Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Terugschakelen ! Hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ivm rev-matchen, dat is iets wat je voor (en net na) het behalen van je rijbewijs niet echt iets van moet aantrekken doch heb ik m'n vriendin (die nu haar rijbewijs wilt halen) al onder meer uitgelegd wat ze zal moeten doen eens ze ervaring heeft, zodat ze hier al rekening mee kan houden id toekomst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
      Ivm rev-matchen, dat is iets wat je voor (en net na) het behalen van je rijbewijs niet echt iets van moet aantrekken doch heb ik m'n vriendin (die nu haar rijbewijs wilt halen) al onder meer uitgelegd wat ze zal moeten doen eens ze ervaring heeft, zodat ze hier al rekening mee kan houden id toekomst.
      Idd, heb het ook al uitgelegd aan mijn zus. En het verschil in smooth-heid getoond. Hopelijk doet ze het binnen een jaartje ook.

Comment

Sorry voor de domme vraag maar als ik het goed begrepen heb is revmatchen hetzelfde als tussengas geven bij het afremmen op de motor ?
        2012 E92 Bmw 335i DKG
        1991 E30 320i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Wat is een automaat toch een heerlijke uitvinding.
          Dat vind ik ook.
          Alleen spijtig van het verbruik, maar dat is een andere zaak.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

geldt al in veel mindere mate bij gerobotiseerde bakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk Berichten
              Sorry voor de domme vraag maar als ik het goed begrepen heb is revmatchen hetzelfde als tussengas geven bij het afremmen op de motor ?
              Ja en neen... tussengas geven doe je om te revmatchen, en da's normaalgezien bij het terugschakelen ja.
              Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
              BMW E90 320d:

Comment

Revmatchen is de Engelse benaming om uw toerental van de motor en van de versnellingsbak zo goed mogelijk te synchroniseren. (Om zo weinig mogelijk schokken en slijtage te veroorzaken).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Revmatchen is de Engelse benaming om uw toerental van de motor en van de versnellingsbak zo goed mogelijk te synchroniseren. (Om zo weinig mogelijk schokken en slijtage te veroorzaken).
                  Merci !
                  2012 E92 Bmw 335i DKG
                  1991 E30 320i

Comment

Ik probeer ook altijd de toeren te matchen naar het toerental dat de motor zal draaien in de volgende, te selecteren versnelling. Niet alleen zeer comfortabel, ook nog eens veel beter voor de koppeling. Alle, ik zeg nu niet dat als je 40 in 4 de rijdt, en je wil naar 3e, dat dat perse moet, maar ik durf soms 5 naar 3 of 4 naar 2 te doen om in hoge toeren te komen en dan ist wel aangeraden. Ga maar eens van 5 naar 3 aan 120, zonder throttleblip, tegen dat je koppeling weer gesloten is rij je maar 100 meer en heb je volledig afgeremd op de versnellingsbak. Niet gezond! Liever in 5e staan, koppeling induwen en even gas bijtikken, 5000 rpm, 3e ingaan en koppeling lossen zonder een schokje...

Bovendien geeft het bij een 6 in lijn een heel leuk geluid..
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monster Bekijk Berichten
                      Stel je bent in 4de aan het rijden en voor je is een rondpunt. In de rijschool is mij dan verteld dat ik moet afremmen en als ik aan 30 zit moet ik terugschakelen naar 2de en als ik de kans het moet ik de koppeling nog even lossen en nog even in 2de blijven rijden. Maar telkens als ik de koppeling dan los .. dan doet de auto even raar, zo een schokske.. Laat ik de koppeling te snel los? of druk ik mijn gas niet goed in of.. ? (maar daar gaat het nu niet zo erg om).
                      Nu was ik met mijn ma aan het rijden en die zei dat dit echt helemaal verkeerd is. Ze zegt dat ik dan op mijn motor rem en dat dat totaal niet mag. Dat ik gewoon moet stoppen en in eerste zetten of dat ik eerst naar 3de en dan naar 2de moet. Ben ik nu echt verkeerd aan het stoppen of niet? Ik veronderstel toch dat de rijschool gelijk heeft maar zij is er rotsvast van overtuigd dat ik verkeerd afrem en terugschakel. (mss heb ik de rijschool dan niet goed begrepen?).

