Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandendruk of bandenspanning zelf uitrekenen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bandendruk of bandenspanning zelf uitrekenen

    Ik heb me bezig gehouden met het uitrekenen en omrekenen van bandendruk.
    Ook al gereageerd bij een onderwerp hier, maar als apart onderwerp beter onder jullie aandacht te brengen.

    Heb een aantal formules die ik bemachtigd heb , uit het Standard Manual 2007 van het European Tire&Rim Technical organistion, bewerkt en vereenvoudigd tot een .
    Hieronder copie uit het carstyling forum

    waar ik het met behulp van advies daar voor personen-auto's verder heb uitgewerkt. De banden-fabrikanten gebruiken deze formules ook om voor de auto-fabrikanten, die daar dan weer de gewichten voor aandragen, de adviesdrukken te berekenen.

    De formule is
    A= B*(C/D)^1,25
    Hierin is
    A= De bandenspanning die u wilt berekenen
    B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
    C= Het gewicht wat op de band drukt
    D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken

    Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.

    Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y.

    voor auto's met een hogere maximum snelheid dan 160km/u moet er bij de maximum bandenspanning vermeld op de band iets opgeteld worden dus B in de formule. trek van de topsnelheid van de auto 160km af en vermenigvuldig dat met
    * 0,005 Bar bij S-banden( tot 180km)
    *0,00667 Bar bij T-banden( tot 190km) en
    * 0,006 bij H-banden ( tot 210km/u).
    voorbeeld: max snelheid van je auto 210 km/u min 160= 50 maal 0,006= 0,3bar. stel de max druk van de band is 3 bar, dan voor B in de formule invullen 3,3 bar.
    Wanneer je deze snelheden niet rijdt, hoef je dit niet mee te nemen in de berekeningen.

    ook copie van deze formule omgezet naar die om bij bepaalde druk het draaggewicht te berekenen.

    Voor het bepalen van de asgewichten heb je de max druk en max gewicht van de originele banden niet nodig.
    Bij de formule C= D* (A/B)^0,8 vul je voor
    D de maximale aslasten in (die vrijwel altijd op het plaatje staan onder de motorkap.
    Voor A vul je de Druk in voor normale belasting.
    Voor B vul je de Druk in bij volle belasting. (beide van de stikker of van een lijst bij de bandenpomp bij benzinestation of van internet)
    Het antwoord is dan C= het asgewicht bij normale belasting, waar je met de beginformule weer mee kunt rekenen, samen met de gegevens van de nieuwe band. De berekende aslasten opgeteld, zou pakweg 150kg of plus nog eens 10 % boven het leeggewicht moeten zitten. als meerderen dit uitrekenen dan weten we weer met welke bagage de bandenfabrikanten rekenen.
    Doordat de drukken op 0,1 bar naar boven afgerond zijn zou je ook dezelfde berekening kunnen maken met A min 0,1 bar en B, en A en B min 0,1 bar.
    Dus wel weer even 2(assen)x 3 = 6 berekeningen maken.

    ook is de laatste formule te gebruiken om de gewichtsverhouding voor achter uit te rekenen als je de gebruikte druk voor en achter weet, en er zijn nog andere berekeningen mee te doen.
    De bedoeling is dat die wiz- kids en exel-specialisten die ook op dit forum, er vast wel een paar van zullen zijn, in overleg met mij dit verder uit kunnen werken. En natuurlijk dat jullie dit gebruiken kunnen. Een paar voorbeelden wil ik best geven, draag de gegevens maar aan.

    met vriendelijke groet.
    Peter

  • #2
    Zoveel uitleg, amai. Ik geef wel toe dat ik al je niet helemaal gelezen heb. Eerst dat ik dat berekend heb, heb ik ondertussen meer dan 20 banden opgepompt denkik

    Interessant om weten maar de meeste mensen controleren zelfs niet vaak genoeg hun spanningen ... laat staan dat ze gaan uitrekenen hoeveel er effectief in moet

    Als in mijn tankklep staat dat ik tussen de 2.3 en de 2.5 moet pompen en dat ik een beetje geladen rij, dan zet ik er gewoon 2.4 in ipv te gaan narekenen

    Allé, no offence e

    Comment


    • #3
      lijkt me allemaal wat vaag,

      ze houden zelfs geen rekening met de bandenmaat

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
        lijkt me allemaal wat vaag,

        ze houden zelfs geen rekening met de bandenmaat
        Er staat in de formule dat er word rekening word gehouden met het gewicht dat de band aankan en da sta op de band! Dus er word rekening gehouden met de band nje ?

