Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandendruk of bandenspanning zelf uitrekenen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
    ik heb zo mijn eigen formule:

iederen band op 2.5!!
    Dat zal ongeveer het correcte gemiddeld zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jadatis Bekijk Berichten
      Ik heb het Excell-formulier om de adviesdrukken om te rekenen bij buiten-standaard banden grondig herzien. Ook meer volledige informatie gekregen over de formule en bijtellingen bij V.W.Y banden en de camberfactor.

Volgens mij is er tussen dit nieuwe formulier nu geen speld meer tussen te krijgen , en rekent het precies zoals de autofabrikant destijds heeft gedaan of had moeten doen.
      Heb ook de Sky-drive van hotmail ontdekt , waar ik voortaan mijn nieuwe formulieren op zet .

altijd de laatste versie pakken in deze map, en van daaruit kun je net als in dit forum, verder navigeren naar andere mappen .

Waar ik in de lange tijd dat ik niet op dit forum gereageerd heb achter gekomen ben, is dat voor gewone autobanden niet de maximum-druk die op de bandwang staat gebruikt wordt, maar de referentiedruk van 2,5 bar meestal bij gewone autobanden , en 2,9 bar bij reinforced autobanden ( rf XL Extra Load) . daardoor kwamen mijn adviezen voor gewone auto's te hoog uit. Staat er At xxxkPa op de bandwang ergens, dan is dat de referentiedruk.
      waarom al die moeite doen om er achter te komen dat 2.5 altijd goed is??
      dat had ik je op 2 seconden kunnen zeggen.

Comment

Slaat nergens op. Spanning hangt af van de maat, type wagen, belading en rijstijl of rijomstandigheden

Als je bvb de banden van een Polo op 195/55R15, die amper geladen gaat rijden, op 2.5 bar gaat zetten (advies is 2.0 voor en 1.9 achter bij normaal gebruik), dan gaat de band gewoon te bol komen te staan met als gevolg:

1) Snellere slijtage in het midden van het loopvlak
        2) Verminderde grip door een verlaagd contactoppervlak

Het enige voordeel dat je gaat hebben is dat je iets minder gaat verbruik omdat je minder rubber tegen de grond hebt plakken en er dus minder rolweerstand zal zijn. Maar bon, toch liever wat extra grip en goed gesleten banden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
          Slaat nergens op. Spanning hangt af van de maat, type wagen, belading en rijstijl of rijomstandigheden

Als je bvb de banden van een Polo op 195/55R15, die amper geladen gaat rijden, op 2.5 bar gaat zetten (advies is 2.0 voor en 1.9 achter bij normaal gebruik), dan gaat de band gewoon te bol komen te staan met als gevolg:

Het enige voordeel dat je gaat hebben is dat je iets minder gaat verbruik omdat je minder rubber tegen de grond hebt plakken en er dus minder rolweerstand zal zijn. Maar bon, toch liever wat extra grip en goed gesleten banden
          I agree, elk merk en elke band op 2.5 is je reinste onzin. Zelfs levensgevaarlijk als je dat op de verkeerde wagen doet. Kijk in het boekje van de wagen of controleer je deurspijl (daar staat het ook altijd in).

Vele mensen denken ook dat als je weinig rijdt je bandenspanning langer goed blijft, terwijl net het omgekeerde waar is. Hoe minder je met de wagen rijdt; hoe vaker je de bandenspanning moet checken. Ik ben er misschien wat paranoia in, maar als ik een wagen heb check ik het elke 2 weken, minstens 1x op de maand.

Het soort band, maat van de band, soort auto, RWD/FWD/AWD maakt wel degelijk verschil ...belading ook niet vergeten, als je op verlof vertrekt en de auto is echt volgeladen steek je beter nog wat bij ...

Voorbeeld:
          - 325i E46 had standaard 2.2 voor en 2.6 achter; volgeladen op verlof werd echter aangeraden 2.6 voor en 3.0 achter.
          - volvo v70 2.4 2.5 overal
          - bmw 530d (245 RFT 19 inch) 2.4 voor (als ik me niet vergis) en 2.8 achter
          Last edited by ; 11/08/2009, 15:31.

Comment

pfff, gewoon het stickertje volgen die de fabricant in je auto kleeft ....

want iets als de ideale bandenspanning bestaat niet ...

Wat je veel ziet op racewagens is dat ze met de druk spelen om een juiste temperatuur op de banden te bereiken ...

