Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Terugschakelen ! Hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Terugschakelen ! Hoe?

Stel je bent in 4de aan het rijden en voor je is een rondpunt. In de rijschool is mij dan verteld dat ik moet afremmen en als ik aan 30 zit moet ik terugschakelen naar 2de en als ik de kans het moet ik de koppeling nog even lossen en nog even in 2de blijven rijden. Maar telkens als ik de koppeling dan los .. dan doet de auto even raar, zo een schokske.. Laat ik de koppeling te snel los? of druk ik mijn gas niet goed in of.. ? (maar daar gaat het nu niet zo erg om).
    Nu was ik met mijn ma aan het rijden en die zei dat dit echt helemaal verkeerd is. Ze zegt dat ik dan op mijn motor rem en dat dat totaal niet mag. Dat ik gewoon moet stoppen en in eerste zetten of dat ik eerst naar 3de en dan naar 2de moet. Ben ik nu echt verkeerd aan het stoppen of niet? Ik veronderstel toch dat de rijschool gelijk heeft maar zij is er rotsvast van overtuigd dat ik verkeerd afrem en terugschakel. (mss heb ik de rijschool dan niet goed begrepen?).

Merci beaucoup.

Op de motor remmen is helemaal niet fout, dat is trouwens het 'schokje' wat je voelt.
    Als je 30 in tweede rijdt draait je motor meer toeren dan wanneer je uit vierde gaat (pak aan 1000 toeren). Als je geen beetje gas geeft voor je de koppeling oplaat moet uw koppeling dat verschil opvangen en dat geeft een schok.
    Waarom je moeder zegt van eerst naar derde te moeten gaan, snap ik niet. Van vierde rechtstreeks naar tweede is geen probleem, je moet dat wat aanvoelen.

Comment

op termijn zou ik aanraden deftig te leren revmatchen, zeker als je grote rpm verschillen moet overbruggen

in het dagelijkse verkeer aan lage snelheden is dat niet nodig

je moet natuurlijk niet in 4de aan 2500 rpm naar 2de gaan en dan pas beginnen remmen, remmen doe je altijd met je remmen (en pas als je voelt dat je te laag in de toeren zult vallen mag je ontkoppelen en lagere versnelling selecteren)

ooit zo iemand gehad die altijd zo afremde, van 5de naar 2de en de koppeling keihard laten slippen ("voor de remmen te sparen")

gebruik uw remmen om te vertragen niet uw versnellingsbak, 'op de motor remmen' wordt veel te vaak verkeerd geïnterpreteerd (in principe is gas lossen in versnelling ook al op de motor remmen)

Comment

Ik vermoed wat je rijleraar aan probeert te leren is dat men tijdens een remmanoever niet begint terug te schakelen. Dat is makkelijker aan te leren. Zoals in je voorbeeld, gas lossen in zijn 4 en remmen, als de toeren te laag worden koppeling indrukken en hen in zijn twee zetten. Heb je beslist te stoppen met remmen (je bolt nog) laat je je koppeling opkomen en rijdt de rotonde op. Kom je volledig tot stilstand, in zen 1 zetten natuurlijk voor het wegrijden. Wil je in bovenstaand geval zonder schok de rotonde oprijden in zen 2e, laat je koppeling wat langzamer opkomen. Tijdens die tijd mag je niet aan het gas komen. Deze techniek is het eenvoudigste aan te leren.
        Indien je rijleraar je de koppeling doet loslaten nog tijdens het remmen* zodat het motortoerental sterk omhoog gaat (remmen op de koppeling), dan is het beter de methode van je moeder te gebruiken met een extra tussenstap in zijn drie. Op die manier heb je altijd de juiste versnelling om weer weg te rijden (je laat de koppeling direkt opkomen na het terugschakelen), en is het verschil in toeren zodanig klein dat het terugschakelen minder schokkerig gebeurt. Het is wel moeilijker aan te leren aan een beginner en kan je teveel afleiden van het gebeuren voor je en het remmen zelf, want alles gebeurt gelijktijdig dan. Dit is echter de "beste" methode die je best wat later kunt aanleren.

Bijkomende commentaar:
        *Als het de bedoeling van de rijleraar is altijd je koppeling vroeg los te laten met een "schok" om "de remmen te sparen" of "om zuiniger te rijden", dat is passé én verkeerd. Dan heeft je moeder helemaal gelijk. Eerder is het zo dat de remmen te weinig gebruikt worden en daardoor slechter werken en zelfs vast gaan zitten, vooral achteraan. En wil je zuinig rijden is wat telt hoe tijdig je je gas loslaat, vanaf dat moment verbruik je in principe niks tot je weer gas geeft. Remmen op de motor/koppeling is dan geen druppel zuiniger dan gewoon u rempedaal gebruiken...

