Mededeling

Collapse
No announcement yet.

lage snelheid, hoge vitesse ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Mijn C-max doet 78km/u (teller) aan net geen 1250 t/min in 6de en dan valt er nog te versnellen.
    Traagjes weliswaar, maar je voelt dat dit niet ideaal is voor de motor.

In benzine aan 1600 t/min lijkt me ook geen enkel probleem zolang je van je motor niet gaat verlangen om dan telkens ook te gaan presteren (versnellen).
    Op dat moment is je oliedruk namelijk laag terwijl je net veel van je motor gaat vragen.

Als het niets of weinig scheelt in verbruik zou ik toch een trapje lager blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
      Mijn C-max doet 78km/u (teller) aan net geen 1250 t/min in 6de en dan valt er nog te versnellen.
      Traagjes weliswaar, maar je voelt dat dit niet ideaal is voor de motor.
      ja maar zoals je zegt om te cruisen tegen 78 gaat het wel, wil je versnellen, ga dan naar beneden

en als je niet genoeg druk 'denkt' te hebben is er wat loos met de oliepomp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ja maar zoals je zegt om te cruisen tegen 78 gaat het wel, wil je versnellen, ga dan naar beneden
        Om te versnellen hoef ik niet terug, om in te halen of wat vlotter mee te zijn wel.

en als je niet genoeg druk 'denkt' te hebben is er wat loos met de oliepomp
        Er staat niet niet genoeg, er staat laag.
        Last edited by ; 28/09/2010, 21:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
          Veel hollanders die in 6de 85 bergop rijden met een 2.0 TDI. Dat is erom vragen dat uw motor in de soep draait..
          Oorspronkelijk geplaatst door enter sandman Bekijk Berichten
          Wat is hier dan juist de reden voor?
          Wel hun motor draait een hele lage rpm (vb. 1300-1500). Ok, op een plat stuk verbruik je wel minder maar om een auto van 1600kg + sleurhut van 1300kg voort te trekken op een stuk dat wat meer bergop gaat, vraag je om problemen. Het lijkt dat de motor het aankan (rpm daalt niet als je gas bijgeeft) maar op dat moment ben je wel uw motor om zeep aan het helpen omdat hij het te lastig heeft.
          Om iets zwaar bergop te trekken is het beter om in je ideaal toerental te zitten qua koppel.
          Diesel: 2200-2500 rpm
          Benzine: 3250-4000 rpm
          Vooral door de ecogedachte denken caravannende hollanders, lager rpm = lager verbruik, hoog rpm = hoger verbruik. Maar ze vergeten wel dat te lage toeren uw motor kan doen chaufferen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Comment

Wel hun motor draait een hele lage rpm (vb. 1300-1500). Ok, op een plat stuk verbruik je wel minder maar om een auto van 1600kg + sleurhut van 1300kg voort te trekken op een stuk dat wat meer bergop gaat, vraag je om problemen. Het lijkt dat de motor het aankan (rpm daalt niet als je gas bijgeeft) maar op dat moment ben je wel uw motor om zeep aan het helpen omdat hij het te lastig heeft.
            Om iets zwaar bergop te trekken is het beter om in je ideaal toerental te zitten qua koppel.
            Diesel: 2200-2500 rpm
            Benzine: 3250-4000 rpm
            Atmo cijfers uiteraard.

Vooral door de ecogedachte denken caravannende hollanders, lager rpm = lager verbruik, hoog rpm = hoger verbruik. Maar ze vergeten wel dat te lage toeren uw motor kan doen chaufferen met alle mogelijke gevolgen van dien.
            ach ja, die volgen gewoon die eco shit hype die ook wij op ons dak krijgen met die brainwash cursussen.

Leg het eens anders uit (oa uw cijfers) en ecohollander zal wel hoger laten draaien. Want uiteindelijk kost dat minst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
              Atmo cijfers uiteraard.

Leg het eens anders uit (oa uw cijfers) en ecohollander zal wel hoger laten draaien. Want uiteindelijk kost dat minst.
              Die cijfers gaan ook op voor geblazen blokken hoor, zeker voor wat diesel betreft, alhoewel je dan 2 a 300rpm moet aftrekken van de cijfers.
              Vb. XC60 D3: 163pk. Op papier komt hij aan zijn max koppel vanaf 1750 rpm, maar om echt goed uw trekkracht te behouden is het beter om 2000 rpm als minimum te nemen. Het is te zeggen, vanaf 1500 rpm zal hij het ook wel ophalen, maar gaat hij veel meer moeite hebben.
              Bij geblazen benzine blokken kan ik niet uit ervaring spreken maar daar ga je ook de cijfers op moeten naslaan. Wellicht zal uw ideale trekkracht tussen 2500 rpm en 3500 rpm liggen.
              Maar ik vind zelf dat het beter is om iets te trekken met een 3 liter 6 cilinder benzine met 200 pk dan met een 1.8 turbo 4 cilinder met 200 pk. Gewoon door het hogere slagvolume.

