Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Remmen op de motor bij automaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Remmen op de motor bij automaat

Ik ben in feite gewend van rijden met een aan handgeschakelde bak,
    zowel m'n vorige auto als m'n bestelwagen en vrachtwagen hebben een handbak.

Daar had ik de neiging om vaak te remmen op de motor (uit gewoonte, zo aangeleerd)
    nu echter, is m'n huidige auto een automaat.

Mag je hier ook mee terugschakelen (dmv de tiptronic) en remmen op de motor ?
    kan dit kwaad ? zijn er specifieke dingen waarbij je hier moet op letten ?

het gaat om een audi Q7 met tiptronic automaat

hoe rij je eigenlijk vlot in de bergen met een automaat ?

1. basisprincipe klassieke automaat = alles automatisch
    2. terugschakelen kan, maar remmen zijn er bij een automaat echt om te remmen. Ik doe het soms met DSG
    3. Tiptronic = schakelen wat je wil in feite manuele stand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Probe Bekijk Berichten
      Ik ben in feite gewend van rijden met een aan handgeschakelde bak,
      zowel m'n vorige auto als m'n bestelwagen en vrachtwagen hebben een handbak.

Daar had ik de neiging om vaak te remmen op de motor (uit gewoonte, zo aangeleerd)
      nu echter, is m'n huidige auto een automaat.

Mag je hier ook mee terugschakelen (dmv de tiptronic) en remmen op de motor ?
      kan dit kwaad ? zijn er specifieke dingen waarbij je hier moet op letten ?

het gaat om een audi Q7 met tiptronic automaat

hoe rij je eigenlijk vlot in de bergen met een automaat ?
      Was voor mij ook ff wennen want je kan echt wel hard remmen op de motor (manueel) maar dat moet je dus afleren. Hier nu ook alles automatisch en remmen op de remmen alleen. Terugschakelen helpt niet veel!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
        Was voor mij ook ff wennen want je kan echt wel hard remmen op de motor (manueel) maar dat moet je dus afleren. Hier nu ook alles automatisch en remmen op de remmen alleen. Terugschakelen helpt niet veel!
        hoe rij je dan in de bergen ?
        je remmen staan toch rood gloeiend na een afdaling dan ?

Comment

kan mij vergissen, maar remmen zijn er kloeker voor gemaakt

En het is ook niet correct om te denken dat een motor niet meer remt met automaat er achter. versnelling laag houden is de boodschap.
          Klassieke automaat = max 3e of 2e inschakelen.
          tiptronic = manuele stand

Comment

Toen wij met onze C-klasse automaat een afdaling deden was het aangeraden om de bak in 2 te zetten en dan gas te geven om zo op de motor te remmen.

Kan dat?
            Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
            Current:
            1987 Mercedes-Benz W124 200D
            1979 Mercedes-Benz W123 280E
            1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
            Ex:
            1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
            1976 Mercedes-Benz W123 250
            1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
            1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
            1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
            1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
            2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

1990 Mercedes-Benz C124 300CE
            1980 Mercedes-Benz W123 280
            1989 Mercedes-Benz W124 230E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten
              Toen wij met onze C-klasse automaat een afdaling deden was het aangeraden om de bak in 2 te zetten en dan gas te geven om zo op de motor te remmen.

Kan dat?
              in 2 zetten ja
              gas geven .. euhm ... niet altijd

Comment

da's voor mij ook de grootste aanpassing geweest. In sommige gevallen als ik geen signaal wil geven met m'n remlichten (vertragen op de autosnelweg voor eentje die tussenkruipt bv) durf ik de geartronic al eens gebruiken om te remmen op de motor. Maar je voelt wel dat dat niet de bedoeling is. Passief remmen dus, helaas.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

doordeweeks wagens met manuele bakken zijn dan ook cheap in alle betekenissen remmen sparen ... manman wat een brol dan zeg! remmen met remmen? neenee, liever de motor en bak belasten JAaaaaaaaaa of ge zijt gebuisd

Ik ben er een karikatuur van aan het maken, vanwege de anekdotes ...

