Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welke olie na chiptuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • welke olie na chiptuning?

    Iemand enig idee welke olie ik best in mijn auto zou gieten?
    Specs: Seat Leon 2005 1.9TDi 81kW/110PK (235nM) --> chipped naar 140PK/295nM

    Ik heb al wat opgezocht en het schijnt dat je vanaf +110PK beter af bent met een minder dikke olie maar wat is daarvan waar, ik lees verscheidene dingen.
    Toch mss beter de 5W30? En dan full-synthetic of niet? Castrol? ....?
    Op motor staat aangekruisd: Not Longlife, VW505.00, maar als ik naar de laatste onderhoudsbeurt kijk bij een officiele Audi-, VW- en Seat-dealer hebben ze er 505.01 5W30 in gedaan.

    (Rijstijl: normaal/sportief, afhankelijk van temperatuur motor)

  • #2
    Ik doe in mijn TDI(130pk) Castrol EDGE 5W40, die met de 505.01 norm. Sportieve rijstijl, rij wel altijd goed warm, en moet op een termijn van 15000 km's max 200 a 300 ml toevoegen. Ik koop hem altijd op ebay ofwel in Auchan in frankrijk, daar is ie duidelijk goedkoper dan bij ons..

    Comment


    • #3
      Je moet gewoon de olie erin doen die voldoet aan de VW norm. Belangrijker is hoe lang je met die olie blijft rijden. Bij zeer sportieve rijstijl wissel je best om de 10.000-15.000km incl oliefilter.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door FR2007 Bekijk Berichten
        Ik doe in mijn TDI(130pk) Castrol EDGE 5W40, die met de 505.01 norm. Sportieve rijstijl, rij wel altijd goed warm, en moet op een termijn van 15000 km's max 200 a 300 ml toevoegen. Ik koop hem altijd op ebay ofwel in Auchan in frankrijk, daar is ie duidelijk goedkoper dan bij ons..
        Hij heeft TDI zonder pompverstuivers (90/110pk) en voor zover ik me herinner doe je daar beter geen olie in dat geschikt is voor TDI's met pompverstuivers (100/115/130/150pk).
        Database error.
        The database has encountered a problem.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk Berichten
          Hij heeft TDI zonder pompverstuivers (90/110pk) en voor zover ik me herinner doe je daar beter geen olie in dat geschikt is voor TDI's met pompverstuivers (100/115/130/150pk).
          Welke dan dus wel?
          Not Longlife, VW505.00, 5W40 (iets minder dik dan 5W30 dachtek?), +merk?
          En kan ik evtl nu wat 5W30 VW505.01 bijgieten want die staat nu op z'n minimum. Dan zou ik op m'n onderhoudsbeurt olie laten verversen en indien nodig andere laten indoen... (da zou in mei zijn)

          Comment


          • #6
            Kan ik niet met zekerheid zeggen maar 505.00 lijkt ok te zijn.
            Best uw handleiding / onderhoudsboekje eens raadplegen.
            505.01 is voor pompverstuivers, stomme garage dus.

            I have seen some conflicting info on the VW 50x.y hierarchy. A pointer to the VW URL that I am missing would be appreciated. API is simple. CJ-4 > CI-4 > CH-4 > ... well you get it. i am interested in the pecking order for 502 504 505 506 507
            Database error.
            The database has encountered a problem.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door decat Bekijk Berichten
              505.01 is voor pompverstuivers, stomme garage dus.
              Dat denk ik ook, kijk eens in je OHB?

              Comment


              • #8
                Waarom zou je andere olie gebruiken na een tuning?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door T€RM!N4T0R Bekijk Berichten
                  Welke dan dus wel?
                  Not Longlife, VW505.00, 5W40 (iets minder dik dan 5W30 dachtek?), +merk?
                  En kan ik evtl nu wat 5W30 VW505.01 bijgieten want die staat nu op z'n minimum. Dan zou ik op m'n onderhoudsbeurt olie laten verversen en indien nodig andere laten indoen... (da zou in mei zijn)
                  Olie die enkel voldoet aan de VW505.00 vind je niet meer.
                  Men is hiermee overgeschakeld naar VW505.01.
                  Zowel de 5W30 als 5W40 VW505.01 zijn geschikt voor jouw wagen.

                  Vermits laatst gesmeerd met VW505.01 5W30 zou ik deze dan ook gebruiken om bij te vullen.
                  Bij chiptuning geen andere olie gebruiken, je kan wel de frequentie van vervangen eventueel verhogen ( incl oliefilter ).

                  VW507.00 5W30 wordt gebruikt voor long-life toepassing en/of motoren met dpf.

