Ik heb me bezig gehouden met het uitrekenen en omrekenen van bandendruk.
Ook al gereageerd bij een onderwerp hier, maar als apart onderwerp beter onder jullie aandacht te brengen.
Heb een aantal formules die ik bemachtigd heb , uit het Standard Manual 2007 van het European Tire&Rim Technical organistion, bewerkt en vereenvoudigd tot een .
Hieronder copie uit het carstyling forum
waar ik het met behulp van advies daar voor personen-auto's verder heb uitgewerkt. De banden-fabrikanten gebruiken deze formules ook om voor de auto-fabrikanten, die daar dan weer de gewichten voor aandragen, de adviesdrukken te berekenen.
De formule is
A= B*(C/D)^1,25
Hierin is
A= De bandenspanning die u wilt berekenen
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt
D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken
Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.
Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y.
voor auto's met een hogere maximum snelheid dan 160km/u moet er bij de maximum bandenspanning vermeld op de band iets opgeteld worden dus B in de formule. trek van de topsnelheid van de auto 160km af en vermenigvuldig dat met
* 0,005 Bar bij S-banden( tot 180km)
*0,00667 Bar bij T-banden( tot 190km) en
* 0,006 bij H-banden ( tot 210km/u).
voorbeeld: max snelheid van je auto 210 km/u min 160= 50 maal 0,006= 0,3bar. stel de max druk van de band is 3 bar, dan voor B in de formule invullen 3,3 bar.
Wanneer je deze snelheden niet rijdt, hoef je dit niet mee te nemen in de berekeningen.
ook copie van deze formule omgezet naar die om bij bepaalde druk het draaggewicht te berekenen.
Voor het bepalen van de asgewichten heb je de max druk en max gewicht van de originele banden niet nodig.
Bij de formule C= D* (A/B)^0,8 vul je voor
D de maximale aslasten in (die vrijwel altijd op het plaatje staan onder de motorkap.
Voor A vul je de Druk in voor normale belasting.
Voor B vul je de Druk in bij volle belasting. (beide van de stikker of van een lijst bij de bandenpomp bij benzinestation of van internet)
Het antwoord is dan C= het asgewicht bij normale belasting, waar je met de beginformule weer mee kunt rekenen, samen met de gegevens van de nieuwe band. De berekende aslasten opgeteld, zou pakweg 150kg of plus nog eens 10 % boven het leeggewicht moeten zitten. als meerderen dit uitrekenen dan weten we weer met welke bagage de bandenfabrikanten rekenen.
Doordat de drukken op 0,1 bar naar boven afgerond zijn zou je ook dezelfde berekening kunnen maken met A min 0,1 bar en B, en A en B min 0,1 bar.
Dus wel weer even 2(assen)x 3 = 6 berekeningen maken.
ook is de laatste formule te gebruiken om de gewichtsverhouding voor achter uit te rekenen als je de gebruikte druk voor en achter weet, en er zijn nog andere berekeningen mee te doen.
De bedoeling is dat die wiz- kids en exel-specialisten die ook op dit forum, er vast wel een paar van zullen zijn, in overleg met mij dit verder uit kunnen werken. En natuurlijk dat jullie dit gebruiken kunnen. Een paar voorbeelden wil ik best geven, draag de gegevens maar aan.
met vriendelijke groet.
Peter
Ook al gereageerd bij een onderwerp hier, maar als apart onderwerp beter onder jullie aandacht te brengen.
Heb een aantal formules die ik bemachtigd heb , uit het Standard Manual 2007 van het European Tire&Rim Technical organistion, bewerkt en vereenvoudigd tot een .
Hieronder copie uit het carstyling forum
waar ik het met behulp van advies daar voor personen-auto's verder heb uitgewerkt. De banden-fabrikanten gebruiken deze formules ook om voor de auto-fabrikanten, die daar dan weer de gewichten voor aandragen, de adviesdrukken te berekenen.
De formule is
A= B*(C/D)^1,25
Hierin is
A= De bandenspanning die u wilt berekenen
B= De maximale bandenspanning vermeld op de band
C= Het gewicht wat op de band drukt
D= Het maximale gewicht wat op de band mag drukken
Dit rond je af op 0,1 bar (10 kPa) naar boven. Altijd minimaal 150kPa ofwel 1,5 bar.
Het getalletje 1,25 na de haakjes betekent tot de macht 1,25. Tot de macht 2 is in het quadraat.Op wetenschappelijke rekenmachines zoals je ook de rekenmachine van Windows in kunt schakelen, zit een knopje X^Y.
voor auto's met een hogere maximum snelheid dan 160km/u moet er bij de maximum bandenspanning vermeld op de band iets opgeteld worden dus B in de formule. trek van de topsnelheid van de auto 160km af en vermenigvuldig dat met
* 0,005 Bar bij S-banden( tot 180km)
*0,00667 Bar bij T-banden( tot 190km) en
* 0,006 bij H-banden ( tot 210km/u).
voorbeeld: max snelheid van je auto 210 km/u min 160= 50 maal 0,006= 0,3bar. stel de max druk van de band is 3 bar, dan voor B in de formule invullen 3,3 bar.
Wanneer je deze snelheden niet rijdt, hoef je dit niet mee te nemen in de berekeningen.
ook copie van deze formule omgezet naar die om bij bepaalde druk het draaggewicht te berekenen.
Voor het bepalen van de asgewichten heb je de max druk en max gewicht van de originele banden niet nodig.
Bij de formule C= D* (A/B)^0,8 vul je voor
D de maximale aslasten in (die vrijwel altijd op het plaatje staan onder de motorkap.
Voor A vul je de Druk in voor normale belasting.
Voor B vul je de Druk in bij volle belasting. (beide van de stikker of van een lijst bij de bandenpomp bij benzinestation of van internet)
Het antwoord is dan C= het asgewicht bij normale belasting, waar je met de beginformule weer mee kunt rekenen, samen met de gegevens van de nieuwe band. De berekende aslasten opgeteld, zou pakweg 150kg of plus nog eens 10 % boven het leeggewicht moeten zitten. als meerderen dit uitrekenen dan weten we weer met welke bagage de bandenfabrikanten rekenen.
Doordat de drukken op 0,1 bar naar boven afgerond zijn zou je ook dezelfde berekening kunnen maken met A min 0,1 bar en B, en A en B min 0,1 bar.
Dus wel weer even 2(assen)x 3 = 6 berekeningen maken.
ook is de laatste formule te gebruiken om de gewichtsverhouding voor achter uit te rekenen als je de gebruikte druk voor en achter weet, en er zijn nog andere berekeningen mee te doen.
De bedoeling is dat die wiz- kids en exel-specialisten die ook op dit forum, er vast wel een paar van zullen zijn, in overleg met mij dit verder uit kunnen werken. En natuurlijk dat jullie dit gebruiken kunnen. Een paar voorbeelden wil ik best geven, draag de gegevens maar aan.
met vriendelijke groet.
Peter
Comment