Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"warm rijden" van de motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Tis leuk in theorie maar in praktijk is het gewoon niet haalbaar echt warm te rijden als je met het verkeer mee wilt komen. Daarbij kan een motor best wel wat verdragen denk ik. Ik rij altijd redelijk rustig maar nog voor de olie echt warm is trek ik soms wel door tot 4000 toeren of iets meer.

    Comment


    • #22
      Ik kan wel begrijpen dat het beter is om een auto rustig goed warm te rijden voordat je volle bak gas gaat geven.
      Zelf rijd ik ook regelmatig harder en geef meer gas ookal is de motor nog koud.

      Ik probeer er wel meer rekening mee te houden , kwestie om de auto wat beter te onderhouden, en er langer mee te kunnen rijden.

      edit
      Nine-eleven; kan je met +-2500 a 3000 toeren dan niet mee met het verkeer ?
      Oprit van autostrade ofzo niet meegeteld
      Last edited by ; 23/11/2010, 21:13.

      Comment


      • #23
        sommige motoren moeten gewoon meer bemoedert worden dan anderen.
        als ik mijn moeder haar peugeot 406 1.4 bekijk. vorige winter reed ik er na een nachtje mee naar huis toen ik plots lichtjes zag aangaan bij het starten, beetje daarna waren ze direct terug uit maar toch.
        dus eens als ik thuis kwam alles eens gecontroleerd, het water peil bleek zeer laag te staan. ( heb er een goeie 2 a 3 l moeten bekappen. ( bleek een gaatje te zijn in een darm )
        daarna ook maar eens het oliepeil gecontroleerd. ( iets wat mijn ouders nooit doen )
        wat bleek, die peilstok stond droog. maar echt droog droog.

        en sinds die auto geen olielek ofzo heeft is dat waarschijnlijk heel traagjes gewoonweg opgebruikt over een tijdspanne van een paar maand.
        dit betekent ook dat die zeker een paar weken met veel te weinig olie heeft rondgereden, en wie weet hoe lang die droog heeft rondgereden.


        MAW, dat verhaal van die olie warmrijden ging bij mijn moeder haar auto al niet op.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
          Verkeerde opvatting die veel mensen hebben. Schakelen onder de 2000 RPM is dom, het gaat hem er om dat je niet onder vollast (= volgas geven) rijdt wanneer je de motor warm rijdt, als je net wegrijdt schakel je rustig van 1e naar 2e, en dan schakel je telkens rond de 2500 +- rpm bij een turbodiesel.

          Enkele tips bijwarmrijden:
          - leg de eerste km's je verwarming volledig AF, dan blijft de hitte in de motor en wordt 'ie rapper warm (hoe minder lang de motor koud heeft, hoe beter)
          - gebruik variabele toerentallen tussen pakweg 2000 en 3000 tpm (in 't geval van een turbodiesel) maar rij vooral niet volgas, zeker niet de eerste km's
          - na een aantal km's, pakweg 8 à 12-tal, mag je wel eventjes heel kort wat meer (afhankelijk van 't vermogen van uw wagen, 't moet niet te zot worden ) "volgas" geven, om de olie nog wat sneller op temperatuur te brengen
          - als je de gelegenheid hebt de eerste km's van je traject af te leggen op een plaats waar je je cruisecontrol kan gebruiken, probeer dan je toerental vast te zetten tussen de 2000 en 3000 rpm

          Als je deze methode gebruikt dan is - ondanks koud weer - je olie normaal gezien wel op temperatuur (~ 90°C) na zo'n 20 km's of zo.
          Dus motor warm rijden tussen de 2000 a 3000 toeren.....voor mij zou dat betekenen, motor warm rijden tussen 130 a 160 km/h.....
          Plus bij een wagen die met een CVT is uitgerust kom je zelfs bij normaal optrekken tot 120 km/h niet aan je 2000 toeren. VB optrekken naar 70 km/h = van relantie = 500 toeren, geef je gewoon gas tot 1200 toeren, en de wagen trekt naar zijn 70km/h, zonder dat het toerental nog zakt of stijgt.
          Ik wil gewoon maar zeggen dat het allemaal zeer verschillend is van de ene wagen tegenover de andere...

          Comment


          • #25
            Ik zet mijn DSG op manueel en rijdt rustig maar wel altijd een versnelling lager dan automaat zou kiezen. ZO rij ik +/- rond 2000 toeren. Toch tenminste tot 10 minuutjes lang.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
              Wil ik ook wel eens weten, want bij de E brandt er weldegelijk nog altijd even het voorgloeilampje?

              er brand niks hé


              dat is automatisch...ik veronderstel bij recente diesels( mijn GT heeft er heb net nieuwe laaten plaatsen).En zo ben ik op de uitleg gevallen


              Niterra ist der weltweit führende Hersteller der Marken NGK Ignition Parts und NTK Vehicle Electronics. Niterra ▶ beste Zünd- und Sensortechnik
              Last edited by ; 25/11/2010, 10:50.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
                Verkeerde opvatting die veel mensen hebben. Schakelen onder de 2000 RPM is dom, het gaat hem er om dat je niet onder vollast (= volgas geven) rijdt wanneer je de motor warm rijdt, als je net wegrijdt schakel je rustig van 1e naar 2e, en dan schakel je telkens rond de 2500 +- rpm bij een turbodiesel.

