Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe lang kosten blijven doen aan een oudere auto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Wat ik mis in dit kader is de mate van betrouwbaarheid van een auto.

    Voor mezelf heb ik de grens nu gesteld op 300.000km. Bij mijn vorige auto heeft dat in totaal gekost:

    - 3 sets remblokken (2 sets achter, 1 set voor) gemonteerd kost dat 300 euro
    - 2 motorsteunen: 500 euro

    De rest was interval gerelateerd (distirbutieriem, oliewissels, banden)

    Nooit stilgestaan, en die kans nam wel sterk toe.. niet afgewacht. Is het daarom decadent? Misschien wel... maar de ingecalculeerde kosten waren hoger dan de werkelijke kosten.. dus er was ruimte..

    Nu heb ik een 1 jaar oude auto gekocht en ook die gaat eruit bij 300.000km. Dan begint de stoel minder lekker te zitten (toch?) en het onderstel heeft dan ook al wat geleden (schokdempers, rubbers).

    Voor mijn vrouw hebben we een nieuwe gekocht. Ze rijdt ongeveer 15.000km per jaar. En zij zal deze oprijden (8 a 10jr, inmiddels 4 jaar in bezit)
    Die km grens die jij aanhaalt is volledig afhankelijk van het aantal gereden km's per jaar en het aantal start/stops, ook al hangen die meestal wel samen.

    Auto's die +30.000km/ jaar bollen komen dan ook pas aan +300.000km aan echt kosten, wagens die tussen de 20.000 en 30.000 km/jaar doen hebben meestal hun kosten punt rond de 300.000km enzo...

    Bijgevolg kan je dus ook stellen dat wagen tussen de 10 en 15 jaar kostencava bollen.

    Ga je daar buiten, dan moet je voor jezelf uitmaken hoeveel een andere wagen in waarde zou verliezen per jaar en dat nemen als maximale kost voor reparaties aan de huidige, ga je daar buiten, dan wordt het niet meer interessant.
    Last edited by Tjeu; 05/10/2010, 15:06.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #22
      mijn vader tuft dagelijks exclusief rond in de zone 50 met zijn diesel (al een wonder dat hij nooit problemen had). kun je echt stellen dat hij er maar zo'n 200-250K mee mag doen, terwijl mijn firmawagens die amper de zone 50 zien 300-400K en meer kunnen halen?

      we weten wel dat hele dagen stadsrijden rap slijt, maar ik dacht niet dat de impact zo groot was. nuja, ik voel dan ook dat sommige oude stadsautos bij 70 000km al helemaal bagger aanvoelen.

      binnenkort een nieuw draadje: "vaker oliewissel bij constant stadsrijden?"
      Last edited by Teus; 05/10/2010, 15:14.
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #23
        Interessante thread. Vroeger had ik op dit forum de indruk dat iedereen met nieuwe auto's reed en dat mijn ouders de uitzondering waren die hun wagen uitreden. Zet mij weer met mijn voetjes op de grond.

        Ikzelf ga binnenkort kijken voor een jonge tweedehands aangezien ik gewoon de eerste jaren geen zorgen wil. Heel misschien wordt het een nieuwe.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
          Wel ja, als je een afbetaling aan het doen bent, zit je sowieso al aan +++++600€.



          De impulsieve koop moet de goedkoopste zijn (funkar, oldie ...).
          afbetaling of niet, dat maakt toch niet uit: het bedrag van de auto heb je er te leggen. Al is het per maand, per week, per 1 keer, ....

          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
          voila, daar krijg ik dus de kriebels van hé.
          mijn ma zou ook liever hebben dat ik een lening aanga voor een recente moto, dan dat ik de mijne weer als nieuw maak. dan kijken de buren niet raar wanneer hij niet wil starten of ik rondrij met een halve of ongespoten kuip.
          terwijl ik de boel hersetl/reviseer maak ik dan gebruik van de kans om de moto volledig naar mijn smaak af te stellen.

          dit, en Tim zijn post, horen niet thuis in deze thread, want die gaat over rationeel denken.
          liefhebberij is niet aan de orde, evenmin koppigheid. ik trek het "gezond verstand" van de vlaming echter wel in twijfel.
          heee hoo!
          ik zeg alleen maar dat m'n vrouw neigt zo te denken. Als ze dan denkt hoe ik erover denk, is ze weer helemaal mee met de trein....
          Is nog een restant van haar opvoeding, maar dat lukt wel om te overtuigen langs mijn kant.

