Vandaag een pittige discussie met m'n pa gehad. Ik reed in zijn Mitsubishi Space Wagon (2.0i 16v 133pk, manuele boite, bj 1997) en hij ergerde zich aant feit dak soms al terug nr 1ste schakel als ik nog niet volledig stilsta (bv in een traag rijdende file). Volgens hem is dat slecht omdat de eerste niet gesynchroniseerd zou zijn. Ik weet nochtans zeker da enkel de achteruit in die Space Wagon niet gesynchroniseerd is, dus das zeker een fout argument...
Ma ik weet zelf niet precies waarom ge ni nr 1ste zou mogen schakelen bij sterk vertragen... als ik immers de koppeling gedoseerd loslaat pakt de motor mooi en zonder schokken op in eerste dus veel schade aan koppeling etc zal dat toch niet opleveren. Mijn vader schakelt in die omstandigheden daarentegen constant in tweede, en dan moet die motor soms oppakken bij minder als 900 toeren, en dan trilt er wel vanalles, maar zelfs dan zegt hij dat dat nog altijd beter is dan terugschakelen naar eerste, waar ik bepaald niet van overtuigd ben.
Hoe kan ik mijn pa overtuigen da nr eerste schakelen bij minder als 10 km/u geen kwaad kan? Of kan het juist wel kwaad en heeft mijn pa gelijk, in de zin dat een eerste versnelling puur en alleen om te vertrekken vanuit stilstand dient?
Ma ik weet zelf niet precies waarom ge ni nr 1ste zou mogen schakelen bij sterk vertragen... als ik immers de koppeling gedoseerd loslaat pakt de motor mooi en zonder schokken op in eerste dus veel schade aan koppeling etc zal dat toch niet opleveren. Mijn vader schakelt in die omstandigheden daarentegen constant in tweede, en dan moet die motor soms oppakken bij minder als 900 toeren, en dan trilt er wel vanalles, maar zelfs dan zegt hij dat dat nog altijd beter is dan terugschakelen naar eerste, waar ik bepaald niet van overtuigd ben.
Hoe kan ik mijn pa overtuigen da nr eerste schakelen bij minder als 10 km/u geen kwaad kan? Of kan het juist wel kwaad en heeft mijn pa gelijk, in de zin dat een eerste versnelling puur en alleen om te vertrekken vanuit stilstand dient?
Comment