Oorspronkelijk geplaatst door Skippie
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
welke olie na chiptuning?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenMet mijn eigen auto heb ik altijd langer gereden met olie dan voorgeschreven (na garantieperiodes).
Nooit iets wezelijk kapotgereden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenUgeken beweert nergens dat 5w30 altijd 505.01 is. Hij zegt dat 505.01 tegenwoordig meestal 5w30 is, en dat klopt. Alles voor het verbruik!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenOver welke wagen/olie/kilometers spreek je dan concreet? En hoelang rij je in totaal met die wagen?
De auto van mijn vrouw, een Mitsubishi 2.0 16V - 136 pk. Is nu 12 jaar oud, en was de laatste 4 jaar niet meer in de garage. Staat wel maar 120.000 op, maar verbruikt amper olie, en ik kan geen vermogenverlies, of rare geluiden merken.
Een vriend rijdt al jaren met Toyota, en is nog sterker hierin. Hij laat nooit olie af, en vervangt de filter ongeveer om de 2 jaar.
Doet zijn auto pas weg na 10 jaar of 300.000 km.Last edited by Tommie1; 04/03/2011, 13:53.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenBewijs het tegendeel maar eens.
"als gij 2x een motor sponsort dan bewijs ik u da dadelijk. ge laat die alletwee gewoon continu op draaien aan eenzelfde belasting, de ene zal ik op gregeld tijdstippen vers olieke geven de andere mag in zijne braft blijven draaien."
ps: tdi pompverstuiver nokkenas die geen 505.01 heeft gebruikt
Comment
-
88.500 km met dezelfde olie op m'n 1.9 TDI PD 105.
Drijfstang gebroken + kop omzeep.
Groetjes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenja dan doe ik niet meer me als we zo beginne, constructief iets opbouwen daar wil ik uren aan spenderen maar aan zo'n uitspraken niet, daar antwoord ik in dezelfde stijl op:
"als gij 2x een motor sponsort dan bewijs ik u da dadelijk. ge laat die alletwee gewoon continu op draaien aan eenzelfde belasting, de ene zal ik op gregeld tijdstippen vers olieke geven de andere mag in zijne braft blijven draaien."
ps: tdi pompverstuiver nokkenas die geen 505.01 heeft gebruikt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenWat is er mis aan deze nokkenas? Moeilijk te zien zonder referentie.
de middelste smalle nok is volledig ingelopen. Vrij duidelijk te zien (het stuk dat harder weerkaatst als de rest)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenben je zeker dat je die vraag hardop wil stellen nadat je zegt dat jij gelijk hebt totdat wij het tegendeel bewijzen?
de middelste smalle nok is volledig ingelopen. Vrij duidelijk te zien (het stuk dat harder weerkaatst als de rest)
Ik begrijp dan wel niet waarom het alleen op die nok is misgelopen...
De andere nokken zijn toch gesmeerd door de dezelfde olie. In zo'n geval denk ik eerder aan een materiaalprobleem, maar ik geef toe, dat is alleen te bewijzen als je de hardheid gaat nameten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenVind ik zéér moeilijk te herkennen op foto, maar ik geloof je.
Ik begrijp dan wel niet waarom het alleen op die nok is misgelopen...
De andere nokken zijn toch gesmeerd door de dezelfde olie. In zo'n geval denk ik eerder aan een materiaalprobleem, maar ik geef toe, dat is alleen te bewijzen als je de hardheid gaat nameten.
De nok die de minste smering krijgt faalt het eerst bij slechte olie.
Smering is nergens hetzelde omdat je nooit een smeringskanaal kan desingen waar flow en druk overal identiek is.
Bij elk motorfalen is er 1cylinder / 1zuiger / 1lager / 1nok ... die er het ergste aan toe is he.
Comment
-
Een klepstoter met een gat erin lijkt me ook ni de bedoeling.
Feit is wel dat de ene motor meer eisen stelt aan z'n olie dan de andere. In het geval van pompverstuivers is het logisch dat de veel hogere druk van de pompverstuiver op de nokkenas voor problemen zorgt met normale olie. VAG heeft er zelfs een speciale specificatie voor uitgebracht, de 505.01, om die druk te weerstaan.
Je kan een pompverstuiver op dat vlak dus helemaal niet vergelijken met een verdelerpomp diesel, of een oude naft.