Merci beaucoup.
                      ik ga het hier alleen uit technisch(in begrijpbare taal) opzicht bekijken.

Wat er gebeurd als je de koppelingspedaal loslaat:
                      De koppeling is een ronde schijf die ronddraait aan een bepaald toerental, net als het vliegwiel aan de motor. Dmv wrijving ontstaat er een verbinding tussen de 2 naarmate je het pedaal omhoog laat komen.

Het probleem van jouw 'schokje' is dat de koppeling de kracht van het verder rollend voertuig + motor moet opvangen en dat je dit te snel laat gebeuren.

De rijschool zegt inderdaad: rem eerst en schakel daarna terug. Dit is omdat het toerental van de motor en het toerental van ingaande as(lagere snelheid van het voertuig) het makkelijker maakt om schokvrij te schakelen.

mijn advies is dus: bedien de koppeling trager en verminder je snelheid.

Zorg er gewoon voor dat je altijd afschakelt voor een bocht en de koppeling al terug losgelaten hebt. Dit om een goede gewoonte te kweken eens je wat 'vlotter' gaat rijden.

En nog iets: haal je voet altijd van de koppeling tijdens het rijden(als je ze niet nodig hebt natuurlijk) best zet je je voet naast het pedaal. Veel mensen houden hun voet er constant op en met alle gevolgen vandien. Idem aan een rood licht, zet je auto in Neutraal en ga van de koppeling.

Dat revmatchen en tussengas is voor jou nog totaal niet aan de orde.
                      Last edited by Ice_ken; 12/05/2010, 15:06.
                      2015 BMW S1000R
                      2010 Renault Clio RS Cup
                      1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Waarom moet je aan het licht je voet van de koppeling halen? Als je je koppelingspedaal ingedrukt houdt is je koppeling toch volledig ontkoppeld van je motor? Wat slijt er dan?

Ik heb ook de gewoonte om m'n auto in eerste te laten staan aan het licht, en genoeg afstand te houden zodanig dat je nog (eventueel) iets zou kunnen doen (als je plaats hebt) om een aanrijding te vermijden als achteropkomend verkeer niet meer tijd zou kunnen stoppen. Al hoop ik dat ik nooit van die voorzorgsmaatregel gebruik moet maken .

Mij lijkt het juist dat je de koppeling meer belast als je van eerste naar neutraal gaat, en terug naar eerste aan het licht. Dan heeft je koppeling toch 2x contact moeten maken met je draaiend vliegwiel?

Correct me dus if I'm wrong, ik heb niet echt een technische achtergrond, dus ga maar voort op hoe ik denk dat een motor werkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goris Bekijk Berichten
                          Waarom moet je aan het licht je voet van de koppeling halen? Als je je koppelingspedaal ingedrukt houdt is je koppeling toch volledig ontkoppeld van je motor? Wat slijt er dan?

Ik heb ook de gewoonte om m'n auto in eerste te laten staan aan het licht, en genoeg afstand te houden zodanig dat je nog (eventueel) iets zou kunnen doen (als je plaats hebt) om een aanrijding te vermijden als achteropkomend verkeer niet meer tijd zou kunnen stoppen. Al hoop ik dat ik nooit van die voorzorgsmaatregel gebruik moet maken .

Mij lijkt het juist dat je de koppeling meer belast als je van eerste naar neutraal gaat, en terug naar eerste aan het licht. Dan heeft je koppeling toch 2x contact moeten maken met je draaiend vliegwiel?

Correct me dus if I'm wrong, ik heb niet echt een technische achtergrond, dus ga maar voort op hoe ik denk dat een motor werkt.
                          krukaslagers(axiale speling) omdat je koppeling zich de hele tijd wegduwt van het vliegwiel, in het algemeen is het te vermeiden dat je de koppeling voor lange tijd induwt. Het is bijvoorbeeld ook filerijden dat motoren en koppelingen naar de filistijnen helpt en ook nog zorgt voor enorme vervuiling.
                          2015 BMW S1000R
                          2010 Renault Clio RS Cup
                          1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Duidelijk antwoord! Thx.

