbo?
Ik wacht ook tot ik stilsta en zet em dan pas in 1e.
In een file die traag doorschuift bol ik enkel op ralenti.
will verdient groen.
1 vraagje van dit groentje
Hoe kun je dubbel ontkoppelen zonder de koppeling aan te raken?
Dat is juist wat m'n schoonbroer bewees aan die andere gasten, dat hij het kon zonder de koppeling aan te raken en toch geen kraakje te horen waar die geroutineerde chauffeurs er niks van bakten MET koppeling en tussengas en dubbel ontkoppelen enz... met andere woorden dat hij die camions volledig in de hand had, dat hij feeling had wanneer te veranderen om steeds in het ideale toerental te zitten zodat de versnellingen 'pakten' zonder kraken. (Of met andere woorden het koppelingspedaal e.d. is voor softies, echt goeie chauffeurs hebben dat alleen nodig om in 1e weg te rijden)
als je wil terugschakelen zonder koppeling duw je zachtjes en zonder te acceleren je pook in neutraal, je duwt zachtjes je pook tegen de lagere vitesse...je geeft licht gas tot op het toerental de vitesse 'pakt', je pook zal als vanzelf in de lagere vitesse gaan
Comment