Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Droog sturen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Droog sturen

Een kameraad is gisteren voor zijn praktijk gegaan en vroeg mij ervoor "Droogsturen, daar letten ze heel hard op zeker?"

Ben wa op zoek gegaan en heb dus gevonde da ze hier inderdaad hard op letten. Letterlijke copy/paste:

Na je examen best ook niet, tenzij je graag een klantenkaartje bij je garagist wil. Die zal blij zal als je het altijd doet. Droogsturen zorgt voor schade aan je wagen..
    ...maar "droogsturen" is gewoon een slechte rijtechniek.
    Heb het al eens thuis ter sprake gebracht en daar beweren ze (vader, hobby-mechanieker, 2x schoonbroer, mechaniekers van beroep, ene int leger, andere maakt camions/kranen/....) dat het rijkelijk overdreven is...is dat zo?
    Honda Civic Type R EP3 - 200pk
    Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
    Honda Civic Type R EP3 - 250pk
    Honda Del Sol - 120pk

Bedoel je aan je stuur draaien terwijl je auto stilstaat?

Comment

Yep is wat korter om "Droog sturen" in de titel te zetten, ipv "Aan je stuur draaien als de auto stil staat" ^^

Zou volgens hun heel grote schade aan je stuurinrichting veroorzaken.
      Honda Del Sol - 120pk

Comment

Geen idee, volgens mij is het wel sletiger voor de banden

Comment

Dat beweren ze ook, maar ff later zeggen ze dat dat eigelijk opgeheven wordt door normale slijtage.

Ze hebben het voornamelijk over je stuurinrichting, dat hier krachten op los komen die groter zijn dan je beseft, waardoor je het spul gaat ontregelen/krom trekken...waardoor je speling op je stuur krijgt na verloop van tijd.

Mij lijkt het allemaal heel ver gezocht, of toch zwaar overdreven, maar kan hier nergens echt "bewijs" van vinden. Veronderstel dat hier wel wat garagisten ofzo zitten die hier meer over kunnen zeggen...
          Honda Del Sol - 120pk

Comment

Op de meeste ondergronden gaat het Droogsturen zowieso stroever, als je dit regelmatig of dagelijks zou dan dan is de slijtage idd groter omdat je meet weerstand hebt. Maar of het ni ECHT zoveel meer schade doet dat denk ik niet hoor.

Comment

Het zit tussen mijn oren dat dat niet goed kan zijn voor een auto en dat is de reden dat ik het zelf zo veel mogelijk probeer te vermijden. Bij inparkeren gaat het echter vaak niet anders.

Geen idee of het ook echt slecht is, maar ik vind het zo onnatuurlijk aanvoelen.

Comment

denk dat het stuur tegen de aanslag houden meer schade toe zal brengen...
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Is idd niet goed voor de auto. Probeer 't maar eens te doen in een auto zonder servo, dan weet je 't wel.

Comment

Heb thans nog nooit van iemand gehoord dat iemand auto daardoor schade heeft opgelopen... .

Maar ik heb dat idd nog al gehoord dat dat slecht is. Vooral vroeger in het Saxo-tijdperk. Standaard wielen met 165 bandjes en dan 17" velgjes met 205 bandjes ofzo. De servopomp zal wat meer afzien maar heb eigenlijk nog nooit gehoord dat die daardoor stuk gegaan is...
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

het is zowizo slecht voor band (loopvlak en ook flank)

Het is ook slecht voor de stuurinrichting, op de stangen en gewrichten komen een pak meer krachten dat dat je stuurt met nog maar 2km/h bewegin.

Je voelt best als je dit doet met een wagen zonder servo hoe hard je moet sleuren als je stil staat.
                      Het is bij een wagen met servo nog slechter dan zonder aangezien de kracht dan door de servo geleverd groter is dan wat jij in een auto zonder zou kunnen doen.
                      In het geval van een hydraulische servo (pomp aangedreven door je motor) hoor je het soms ook dat je motor dan wat moeite heeft in ralentie om je pomp aan te drijven aangezien deze op dat moment serjeus wat druk moet geven.