          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
          jama, dus voor zowel 55K/ jaar als 10K/jaar is occasie interessant. dus occassie is altijd interessant voor een particulier?

          wat zijn de redenen dat je particulier eigenlijk een auto nieuw koopt?
          - auto is recent en modern
          - je kunt kleur en opties volledig kiezen (duur grapje)
          - zogezegd geen zorgen de eerste jaren. "en als je er altijd voorzichtig mee bent zal er ook niet zo snel iets aan zijn"

          allez, via deze krinkeldewinkel logica besluit ik dat de meeste nieuwe particuliere auto's puur decadentie zijn omdat ze toch niet worden opgereden ?
          zogegegd geen zorgen: inderdaad, zogezegd.... ik heb nieuwe wagens gehad die meer in de garage gestaan hebben. Dat blijft steeds een gok.
          En ja, occasie is altijd interessant, op voorwaarde dat je uw garage kan betrouwen, en dat is nu eenmaal het grootste probleem vrees ik.
          En uw besluit is uw eigen interpretatie, niet de mijne. Ik neem nergens het woord decadent in m'n mond.
          Integendeel, ik legde er speciaal de nadruk op dat mijn uiteenzetting hier zich beperkt tot het puur rationele. Maar 't blijft niet plakken precies.

          Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
          kleine nieuwe wagens met ecopremie etc ... zijn idd veel interessanter om nieuw te kopen. 4 jaar geen keuring, garantie enz...
          Keuring kost nogal geld, amai.
          En garantie heb je ook op een occasie. Neen, geen 5j, dat klopt.
          __________________________

          2015 Volvo V60 D2 aut.
          2003 Volvo S60 2.4 benzine

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
            Interessante thread. Vroeger had ik op dit forum de indruk dat iedereen met nieuwe auto's reed en dat mijn ouders de uitzondering waren die hun wagen uitreden. Zet mij weer met mijn voetjes op de grond.

            Ikzelf ga binnenkort kijken voor een jonge tweedehands aangezien ik gewoon de eerste jaren geen zorgen wil. Heel misschien wordt het een nieuwe.
            Als iedereen hier zal reageren zullen de voetjes wel wat hoger komen te staan
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • #26
              nu ja, je moet dat zelf uitmaken, ook al kost een herstelling eens 1000 Euro, dat is nog steeds een pak minder dan pakweg 20000 Euro.

              Zelf ga ik de vrouw hare ook volledig terug in orde zetten: nl. een Fiat Coupe 1.8 16V van 2000. Die is niet versleten, maar ja, vrouwen en onderhoud .
              Dat die niet weggaat heeft te maken met andere zaken dan ouderdom, die lijn (love it).

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                En uw besluit is uw eigen interpretatie, niet de mijne. Ik neem nergens het woord decadent in m'n mond.
                Integendeel, ik legde er speciaal de nadruk op dat mijn uiteenzetting hier zich beperkt tot het puur rationele. Maar 't blijft niet plakken precies.
                ja sorry hoor, ik post hier maar tussen de soep en patatten en dan ga ik wel wat korter door de bocht.
                hoe je het draait of keert, qua auto's is Belgie niet het enige land waar men boven zijn stand leeft

                Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
                Interessante thread. Vroeger had ik op dit forum de indruk dat iedereen met nieuwe auto's reed en dat mijn ouders de uitzondering waren die hun wagen uitreden. Zet mij weer met mijn voetjes op de grond.
                niet per se geloven wat de massa wil dat je denkt.
                op dat vlak hebben we chance thuis, onze jaguar x-type rijdt zalig en was zeer gunstig geprijsd. de mensen denken dat hij een stuk duurder was, en dat bemoeilijkt het enkel omdat er zo weinig rondrijden.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #28
                  Bij mij is het simpel , zolang ik een auto bezit zal deze deftig onderhouden worden , ook als het eens wat meer gaat kosten .
                  TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                  Comment


                  • #29
                    Bij mij is het probleem dat ik auto's bijkoop en er geen afscheid kan van nemen .
                    Benzine
                    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                    '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                    '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                    Diesel
                    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                    Comment


                    • #30
                      Wat ik bij mij eerste bericht vergeten ben;

                      Ik zou een auto nooit wegdoen/afdanken/verkopen omdat er wat roestherstel moet gebeuren. Ijzer roest nu eenmaal. Als dat op een degelijke manier gemaakt wordt is dat even sterk als voordien. Zeker als je niet wacht tot wanneer je niet anders meer kan.
                      Maar een auto die een serieus ongeval (perte totale) heeft gehad zou ik niet meer laten maken. Op die moment komt de veiligheid voorop.
                      Powered by Detroit Diesel.

                      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                        Bij mij is het probleem dat ik auto's bijkoop en er geen afscheid kan van nemen .