Ik geloof dus gerust dat er op het eerste zicht niets mis was met je passat, die 90pk was een robuust blok, met weinig of geen speciale eisen voor z'n olie. Je hebt na normaal onderhoud 2 jaar zo'n 40k gereden per wissel, niet echt spectaculair. Daarna 75k zonder te wisselen, maar wel 1l per 15k bijgevuld, dus in die tijd is er 5l gevuld, een volledige wissel dus (buiten het vuil en het vocht). Je hebt dus niet echt lang gereden op je olie, en dan nog met een motor die niet echt veel eisen stelt aan z'n olie. En hem weggedaan als het spannend werd.
Die naft van je vrouw is een beetje hetzelfde verhaal. 12 jaar, 120k, da's 10k per jaar, voor 4 jaar, da's 40k op deze olie. Enige probleem daarmee is condensproblemen en corrosie met zo weinig kilometers.
Chapeau wel dat je je eigen theorie test, de meeste mensen zouden het bij verkondigen houden. Maar als je het echt wil testen, koop dan eens een motortje waar echt krachten bij te pas komen (pompverstuiver, turbo-naft, TFSI'tje, ...), en wissel nooit vanaf het begin.
Kortom, ik vind het kort door de bocht door te beweren dat olie verversen overroepen is. Er werken in de autoindustrie veel slimme ingenieurs, en die werken daar niet om gezamelijk de consument in't zak te zetten...
Comment
-
Die klepstoter had ik niet herkend, maar nu is het wel duidelijk.
Uiteraard zal de slijtage altijd iets hoger zijn op één cilinder of één nok, maar hier lijkt het alsof die ene nok vrijwel weg is, en de rest is OK. Ik denk dan eerder aan een verstopt oliekanaal.
De autoindustrie zoekt natuurlijk redenen om je regelmatig te zien langskomen, zodat de garages een regelmatige bron van inkomsten houden.
Als jouw theorie zou kloppen, namelijk dat morgen uit de jaren 80 dit aankonden, maar nu veel gevoeliger zijn geworden, dan zouden de onderhoudsintervallen dit moeten gevolgd hebben, en dat is net niet gebeurd (waarschijnlijk onder druk van leasingsmaatschappijen).
Eén van de eerste auto's waar ik nog mee gereden heb, (Colt uit 1981) moest elke 2500 km een oliewissel hebben. Vandaag hebben de meeste auto's een interval van 20 of zelfs 30.000 km.
Natuurlijk wil ik niet zeggen dat een oliewissel helemaal onnodig is, maar zelf vind ik volgende punten véél belangrijker tijdens een onderhoud: (en in die volgorde)
- toestand van de remblokken en schijven
- toestand ophanging en stuurinrichting
- toestand van de banden
- luchtfilter (als je die kapotrijdt, dan zal je motor pas snel verslijten!)
- oliefilter
- olie verversen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenUiteraard zal de slijtage altijd iets hoger zijn op één cilinder of één nok, maar hier lijkt het alsof die ene nok vrijwel weg is, en de rest is OK. Ik denk dan eerder aan een verstopt oliekanaal.
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe autoindustrie zoekt natuurlijk redenen om je regelmatig te zien langskomen, zodat de garages een regelmatige bron van inkomsten houden.
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenAls jouw theorie zou kloppen, namelijk dat morgen uit de jaren 80 dit aankonden, maar nu veel gevoeliger zijn geworden, dan zouden de onderhoudsintervallen dit moeten gevolgd hebben
Eén van de eerste auto's waar ik nog mee gereden heb, (Colt uit 1981) moest elke 2500 km een oliewissel hebben. Vandaag hebben de meeste auto's een interval van 20 of zelfs 30.000 km.
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten...dan zouden de onderhoudsintervallen dit moeten gevolgd hebben, en dat is net niet gebeurd (waarschijnlijk onder druk van leasingsmaatschappijen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
Grappige opmerking. Toevallig ken ik wel een beetje van de autolease-wereld. Een leasemaatschappij kan het helemaal niks schelen hoeveel een auto op onderhoud moet. Er wordt gewoon berekend hoeveel een onderhoud kost, en hoeveel keer dit dient te gebeuren. Dat wordt integraal doorgerekend aan de klant. Beter nog, hoe meer de klant in de garage staat, hoe beter voor de leasemaatschappij, want dat wil zeggen dat er goed voor de wagen gezorgd wordt, en het risico kleiner wordt dat er met te weinig olie/water rondgereden wordt. En last but not least heeft een leasemaatschappij al helemaal niks te zeggen aan een constructeur.
Als 2 auto's vergelijkbaar zijn kwa klasse en motor, en de ene kost 50€ meer per maand aan onderhoud, wat gebeurt er dan. De eerste kan je dan bv in het leer krijgen, en de tweede niet.