Comment

mag gewoon, geen probleem.
                    natuurlijk belast je de boite dan meer en zal je ook eventjes op je gas moeten staan zodat je niet de schik krijgt bij het schakelen. ( hetzelfde als je bij een manuele terugschakelt met de ambriage te laten schieten en zonder tussengas te geven.

Comment

het is inderdaad maar hoe je de techniek manipuleert.
                      Ik heb nog maar 1 koppeling vernieuwd op mijn wagens en dat was bij die ene net na aankoop (was 9j).
                      Versnellingsbak: nog nooit probleem mee gehad.
                      't Is gewoon een stijl van rijden, continu in een versnelling zitten die je kan gebruiken om te hernemen.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                        da's voor mij ook de grootste aanpassing geweest. In sommige gevallen als ik geen signaal wil geven met m'n remlichten (vertragen op de autosnelweg voor eentje die tussenkruipt bv) durf ik de geartronic al eens gebruiken om te remmen op de motor. Maar je voelt wel dat dat niet de bedoeling is. Passief remmen dus, helaas.
                        Superherkenbaar

Altijd denken van shit ik moet hier op rem duwen en eigenlijk wil ik dat niet.
                        Ik doe dat dus soms ook maar dat rijdt niet goed.

Het manuele schakelen van een automaat is écht noodzakelijk bij afdalingen. En die zijn er zowat overal behalve op deze plaats in de wereld en vandaar dat wij ons soms afvragen waarvoor je dat eigenlijk moet gebruiken.

Ik ben een erg grote fan van automatische versnellingsbakken maar in de bergen zijn ze echt niet praktisch (schakelen te snel op en terugschakelen gaat niet vlot) maar het is zeker goed doenbaar.
                        Last edited by Gere; 15/06/2011, 19:10.
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Ik ben echt nog een automaatleek, daarom enkele vraagjes:

Ik heb opgevangen dat het wanneer je in de stad rijdt beter is dat je je automaat in stand 3 zet. Klopt dit? Mag ik al rijdend schakelen naar 3 of 2? Ik vermoed dat dit mogelijk is wanneer je de juiste snelheid hebt? Lukt schakelen naar neutraal dan al rijdend?

Wat is het verschil tussen de parkeerstand en de neutrale stand? Je hebt toch een handrem?

En nog een vraagje voor mijn bak specifiek: je hebt de E en de S-stand. Staat je automaat in standaard-stand wanneer het logo zichtbaar is of wanneer je de schakelaar over de S schuift? Je zal het inderdaad snel merken wanneer je er mee rijdt maar dat heb ik de afgelopen week nog niet gedaan en de andere keren heb ik er nooit op gelet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Superherkenbaar

Altijd denken van shit ik moet hier op rem duwen en eigenlijk wil ik dat niet.
                            Ik doe dat dus soms ook maar dat rijdt niet goed.

Het manuele schakelen van een automaat is écht noodzakelijk bij afdalingen. En die zijn er zowat overal behalve op deze plaats in de wereld en vandaar dat wij ons soms afvragen waarvoor je dat eigenlijk moet gebruiken.

Ik ben een erg grote fan van automatische versnellingsbakken maar in de bergen zijn ze echt niet praktisch (schakelen te snel op en terugschakelen gaat niet vlot) maar het is zeker goed doenbaar.
                            dat is het hem net

de reactie van de wagens achter mij als ik heel zachtjes m'n rem aantik zijn soms buiten proportie :p
                            waardoor het verkeer eigenlijk minder vlot verloop ...

in de bergen is het mss beter om hem in "S" te zetten ?
                            als je dan wat meer gas geeft, zal hij zelf bijschakelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten

Ik heb opgevangen dat het wanneer je in de stad rijdt beter is dat je je automaat in stand 3 zet. Klopt dit? Mag ik al rijdend schakelen naar 3 of 2? Ik vermoed dat dit mogelijk is wanneer je de juiste snelheid hebt? Lukt schakelen naar neutraal dan al rijdend?