Van een keertje te doen zal je niet dadelijk iets kapot maken, maar ik kan mij wel inbeelden dat er sneller slijt komt op de stuurgewrichten, stuurhuis, of stangen. Je gaat ook sneller je sporing/uitlijning omzeep hebben ze mij ooit gezegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk Berichten
                        Is idd niet goed voor de auto. Probeer 't maar eens te doen in een auto zonder servo, dan weet je 't wel.
                        Dat is exact wat ze je zeggen als je het vraagt aan een rij-instructeur...heb jij rijschool gedaan? (gewoon een vraag, niet verkeerd opvatten )

Je gaat ook sneller je sporing/uitlijning omzeep hebben ze mij ooit gezegd.
                        Hoor je ook overal..."hebben ze mij ooit gezegd"..maar daar blijft het bij. Kan wel geloven dat er veel krachten op vrij komen, maar dat weten constructeurs toch ook? Als het ZO slecht is, waarom maken ze de auto dan niet zo, dat je niet kan draaien als je niet in beweging bent ofzo...of één of andere oplossing.

Heb thans nog nooit van iemand gehoord dat iemand auto daardoor schade heeft opgelopen...
                        Exactly my point. Daarom dat ik het hier wou proberen, mss dat iemand hier garagist is die dit kan bevestigen/ontkennen.
                        Honda Del Sol - 120pk

Comment

er komen meer krachten op en onderdelen zien dus in ieder geval meer af. Ik ben er wel van overtuigd dat je dus sneller slijtage krijgt, maar wat is sneller???

Een constructeur maakt een wagen zodat onderelen zeker meegaan tot na de garantieperiode. En met wat geluk rekenen ze 8jaar in hun berekeningen. Laat ons dus zeggen dat als je dit veel doet je na deze periode toch wel al grote slijtage gaat hebben en als je dit niet doet dat alles van je stuurinrichting toch wel wat extra jaren meegaat omdat er nooit de maximum krachten zijn vrij gekomen waarom alles berekend is.

Constructeur berekenen zeker niets om nooit stuk te gaan, gewoon om met 99% zekerheid x aantal jaar mee te gaan bij normaal gebruik.

Comment

Wel, dat is langs één kant ook wat ik bedoel..

ik zeg niet dat er geen meer slijtage is, maar zij beweren dat je "een abonement bij je garagist moet nemen"...en gewoon het feit dat ze erop letten bij het examen lijkt mij heel ver gezocht.

Nuja, er ligt hier een goei 200meter van mij af een garage, mss eens langsgaan en daar eens vragen
                            Honda Del Sol - 120pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                              In het geval van een hydraulische servo (pomp aangedreven door je motor) hoor je het soms ook dat je motor dan wat moeite heeft in ralentie om je pomp aan te drijven aangezien deze op dat moment serjeus wat druk moet geven.
                              Herkenbaar. Als ik aan het stuur draai van de Q7 bij stilstand, dan zakt de stationaire toerental.

Comment

4 ton zonder servo is ideaal om het af te leren
                                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Als ze op de rijschool iemand deze slechte gewoonte kunnen afleren door te dreigen met een abonnement bij de garage te moeten nemen is dat toch een goede zaak ? Heb van vroeger al de gewoonte aangenomen van altijd wat beweging in de wagen te hebben (als het enigszins mogelijk is natuurlijk) bij het manoeuvreren/parkeren, dus nooit "droog" te sturen, ik probeer ook van het stuur nooit tot tegen de uiterste aanslagpositie te laten bij het parkeren, zou naar het schijnt ook niet goed zijn voor de dichtingen of zo.

Comment

probeer eens om stilstaand je stuur van de ene aanslag naar de andere aanslag te draaien als je geen servo hebt. je zal het niet vaak doen.