Dus elk merk heeft er belang bij om de onderhoudskost zo laag mogelijk te krijgen om meer autos te verkopen, of hun autos duurder te kunnen verkopen.
Dus op die manier heeft een leasematschappij behoorlijk veel te zeggen tegen een constructeur.
Comment
-
Naar het schijnt wordt de olie bij de containerparken opgehaald, gefilterd en daarna terug verkocht als 2e rangs merkolie. Heb dat in het verleden ook reeds gehoord (en hier ook reeds geschreven) dat de oliewissels totaal niet gedaan worden op basis van de kwaliteit die de olie nog heeft maar meer als een soort routine om de mensen aan te zetten regelmatig naar de garage te gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe leasemaatschappij kent maar al te goed de onderhoudskost.
Als 2 auto's vergelijkbaar zijn kwa klasse en motor, en de ene kost 50€ meer per maand aan onderhoud, wat gebeurt er dan. De eerste kan je dan bv in het leer krijgen, en de tweede niet.
Dus elk merk heeft er belang bij om de onderhoudskost zo laag mogelijk te krijgen om meer autos te verkopen, of hun autos duurder te kunnen verkopen.
Dus op die manier heeft een leasematschappij behoorlijk veel te zeggen tegen een constructeur.
Trouwens, meer onderhoud wil ook niet noodzakelijk zeggen duurder onderhoud...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenWat is er mis aan deze nokkenas? Moeilijk te zien zonder referentie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk BerichtenEen leasemaatschappij zegt helemaal niks tegen een constructeur. Een leasemaatschappij levert wat de klant vraagt. Onderhoud is een gekende kost, en kan dus de boom in. Als die hogere onderhoudskost niet op een ander vlak gecompenseerd word (bandenkost, brandstofkost, fleetkorting, aankoopprijs, restwaarde, ...) kan het inderdaad zijn dat dat zich voor de klant vertaald in leer of geen leer. De leasemaatschappij interesseert zich daar helemaal niet in. In het totaalplaatje is onderhoud maar een stukje van de puzzel.
Trouwens, meer onderhoud wil ook niet noodzakelijk zeggen duurder onderhoud...
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichtenmijn quote van vorige pagina is bij deze bewezen..
Als je ziet welke testen er gebeuren voor een onderdeel gevalideerd wordt voor serieproductie, dan praat je wel anders.
En vrachtwagen wordt berekend zodat 90% een levensduur van minstens 500.000 haalt, bij de meeste automerken (er zijn uitzonderingen) is dat 200.000 km, omdat de meeste mensen amper de 100k halen.
Captain turbo's zijn er eigenlijk maar weinig!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenEn vrachtwagen wordt berekend zodat 90% een levensduur van minstens 500.000 haalt, bij de meeste automerken (er zijn uitzonderingen) is dat 200.000 km, omdat de meeste mensen amper de 100k halen.
Captain turbo's zijn er eigenlijk maar weinig!
Je moet zien dat men met moderne materiaal technieken in combinatie met computer simulaties heel ver kunnen gaan. Ze gaan met zo weinig mogelijk materiaal (lees vooral zo goedkoop mogelijk) iets produceren wat een "aanvaardbare" duurzaamheid heeft. Je kan niet meer vergelijk met onderdelen van 20jaar en meer terug (toen ze nog redelijk wat marges moesten inbouwen omdat ze geen computersimulaties en microscopische preciesie konden halen).
in dat opzicht lijkt mij het steeds belangrijker om met goede olie te rijden (die natuurlijk ook pakken beter is geworden als vroeger) en hem optijd te vervangen. Vergeet niet dat van die longlife intervallen ook nog altijd max 1jaar bijstaat (olie degradeerd nu ook eenmaal ook door ouderdom)
Zoals gezegt de voorbeelden die jij aanhaalde waren de meer robuustere ouder motoren die er te vinden zijn
Vrachtwagens is iets heel anders, die dingen moeten rijden en blijven rijden dus die moeten gewoon ergens tegenkunnen. Dus hier gaat met wel voor zorgen dat er wat duurder maar degelijker geproduceerd wordt.
Om mijn punt duidelijk te maken, zoek maar eens een recente commonrail diesel met meer dan 500k op de teller, en zoek er met een oeroude verdelerpomp. Van de laatste ga je er 30 vinden voor je er 1tje van de eerste vind(en kom nu niet af dat we dan nog 10 jaar moeten wachten omda die recente wagens nog niet genoeg tijd hebben gehad om zo ver te geraken)
Comment
Comment