                        'k heb ook dat probleem. Als ik iets koop is het bijna zeker dat ik dat niet meer kan wegdoen.

                        daarbij komt dan nog dat er slechts weinig nieuwe wagens zijn die ik echt mooi vind.
                        Powered by Detroit Diesel.

                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                          ja sorry hoor, ik post hier maar tussen de soep en patatten en dan ga ik wel wat korter door de bocht.
                          .
                          nie erg, 'k heb dat ook
                          Moet kunnen.
                          __________________________

                          2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                            Keuring kost nogal geld, amai.
                            En garantie heb je ook op een occasie. Neen, geen 5j, dat klopt.

                            tuurlijk

                            maar keuring = verhoogde opvolging en laat nu net oudere wagens ook weer meer "bijwerken" nodig hebben.

                            Tgaat niet alleen om geld, maar ook gemak bij veel mensen.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                              Wat ik bij mij eerste bericht vergeten ben;

                              Ik zou een auto nooit wegdoen/afdanken/verkopen omdat er wat roestherstel moet gebeuren. Ijzer roest nu eenmaal. Als dat op een degelijke manier gemaakt wordt is dat even sterk als voordien. Zeker als je niet wacht tot wanneer je niet anders meer kan.
                              Maar een auto die een serieus ongeval (perte totale) heeft gehad zou ik niet meer laten maken. Op die moment komt de veiligheid voorop.
                              Jep gewone roest kan je maken maar rotte chassisbalken was voor mij een no-go. Voor het geld dat de reparatie ging kosten heb ik mij een andere wagen gekocht.
                              Had het gewoon oppervlakkige roest geweest, had ik het laten maken. Zeker en vast.

                              Comment


                              • #35
                                Als je niet abnormaal veel rijdt en je wagen vooral privé rijdt zou ik zeggen dat de beste optie is: nieuw kopen en degelijk onderhouden.....Dan kan een auto héél lang meegaan hoor;heb het al enkele keren gezien (+20jaar en +300000 zijn geen probleem). Maar dan zijn de meeste natuurlijk wel reeds uitgekeken op hun auto hé

                                een voorbeeldje in de foto hier beneden: desrijds nieuw gekocht door mijn ouders en begint over enkele maanden aan zijn 18de levensjaar (MJ1994 productie dec1993) en nog een dikke 100% in orde hoor.........
                                Bijgevoegde Bestanden
                                Last edited by MRJ; 05/10/2010, 19:26.
                                BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                Comment


                                • #36
                                  lees ik nu 3.000.000 km?

                                  Sinds wanneer heb jij een Scania?
                                  Powered by Detroit Diesel.

                                  Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                    lees ik nu 3.000.000 km?

                                    Sinds wanneer heb jij een Scania?
                                    tikfoutje al ben ik wel zeker dat bepaalde personenwagens dat ook halen (Oude Mercedes of Peugeot diesel,oude Volvo benzine,Honda benzine of nieuwe diesel,oude Toyota)
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                      Jep gewone roest kan je maken maar rotte chassisbalken was voor mij een no-go. Voor het geld dat de reparatie ging kosten heb ik mij een andere wagen gekocht.
                                      Had het gewoon oppervlakkige roest geweest, had ik het laten maken. Zeker en vast.
                                      bwah, aan mijn bestelwagen zijn ze nu zo enkele stukken aan het repareren. Voor 1000 € gaat dat dan weeral een tijd mee, nog altijd pak goedkoper dan een nieuwe te kopen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        goekoopst en verstandigst: directiewagen van nog geen jaar oud uit een dealernet, nnc,...
                                        je koopt een zo goed als nieuwe wagen vaak met 20% of meer korting, daar staan meestal minder dan 20000km op, dus die kunnen nog gerust +200.000km bollen, en de dag van vandaag heb je bij de meeste merken nog zeker 3-4 jaar fabrieksgarantie. en je bent nog drie jaar goed voor de keuring e.d.

                                        nieuwe wagens zijn interessant voor mensen die grote korting hebben bij de garage. of de fabriek. Of nu een interessante deal kunnen doen met ecopremies, recyclagepremies,...
                                        En bij voorkeur niet veel rijden zodat ze die binnen 3-4 jaar voor evenveel of miniem minder kunnen buiten krijgen dan dat ze er zelf voor gaven.
                                        Of zelfstandigen e.d.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten

                                          Decadentie (nieuwe auto na 2 jaar en 50 000km) of schrale bedoeningen (onderhoud verwaarlozen) houd ik liever uit deze thread.
                                          er is maar 1 manier om goekoop te rijden en dat is niet naar de garage gaan

                                          Comment

                                          Working...
                                          X