Comment

ik rem nooit op mijn motor. Je laat je gewoon uitbollen tot lage toeren en zet heb dan klaar in een versnelling waarin je gas moet geven om vooruit te komen. Remmen op de motor is erg ongezond voor distributie en koppelling en dat allemaal om remblokjes te sparen die je op 5 minuten vervangt. Absurd
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                ik rem nooit op mijn motor. Je laat je gewoon uitbollen tot lage toeren en zet heb dan klaar in een versnelling waarin je gas moet geven om vooruit te komen. Remmen op de motor is erg ongezond voor distributie en koppelling en dat allemaal om remblokjes te sparen die je op 5 minuten vervangt. Absurd
                                de distributie lijd er niet onder hoor, het enige wat er vrij slecht aan is is dat je de klepdichtingen omzeep helpt door het grote vacuum die je trekt aan de inlaatcollector(gasklep dicht, motor hoog in toeren)
                                2015 BMW S1000R
                                2010 Renault Clio RS Cup
                                1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                  Betreft dit humor ?

Comment

Zeer interessant onderwerp, maar ik ben niet zeker dat ik het helemaal begrijp (eerste keer dat ik hoor van "revmatchen"). Als iemand kan bevestigen wat ik ervan denk te verstaan, dan is dat meer dan welkom.

Stel: ik rij 100km/u in 5de, moet hard remmen (voor de duidelijkheid: met de pedaal :-)) en rij daardoor opeens 20km/u. Aangezien ik snel moest remmen, bevind ik mij nog steeds in 5de. Twee mogelijkheden:
                                    (1) Ik schakel dan gewoon terug naar 3de. Dan doe ik geen "revmatchen", toch? Omdat er geen "schok" zal zijn?
                                    (2) Als ik daarentegen terugschakel naar 2de (ipv naar 3de), dan is er waarschijnlijk wel een schokje en moet ik dus wel "revmatchen". Klopt dit?

En als ik wil remmen op mijn motor, dan moet ik altijd revmatchen?
                                    E.g. aan 100km/u ga ik van 5de naar 4de. Hier moet ik wat gas bijgeven?
                                    En de logica hierachter is dat, als ik geen "revolution matching" doe, ik zou remmen op mijn koppeling, ipv op de motor?

Sommigen lijken ook te zeggen dat de snelheid waarmee je de ontkoppelingspedaal loslaat ook van belang is? Wat is hier de logica achter?

Als iemand er een bij de hand heeft, dan is een link naar een goede uitleg van hoe versnellingen en de koppeling werken ook altijd welkom :-).
                                    2007 Citroën C4 -> 2008 VW Golf -> 2007? Peugeot 407sw -> 2009 Lexus IS 220d -> 2011 Mercedes C200 -> 2014 BMW 218d -> 2015 Lexus IS 300h

Comment

Wat 'n gezever.

Mij lijkt het overkill om voor normaal gebruik te proberen revmatchen. Je zorgt ervoor dat element A met extra aandrijving draait van de motor, en element B met extra krachten door de snelheid die je maakt. Geeft imo meer aanleiding tot slijtage dan wanneer element A geen extra krachten meebrengt.

Ken de exacte onderdeelnamen ook niet. Waarvoor excuses.
                                      1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludovic_ Bekijk Berichten
                                        Zeer interessant onderwerp, maar ik ben niet zeker dat ik het helemaal begrijp (eerste keer dat ik hoor van "revmatchen"). Als iemand kan bevestigen wat ik ervan denk te verstaan, dan is dat meer dan welkom.

Stel: ik rij 100km/u in 5de, moet hard remmen (voor de duidelijkheid: met de pedaal :-)) en rij daardoor opeens 20km/u. Aangezien ik snel moest remmen, bevind ik mij nog steeds in 5de. Twee mogelijkheden:
                                        (1) Ik schakel dan gewoon terug naar 3de. Dan doe ik geen "revmatchen", toch? Omdat er geen "schok" zal zijn?
                                        (2) Als ik daarentegen terugschakel naar 2de (ipv naar 3de), dan is er waarschijnlijk wel een schokje en moet ik dus wel "revmatchen". Klopt dit?