(natuurlijk binnen de grenzen van de band)

dit hangt ook af van de veer en demperwaarde, maar die worden gekozen ifv de eigenfrequentie, en de ligging van de wagen op topsnelheid.

Comment

Zoals ik vroeger reeds eens gezegd heb is om gewoon een krijtstreep dwars over het loopvlak van de band te trekken en dan, op een vlakke ondergrond, een paar wieltoeren doen en zien of de krijtstreep overal gelijk is weggesleten. (Zowel de fabrikant als het automerk hebben de neiging om te weinig druk voor te schrijven, dit laat hun wagen/banden zachter uitkomen met meer comfort als oogmerk).

Comment

Dat zegt hij niet hoor.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

kijk naar vw met hun bluemotions: rijden op beduidend meer druk rond dan de andere versies.
                  Rij zelf rond op 2.8 terwijl 2.4 wordt aangeraden en geen last gehad van abnormale slijtage of springerig gedrag.
                  www.peugeotforum.be

Comment

en denk je dat iedereen bij verandering van gebruik meteen achter een compresseur loopt om de druk te gaan aanpassen aan de omstandigheden??
                    niet dus. die 2.5 is een ideale spanning voor jan met de pet op zijn familiebak. of mpv of hatch. of die nu rwd of fwd is,... Daarmee kan hij int stad ronddobberen maar ook 200 rijden op de autostrade. daarmee kan hij evengoed de wasmachien van de buren verhuizen. En bovenal, dan mag er al eens wat lucht uitlopen (gezien de 80% van de bevolking die nooit de bandenspanning controleerd)
                    2.0 op een doorsnee wagen is gewoon te weinig.
                    ik heb denk ik al meer rare bandenslijtagepatronen gezien en er zijn er weinig waarvan het midden is uitgesleten, geloof me vrij.
                    en staat uw zogezegd verminderde grip boven of onder het rijden met te slappe wangen?
                    Last edited by ; 12/08/2009, 20:41.

Comment

Bij mij (Freelander 2001) staat er 2 kg rondom voorgeschreven, zelf steek ik er 2.2 kg in en bevind me zeer goed daarmee. Ik kijk mijn bandenspanning wekelijks na (alhoewel ik "niet meer" de grote kilometervreter ben) met zo'n staande fietspomp met manometer op. Deze gaat redelijk accuraat want heb hem getest met een manuele spanningmeter die ik nog heb van het merk Lucas, die op zijn beurt weer relatief correct werkt als ik vroeger vergeleek met de meters aan de verschillende benzinestations. In alle geval moet ik daar schier nooit wat bijpompen, niettegenstaande de wagen soms 4-5 dagen na elkaar stilstaat schijnen de banden toch goed bestand tegen drukverlies. (BF Goodrich Macadam, tubeless 215/65x16)

Comment

Nog aan iets gedacht gisteren terwijl ik de bandenspanning aan het checken was.

Niet vergeten van ook het reservewiel na te zien en er zo'n 2 à 300 gram meer in te steken dan in de andere banden. (Dit om het "soms vergeten na te zien" te compenseren en om er zeker van te zijn dat het reservewiel op druk staat in geval het nodig is om het te steken.)

Comment

en denk je dat iedereen bij verandering van gebruik meteen achter een compresseur loopt om de druk te gaan aanpassen aan de omstandigheden??
                          niet dus. die 2.5 is een ideale spanning voor jan met de pet op zijn familiebak. of mpv of hatch. of die nu rwd of fwd is,... Daarmee kan hij int stad ronddobberen maar ook 200 rijden op de autostrade. daarmee kan hij evengoed de wasmachien van de buren verhuizen. En bovenal, dan mag er al eens wat lucht uitlopen (gezien de 80% van de bevolking die nooit de bandenspanning controleerd)
                          2.0 op een doorsnee wagen is gewoon te weinig.
                          Er staat nergens dat ik denk dat iedereen de spanning gaat aanpassen aan de omstandigheden. 2.5 is zeker niet de ideale spanning. Voor laag profiel banden kan 2.5 voor bepaalde wagens geadviseerd worden, maar niet voor alle wagens en zeker niet voor de doorsnee auto.

