Mededeling

Collapse
No announcement yet.

terugschakelen naar eerste

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
    Erg simpel vind ik het wel niet om te doen, want het moet met enige vlotheid gebeuren, wil je goed zelf synchroniseren.
    Toen mijn schoonbroer nog nieuwe vrachtwagens MAN ging afleveren bij de klienten en tegelijkertijd de chauffeur een beetje wegwijs moest maken kreeg hij relatief veel reclamaties van die "ervaren" chauffeurs omdat die boiten van MAN niet gesynchroniseerd waren en dat ze dus niks dan kraken en piepen voortbrachten. Als er zo ne gast was die het wat al te bont maakte dan nam mijn schoonbroer het stuur over, vertrok in 1e met de koppeling te lossen en ging dan op naar 2e, 3e, 4e, 5e en 6e ZONDER de koppeling aan te raken, alleen met dubbel ontkoppelen (met een arendsoog op de toerenteller natuurlijk ), als die gast nog van zijnen 'tak' maakte dan begon hij van 6e naar beneden te gaan, terug ZONDER de koppeling aan te raken, deze keer wel met tussengas (en terug de toerenteller in 't oog te houden alsof zijn leven ervan afhing) tot en met 1e, en dit zonder één kraakje. Ge moest die mannen hun gezicht zien daarna. (Heb er zelf eens bijgezeten want als hij s'morgens demonstraties moest gaan doen kwam hij met de vrachtwagen waarmee hij moest rijden s'avonds naar huis, eens wat dat een Seddon betonmixer, hij vroeg of ik er eens wou mee rijden wat ik natuurlijk niet afsloeg, amai, dat was een en al gekraak en moeite om dat beest in gang te krijgen, ook in de bochten een stuk trottoir mee enz.. toen zei hij me dat hij eens zou voordoen hoe het moest en hij begon met zijne cinema met zijne linkervoet op den tableau en zo het ganse versnellingsbakgamma afgaande zonder een krakje, dat was werkelijk indrukwekkend).

Comment

will heeft altijd leuke verhalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
        will heeft altijd leuke verhalen.
        Ja Frankie,

Dat is het énige voordeel voordeel van wat ouder geworden te zijn eh. Hoe ouder hoe meer men meegemaakt heeft en hoe meer verhalen men kan vertellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will
          Ja Frankie,

Dat is het énige voordeel voordeel van wat ouder geworden te zijn eh. Hoe ouder hoe meer men meegemaakt heeft en hoe meer verhalen men kan vertellen.
          bovendien vervagen de slechte kantjes altijd. ook dat is leuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
            bovendien vervagen de slechte kantjes altijd. ook dat is leuk.
            Dat is inderdaad leuk maar bovendien en vooral gelukkig maar. Dat is zoals met den troep, op 't laatst onthoud men alleen maar de goeie kanten van die periode terwijl al de rest vervaagt en vergeten is.

Comment

den troep is voor de meesten hier volledig onbekend en kan bij voorbaat niet vergeten worden. 't zou anders de geschikte oplossing zijn voor sommigen.

Comment

Will, hoe kan je terugschakelen zonder de koppeling aan te raken?
                Of is dat niet gelijk aan koppelingspedaal?

Comment

will verdient groen.
                  1 vraagje van dit groentje
                  Hoe kun je dubbel ontkoppelen zonder de koppeling aan te raken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde
                    will verdient groen.
                    Te laat!

Comment

will verdient groen.
                      Ik denk gewoon alle tanden afbreken en er een soepketel van maken.

Comment

@ will: leuk verhaal.

Oorspronkelijk geplaatst door MPower
                        Will, hoe kan je terugschakelen zonder de koppeling aan te raken?
                        Of is dat niet gelijk aan koppelingspedaal?
                        Een koppeling diende oorspronkelijk enkel als wegrijhulp. Schakelen kun je doen zonder te ontkoppelen, het sycnhroniseren van motortoerental en versnellingsbaktoerental doe je dan zelf (met de gas).

De reden waarom wij allemaal ontkoppelen als we van versnelling veranderen is omdat dit makkelijker en comfortabeler is en het spaart de levensduur van de synchronisatieringen.

