Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lawaai en trillingen bij Ford Galaxy

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lawaai en trillingen bij Ford Galaxy

Toeval of niet...

2 weken geleden gaat mijn auto binnen voor een groot onderhoud 140k.
    Alles goed, en ik was behoorlijk tevreden dat dz auto binnen en buiten gekuist was. Dat had ik eerder bij Ford nog niet meegemaakt.

Een paar dagen later merk ik lawaai op, en dat werd steds erger. Het lijkt nogal op een kapotte uitlaat, maar is toch iets mindet. Vooral bij optrekken tussen de 1500 en 2500 tr is er veel lawaai.
    Bij stationair toerental rammelt de motor behoorlijk erg.
    Ik denk aan een defekt tweemassavliegwiel, maar ....
    Dinsdag gaat hij binnen en weet ik hopelijk meer.

Toch vrij vroeg, en niet normaal dat zoiets gebeurt...

Het verdict is gevallen: vliegwiel defect.
    Gelukkig is dit een leasebak, want de reparatie zou 1500€ kosten...

Wat me het meest verwonderde was de coole reactie. Na 140.000 km lijkt dit bij Ford normaal te zijn, slijtage....

Ik was nog aan het overwegen om deze auto over te nemen voor mijn echtgenote, maar dat plan vliegt definitief de prullenbak in.

Het lijkt er echt op alsof Ford auto's bouwt die 120000 km moeten kunnen rijden, en nadien... stort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Het verdict is gevallen: vliegwiel defect.
      Gelukkig is dit een leasebak, want de reparatie zou 1500€ kosten...

Wat me het meest verwonderde was de coole reactie. Na 140.000 km lijkt dit bij Ford normaal te zijn, slijtage....

Ik was nog aan het overwegen om deze auto over te nemen voor mijn echtgenote, maar dat plan vliegt definitief de prullenbak in.

Het lijkt er echt op alsof Ford auto's bouwt die 120000 km moeten kunnen rijden, en nadien... stort.
      aha, daar gaat mijn beeld over een S max of Galaxy
      Zeker in occasie ...

Comment

En denk je dat andere merken hier geen last van hebben?
        Heb hier onlangs een babbeltje over geslaan met een kameraad die optreedt voor een expertisebureau (autoschade) en zo goed als elk merk heeft last van die kwaal ...

Volgens hem kwam het ook meer voor bij de grotere modellen, die van een relatief lichte motor voorzien zijn. Maar in het algemeen durfde hij te stellen dat zeker 25% van de dubbelmassa vliegwielen er aan moeten voor de wagen het einde van zijn levensduur bereikt heeft

Bij mijn garagist ook al van verschillende gevallen gehoord, vliegwiel stuk op 20K, op 30K ...
        En niet enkel bij Ford ...

Comment

Ik heb het met een vorige wagen ook voorgehad bij 20.000 km, maar dat is toen volledig in garantie opgelost, en nadien was er een terugroepactie bij dat model.

Wat me echt verwonderde was de 'coole' reactie van de receptionist. Nadat ik de motor startte en vroeg om de koppeling in te duwen en te lossen wist hij het direct, en gaf grif toe dat dit regelmatig gebeurde die km-stand.

Wat een kleine motor hiermee te maken heeft is me een vraagteken. Ik zou denken dat een groot vermogen dit véél meer belast.

Comment

Klinkt het zo onwaarschijnlijk dat een relatief kleine motor (of het nu qua inhoud of vermogen is) het veel lastiger heeft om een zware wagen telkens in beweging te brengen?
            En dat de koppeling daar het meest last van heeft?

Soit, mijn garagist zegt al jaren - sinds de introductie van het dubbelmassa vliegwiel - dat dit voor problemen gaat zorgen ...

Waar mogelijk wordt tijdens de reparatie een vast vliegwiel gemonteerd, maar dat is in veel gevallen niet (meer) het geval.

Comment

Een galaxy is niet zwaarder dan een A6, en ze werden met gelijkaardige motoren geleverd.

Het kan toch niet moeilijk zijn om een vermogen van 130 pk van de motor op de wielen te krijgen.

Maar ik snap nog altijd niet waarom dit met een kleine motor erger zou zijn.
              Als je een dikke motor hebt, dan gaat er toch véél meer koppel overgebracht moeten worden door die koppeling.

Feit blijkft: blijkbaar is dit onvoldoende getest, of niet realistisch getest.

Comment

Een galaxy is niet zwaarder dan een A6, en ze werden met gelijkaardige motoren geleverd.

Het kan toch niet moeilijk zijn om een vermogen van 130 pk van de motor op de wielen te krijgen.

Maar ik snap nog altijd niet waarom dit met een kleine motor erger zou zijn.
                Als je een dikke motor hebt, dan gaat er toch véél meer koppel overgebracht moeten worden door die koppeling.
                Feit blijkft: blijkbaar is dit onvoldoende getest, of niet realistisch getest.
                Een dubbel massavliegwiel bij een diesel dient om de extra trillingen van een dieselmotor op te vangen. Anders zou hij meer lawaai maken (zoals vroeger) Maar zo'n dubbel massavliegwiel, mag ook niet te veel wegen (en dus sterker zijn) want dat kost te veel geld voor de fabrikant... ( + sterkere startmotor, batterij enz.)

Elke moderne dieselmotor kost nu eenmaal heeeeeel veel als er herstellingen moeten gebeuren. In 9 op de 10 gevallen moeten die dure herstellingen ook gebeuren. Maar dat verteld geen enkele verkoper als je een auto koopt...

