Hallo , ik had even een vraagje, eergisteren ging mijn motordiagnose lampje branden, ik naar dealer en niks aan de hand , was sporadische melding zeiden ze, ik gisteren een eind van huis ging motordiagnose lampje weer branden , zelfs knipperen, en ik voelde dat de auto ook schokkend reed, ik gestopt en ben weggetakeld naar een audi dealer waar ze mij vervolgens vertelde dat een bobine kapot was, nu dus mijn vraag, hadden ze dat dan niet eergisteren al bij het uitlezen kunnen zien? kost mij nu weer extra geld (wegtakelen, taxi voor mn vriendin want die moest verder naar een afspraak)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bobine Uitlezen
Collapse
X
-
hadden ze zeker kunnen zien als ze moeite gedaan hebben
"een sporadische melding van motorsotorin" is beetje zever he. Dat lampje gaat aan (al is het maar even) voor een reden. Er is altijd iets dat niet functioneerd zoals het zou moeten functioneren als het lampje aangaat (al is het maar een kapotte sensor) dan nog moeten ze tenminste moeite doen om te zien wat er scheeld ipv van u naar huis te sturen vind ik.
laat weer eens duidelijk zien dat veel garages niet weten hoe nu precies motormanagement werkt. Ik krijg het van die pipo's die dan even de computer resetten en hopen dat het niet meer terugkomt of u wandelen sturen met een wat zever uitleg.
Ik zou in ieder geval eens dik van mijn oren maken, en de factuur van takelen naar hen laten sturen.
-
bedankt voor uw reactie, ben vanmiddag even langsgeweest bij de audi dealer, ze konden de factuur even niet vinden , daar op zou de storingscode moeten staan en konden ze het even na kijken, maar ze begonnen toch al gelijk weer met het verhaal dat het vanalles geweest kon zijn en dat het toeval kan zijn geweest... ik weet wel dat ze een klant kwijt zijn en ga wel een andere garage proberen in de toekomst! DE AMES IN ZWIJNDRECHT ZIET MIJ NIET MEER TER!!!!
Comment
-
Het noemt niet voor niet 'diagnose apparatuur' hè, dat dient om een diagnose te stellen. Dus even die code uitlezen kan geen kwaat hè. Op het vlak van "resetten en hopen dat het niet meer terugkomt" ben ik het 100% met Skippie eens.2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenhadden ze zeker kunnen zien als ze moeite gedaan hebben
"een sporadische melding van motorsotorin" is beetje zever he. Dat lampje gaat aan (al is het maar even) voor een reden. Er is altijd iets dat niet functioneerd zoals het zou moeten functioneren als het lampje aangaat (al is het maar een kapotte sensor) dan nog moeten ze tenminste moeite doen om te zien wat er scheeld ipv van u naar huis te sturen vind ik.
laat weer eens duidelijk zien dat veel garages niet weten hoe nu precies motormanagement werkt. Ik krijg het van die pipo's die dan even de computer resetten en hopen dat het niet meer terugkomt of u wandelen sturen met een wat zever uitleg.
Ik zou in ieder geval eens dik van mijn oren maken, en de factuur van takelen naar hen laten sturen.
en toevallig gebeurt het vaak ook dat met het wissen van de fout het brandend lampje ook wegblijft. de ecu kan altijd eens een kortsluitingske gemaakt hebben of ergens iets gezien hebben dat er niet was.
en afhankelijk van de situatie kan men in een garage waar het even wat druk is niet een uur zitten zoeken naar een fout die er misschien (ik zeg misschien) niet is. en als mechanieker riskeer je het verwijt dat als er ook niks is dat de klant een uur werk moet betalen voor niks. en dan is de garage eveneens een bende afzetters.
ieder verhaal heeft meerdere kanten.