        Comment


        • #5
          Het is ook bedoeld voor de genen die twijfelen of hun druk wel goed is, of degenen die willen expirimenteren met de druk voor de rijeigenschappen.


          Als je deze link aanklikt hoef je niet meer te rekenen, alleen de juiste gegevens verzamelen en invoeren.

          Wil ook even een pleidooi houden voor het geregeld controleren van de bandendruk. Wil je het goed doen dan moet je zelf een goede bandenpomp hebben, die langs de weg zijn in de regel niet betrouwbaar en je meet daar altijd warm. Er wordt altijd gehamerd op koud meten.

          De bandenmaat is ook niet belangrijk voor het uitrekenen, wat door de meeste wel gedacht wordt. Dat max draaggewicht ontstaat wel door de maat en andere eigenschappen van de band , maar heeft de fabrikant al voor ons vastgesteld.

          Dacht eerst zelf dat alleen, als je er duidelijk andere banden opzet , zoals platter of grotere velgen, dat je dan om moest rekenen.
          Maar moderne banden, en vooral de zuinige, stillere, comfortabelere van tegenwoordig, die vaak met een hogere maximum druk werken of met een lager max draaggewicht moeten aanzienlijk hogere druk hebben. De druklijsten die je overal tegenkomt zouden dan ook beter vervangen kunnnen worden door de asgewichten waar de fabrikant mee rekent.

          Voorbeeld: mijn eigen auto Renault Espace uit 1998
          adviesdrukken normaal voor 2,4 ,achter 2,1 en bij max belasting voor 2,4 , achter 2,5 bar.
          Met de Pirelli achter met max druk 3.0 bar load index 91, wat tegenwoordig vrij gebruikelijke
          gegevens zijn, moet 2,1 dan 2,4 worden en 2,5 dan 2,85 bar.
          Voor moeten de Michelin Energy , met een max druk van 3,5 en LI van 91 , van 2,4 naar 3,0!
          Die Energy's van mij zijn dan ook al verkeerd afgesleten, niet door mijn toedoen, ik heb hem nog maar kort. Op de tire-selector van Michelin op internet staan voor alle band adviezen dezelfde drukken, die van de auto-fabrikant. Ben daar al over in conclaaf met Michelin. Bij de Tire- selector van Vredestein worden wel verschillende drukken genoemd bij verschillende bandkeuzes, dus die zijn wel goed bezig.Vredestein geeft alleen de drukken voor maximale belasting en waagt zich niet aan de normale belasting.

          Dat is als je van dezelfde draaggewichten uitgaat als de fabrikant destijds gedaan heeft.
          Omdat de meesten in de regel alleen in de auto zitten zou je wat lager kunnen gaan, wat je dan ook weer uit kunt rekenen.

          Laatst op internet gelezen, dat in een duits onderzoek was vastgesteld, dat de moderne banden gerust 0,3 bar hogere drukken mochten hebben. Heb daar gelijk mijn reactie bijgeplaatst, dat dat zelfs moet als je het uitrekent.

          Misschien heb ik nu de noodzaak van uitrekenen wat beter duidelijk gemaakt .

          met vriendelijke groeten van Peter
          Last edited by ; 09/05/2008, 11:05.

          Comment


          • #6
            Exel formulier om om te rekenen

            Ben toch maar eens zelf gaan stoeien met Exel, en heb de volgende formulieren gemaakt .
            Hoef je alleen maar in te vullen en de nieuwe drukken komen er vanzelf uitrollen.Vervangen door een formulier wat zeker weten goed werkt , zie reactie #20
            http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive...uk%20omrekenen In deze map altijd de laatste versie pakken.
            Zitten vast nog wel wat onvolkomenheden in, en is bedoeld als goede indicatie.
            Geen garantie , en het staat je vrij om te veranderen, maar als het ingrijpend is overleg dan met mij.

            Met vriendelijke groet
            Peter
            Last edited by ; 10/08/2009, 16:06.

            Comment


            • #7
              ik heb zo mijn eigen formule:

              iederen band op 2.5!!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                ik heb zo mijn eigen formule:

                iederen band op 2.5!!
                Koud of warm?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Koud of warm?
                  koud

                  Comment


                  • #10
                    Voor mij schrijven ze 2.0 voor op alle vier, zet ze op 2.2 en dat voldoet ook zeer goed. (Bandendruk voorgeschreven door de bandenfabrikant en/of de wagenfabrikant is altijd te weinig om zowel de band als de wagen soepeler te doen lijken.)