Met de huidige gesynchroniseerde versnellingsbakken kun je ook nog steeds schakelen zonder te ontkoppelen. Het gaat soms misschien wat stroever als met de goeie oude ongesynchroniseerde bakken, maar het is nog steeds mogelijk. Heb dat vroeger nog geprobeerd met enkele bedrijfswagens tijdens m'n vakantiejob. In begin ging het gepaard met wat gekraak, maar na een tijdje ken je de wagen voldoende om dit tamelijk vlot te doen. Met privéwagens doe ik dit wel niet om de mechaniek te besparen
                        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

als je wil terugschakelen zonder koppeling duw je zachtjes en zonder te acceleren je pook in neutraal, je duwt zachtjes je pook tegen de lagere vitesse...je geeft licht gas tot op het toerental de vitesse 'pakt', je pook zal als vanzelf in de lagere vitesse gaan

Comment

ik vind terugschakelen naar eerste niet echt mooi voor je mekaniek, maar soms moet je wel

tegen 150 terugschakelen naar 2de is al evenmin mooi, tenzij met rami's beestenkar
                            Last edited by bobo; 25/10/2006, 08:57.

Comment

will verdient groen.
                              Dat doe je eigenlijk automatisch dan he.

Normaal ontkoppel je dan, gaat naar neutraal en lost de koppeling om dan naar de versnelling te gaan.

Als je niet ontkoppelt moet je zowieso door de neutral om van de ene naar de andere versnelling te gaan en dubble clutch je zonder clutch

Comment

Wat me vooral opvalt, bij mijn auto kun je vrij lang in 2de blijven rijden. Bij mijn vrouwke moet je al sneller naar 1ste en voel je dat 'ie in 2de al vrij snel begint te haperen.
                                Ik dacht altijd, als je dat rustig en met wat gevoel doet, kan dat geen kwaad. Je moet die der ni in smijten é, gewoon lichtjes laten komen. Maar ja, ik ken er eigelijk nul de botten van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chevy
                                  Ik dacht altijd, als je dat rustig en met wat gevoel doet, kan dat geen kwaad. Je moet die der ni in smijten é, gewoon lichtjes laten komen. Maar ja, ik ken er eigelijk nul de botten van.
                                  Gevoel is belangrijker dan kennis

Comment

Ik ga ook zelden terug naar eerste onder het file rijden... maar als het echt traag wordt (pakweg onder 6 per uur ofzo) zal ik wel terugschakelen. Met wat gas bijgeven (tot iets van een 1000 toeren ofzo) gaat dat lekker met de mijne. (btw, tis ne Mercedes 300TD me nog maar 477.000km )

als ik iet of wat sportief rijd, dan geef ik automatisch tussengas bij het terugschakelen en remmen (heel-toe). Gaat fantastisch met die bak.
                                    Zelfs bij het opschakelen durf ik wat gas later loslaten of niet helemaal de pedaal loslaten om het toerental niet teveel te laten zakken. (vooral als ie koud is valt ie als een blok naar 600 toeren)

Als'k écht lui ben, rijd ik inderdaad ook zonder de koppelingspedaal te gebruiken. Gewoon aanvoelen, en je bent er snel mee weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chevy
                                      Wat me vooral opvalt, bij mijn auto kun je vrij lang in 2de blijven rijden. Bij mijn vrouwke moet je al sneller naar 1ste en voel je dat 'ie in 2de al vrij snel begint te haperen.
                                      Komt dat niet door je turbo?

Ik wacht ook tot ik stilsta en zet em dan pas in 1e.
                                      In een file die traag doorschuift bol ik enkel op ralenti.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde & MPower
                                        will verdient groen.
                                        Dat is juist wat m'n schoonbroer bewees aan die andere gasten, dat hij het kon zonder de koppeling aan te raken en toch geen kraakje te horen waar die geroutineerde chauffeurs er niks van bakten MET koppeling en tussengas en dubbel ontkoppelen enz... met andere woorden dat hij die camions volledig in de hand had, dat hij feeling had wanneer te veranderen om steeds in het ideale toerental te zitten zodat de versnellingen 'pakten' zonder kraken. (Of met andere woorden het koppelingspedaal e.d. is voor softies, echt goeie chauffeurs hebben dat alleen nodig om in 1e weg te rijden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                          als je wil terugschakelen zonder koppeling duw je zachtjes en zonder te acceleren je pook in neutraal, je duwt zachtjes je pook tegen de lagere vitesse...je geeft licht gas tot op het toerental de vitesse 'pakt', je pook zal als vanzelf in de lagere vitesse gaan
                                          Voila se, (Reynaerde en MPower)......

Comment

Working...
                                          X