Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bobine Uitlezen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ja , jongens , is dat nu niet erg dat voor die laatste gram uitlaatgas zo'n kosten moeten worden gemaakt ? Waarom niet de goede oude verdeler gebruiken ?
    Ik zie echt geen voordeel hoor ! Het is trouwens tegenwoordig perfect mogelijk om met behulp van het signaal van de toerentalsensor , een slecht werkende cilinder uit te schakelen qua inspuiting om de kat te beschermen . Als er iemand mij een zinnige uitleg kan geven voor die onzin van die slechte individuele bobijen , ik sta open voor reply , maar ik vrees het tegenovergestelde ...

Comment

Een cassette met vier bobijnen. Deze staat rechtstreeks in verbinding met de bougies en wordt gestuurd door de ECU. Leuk systeem MAAR:
      ze zijn gekend om nogal eens te verslijten. Wat gebeurt er dan? Ofwel start de motor gewoon niet meer, ofwel valt de motor gewoon uit tijdens het rijden (zelden). De cassette zal dan verbrand ruiken. Wat echter het meeste voorkomt is dat ze het langzaam begeven. Je merkt het pas als de motor vermogen verliest, zijn turbodruk niet meer haalt, begint te stotteren of even inhoudt tijdens acceleratie (zware belasting).

Die dingen verslijten nu éénmaal.
      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
        Ja , jongens , is dat nu niet erg dat voor die laatste gram uitlaatgas zo'n kosten moeten worden gemaakt ? Waarom niet de goede oude verdeler gebruiken ?
        Ik zie echt geen voordeel hoor ! Het is trouwens tegenwoordig perfect mogelijk om met behulp van het signaal van de toerentalsensor , een slecht werkende cilinder uit te schakelen qua inspuiting om de kat te beschermen . Als er iemand mij een zinnige uitleg kan geven voor die onzin van die slechte individuele bobijen , ik sta open voor reply , maar ik vrees het tegenovergestelde ...
        In een verdeler zitten borstels die nogal eens versleten, ook waren er (denk ik) meer problemen dan nu.
        BMW = Freude Am Fahren

Comment

wat ik er dus eenbeetje uit begrijp blijft het dus eigenlijk een lopende tijdbom en afwachten maar tot de volgende bobine het weer begeeft.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
            Misschien dat bij electronische onsteking de energie-inhoud van de vonken beter gestuurd kunnen worden. Ook de perfecte timing benaderen is misschien makkelijker mogelijk met een habbekrats vermogenelectronica. Nadeel van die oude verdelers is het langzaam inbranden van de kontaktlamellen door de borstels ( inductie ). Dit heb je niet met electronische kontaktwisselingen.
            Misschien zijn de huidige ontstekingseisen gewoonweg niet meer klaar te spelen met een oude verdeler. Maar hier kun jij veel beter over oordelen dan ik

Persoonlijk vermoed ik dat het probleem met die individuele bobines zich voornamelijk manisfesteren aan de hoogsspanningszijde, aan de spoel met veel windingen en dunne draad. Of beter nog, de isolatie rond deze windingen. De eisen, hieraan opgelegd, zijn enorm hoog wegens weinig afstand tss de windingen en de hoge kadans van spanningspieken.
            Waarschijnlijk kunnen deze, na verloop van tijd, door verduring hun werk niet meer aan. Steeds meer windingen zullen dan kortsluiting maken met mekaar om dan later helemaal de geest te geven. Dit kan ook het uitdoofscenario, wat Jochen beschrijft, verklaren.

Maar je hebt gelijk, deze bobines zouden nu geen slijtage-onderdeel meer mogen vormen vermits de verdeler vervangen werd door electronica.
            Ik vermoed dat goedkope spoeltjes en te hoge omgevingstemperaturen ( door Rosse beschreven ) hiervoor de aanleiding zijn.
            Last edited by taiko; 21/06/2009, 12:10.

Comment

Working...
            X