Comment
-
Hoe lang gaan bobines eigenlijk mee want in 2007,2008 en vd week (2009) is er elk jaar 1 kapot gegaan, het gaat hier trouwens om een audi A2 uit 2003, kan je die bobines makkelijk zelf vervangen ? want dan neem ik er 1 reserve in de auto mee voor het geval dat, het gebeurt best vaak dan vind ik....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichtenals er toen hij binnen kwam nog geen sprake was van een stotterende motor kan het zijn dat ze bij de dealer van de storingscode ook niet wijzer werden. soms brand de lamp en komt er een onzinnige code op het scherm waar je als mechanieker niet veel aan hebt, zeker niet als er concrete problemen zijn zoals bvb een stotterende motor of onregelmatig draaien.
en toevallig gebeurt het vaak ook dat met het wissen van de fout het brandend lampje ook wegblijft. de ecu kan altijd eens een kortsluitingske gemaakt hebben of ergens iets gezien hebben dat er niet was.
en afhankelijk van de situatie kan men in een garage waar het even wat druk is niet een uur zitten zoeken naar een fout die er misschien (ik zeg misschien) niet is. en als mechanieker riskeer je het verwijt dat als er ook niks is dat de klant een uur werk moet betalen voor niks. en dan is de garage eveneens een bende afzetters.
ieder verhaal heeft meerdere kanten.
Maar sorry er zijn een paar dingen die ik gewoon erg vind.
Als draait de motor op momement van aankomst in garage goed, als de klant zegt dat hij daarvoor stotterde is er een probleem. Ga dan niet zeggen na uitlezen tis ok niets aan de hand, zeg dan gewoon op dit moment kunnen we het niet vinden, en reken dan aub ook geen half uur werk om die pc aan die auto te hangen. En vraag de klant om eventueel proberen terug te komen als het probleem er effectief is. Maar zeg niet dat er niets aan de hand is.
Gewoon eerlijk zijn dat duurt het langst.
Over het toevallig brandend lampje en "ergens iets gezien hebben dat er niet was" daar kan ik je niet volgen. Een ECU is geen mens een mens kan zich vergissen een ECU werkt of werkt niet. Als hij dus, al is het maar even, iets "ziet" dan is er ook iets. Het kan evengoed een sensor zijn die niet meer 100% lekker is of een kabeltje van of naar de sensor dat slecht contact geeft of zoals je zegt ergens kortsluiting gemaakt heeft. Ik noem dat niet "iets dat er niet is" Het is een probleem. Ok je kan dat misschien op dat moment niet vinden, maar zeg dat dan.
Ikzelf zit in de IT en ik kan er de bomen van op lopen als men denkt dat electronica/computers dingen doen zomaar omdat ze er zin in hebben of vanzelf dingen doen die ze nooit eerder deden. Er is altijd een reden, en ja ik vind ze in mijn branche ook soms niet dadelijk maar dan zeg ik dat ook. Helaas mijn baas reageerd daar dan ook niet positief op maar ik ben van het principe "geen gelul verkopen, zeg gewoon waar het op aankomt"
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vos10 Bekijk Berichtenskippie : heb trouwens niet gezegd dat hij stotterde op het moment dat lampje de EERSTE keer ging branden, de eerste keer brande het lampje en was er met de auto niks aan de hand, toen uitgelezen , niks gevonden , volgende dag auto stotteren en lampje knipperen....
Ik hoop dat de garage een beetje eerlijk is en dat ze toch een deel van hun verantwoordelijkheid opnemen. Als ze je even ervoor wandelen sturen als je zelf daar staat omdat er toch wel ergens iets aan de hand is.
Comment
-
everything happens for a reason. maar ga aan een wagen eens zoeken waar het probleem zit zonder specifiek geholpen te worden door diagnoseapparatuur .
zoals ik uit de woorden van de topicopener kon opmaken was er met de wagen zelf niks aan de hand. het kan altijd eens zijn dat er een draadje ergens tegengeschuurd heeft en een kortstondige kortsluiting veroorzaakt heeft, dat er even vuil voor een sensor kwam te zitten, ...
dat is zoals in de garage toekomen met de klacht: "ik heb een geluidje. het komt van ergens". en als de mechanieker meerijdt dan zeg je "tiens, nu hoor ik het niet"
begin maar te zoeken.
het is jammer dat de wagen daarna begon te stotteren. ik ken de situatie niet precies, ik was er niet bij/ misschien hadden ze indd wat moeten zien, maar soms zie je niks.
en denk je nu echt dat er garages zijn waar ze een uur lopen te zoeken naar iets, dat ze niks vinden en dat ze dan zeggen: tis van de voornietniet. think again
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichteneverything happens for a reason. maar ga aan een wagen eens zoeken waar het probleem zit zonder specifiek geholpen te worden door diagnoseapparatuur .