Wat is het verschil tussen de parkeerstand en de neutrale stand? Je hebt toch een handrem?

En nog een vraagje voor mijn bak specifiek: je hebt de E en de S-stand. Staat je automaat in standaard-stand wanneer het logo zichtbaar is of wanneer je de schakelaar over de S schuift? Je zal het inderdaad snel merken wanneer je er mee rijdt maar dat heb ik de afgelopen week nog niet gedaan en de andere keren heb ik er nooit op gelet
                              ik volg ff niet :p
                              (ben ook geen automaat kenner)

stand 2 en 3 ?

ik heb enkel P (park) R (reverse) N (neurtral) D (drive) S (sport)
                              en onder Drive kan je met tiptronic ook zelf schakelen

Comment

Yaqub heeft nog een oudere bak met een stand waarin je de versnellingsbak kan vergrendelen in z'n derde of tweede.
                                Dat heb jij met je multitronic en ik met m'n geartronic niet.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                  Yaqub heeft nog een oudere bak met een stand waarin je de versnellingsbak kan vergrendelen in z'n derde of tweede.
                                  Dat heb jij met je multitronic en ik met m'n geartronic niet.
                                  aha :p

like I said ... newbie op automaat vlak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Probe Bekijk Berichten
                                    dat is het hem net

de reactie van de wagens achter mij als ik heel zachtjes m'n rem aantik zijn soms buiten proportie :p
                                    waardoor het verkeer eigenlijk minder vlot verloop ...

in de bergen is het mss beter om hem in "S" te zetten ?
                                    als je dan wat meer gas geeft, zal hij zelf bijschakelen
                                    Inderdaad, dat is in het begin wat wennen! 2 mogelijkheden:

- anticiperen zodat je niet moet remmen
                                    - rap genoeg afkomen zodat iedereen het logisch vindt dat je remt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten

Ik heb opgevangen dat het wanneer je in de stad rijdt beter is dat je je automaat in stand 3 zet. Klopt dit? NEE, laat maar gewoon staan.

Mag ik al rijdend schakelen naar 3 of 2? yups, geen probleem, daar dient dat ding voor, om zelf terug te schakelen of op te schakelen.

Ik vermoed dat dit mogelijk is wanneer je de juiste snelheid hebt?
                                      maakt niet uit, als je hem morgen van 2 naar 3 gooit maar u snelheid is nog te laag voor 3de, blijft die in 2de hangen.
                                      als je terugschakelt van 3 naar 2 gaat die gewoon een vitesse lager liggen juist zoals een automaat. natuurlijk niet terugschakelen naar 2de als je 5000 of 6000rpm in 3de aan het doen bent. maar dat mag met een manuele ook niet.

Lukt schakelen naar neutraal dan al rijdend? naar neutraal kan je altijd al rijdend.
                                      ( reverse en park ook, is alleen niet zo gezond )

bij park staat er wel degelijk een pin door de boite zodat de uitgaande as niet kan bewegen en dit maakt de handrem dus overbodig bij het parkeren. het kan wel zijn dat je in neutraal je sleutel niet terugkrijgt uit het contact.

kan ik je geen antwoord op geven

hope this helps

Comment

Zeg mannen, nie gaan rijden op basis van wat die klojo achter jou denkt he.

Yaqub: je hebt een benz verdorie, die ibiza kan wachten zeg.

Ouders altijd automaat gereden, ik bijna altijd.
                                        Nog nooit remproblemen gehad.
                                        Voor gewoon verkeer lijtk mij die schrik echt overkill.

Automaat = chillen. Als die dingen en de achterliggers jullie te zenuwachtig maken, zou ik er van blijven.

Comment

Working...
                                        X