Tussengas of revmatchen gebruikt men als je al bij hogere snelheden terugschakelt om zo het motortoerental hoog te houden zonder schokken bij het terugschakelen. Dit gebruik je enkel op circuit of op "sportieve" ritten en is niks voor de gewone automobilist.
        Last edited by Onehp; 15/04/2010, 15:32.
        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Tussengas is helemaal niet "nodig" bij normaal rijden, zeer rustig je koppeling laten komen tijdens het terugschakelen zal de koppeling ook sparen en is makkelijker om aan te leren en beheersen.

Zoals DD'ke zegt zou ik ook wel niet in 2de aanzetten met de koppeling traag te laten komen, dan zal ze er idd rap doorzitten.

Comment

Gewoon uw koppeling laten opkomen zoals je doet bij het opschakelen en wat gas bijgeven, dat noemen ze ook soms 'revmatchen'. Dan vermijd je die schok.
            Bovendien is het ook beter van de 4 laten uitbollen/remmen op motor/remmen naar z'n 2 zonder nog eens in zijn 3 te gooien. Anders rem je nog eens extra op de koppeling (door ook in zijn 3 te leggen) en niet zozeer meer op de motor. Remmen op de koppeling vermijd je beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Deze techniek is ook het eenvoudigst om je koppeling naar de maan te helpen.

OK, ik geef toe dat ik misschien een beetje overdrijf, maar zo zal ik mijn kids iig niet leren rijden.

Maar zoals gezegd, leer eerst de basis van het autorijden, en ga daarna finetunen. Koppelingen sparen kan je nog jarenlang!
              Er vanuitgaande dat je in de juiste versnelling staat en dus niet de koppeling onnodig laat slippen, is dit niet waar. Slijtage is ook evenredig aan de belasting, en langzaam het motortoerental van 1000 naar pakweg 2000 brengen is geen hoge belasting...

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
              Tussengas is helemaal niet "nodig" bij normaal rijden, zeer rustig je koppeling laten komen tijdens het terugschakelen zal de koppeling ook sparen en is makkelijker om aan te leren en beheersen.

Zoals DD'ke zegt zou ik ook wel niet in 2de aanzetten met de koppeling traag te laten komen, dan zal ze er idd rap doorzitten.
              Of dan was ik niet duidelijk genoeg, of er wordt hier niet goed gelezen:

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Heb je beslist te stoppen met remmen (je bolt nog) laat je je koppeling opkomen en rijdt de rotonde op. Kom je volledig tot stilstand, in zen 1 zetten natuurlijk voor het wegrijden. Wil je in bovenstaand geval zonder schok de rotonde oprijden in zen 2e, laat je koppeling wat langzamer opkomen
              EDIT: ik begrijp de verwarring nu: bovenstaande geval gaat dus om het originele geval van al bollend oprijden, en niet het uit stilstand vertrekken
              Last edited by Onehp; 15/04/2010, 16:37.
              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                Gewoon uw koppeling laten opkomen zoals je doet bij het opschakelen en wat gas bijgeven, dat noemen ze ook soms 'revmatchen'. Dan vermijd je die schok.
                Hmm... Dat gas bijgeven ... je bedoelt dus dat je gas geeft tot exact het toerental en dan de koppeling laat opkomen? Dan moet je een serieuze krak zijn om dat juist te matchen, en zit je een beetje verkeerd dan geeft dat een serieuze schok of slijtage, zeker op een krachtiger wagen. Niet echt een goed idee om dat aan een beginner aan te raden.
                De juiste techniek is gas geven én loslaten VOORDAT je de koppeling laat opkomen op het moment dat het toerental ongeveer overeenkomt. Ook niet simpel voor een beginner. En om dat te doen tijdens het remmen, wanneer je er echt nut van hebt...

Tis al moeilijk genoeg denk ik zonder revmatchen
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Exactly my point.
                  @TS: Leer eerst maar wandelen, en dan hardlopen.
                  Hij heeft het toch helemaal niet over revmatchen? Hij heeft het over remmen op de motor, hier wordt alleen aangegeven dat hij dat wanneer hij dat onder de knie heeft zou kunnen leren revmatchen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten

Of dan was ik niet duidelijk genoeg, of er wordt hier niet goed gelezen:
                    Mijn opmerking ivm tussengas was dan ook niet bedoeld op u Ik ben er overigens mee akkoord dat tussengas enkel interessant (en leuk ) is bij zeer sportieve ritten.. en als 't van mij afhangt al zeker niet met een diesel bvb.