zoals ik uit de woorden van de topicopener kon opmaken was er met de wagen zelf niks aan de hand. het kan altijd eens zijn dat er een draadje ergens tegengeschuurd heeft en een kortstondige kortsluiting veroorzaakt heeft, dat er even vuil voor een sensor kwam te zitten, ...
dat is zoals in de garage toekomen met de klacht: "ik heb een geluidje. het komt van ergens". en als de mechanieker meerijdt dan zeg je "tiens, nu hoor ik het niet"
begin maar te zoeken.
het is jammer dat de wagen daarna begon te stotteren. ik ken de situatie niet precies, ik was er niet bij/ misschien hadden ze indd wat moeten zien, maar soms zie je niks.
en denk je nu echt dat er garages zijn waar ze een uur lopen te zoeken naar iets, dat ze niks vinden en dat ze dan zeggen: tis van de voornietniet. think again
Die van mij doet dat2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vos10 Bekijk BerichtenHoe lang gaan bobines eigenlijk mee want in 2007,2008 en vd week (2009) is er elk jaar 1 kapot gegaan
zou ik toch eens laten nakijken wat hiervan de oorzaak kan zijn.
Zo lijkt het me dat de defecte bobine het gevolg is maar niet de eigenlijke oorzaak.Last edited by taiko; 29/05/2009, 21:53.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten[/color]
Die van mij doet dat
Comment
-
Zo'n bobine is in feite een transfo die laagspanning transformeert naar hoogspanning.
Ofwel is er een probleem aan de primaire wikkeling ( laagspanning ) omdat de stroom te hoog is en de isolatie rond de windingen smelt.
Ofwel is er een probleem aan de hoogspanningszijde ( secundaire wikkeling ).
Waarschijnlijk door een te hoge spanning waardoor je een probleem kan krijgen van spanningsdoorslag.
Ook een mogelijkheid is de onsteker zelf. Ik weet niet of het hier gaat om een thyristorontsteker.
Vind het vreemd dat die ieder jaar zou kunnen stuk gaan.
Misschien eens laten doormeten door de technieker bij je dealer om te zien waar precies
het probleem is en vooral waarom?
Comment
-
nou er zitten er in mijn wagen 4 in, ik dacht dat ik ergens op het forum had gelezen dat een bobine ongeveer 5 jaar meegaat, dan zou dat redelijk kloppen, in 2007 de eerste (dat is dan 4 jaar) in 2008 de tweede(5 jaar) en in 2009 de derde(6 jaar). Nu weet ik niet of het allemaal verschillende zijn geweest die kapot gingen of elke keer dezelfde.... En kijk ik heb er echt geen verstand van maar als de AUDI DEALER tegen mij zegt dat dat normaal is en gewoon een kwaaltje is waar meer automerken last van hebben , ja wie ben ik dan om dat tegen te spreken.. ik ben de perfecte klant , de ballen verstand ervan dus ze kunnen me alles wijsmaken!! haha
Comment
-
Sorry, had uit je post niet opgemaakt dat het hier ging om bobines met kwaaltjes
Was aan't denken aan de bekabeling aan de hoogspanningskant, eventueel een vochtprobleem of misschien iets met de bougies. Daar zijn ze erg gevoelig voor.
Soms worden ook alle bobines vervangen als ze gekend zijn om hun problemen.
Als er één stuk gaat kun je er donder op zeggen dat de andere ook zullen de geest geven na verloop van tijd.
Maar is idd kostelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door vos10 Bekijk BerichtenEn kijk ik heb er echt geen verstand van maar als de AUDI DEALER tegen mij zegt dat dat normaal is en gewoon een kwaaltje is waar meer automerken last van hebben , ja wie ben ik dan om dat tegen te spreken..
Langs de andere kant zijn er constructeurs die wél zulke motoren kunnen maken waarbij de bobines blijven werken. Het is wel degelijk een probleem van de constructeur. Zij kiezen namelijk de kwaliteit van de bobines, en zij moeten zorgen dat die dingen kunnen blijven werken door voldoende koeling te voorzien.
"Alle constructeurs hebben hier last van" is wat dus gemakkelijk. VAG heeft een tijd echte bagger bobines gebruikt (of misschien waren ze wel heel goed, maar toch niet opgewassen tegen de omstandigheden waarin ze moeten werken?).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten[/color]
Die van mij doet dat
Comment
Comment