Jan met de pet rijdt dagdagelijkse dezelfde trajecten. Verhuizen doe je niet elk jaar en op een autostrade aan 120 per uur kan een adviesspanning van 2.0 bar voldoen voor bepaalde auto's, ook in bvb een Golf IV met 16" banden

ik heb denk ik al meer rare bandenslijtagepatronen gezien en er zijn er weinig waarvan het midden is uitgesleten, geloof me vrij.
                          en staat uw zogezegd verminderde grip boven of onder het rijden met te slappe wangen?
                          Is toch normaal: ofwel controleer je regelmatig je banden en weet je ook wat je best in je banden moet pompen. Ofwel controleer je het niet en dan zal je idd vaker met onderspanning gaan rijden. Het klopt dus dat je vaker banden met gesleten schouders zal zien maar dit ligt niet aan het feit dat de mensen hun banden niet hard genoeg pompen. Het ligt gewoon aan het feit dat de mensen hun bandendruk niet controleren en dat is totaal iets anders. Het gaat hier toch niet over "wat is de beste spanning voor iemand die nooit naar zijn banden kijkt". Het gaat hem erom wat de beste spanning is voor een bepaald type wagen en dat is zeker niet 2.5 bar.

Je kan je spanning bij het begin idd een paar 100 gram hoger zetten omdat de band sowieso wat spanning zal verliezen maar nadien blijft de spanning redelijk stabiel. Dit heeft te maken met het feit dat in gewone lucht zuurstof (ongeveer 1/5) en stikstof (ongeveer 4/5) zit. De zuurstof gaat er het makkelijkste uit omdat de zuurstofdeeltjes kleiner zijn en makkelijker kunnen ontsnappen. Als je bijvult, dan vul je de ontbrekende druk aan met nog eens 4/5 stikstof waardoor je band bijna helemaal met stikstof gevuld zal zijn en een veel constantere druk zal hebben. Maar dat is een andere discussie

Comment

Er staat nergens dat ik denk dat iedereen de spanning gaat aanpassen aan de omstandigheden. 2.5 is zeker niet de ideale spanning. Voor laag profiel banden kan 2.5 voor bepaalde wagens geadviseerd worden, maar niet voor alle wagens en zeker niet voor de doorsnee auto.

Jan met de pet rijdt dagdagelijkse dezelfde trajecten. Verhuizen doe je niet elk jaar en op een autostrade aan 120 per uur kan een adviesspanning van 2.0 bar voldoen voor bepaalde auto's, ook in bvb een Golf IV met 16" banden

Is toch normaal: ofwel controleer je regelmatig je banden en weet je ook wat je best in je banden moet pompen. Ofwel controleer je het niet en dan zal je idd vaker met onderspanning gaan rijden. Het klopt dus dat je vaker banden met gesleten schouders zal zien maar dit ligt niet aan het feit dat de mensen hun banden niet hard genoeg pompen. Het ligt gewoon aan het feit dat de mensen hun bandendruk niet controleren en dat is totaal iets anders. Het gaat hier toch niet over "wat is de beste spanning voor iemand die nooit naar zijn banden kijkt". Het gaat hem erom wat de beste spanning is voor een bepaald type wagen en dat is zeker niet 2.5 bar.

Je kan je spanning bij het begin idd een paar 100 gram hoger zetten omdat de band sowieso wat spanning zal verliezen maar nadien blijft de spanning redelijk stabiel. Dit heeft te maken met het feit dat in gewone lucht zuurstof (ongeveer 1/5) en stikstof (ongeveer 4/5) zit. De zuurstof gaat er het makkelijkste uit omdat de zuurstofdeeltjes kleiner zijn en makkelijker kunnen ontsnappen. Als je bijvult, dan vul je de ontbrekende druk aan met nog eens 4/5 stikstof waardoor je band bijna helemaal met stikstof gevuld zal zijn en een veel constantere druk zal hebben. Maar dat is een andere discussie
                            en zo hebben we elk onze mening

Comment

Ik hou mijn bandendruk in de gaten met dit klein ventieldopje van www.Air-Check.eu
                              Heb eerst mijn banden laten oppompen door de bandencentrale op de aangegeven druk die in de deur is vermeld, en nu zie ik wanneer de bandenspanning lager is geworden dan goed is. Reageert al vanaf een kwart bar. Preciezer dan de duurdere systemen die op ABS of in de band worden ingebouwd.
                              Ik vertrouw op de vermelding in de deur, en neem altijd de hoogste druk, Dan slijten mijn banden niet zo hard van mijn auto. En ik ben geen sportieve rijder, dus echt precies hoeft het niet te zijn. Mij is het vooral belangrijk dat ik weet dat ze niet te zacht staan.

Comment

Working...
                              X