                  Comment


                  • #10
                    Je hebt nog een verdeelpomp, dus hebt volgende opties:

                    VW 505.00 -> verkrijgbaar in ongeveer alle visco's, van zeer goedkoop tot zeer duur
                    VW 505.01 -> voor pompverstuivers, verkrijgbaar in 5W30 of 5W40
                    VW 506.00 -> longlie 0W30, niet de beste keuze maar het mag
                    VW 506.01 -> longlife 0W30 voor pompverstuivers, idem als hierboven
                    VW 507.00 -> low-saps voor DPF, 5W30, te duur en niet echt nodig, maar het mag

                    505.01 is inderdaad voor pompverstuivers, maar dat wil niet zeggen dat deze niet gebruikt mag worden, integendeel, 505.01 is uitstekende olie. Maar in dit blok mag zoiezo bijna alles (505.00 staat ongeveer overal op). Wil je goedkoop rijden pak dan een cheapo 10W40 halfsyntheet. Wil je zuiniger rijden, neem dan een 5W30 505.00 of 505.01. Wil je betere bescherming bij lange hoge belasting neem dan een 5W40 505.00 of 505.01. Ik ben ook wel fan van Castrol Edge Turbo Diesel 5W40.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten

                      maar dat wil niet zeggen dat deze niet gebruikt mag worden, integendeel, 505.01 is uitstekende olie. Maar in dit blok mag zoiezo bijna alles
                      Bedankt voor de info.
                      Database error.
                      The database has encountered a problem.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                        Ik ben ook wel fan van Castrol Edge Turbo Diesel 5W40.
                        Niet om het nog wat moeilijker te maken.... maar deze wordt nu ook weer vervangen bij castrol

                        Vagtechniek is dé specialist in chiptuning voor vele automerken ✓ Chiptuning op maat ✓ Maak een afspraak!

                        Comment


                        • #13
                          Gene stress, 'k heb nog een vat staan

                          Comment


                          • #14
                            5w30 die voldoet aan de 505.01 volstaat. Je zal trouwens in VAG-garages nauwelijks nog 5w40 tegenkomen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                              Niet om het nog wat moeilijker te maken.... maar deze wordt nu ook weer vervangen bij castrol

                              http://www.vagtechniek.nl/index.php?...ews&news_id=13
                              Oké, denk dat het dan deze zal worden wanneer ik m'n olie laat verversen. Denk dat dat het beste zal zijn als ik graag eens wat sportiever accelereer.

                              En dus toch geen domme garage, oef! Kbetaal er genoeg!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                                5w30 die voldoet aan de 505.01 volstaat. Je zal trouwens in VAG-garages nauwelijks nog 5w40 tegenkomen.
                                kort door de bocht he:
                                er zijn 505.01 oliën die 5w30 zijn andersom beweren dat 5w30 voldoet aan 505.01 is nogal fout

                                Comment


                                • #17
                                  Er wordt veel te veel belang gehecht aan olie.

                                  Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat je jaren met dezelfde olie kan rijden zonder dat dit de motor zou beschadigen.

                                  Echte motorschades komen toch amper voor..., en wat zou er aan de olie liggen ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Er wordt veel te veel belang gehecht aan olie.

                                    Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat je jaren met dezelfde olie kan rijden zonder dat dit de motor zou beschadigen.

                                    Echte motorschades komen toch amper voor..., en wat zou er aan de olie liggen ?

                                    ik ga toch eerder voor hetvolgende

                                    "op het internet wordt zoveel onzin over olie verkocht en aanzien als waarheid"

                                    ik zou toch eens wat gespecialiseerde literatuur over olie en smering en motoren lezen

                                    rij jij maar 5 jaar op dezelfde olie, ik denk er het mijne van.

                                    en dit licht bijvoorbeeld aan de olie:




                                    dus rij jij maar

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Er wordt veel te veel belang gehecht aan olie.

                                      Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat je jaren met dezelfde olie kan rijden zonder dat dit de motor zou beschadigen.

                                      Echte motorschades komen toch amper voor..., en wat zou er aan de olie liggen ?
                                      gij gaat eigenlijk nogal wa dommigheden af alst over techniek gaat hé ;p

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bewijs het tegendeel maar eens.

                                        Tijdens de garantieperiode en met mijn firmawagen hou ik me aan de voorschriften.
                                        Met mijn eigen auto heb ik altijd langer gereden met olie dan voorgeschreven (na garantieperiodes).
                                        Nooit iets wezelijk kapotgereden.

                                        Waar maak ik nog grote technische fouten? Bij die oliekoeler die op een nogal onlogische plaats zit?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X