Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenspanning 245/40/18 (Geen RUNFLAT) voor BMW 525d Touring E-61 (3liter) ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bandenspanning 245/40/18 (Geen RUNFLAT) voor BMW 525d Touring E-61 (3liter) ?

Volgens indicatieplaatje binnenkant voordeur = 2,1 bar VOOR en 2,6 bar ACHTER ; mijn bandencentrale : 2,8 bar VOOR EN 2,8 bar ACHTER ???
    Wagen rijdt veel beter met deze NON-runflats !!!
    Wie heeft er ervaring met de bandendruk ? (BMW 525d Touring E-61 - 3liter - 197PK)

2,5 rondom. altijd goed op laagprofiel

Comment

bij alle wagens is het zo : de bandenspanning waar de aandrijfwielen zitten moet hoger zijn dan de rest . Vertrouw enkel op de constructeur . Een uitzondering is het reservewiel : dat zet is steeds een bar hoger dan de wielen op de wagen . Kwestie dat je na een jaar geen platte band moet vervangen door een andere platte band .... ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
        bij alle wagens is het zo : de bandenspanning waar de aandrijfwielen zitten moet hoger zijn dan de rest . Vertrouw enkel op de constructeur . Een uitzondering is het reservewiel : dat zet is steeds een bar hoger dan de wielen op de wagen . Kwestie dat je na een jaar geen platte band moet vervangen door een andere platte band .... ;-)
        gooi uw schitterende regel maar al in de vuilbak:
        eerste de beste die me binnenschiet volgens constructeur: mercedes C klasse (w203) 2.3 vooraan 2.1 achteraan

Comment

De bandendruk bereken je zodat ze het gewicht wat er op staat kunnen dragen.
          Daar staat op blz. 14 van het standards manual van het ETRTO drie formules voor, die terug te brengen zijn tot één, als je de maximum snelheid en camberfactor wegstreept, wat over het algemeen verantwoord te doen is.

Maar je hoeft die moeite niet te doen om dat uit te rekenen, daar heb ik diverse Excell formulieren voor gemaakt die je kunt vinden bij de 2e en 3e reactie van mijzelf op door mij gemaakt topic op het Nederlands camperforum.

Daar ook de uitleg. Ook een doorlink naar Belgies forum waar ik voor personenauto's verder ben gegaan.
          de druk die je met deze formule uitrekent is de minimale druk voor snelheden tot 160km/u en een scheefstand van de achterwielen tot 2 graden ( dus voor de meeste auto's genoeg). Daarboven mag je zitten, maar zelf heb ik beredeneerd dat als het daadwerkelijke gewicht wat op een wiel komt minder dan 85% is van het gewicht dat bij de druk hoort die heerst in die band, dat dan comfortverlies optreedt in de vorm van stuiteren.

Een verbetering van de formulieren om de adviesdrukken van de fabrikant om te rekenen is nu "under construction"maar de onvolledige kun je van mijn Sky drive halen onder de link

Voorlopig bereken je daar alleen nog maar , welke asgewichten voor normaal gebruik de fabrikant gebruikt moet hebben destijds, maar dan waar het tussenin moet zitten, want destijds is het afgerond op 0,1 bar of 1 psi. Door verschillende bandsoorten van de originele stikker op de deur binnenkant of tankklep, in te vullen , bij voorkeur de PSI waarden, zou die speling zo klein mogelijk moeten worden.
          Deze gewichten gebruik je dan voor de nieuwe bandgegevens.
          Ik ben daar ook al een mogelijkheid waarin het niet klopt tegengekomen, maar daar ben ik nu over aan het brainstormen hoe ik dat kan herkenen en oplossen. Bij mijn Seat hebben ze volgens mij de bijtelling voor snelheid niet juist verwerkt in de formule van het ETRTO, ze tellen dan zondermeer bij alle waarden 0,2 bij T banden( max 190km/u) en 0,3 bij H banden(max 210km/u), waardoor de uitgerekende gewichten bij normaal gebruik te hoog uit vallen.

voor de drukken bij volle belasting wordt ook door de fabrikanten de maximale aslasten gebruikt van voor en achteras, die je kunt vinden op een metalen plaatje onder de motorkap, of een van de deurstijlen. Er vanuit gaande dat als je daar overheen gaat dat je hun toch al niet meer aansprakelijk kunt stellen. Bij vakantie-gebruik zou je dan ook voor de achteras een hogere druk dan volgens die achteraslast beter kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld zorgen dat de max aslast achter 85% is van het gewicht waar je mee rekent, om zo de nodige reserve te hebben. Voor de voor/as hoeft dit niet, omdat die zelfs bij overbelasting vrijwel onmogelijk aan zijn maximum komt ( niets is onmogelijk, bagage op de motorkap binden).
          Als je precies weet welke gewichten er op de banden komen, dan kun je verantwoord afwijken van de adviesdrukken van de fabrikant, maar dan moet je die gewichten zelf gaan bepalen.

Wil je de berekening van de fabrikant helemaal loslaten, dan kun je met het formulier "het grote aslasten en bandendruk spel" gaan spelen. Daarvoor zou je het best de lege auto per wiel kunnen ( laten) wegen en dan meten, wegen en plaatsen van de personen en belading.
          Dit is geschikt voor speciale situaties zoals vakantie, races, maar ook om zo je eigen normale gebruiksgewicht te bepalen.

Zijn er nog vragen ( vast wel) dan stel je die hier maar.

Edit: ik heb het op dit forum ook deels staan onder de link
          Last edited by ; 05/06/2009, 13:36.

Comment

Working...
          X