En als ik wil remmen op mijn motor, dan moet ik altijd revmatchen?
                                        E.g. aan 100km/u ga ik van 5de naar 4de. Hier moet ik wat gas bijgeven?
                                        En de logica hierachter is dat, als ik geen "revolution matching" doe, ik zou remmen op mijn koppeling, ipv op de motor?

Sommigen lijken ook te zeggen dat de snelheid waarmee je de ontkoppelingspedaal loslaat ook van belang is? Wat is hier de logica achter?

Als iemand er een bij de hand heeft, dan is een link naar een goede uitleg van hoe versnellingen en de koppeling werken ook altijd welkom :-).
                                        Uiteraard moét je niet altijd revmatchen. Laat ons stellen dat 95% van de rijdende bevolking daar nog nooit van gehoord heeft en dat in z'n leven nog niet gedaan heeft. Maar je zit hier op een autoforum hé...

Beste voor de koppeling is dat je er voor zorgt dat de twee koppelingsschijven (ongeveer) even snel draaien voordat je je koppeling laat opkomen, en vervolgens laat je die vlot opkomen zodat deze niet te lang moet slippen. Slippen is warmteontwikkeling, en bij een hete koppeling smelt het frictiemateriaal gewoon van de platen af.
                                        En om die platen even snel te laten draaien, moet je kunnen inschatten welk toerental je motor aan die snelheid en in die versnelling zou maken als je je koppeling niét indrukt. Vervolgens geef je gas tot dat de motor aan dat toerental zit en laat je je koppeling opkomen.
                                        Klinkt vrij ingewikkeld, maar uiteindelijk ga je gewoon leren hoe diep en lang je je gaspedaal moet induwen als je één versnelling terugschakelt, bij een mooi gespreide versnellingsbak zal dat voor al de versnellingen ongeveer hetzelfde zijn.

Ohja, om even terug te komen op uw voorbeeld... bij 20km/u in 5de gaat je motor serieus gaan bokken, bij een normale versnellingsbakspreiding zakt je toerental in dat geval tot onder je stationair toerental wat niet echt de bedoeling is. Tenzij jij met een erg korte diffverhouding zit en je motor aan 100km/u al +4000rpm draait ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                                          Wat 'n gezever.

Mij lijkt het overkill om voor normaal gebruik te proberen revmatchen. Je zorgt ervoor dat element A met extra aandrijving draait van de motor, en element B met extra krachten door de snelheid die je maakt. Geeft imo meer aanleiding tot slijtage dan wanneer element A geen extra krachten meebrengt.

Ken de exacte onderdeelnamen ook niet. Waarvoor excuses.
                                          vreemde uitleg, ik snap element A en element B niet echt goed.??

Maar je zit iig er ferm langs. De theorie van revmatchen is net dat je alle onderdelen veel meer spaart (niet enkel je koppeling, maar als je gewoon je koppeling laat opkomen voel je even een serieuze vertraging omdat je motor naar het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak moet klimmen...die vertraging wordt ten volle overgebracht op de wielen door de aandrijflijn, en niet door de remmen. Dus zelfs je diff, versnellings, motorsteunen ed. krijgen het zwaarder te verduren wanneer je niét revmatcht dan wanneer je het wel doet). En wanneer je het deftig doet blijft dat niet enkel bij theorie, maar gaat dat in de praktijk ook volledig op.

Naast het feit dat het imo beter is voor het technische gedeelte, is het gewoon comfortabeler. En veiliger, zeker als je wat aan het doorrijden bent op weinig grip biedend wegdek met een RWD.... als ik het niet doe met m'n 190E in de regen voel ik bij elk terugschakelmanouvre m'n wielen even doorslippen. En je vermijdt er de onbalans mee die een gevolg is van de lastwissel achter-voor bij elk schakelmanouvre. En dat tussengas geven zorgt voor dat leuk geluidje. En het is gewoon leuk om te doen... het technische gedeelte van het rijden een beetje complexer maken mag wel imo, je moet het jezelf niet altijd te gemakkelijk willen maken

Ohja, als je wat oefent daarop zou je weten dat 'overkill' niet echt toepasselijk is. Na een tijdje gaat dat even vanzelf als je koppeling indrukken bij het schakelen, om deze vervolgens terug te laten opkomen en je gaspedaal in te duwen. Dat wordt gewoon een automatisme.

Comment

Working...
                                          X