Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"warm rijden" van de motor

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• "warm rijden" van de motor

Hallo

Voor de meesten van jullie zal dit wellicht voordehandliggend zijn, maar ik weet het niet juist :-)

So :

Met de wintermaanden in't vooruitzicht zit ik met de volgende vragen:

* Wat is het nut van het warmrijden van de motor ?
    * Wat kan er allemaal stuk gaan als je dit niet doet en wat is het effect op de levensduur vd motor ?
    * Hoe weet je wanneer je motor warm genoeg is om hem veilig door zijn toeren heen te sleuren ? Wat is de beste manier om dit te doen ? Op mijn huidige auto staat er namelijk zo geen temperatuurmeter meer..

Thnx!

Als het koud is, is uw motorolie niet vloeibaar (vergelijk het met een pot nutella die een nachtje in de frigo heeft doorgebracht), en worden de bewegende delen van uw motor dus amper gesmeerd. Pas als de olie op temperatuur is, en goed is rondgepompt door uw oliepomp, is de smering zoals het hoort.
    Als je de motor zwaar belast terwijl die nog koud staat, gaan de onderdelen dus tegen elkaar wrijven, ipv langs een laagje olie, wat zware slijtage tot gevolg heeft.
    Een keer koud starten zou een vergelijkbare slijtage opleveren als 30 km bollen met een warme motor.
    De tijd nodig om op te warmen, varieert sterk van auto tot auto, en hangt ook af van de buitentemperatuur.
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Elio, bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met "een keer koud starten" ? Als de auto een nachtje buiten heeft gestaan, dan start je hem toch altijd koud ? Is dit dan telkens rotslecht of begrijp ik het verkeerd
      Het is een 320d van 2005, ik heb er niet echt een idee van wanneer de olie op de juiste temperatuur zit, omdat er zo geen metertje instaat.. ..

Comment

Elio ik had ééns gelezen dat een koude motor 800km slijtage geeft .
        De join de cullasse durft het ook wel te begeven .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mahoq Bekijk Berichten

Wat bedoel je met "een keer koud starten" ? Als de auto een nachtje buiten heeft gestaan, dan start je hem toch altijd koud ? Is dit dan telkens rotslecht of begrijp ik het verkeerd
          Het is een 320d van 2005, ik heb er niet echt een idee van wanneer de olie op de juiste temperatuur zit, omdat er zo geen metertje instaat.. ..
          Echt warm is hij pas na 30 minuten... bij koude buitentemperaturen. (ik heb wel een metertje 320d 2004)

Een motor krimpt en zet uit bij temperatuurschommelingen... ALs hij op zijn kleinst staat, geeft dat extra slijtage; wat olieverbruik geeft bij hogere temperaturen...
          Last edited by ; 22/11/2010, 16:57.

Comment

Dus.. Gedurende de eerste 30 minuten langzaam optrekken en niet boven een bepaald aantal toeren komen ? Snel schakelen naar een hogere versnelling ?

Comment

Een kwartierke rustig rijden en onder de 2500 toeren houden en daarna stillekes aan opbouwen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                Echt warm is hij pas na 30 minuten... bij koude buitentemperaturen. (ik heb wel een metertje 320d 2004)

Jij zult een e46 hebben en Mahoq een E90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                  Jij zult een e46 hebben en Mahoq een E90
                  Goed gezien

Comment

klopt Maar vind het toch iets minder dat er in die E90 geen meterke staat. Is dat bij ze allemaal zo ?

Comment

klopt Maar vind het toch iets minder dat er in die E90 geen meterke staat. Is dat bij ze allemaal zo ?
                      Jip misschien dat de M3 wel ééntje heeft .
                      Oudere wagens hadden meestal niet alleen water maar ook olie en oliedruk meter . Alledrie kom je niet rap tegen bij hedendaagse wagens . Hangt ook wat van wagen tot wagen af een E90 is rap op temp zijden ze bij bmw of het waar is weet ik niet maar één van de technische dienst zij het .

Comment

E90 benzine heeft wel een olietemperatuurmeter dacht ik.
                        E46 enkel water, tenzij M3 (correct me if I'm wrong).

Comment

*edit: dubbel
                          Last edited by ; 22/11/2010, 17:26.

Comment

"rap op zijn temperatuur".. ja, dat kan vanalles zijn..

het eerste kwartier gewoon sowieso rustig aan doen, zeker nu het buiten zo onder de 5 graden begint te worden ...

Moogt ge bij het starten van de auto uw verwarming, de achterruitverwarming en de zetelverwarming ook al gelijk volledig open zetten of moet ge daar ook mee wachten ?

