Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lage snelheid, hoge vitesse ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• lage snelheid, hoge vitesse ?

Stel dat je een baan hebt waar je max 70-80 per uur mag rijden en je zal dit gedurenden 10 km onafgebroken kunnen doen, is het dan goed of slecht je wagen dit te laten doen in 6e versnelling tegen 1600 toeren per minuut , het is een benzine (met de cruise control).

Of doe je dit beter in 4e versnelling

Het verbruik zal in 6e wel lager liggen maar is rijden op 1600 toeren aan te raden ? Of heeft dit ergens negatieve impact op ?

Ik rij met al mijn auto's in de hoogste versnelling vanaf 60-70 km/h.

Het zijn dan ook allemaal 4-bakken
    Benzine
    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
    Diesel
    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Wanneer je uw motor niet zwaar belast (wanneer je dus op cruise rijdt), mag je zeker in een hoge versnelling rijden.

Indien je iemand wil inhalen bv. (zwaardere belasting aan de motor), is het wel aangeraden 1 of 2 versnellingen terug te schakelen...

Comment

voila, idd.
        Hoe stabieler de snelheid, hoe lager je mag gaan.
        zwaar gas geven op zo een lage toeren op naft toch is minder goed.
        1600 toeren is bij mij bv. veel dichter bij max koppel (1800 toeren). Turbodiesel he...

Maar even tussen haakjes: is er geen 5de versnelling?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
          voila, idd.
          Hoe stabieler de snelheid, hoe lager je mag gaan.
          zwaar gas geven op zo een lage toeren op naft toch is minder goed.
          1600 toeren is bij mij bv. veel dichter bij max koppel (1800 toeren). Turbodiesel he...

Maar even tussen haakjes: is er geen 5de versnelling?
          bedankt !
          yup, er is een 5e ;-) maar ook een 6e dus waarom deze niet gebruiken als het dus blijkbaar geen kwaad kan :-)
          Bij het inhalen zal ik idd wel lager schakelen. Acceleratie in 6e op 1600 toeren is ook nie tom over naar huis te schrijven LOL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benzine Bekijk Berichten
            bedankt !
            yup, er is een 5e ;-) maar ook een 6e dus waarom deze niet gebruiken als het dus blijkbaar geen kwaad kan :-)
            Bij het inhalen zal ik idd wel lager schakelen. Acceleratie in 6e op 1600 toeren is ook nie tom over naar huis te schrijven LOL
            5de zal wel leuk zijn om af en toe klein beetje te versnellen... +/- rons 2000 toeren.
            Anders beter 4e bij inhalen (je zal dan eerder bij max koppel komen rond 2500 toeren of zo) en 6e bij heel lang stabiel rijden.

Comment

niet teveel vermogen vragen in lage vitesse. sinds de hollanders ecorijden ontdekten rijden ze geregeld hun auto kapot wanneer ze in de Franse bergen zitten met hun sleurhut.
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

schakelindicator in de Mini zegt dat ik al vanaf 60 per uur in 6de mag gaan.

ik heb wel al 240 Nm aan 1600 rpm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                  5de zal wel leuk zijn om af en toe klein beetje te versnellen... +/- rons 2000 toeren.
                  Anders beter 4e bij inhalen (je zal dan eerder bij max koppel komen rond 2500 toeren of zo) en 6e bij heel lang stabiel rijden.
                  Met een naft iemand inhalen aan 70km/u in vierde? Dan schakel ik toch terug naar 3de, of zelfs 2de (2de gaat tot 105km/u) zodat ik er rapper voorbij ben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                    niet teveel vermogen vragen in lage vitesse. sinds de hollanders ecorijden ontdekten rijden ze geregeld hun auto kapot wanneer ze in de Franse bergen zitten met hun sleurhut.
                    Wat ging er wel mis dan?
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      Wat ging er wel mis dan?
                      Veel koppelingsproblemen.
                      Database error.
                      The database has encountered a problem.

Comment

Veel hollanders die in 6de 85 bergop rijden met een 2.0 TDI. Dat is erom vragen dat uw motor in de soep draait..

Voor een benzine moet je niet bang zijn om die hoog in de toeren te jagen. Ten eerste is het gezonder voor je motorblok en ten tweede verbruik je evenveel of zelfs minder dan vanuit lage toeren op te trekken omdat de motor het lastiger heeft.
                        Ik merk het zelf mijn mijn kar als ik stuk van 300 meter vals plat omhoog rij tegen 70 km/u:
                        - 3de: (3000 rpm) BC zegt 17-18 L gem.
                        - 4de: (2200 rpm) BC zegt 25 L gem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                          Veel hollanders die in 6de 85 bergop rijden met een 2.0 TDI. Dat is erom vragen dat uw motor in de soep draait..

Voor een benzine moet je niet bang zijn om die hoog in de toeren te jagen. Ten eerste is het gezonder voor je motorblok en ten tweede verbruik je evenveel of zelfs minder dan vanuit lage toeren op te trekken omdat de motor het lastiger heeft.
                          Ik merk het zelf mijn mijn kar als ik stuk van 300 meter vals plat omhoog rij tegen 70 km/u:
                          - 3de: (3000 rpm) BC zegt 17-18 L gem.
                          - 4de: (2200 rpm) BC zegt 25 L gem.
                          ideale vulling, max koppel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                            Met een naft iemand inhalen aan 70km/u in vierde? Dan schakel ik toch terug naar 3de, of zelfs 2de (2de gaat tot 105km/u) zodat ik er rapper voorbij ben.
                            je doet maar

Comment

Met mijn 90 pk naft vind ik 70 km per uur ideaal in 4de.
                              Vanaf 90 km per uur ga ik naar de 5de versnelling.

Heb geen 6de vitesse.
                              Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
                              2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
                              2014 Golf 7 R ---> Verkocht
                              2008 BMW E91 335i --> Verkocht
                              2015 Golf 7 GTD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                Wat is hier dan juist de reden voor?

@topicstarter: Je moet natuurlijk ook altijd onthouden dat hoe lager je toeren houd, hoe krachtiger elke verbranding moet zijn en ook hoe minder constant de belasting op de verschillende onderdelen is (krukas, versnellingsbak, ...) voor hetzelfde vermogen te halen.
                                Al geld dit argument niet echt bij de meeste auto's met turbo's aangezien je daar bij de echt lage toeren toch nooit echt kractige ontbrandingen zal hebben door het gebrek aan turbodruk.

Comment

70 doe ik in 5de. 2000 toeren en dat doet hij moeiteloos. maar als ik even moet afremmen tot 60 laat ik hem vaak in 5de staan. Gewoon niet teveel gas geven. Je voelt zelf wel dat de motor niet graag plankgas gaat op echt lage toeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                    70 doe ik in 5de. 2000 toeren en dat doet hij moeiteloos. maar als ik even moet afremmen tot 60 laat ik hem vaak in 5de staan. Gewoon niet teveel gas geven. Je voelt zelf wel dat de motor niet graag plankgas gaat op echt lage toeren.
                                    Als ik 70 in 5de doet, zit ik net iets boven de 1000 rpm denk ik
                                    Gaat, maar ook maar net.

Dat zie ik een diesel nog niet doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                      Dat zie ik een diesel nog niet doen
                                      een diesel wel, een turbodiesel (behalve de eerste rotatiepomp tdi's) iets minder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        een diesel wel, een turbodiesel (behalve de eerste rotatiepomp tdi's) iets minder
                                        Klopt, kleine nuance.

Comment

Working...
                                        X