Nog een klein voorbeeldje: een kennis van me is helemaal in het eocrijden. Nu rijdt hij met een Ford Transit zo eco als het maar kan. Maar door nooit eens het kot open te trekken, heeft hij wel zijn EGR-klep naar de vaantjes gereden.. Kostelijke affaire om 2 L diesel/ 100km uit te sparen. Maarja werkgever betaalt..
              Ik ga niet zeggen dat ik niet eco rijdt. Ik let op mijn brandstofverbruik (zeker nu ik van atmo diesel naar atmo benzine ben gegaan) maar af en toe leg ik er toch wat de pees op. Beetje conditie kweken kan geen kwaad.

Comment

Zijn de trillingen in de uitlaatlijn niet groter als je weinig toeren doet in hoogste versnelling?

Comment

op het werk is't maximum 30, bedrijventerrein van 2 km op 1 km

hebben een caddy tdi pd
                  ik rij er gewoon mee zonder gas, 1 - 2 - 3 - 4 op relantie 4e op 900 toeren is 30
                  autoke bokt niet

Comment

ik rij er gewoon mee zonder gas, 1 - 2 - 3 - 4 op relantie 4e op 900 toeren is 30
                    autoke bokt niet
                    Da ken ik.
                    Leuk als test. (vooral op camionette moteur, die zijn sowieso lager afgesteld)

Maar nie lang mee overdijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz
                      Ik hou hem bij constante snelhelheden op 2000toeren bij diesel en 2500toeren bij benzine .
                      Er moet altijd power beschikbaar zijn en dat heb je niet onder de 2000toeren. tenzij je een SL65 of een gechipte 335d hebt
                      DSG doet dat anders: lager dan 2000 toeren, maar als het nodig is, onmiddelijk terugschakelen. En onmiddellijk is onmiddellijk op die bak. Dus zo hoef je geen reserve op toeren te houden.

Comment

dsg rijdt onder de 70 altijd onder de 1200, niet ?
                        zo rijdt die da mama toch

Comment

dsg rijdt onder de 70 altijd onder de 1200, niet ?
                          zo rijdt die da mama toch
                          dat is als ge zacht uitbolt en onder de 70 sluimert in zesde, ja.
                          Ook als ge naar beneden rijdt op brug aan 60; van vijfde naar zesde.
                          Maar een keer wat feller bijgeven en hup naar vijfde hoor.

Comment

ik geef nooit fel bij tenzij bij een ouwe diesel manueel

Comment

Bij mijn ex-ford moest ik altijd gas bijgeven bij verleggen van vitesse anders schokte hij te veel, zeker als je een versnelling lager ging. Ralenti in 4de rijden was ook geen probleem. Om geen pk-monster te zijn had hij nog een leuk koppel onderin.

Comment

Bij mijn ex-ford moest ik altijd gas bijgeven bij verleggen van vitesse anders schokte hij te veel, zeker als je een versnelling lager ging. Ralenti in 4de rijden was ook geen probleem. Om geen pk-monster te zijn had hij nog een leuk koppel onderin.
                                atmo diesels hebben dan ook laag heel veel koppel. Meer dan vergelijkbare turbo.

Comment

SDI's trokken hun versnellingsbak toch vaak kapot door dat enorme koppel op lage toeren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                    SDI's trokken hun versnellingsbak toch vaak kapot door dat enorme koppel op lage toeren?
                                    Hebben die niet de boite van hun TDI broertjes?
                                    Bij de oude Ford diesels (1800) waren de D TD 70 en TD 90 blokken quasi identiek aan elkaar dus denk ook de boite? Tenzij men bij VW met een totaal verschillende basis werkt voor SDI en TDI blokken.

('t gaat hier wel een beetje off-topic maar hopelijk is de topicstarter zijn vraag ergens al beantwoord )

Comment

of het dezelfde boite is weet ik niet, maar een sdi doet een pak meer toeren alleszins

Comment

zo een standaard turbodieselke is toch maar een krel he.
                                        Powerband 1500 toeren of zo.
                                        Vrachtwagens.

Comment

van 1500 tot 4500 is bij mij toch nog altijd 3000...
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X