Mededeling

Collapse
No announcement yet.

terugschakelen naar eerste

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• terugschakelen naar eerste

Vandaag een pittige discussie met m'n pa gehad. Ik reed in zijn Mitsubishi Space Wagon (2.0i 16v 133pk, manuele boite, bj 1997) en hij ergerde zich aant feit dak soms al terug nr 1ste schakel als ik nog niet volledig stilsta (bv in een traag rijdende file). Volgens hem is dat slecht omdat de eerste niet gesynchroniseerd zou zijn. Ik weet nochtans zeker da enkel de achteruit in die Space Wagon niet gesynchroniseerd is, dus das zeker een fout argument...

Ma ik weet zelf niet precies waarom ge ni nr 1ste zou mogen schakelen bij sterk vertragen... als ik immers de koppeling gedoseerd loslaat pakt de motor mooi en zonder schokken op in eerste dus veel schade aan koppeling etc zal dat toch niet opleveren. Mijn vader schakelt in die omstandigheden daarentegen constant in tweede, en dan moet die motor soms oppakken bij minder als 900 toeren, en dan trilt er wel vanalles, maar zelfs dan zegt hij dat dat nog altijd beter is dan terugschakelen naar eerste, waar ik bepaald niet van overtuigd ben.

Hoe kan ik mijn pa overtuigen da nr eerste schakelen bij minder als 10 km/u geen kwaad kan? Of kan het juist wel kwaad en heeft mijn pa gelijk, in de zin dat een eerste versnelling puur en alleen om te vertrekken vanuit stilstand dient?

Ik weet ni of jouw pa gelijk heeft maar hij zegt wel net hetzelfde als mijn pa... En die heeft altijd gelijk

Comment

Ik doe het ook. Zou niet weten waarom dat slecht ik.
      't geen jij zegt over terug vertrekken in 2de ook al rij je te traag doe ik dus nooit. Koppeling slipt lang, er is toch geen vermogen,...
      Daarom ga ik dus ook terug naar 1ste

Comment

Vroeger was het idd zo dat manuele versnellingsbakken geen gesynchroniseerde 1e hadden. Zo ver als mijn kennis reikt, zijn alle huidige manuele autoversnellingsbakken volledig gesycnhroniseerd op achteruit na. Als dat niet zo zou zijn, zul je dit wel horen wanneer je al rijdend van 2e naar 1e terugschakelt

De enige reden om dit niet te doen, is om de synchronisatiering voor 1e versnelling te sparen. Doordat 1e zo'n korte overbrengingsverhouding is, is het koppel - en dus de krachten - die op deze synchronisatiering inwerken een stuk groter als bij de andere versnellingen.

Wil je toch al rijdend van 2e naar 1e terugsckakelen zonder de synchronisatiering voor 1e te belasten, dan kun je dit doen door dubbel te ontkoppelen. Ikzelf probeer al rijdend terugschakelen van 2e naar 1e te vermijden, en wanneer ik dit doe, probeer ik dit te doen door te dubbel ontkoppelen. Nu geef ik toe dat ik in zo'n dingen overdrijf, en het gewoon leuk vind om zeer technisch te rijden.

Ergens heeft uw pa wel een punt. Maar langs de andere kant de motor te laag in toerental te laten zakken dan trillingen doorheen heel de aandrijflijn sturen is ook niet goed. In't het ergste geval zal bij jou een synchronisatiering vervroegd verslijten. Uw pa stelt daarentegen wel alle bewegende onderdelen van de aandrijflijn open aan extra slijtage, zij het wel een kleinere slijtage dan in jouw geval. Maar ga je hier zeker geen doemverhaal bij voorstellen. Tegen dat de meeste mensen hun auto verkopen, zul je van beide schakelwijzen geen last hebben gehad
        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Heldere uitleg... thx!

Da dubbelclutchen zal ik toch maar ni proberen... Kdenk ni da ik dan nog veel aant stuur zou mogen zitten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
            dubbel ontkoppelen.

Wat houdt dat juist in?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
              Wat houdt dat juist in?
              Kopp. Indrukken, Neutraal zetten, koppeling los, koppeling indrukken, 1e zetten

Comment

Ik wist niet dat dit een verschil maakt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
                  Ik wist niet dat dit een verschil maakt...
                  Vlakt het toerentalverschil tussen de tandwielen af.

Bij wagens met een rechte vertanding in de versnellingsbak is moét je het doen omdat je anders heel de bak in de frut draait. Ofwel moet je op het perfecte moment op of neerschakelen, maar dat is zeer delicaat.

Comment

bij de zafira (2.0DTI) doe ik het ook. Als ik uitbol en ik haal iets minder dan 10km/u rij en ik wil terug acceleren vanuit 2de, dan begint hij te schokken of heeft hij gewoon geen power.

Comment

Ik schakel NOOIT terug in eerste als ik nog aan het bollen ben. de reden hiervoor is dat versnellingsbakken uit mijn type wagen (mazda 323F) serieus beginnen te 'zingen' (whining) dan, als ik het 323Fforum mag geloven.. De mijne heeft er trouwens een klein beetje last van vanaf het begin (als je heel snel doorschakelt tot in 3e hoorbaar aan 1000 tpm)
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Ik zelf schakel ook nooit terug naar 1st, waarom ... pa heeft mij dat zo aangeleerd en vind zelf dat dit ook beter rijden is.
                        Zolang de wagen loopt zal ik hem dus nooit in eerste zetten altijd vanuit 2, eenmaal de wagen stil staat dan vertrek ik uit 1st versnelling.

Comment

Maar als je nu 10km/h rijdt, dan moet je de koppeling toch enorm laten slippen om te vertrekken vanuit 2de?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde
                            Maar als je nu 10km/h rijdt, dan moet je de koppeling toch enorm laten slippen om te vertrekken vanuit 2de?

ja, idd, zo denk ik er ook over, daarom da'k dan altijd terugschakel naar eerste...

Comment

Heb ik persoonlijk geen probleem mee, mijn Sub gaat zelfs moeilijk in 1st als de wagen nog loopt.

Comment

blijkbaar is't gewoon afhankelijk van wagen tot wagen : benzine/diesel, wel of geen turbo, koppel en vermogenscurve, afstelling van de versnellingsbak, enz...

Comment

idd, zo denk ik er ook over.
                                  En ieder heeft natuurlijk ook een andere manier van auto rijden, en alles hangt van auto tot auto af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lotus freak
                                    Ik zelf schakel ook nooit terug naar 1st, waarom ... pa heeft mij dat zo aangeleerd en vind zelf dat dit ook beter rijden is.
                                    Zolang de wagen loopt zal ik hem dus nooit in eerste zetten altijd vanuit 2, eenmaal de wagen stil staat dan vertrek ik uit 1st versnelling.
                                    idem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                      Bij de vroegere niet gesynchroniseerde bakken was het dubbel ontkoppelen zonder tussengas in het opgaan der versnellingen, bij het naar beneden gaan der versnellingen werd er evenwel tussengas gegeven omdat de motor meer toeren moet maken om de lagere versnelling op te vangen. Dus van 2e naar 1e werd er wat tussengas gegeven, zonder tussengas remt ge anders op de motor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                        Zoals Will terecht opmerkt, je bent vergeten tussengas te geven tussen het sluiten en terug openen van de koppeling.

Erg simpel vind ik het wel niet om te doen, want het moet met enige vlotheid gebeuren, wil je goed zelf synchroniseren.
                                        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Working...
                                        X