                Enkele tips bijwarmrijden:
                - leg de eerste km's je verwarming volledig AF, dan blijft de hitte in de motor en wordt 'ie rapper warm (hoe minder lang de motor koud heeft, hoe beter)
                - gebruik variabele toerentallen tussen pakweg 2000 en 3000 tpm (in 't geval van een turbodiesel) maar rij vooral niet volgas, zeker niet de eerste km's
                - na een aantal km's, pakweg 8 à 12-tal, mag je wel eventjes heel kort wat meer (afhankelijk van 't vermogen van uw wagen, 't moet niet te zot worden ) "volgas" geven, om de olie nog wat sneller op temperatuur te brengen
                - als je de gelegenheid hebt de eerste km's van je traject af te leggen op een plaats waar je je cruisecontrol kan gebruiken, probeer dan je toerental vast te zetten tussen de 2000 en 3000 rpm

                Als je deze methode gebruikt dan is - ondanks koud weer - je olie normaal gezien wel op temperatuur (~ 90°C) na zo'n 20 km's of zo.
                Heeft een E90 net daarom geen kleppen die de intake van buitenlucht door het rooster beperken tijdens de opwarmfase? (deel van EfficientDynamics)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                  Heeft een E90 net daarom geen kleppen die de intake van buitenlucht door het rooster beperken tijdens de opwarmfase? (deel van EfficientDynamics)
                  Ja, dat is de bedoeling van die kleppen achter de niertjes. BMW is trouwens proeven met diesels aan het doen om de restwarmte over langere periode vast te houden in het motorcompartiment als de wagen stilstaat.

                  Wouter heeft het goed verwoord. Ee'n turbo zit vast met een glijlager en heeft een oliefilm nodig om niet met metaal tegen metaal te zitten schroeven. Dat spel draait gemakkelijk boven de 100k toeren bij vollast en hoge toeren, als u olie daar niet tussen geraakt omdat het koud is, is het vragen om schade. Schade betekent speling en na een tijdje gaat de turbo fluiten en verliest de motor aan efficientie.

                  Nog een wistjedatje:
                  het is aangeraden om een auto met turbo voor het afzetten even stationair te laten draaien. Meestal heeft een turbo nog redelijk wat toeren als je stopt en als je de auto afzet, dan kan het nog wel even duren voordat de turbo stilvalt. Met motor stil wordt er geen olie meer rondgepompt, waardoor de glijlagering geen olie meer krijgt. -> schroeven van de turbo.
                  Laat je de auto even draaien in stationair, dan remmen de uitlaatgassen de turbo al een stuk af zodat de turbo sneller stilvalt na het uitschakelen van de motor.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                    Wouter heeft het goed verwoord. Ee'n turbo zit vast met een glijlager en heeft een oliefilm nodig om niet met metaal tegen metaal te zitten schroeven. Dat spel draait gemakkelijk boven de 100k toeren bij vollast en hoge toeren, als u olie daar niet tussen geraakt omdat het koud is, is het vragen om schade. Schade betekent speling en na een tijdje gaat de turbo fluiten en verliest de motor aan efficientie.
                    Ertussen kan de olie altijd, het is omdat er minder(volume) olie door de lagers vloeit(door de hogere viscositeit), het is dankzij het volume en niet door de druk, dat er smering is. En dat geld voor alle lagers die door de olie gesmeerd worden, dus niet alleen die van de turbo.

                    Een ander neveneffect om bij koude motor door te trekken is, dat je olie druk hoger zal zijn dan normaal, en die kan de asafdichting(en) van je turbo erdoor blazen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                    Nog een wistjedatje:
                    het is aangeraden om een auto met turbo voor het afzetten even stationair te laten draaien. Meestal heeft een turbo nog redelijk wat toeren als je stopt en als je de auto afzet, dan kan het nog wel even duren voordat de turbo stilvalt. Met motor stil wordt er geen olie meer rondgepompt, waardoor de glijlagering geen olie meer krijgt. -> schroeven van de turbo.
                    Laat je de auto even draaien in stationair, dan remmen de uitlaatgassen de turbo al een stuk af zodat de turbo sneller stilvalt na het uitschakelen van de motor.
                    Die lagers kunnen daar tegen, en de uitlaatgassen gaan je turbo niet afremmen(in tegendeel), de turbo gaat gewoon uibollen bij gebrek aan voldoende uitlaatgassen(of bij teveel tegen druk aan de compressor zijde).

                    Het probleem is eerder de temperatuur(en dan vooral bij niet water gekoelde turbo’s op benzine motoren), als je pas goed gas gegeven hebt en je legt je motor stil, dan kan de temperatuur in je turbo(bij de lagers) goed oplopen, waardoor de olie kan aankoeken(eigenlijk verbranden), en uiteindelijk de olie passages gaan dicht slibben, waardoor er weer geen of weinig smering plaatsvindt.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                      Ertussen kan de olie altijd, het is omdat er minder(volume) olie door de lagers vloeit(door de hogere viscositeit), het is dankzij het volume en niet door de druk, dat er smering is.
                      Mja, dat is een fout van mijn kant.

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                      Een ander neveneffect om bij koude motor door te trekken is, dat je olie druk hoger zal zijn dan normaal, en die kan de asafdichting(en) van je turbo erdoor blazen.
                      Waarom is de druk dan net hoger?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                      Het probleem is eerder de temperatuur(en dan vooral bij niet water gekoelde turbo’s op benzine motoren), als je pas goed gas gegeven hebt en je legt je motor stil, dan kan de temperatuur in je turbo(bij de lagers) goed oplopen, waardoor de olie kan aankoeken(eigenlijk verbranden), en uiteindelijk de olie passages gaan dicht slibben, waardoor er weer geen of weinig smering plaatsvindt.
                      Ik heb me weeral iets laten wijsmaken.

                      Comment

                      Working...
                      X