De dubbele koppeling van een 1.3 Cdti 75 pk (Fiat, Opel) kost meer dan de (enkele) koppeling van een 2.8 V6 Turbo 325 pk (Opel). Bovendien gaat deze laatste zelden of nooit stuk, de 1.3 soms al na 30.000 km.
                Dit is bij alle fabrikanten zo

Comment

Heeft niets met Ford te maken hoor. Tweemaasa vliegwielen komen van dezelfde toelevaranciers voor vele merken. Bovendien speelt rijstijl erg mee in het geval van de vliegwiel slijtage
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

2massa vliegwielen zijn bij elk merk en elke motor uiteraard minder betrouwbaar dan een enkelmassa vliegwiel. Je ziet echter wel dat bepaald motoren er meer last mee hebben dan andere. De achterliggende oorzaak is de dimentionering van het vliegwiel tov de motor. Je ziet dit duidelijk bij de VAG groep. De 1.9TDI's met VP vroeger waren oerdegelijk, en ook de vliegwielen gingen zelden of nooit stuk. Nadien kwamer er de 1.9TDI pompverstuivers, waar ze met hopen uitvielen, en de 2.0TDI pompverstuivers met meer vermogen, waar ze toch langer blijven leven. De 1.9TDI pompverstuivers hebben dus eigelijk een te licht vliegwiel.

Zoals quovadis al zegt heeft het dus niet alleen met het 2massa vliegwiel op zich te maken, maar ook en vooral met de constructeur die een te licht vliegwiel kiest voor sommige modellen omwille van prijs en verbruik.

Comment

en met het rijden. Als je veel op motor gaat afremmen ga je je vliegwiel erg belasten.
                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

2 massavliegwiel = shit .
                        Bij mijn C5 ook al vervangen omdat de koppeling slipte (en dat al op 15000 Km ), gelukkig wel onder waarborg. En ook op forums blijkt dat sommige PSA modellen er wel eens probs mee hebben, en andere weer helemaal niet.
                        Of hoe je iets simpels en degelijk ook ingewikkelder en onbetrouwbaarder kan maken .

Comment

Er zijn dus een hoop,merken die geen miserie hebben met dat vliegwiel, dus voor mij blijft het een Ford probleem.
                          Op dutse fora zie ik dat het vooral op de 1.8 Focus (en daar rijden er een hoop van rond) veel voorkomt.
                          Dus zal het niet echt van het gewicht van de auto afhangen.

Ford moet het juiste kiezen, voorschrijven en testen.
                          Onaanvaardbaar dat dit al defect gaat na 140 k en 3,5 jaar.

Comment

In uw geval heeft het weinig met Ford te maken hoor,is een PSA motor gebouwd in Frankrijk. Van de huidige generatie personenwagens worden enkel de 2.2 en 3.0 diesel motoren door Ford gebouwd (Dagenham Diesel center).
                            De 2.0 vgllen met de 1.8 houdt trouwens geen steek,totaal andere motor. En na 140d km met mischien een foute rijstijl kan dat wel......Niet direct een constructeur afkappen op één probleem hoor

Comment

Ik heb een 1.8 met 125 pk in mijn Galaxy, en dat is dus een Ford motor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                en met het rijden. Als je veel op motor gaat afremmen ga je je vliegwiel erg belasten.
                                Serieus? Ik rem heel veel af op de motor... Is me zo aangeleerd
                                "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

Comment

Afremmen op de motor belast dat vliegwiel op dezelfde manier als accelereren...

Misschien is niet rijden nog de beste manier om dat vliegwiel lang te laten meegaan.

Ik blijf er bij: dit vliegwiel was te zwak voor deze motor, en de enige die dat vastgelegd heeft was FORD.

Comment

Ge zit hier af te geven op Ford, maar zoals al werd gezegd, het komt bij andere merken ook voor, en meer dan je denkt ... en het is zeker niet zo dat de "premium" merken hiervan gespaard blijven!

Om een ander voorbeeld te geven: een full option BMW 530d is nu niet bepaald goedkoop, maar een kennis heeft er zo twee gehad, en twee keer is de turbo in de soep gedraaid na nog geen 50.000km! Die man doet wel kilometers, daar niet van, maar het kan toch niet de bedoeling zijn.

Of dat nu aan de wagen lag of aan zijn rijgedrag maakte weinig uit, het was gelukkig nog onder garantie. Jij kan met een leasebak rijden, prijs u gelukkig dat het geen privévoertuig is ...

Comment

Goed, maar die kregen dat opgelost in Garantie.
                                      Hier krijgt de firma een extra rekening van 1500€, en inderdaad ik ben tevreden dat ik het niet zelf moet ophoesten.

Maar tot voor een paar maanden twijfelde ik nog om deze auto privé over te nemen, dat idee heb ik nu definitief laten varen.
                                      Trouwens, ondertussen gaat er geen maand voorbij of er gaat wel ergens iets kapot.
                                      in de laatste 3 maand waren dat: motor van de ruit van de bestuurder, verwarming van de voorruit, lichtsensor, bandendruksensor, en uiteraard dat vliegwiel.

Comment

Afremmen op de motor belast dat vliegwiel op dezelfde manier als accelereren...

Misschien is niet rijden nog de beste manier om dat vliegwiel lang te laten meegaan.

Ik blijf er bij: dit vliegwiel was te zwak voor deze motor, en de enige die dat vastgelegd heeft was FORD.
                                        je gaat een tegengestelde kracht op motor zetten terwijl bij acceleren de motor de kracht geeft. Door die kracht wordt het twee massa vliegwiel dat aan de pport van de motor zit erg belast

Comment

Working...
                                        X