Comment

Wachten is in theorie beter, maar het is natuurlijk een beetje idioot om zelf de eerste 5 of 10 minuten in de kou te blijven zitten eh

Comment

Dus.. Gedurende de eerste 30 minuten langzaam optrekken en niet boven een bepaald aantal toeren komen ? Snel schakelen naar een hogere versnelling ?

Verkeerde opvatting die veel mensen hebben. Schakelen onder de 2000 RPM is dom, het gaat hem er om dat je niet onder vollast (= volgas geven) rijdt wanneer je de motor warm rijdt, als je net wegrijdt schakel je rustig van 1e naar 2e, en dan schakel je telkens rond de 2500 +- rpm bij een turbodiesel.

Enkele tips bijwarmrijden:
                                - leg de eerste km's je verwarming volledig AF, dan blijft de hitte in de motor en wordt 'ie rapper warm (hoe minder lang de motor koud heeft, hoe beter)
                                - gebruik variabele toerentallen tussen pakweg 2000 en 3000 tpm (in 't geval van een turbodiesel) maar rij vooral niet volgas, zeker niet de eerste km's
                                - na een aantal km's, pakweg 8 à 12-tal, mag je wel eventjes heel kort wat meer (afhankelijk van 't vermogen van uw wagen, 't moet niet te zot worden ) "volgas" geven, om de olie nog wat sneller op temperatuur te brengen
                                - als je de gelegenheid hebt de eerste km's van je traject af te leggen op een plaats waar je je cruisecontrol kan gebruiken, probeer dan je toerental vast te zetten tussen de 2000 en 3000 rpm

Als je deze methode gebruikt dan is - ondanks koud weer - je olie normaal gezien wel op temperatuur (~ 90°C) na zo'n 20 km's of zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                                  Verkeerde opvatting die veel mensen hebben. Schakelen onder de 2000 RPM is dom, het gaat hem er om dat je niet onder vollast (= volgas geven) rijdt wanneer je de motor warm rijdt, als je net wegrijdt schakel je rustig van 1e naar 2e, en dan schakel je telkens rond de 2500 +- rpm bij een turbodiesel.

Enkele tips bijwarmrijden:
                                  - leg de eerste km's je verwarming volledig AF, dan blijft de hitte in de motor en wordt 'ie rapper warm (hoe minder lang de motor koud heeft, hoe beter)
                                  - gebruik variabele toerentallen tussen pakweg 2000 en 3000 tpm (in 't geval van een turbodiesel) maar rij vooral niet volgas, zeker niet de eerste km's
                                  - na een aantal km's, pakweg 8 à 12-tal, mag je wel eventjes heel kort wat meer (afhankelijk van 't vermogen van uw wagen, 't moet niet te zot worden ) "volgas" geven, om de olie nog wat sneller op temperatuur te brengen
                                  - als je de gelegenheid hebt de eerste km's van je traject af te leggen op een plaats waar je je cruisecontrol kan gebruiken, probeer dan je toerental vast te zetten tussen de 2000 en 3000 rpm

Als je deze methode gebruikt dan is - ondanks koud weer - je olie normaal gezien wel op temperatuur (~ 90°C) na zo'n 20 km's of zo.

ben ik het mee eens

ook gloeibougies spelen hier een rol in nieuwe diesel vs oude diesels

Bij direct ingespoten diesels wordt er zonder vóórgloeien gestart, tenzij de temperatuur ver onder nul is. Daarentegen wordt er, in verband met emissies en geluid, nágegloeid. Dat wil zeggen dat de gloeibougies op een hoge temperatuur worden gebracht en gehouden (tot wel 6 minuten) als de motor loopt.

Comment

Bedankt voor de tips allemaal. Helder.

@ deltabelg: Hoe kan je zien of je wagen over die gloeibougies beschikt ?

Comment

Wil ik ook wel eens weten, want bij de E brandt er weldegelijk nog altijd even het voorgloeilampje?

Comment

Kweet nie of dat nu echt zo belangrijk is of niet.
                                        Mijn eerste nieuwe wagen een vectra dti,sliep,altijd buiten.
                                        Ik betrok altijd veel te laat naar mijn werk, zeker in de winter als ik mijn ruiten nog ijsvrij moest maken.
                                        Was toen starten, en ik was er niet mals mee. Trok altijd wel goed door en vaak tot tegen het rood.
                                        De vectra was ook nog eens gechipt naar 120 pk. Heb daar nooit problemen mee gehad en hij verbruikte geen spat olie.
                                        Heb hem verkocht aan een kennis toen hij bijna 100000 km had, hij heeft er nu bijna het drievoudige zonder problemen.
                                        Vraag mij dus echt af of dit zo schadelijk is, of dat ik dan gewoon geluk gehad heb met een zeer sterke wagen...

Comment

Working...
                                        X