                    Comment


                    • #11
                      In de praktijk zijn er veel ontwikkelde regeltjes. Zoals voor een sportiever rijgedrag 0,2 bar hoger, zware belading 0,3 bar bij normaal-druk, en zet maar op maximale druk van de band,altijd goed!!
                      Ook bandenspecialisten doen ervaring op bij nieuwe banden-soorten en gebruiken die om een meestal wat hogere druk te gebruiken bij dat bandensoort.
                      Gaa je dat allemaal narekenen met mijn formulieren, dan zal blijken dat dat gewoon nodig is. En dan de Michelin Energy banden (enige voorbeeld dat ik ken en veel gebruikt) met hun relatief lage draagvermogen en hoge maximum druk van de band.
                      Volgens de berekening die ik als voorbeeld heb laten staan in mijn formulier, moeten die adviesdrukken 0,7 bar omhoog. De bandenspecialist zal op zijn gevoel niet zover durven gaan.
                      Kortom, als je uitrekent, kun je alle ontstane regeltjes vergeten .
                      Dus je kunt mijn idee hier gaan afkraken, maar het klopt gewoon en is gebaseerd op de formules die de fabrikanten ook gebruikt hebben bij de eerste banden. Vraag je echter aan je dealer wat voor druk je nieuwe banden moeten hebben, dan krijg je daar geen goed antwoord op , omdat ze de methode niet hebben om het om te rekenen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jadatis Bekijk Berichten
                        Vraag je echter aan je dealer wat voor druk je nieuwe banden moeten hebben, dan krijg je daar geen goed antwoord op , omdat ze de methode niet hebben om het om te rekenen.
                        nee, die zegt: kijkt in uw instructieboekje
                        en als je dan afkomt dat je 16" laten leggen hebt i p v 15" en van nen energy naar nen sportcontact zijt gegaan en bla bla bla

                        2.5 voor iederen band, altijd goed

                        Comment


                        • #13
                          hoeveel druk steken jullie op een 19" ( geen runflat, is voor op mijn 5, vooraan 245 en achteraan 275) ?

                          Comment


                          • #14
                            Kijk op uw tankklep of deurstijl, daar staat de aan te raden bandendruk op.

                            Comment


                            • #15
                              van 18" maar niet van 19" ....

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                                hoeveel druk steken jullie op een 19" ( geen runflat, is voor op mijn 5, vooraan 245 en achteraan 275) ?
                                2.5

                                Comment


                                • #17
                                  thx

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                                    thx
                                    Hehe, check vooral de onderliggende 'berekening'



                                    Nuja, ik denk ook wel dat je met 2.5bar per band weinig verkeerd kunt doen, ongeacht het type of de maat, maar dat neemt niet weg dat er nog veel betere mogelijke settings zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                                      Nuja, ik denk ook wel dat je met 2.5bar per band weinig verkeerd kunt doen, ongeacht het type of de maat, maar dat neemt niet weg dat er nog veel betere mogelijke settings zijn.
                                      zoals?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik heb het Excell-formulier om de adviesdrukken om te rekenen bij buiten-standaard banden grondig herzien. Ook meer volledige informatie gekregen over de formule en bijtellingen bij V.W.Y banden en de camberfactor.

                                        Volgens mij is er tussen dit nieuwe formulier nu geen speld meer tussen te krijgen , en rekent het precies zoals de autofabrikant destijds heeft gedaan of had moeten doen.
                                        Heb ook de Sky-drive van hotmail ontdekt , waar ik voortaan mijn nieuwe formulieren op zet .

                                        altijd de laatste versie pakken in deze map, en van daaruit kun je net als in dit forum, verder navigeren naar andere mappen .

                                        Waar ik in de lange tijd dat ik niet op dit forum gereageerd heb achter gekomen ben, is dat voor gewone autobanden niet de maximum-druk die op de bandwang staat gebruikt wordt, maar de referentiedruk van 2,5 bar meestal bij gewone autobanden , en 2,9 bar bij reinforced autobanden ( rf XL Extra Load) . daardoor kwamen mijn adviezen voor gewone auto's te hoog uit. Staat er At xxxkPa op de bandwang ergens, dan is dat de referentiedruk.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X