Comment

Wat is een automaat toch een heerlijke uitvinding.

Comment

oei oei oei oei oei, revmatchen. wat een discussiepunt waarbij het onweten, de luiheid en de onkunde van velen naar boven komt

revmatchen is éssentieel om vlot, goed en toch veilig te rijden. doe je het niet, dan ben je lui of begrijp je niet hoe versnellingen werken

Exactly my point.
                        @TS: Leer eerst maar wandelen, en dan hardlopen.
                        eens je vertrouwen hebt in je rijden moet je het IMO direct gaan leren. niet uitstellen, mijn pa is over de 50 en die zal het niet meer leren
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Mijn opmerking ivm tussengas was dan ook niet bedoeld op u Ik ben er overigens mee akkoord dat tussengas enkel interessant (en leuk ) is bij zeer sportieve ritten.. en als 't van mij afhangt al zeker niet met een diesel bvb.
                          zever imo

ik gebruik het altijd, en het is véél comfortabeler en beter voor je koppeling

bvb in mijn straat rijd ik rond de 50 in 5de, op 't einde is er een redelijke bocht die ik altijd in 3de pak.. ik laat mij zachtjes uitbollen, dubbele blip (zachtjes, toeren gaan niet boven de 2500 rpm ongeveer) en *klik* in 3de. en 't klinkt nog eens cool ook

zelfs dubbele ontkoppelen doe ik wel eens voor de lol

Comment

Daantje, lees eerst mijn posts eens. Ik zeg hier toch niets verkeerd?
                            Je geeft de indruk, misschien bedoel je dat wel helemaal niet, dat hij zich daar allemaal nog niet mee moet bezig houden want dat hij dat toch niet zou kunnen.

Comment

volgende stap is het combineren van tussengas en het afremmen voor bochten (heel and toe)

en met je linkervoet remmen (al moet ik eerlijk toegeven dat ik hier nog niet zo goed in ben, te weinig oefening)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                revmatchen is éssentieel om vlot, goed en toch veilig te rijden. doe je het niet, dan ben je lui of begrijp je niet hoe versnellingen werken
                                Ja hallo. Dan heb ik een nieuwtje voor u. 99,34689% van de bevolking die autorijdt weet NIET hoe versnellingen werken. Dus ik ben het met u eens, revmatchen is NIET essentieel
                                Maar ik doe het dus ook quasi constant, het rijdt idd beter

Op veel auto's kán je dat gewoon niet zonder je rechtervoet permanent te invalidiseren...
                                Dat diesel het gemeenschappelijke kenmerk van die auto's zijn ben ik niet mee eens, het werk uitstekend op mijn dieseltje...

Ah, is niet zo bedoeld.
                                Ik bedoel eerder dat hij er zich momenteel niet druk om moet maken, eerst moet zorgen dat hij z'n rijbewijs haalt en veilig van A naar B kan rijden. Daarna kan hij hierop beginnen oefenen.
                                2222222222
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                  en met je linkervoet remmen (al moet ik eerlijk toegeven dat ik hier nog niet zo goed in ben, te weinig oefening)
                                  Als je je op de openbare weg je de bochten goed plant en steeds met goed overzicht en marge rijdt, mag je dat eigenlijk niet nodig hebben, zelfs al gaat het wat vlotter... dus maar goed dat je te weinig oefening hebt.

Voor circuit: ja das iets anders (maar daar hebben we het hier niet over dacht ik )
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

bij vele auto's is de reactie op uw gaspedaal te traag om goed te revmatchen. Als ik plankgas tik zit ik mss aan 2000 toeren. Een klein beetje langer wachten maar dan zit je al snel over het gewenste toerental.

Comment

Je kan toch al anticiperen? Ik rij bevoorbeeld 50 in 4de (1.4 naft) wat zo'n 1400 rpm is. Rustig laten bollen en dan ontkoppel ik, geef wat gas, schakel naar 3de aan zo'n 2000 rpm. Dan heb ik nog niet geremd, maar ook de koppeling nog niet belast. dan kan ik nog even wat langer bollen en pas later begin ik te remmen. Net voor de rotonde schakel ik naar 2de, rustig, geen schok.

Werkt het vlotste voor mij. Bij sportieve ritten remmen, heel and toe naar 3de, blijven remmen, heel and toe naar 2de, rotonde op.

Comment

Als ik snel moet remmen is het gewoon 'op de remmen', op een grote baan bij pakweg een rood licht in de verte of bij het begin van een verlaagde snelheidsbeperking is het 'op de motor' dat ik doe.

Comment

Working...
                                        X