Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ecodrive en schakelen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ecodrive en schakelen

hoi,

sinds enkele dagen mijn nieuwe GP in bezit. En heb er onmiddellijk ecodrive op geplaatst. Sinds vandaag konden ze een gemiddelde berekenen maar het was niet echt goed. Mijn eco-index is gemiddeld 62 punten. Het grootste probleem volgens ecodrive is mijn schakelen.

Ik ben iemand die vrij vroeg schakelt, dat dacht ik tenminste... Volgens ecodrive moet ik als volgt schakelen:

ik naar 2e moet schakelen op 1500: doe ik juist
    ik naar 3e moet schakelen op 1200: ik doe het op 1800
    ik naar 4e moet schakelen op 1100: ik doe het op 2100
    ik naar 5e moet schakelen op 1000: ik doe het op 2200
    ik naar 6e moet schakelen op 900: ik doe het op 2200

zijn die waarden niet ontzettend laag waar ik zou moeten schakelen? Als ik al naar 3e moet op 1200, dan gaat die wagen amper vooruit en moet ik zelfs het gaspedaal véél dieper indrukken om niet stil te vallen? En ik vond nu al dat ik veel te vroeg schakel:

die data hebben ze afgenomen van een rit waar ik toevallig een eco-index haalde van 85!! Ik heb 2 ritten van de in totaal 62 ritten die 85 en 91 halen als score en net DIE nemen ze dan als referentie om mijn schakelen onder de loep te nemen!

Zijn er mensen die dat programma ook gebruiken en kunnen zeggen hoe hun status is vwb schakelen en ecodrive? Bij de andere parameters zat het alleszins wel goed.

Oorspronkelijk geplaatst door pina- Bekijk Berichten
    hoi,

sinds enkele dagen mijn nieuwe GP in bezit. En heb er onmiddellijk ecodrive op geplaatst. Sinds vandaag konden ze een gemiddelde berekenen maar het was niet echt goed. Mijn eco-index is gemiddeld 62 punten. Het grootste probleem volgens ecodrive is mijn schakelen.

Ik ben iemand die vrij vroeg schakelt, dat dacht ik tenminste... Volgens ecodrive moet ik als volgt schakelen:

ik naar 2e moet schakelen op 1500: doe ik juist
    ik naar 3e moet schakelen op 1200: ik doe het op 1800
    ik naar 4e moet schakelen op 1100: ik doe het op 2100
    ik naar 5e moet schakelen op 1000: ik doe het op 2200
    ik naar 6e moet schakelen op 900: ik doe het op 2200

zijn die waarden niet ontzettend laag waar ik zou moeten schakelen? Als ik al naar 3e moet op 1200, dan gaat die wagen amper vooruit en moet ik zelfs het gaspedaal véél dieper indrukken om niet stil te vallen? En ik vond nu al dat ik veel te vroeg schakel:

die data hebben ze afgenomen van een rit waar ik toevallig een eco-index haalde van 85!! Ik heb 2 ritten van de in totaal 62 ritten die 85 en 91 halen als score en net DIE nemen ze dan als referentie om mijn schakelen onder de loep te nemen!

Zijn er mensen die dat programma ook gebruiken en kunnen zeggen hoe hun status is vwb schakelen en ecodrive? Bij de andere parameters zat het alleszins wel goed.
    ik wil niets zeggen maar als je aan die toerentallen gaat schakelen dan ga je na 4 jaar volgens mij je motor de vuilbak in kunnen gooien.
    Ik denk dan aan
    - verstopte roetfilters die van zijn leven niet kunnen regenereren aan deze toerentallen (en met hoger verbruik als gevolg)
    - extreem slechte smering van lagers en nokkenassen omdat aan deze toerentallen er bijlange niet genoeg oliedruk wordt opgebouwt. In combinatie met dan een beetje wat helling dus iets meer vermogen nodig krijgt je krukas nogeens serjues wat klappen vanwege slechte smering maar wel vermogen leveren.
    - verstoppen van egr kleppen door roet vorming

lijkt mij dat ik dan maar wat toeren maak en mijn motor langer als 4 jaar levend houd waarmee ik na 10 jaar volgens mij even veel vervuild heb dan iemand die om de 3jaar een nieuwe kar nodig heeft.

mijn mening he

Comment

Rij zo en je zal misschien iets minder verbruiken, maar je rijdt je motor en heel de techniek kapot op die manier.
      Opschakelen onder de 1500rpm, hoe kan je het ook verzinnen? Dat is opgesteld door mensen die niks van techniek kennen, en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Schakel gewoon zoals je nu gewoon bent, en je motor zal véél gezonder blijven, met minder kosten als gevolg.

Comment

ikzelf heb een automaat en als bedrijfswagen een vw caddy tdi hier

met die caddy schakel ik net boven de relantie van pakweg 850 , zo rijdt de caddy mooi 50 tegen 1000 o/min

tis wel veel schakelen anders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          Rij zo en je zal misschien iets minder verbruiken, maar je rijdt je motor en heel de techniek kapot op die manier.
          Opschakelen onder de 1500rpm, hoe kan je het ook verzinnen? Dat is opgesteld door mensen die niks van techniek kennen, en niet verder kijken dan hun neus lang is.

Schakel gewoon zoals je nu gewoon bent, en je motor zal véél gezonder blijven, met minder kosten als gevolg.
          helemaal mee eens dus.
          Volgens mij zijn dat pipo's die dat gewoon berekenen aan de hand van injectiehoeveelheden bij bepaalde toerentallen. Ok je zal minder verbruiken, totdat alles de frut in is want daar waren ze te "lomp" voor om daarmee rekening te houden.
          Ik wil de eerste motor nog tegenkomen met 100000km op de teller die nooit boven de 15000rpm is geweest. Die is gewoon kompleet dood.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
            Ik wil de eerste motor nog tegenkomen met 100000km op de teller die nooit boven de 15000rpm is geweest. Die is gewoon kompleet dood.
            goh, heel veel auto's met een automaat en veelal een rustige chauffeur komen vaak alleen op de autostrade tegen 120 boven de 2000

zeker v8-en gekoppeld aan een automaat

Comment

hoi,

sinds enkele dagen mijn nieuwe GP in bezit. En heb er onmiddellijk ecodrive op geplaatst. Sinds vandaag konden ze een gemiddelde berekenen maar het was niet echt goed. Mijn eco-index is gemiddeld 62 punten.
              is dat een gadget van fiat eigelijk, of een onafhankelijke (sic) instelling ?

Comment

Ik zie het nut niet in van ecodrive
                als de naft op is, moet je toch terug gaan tanken.
                En 't is nog niet eens gezond voor de motor
                ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  goh, heel veel auto's met een automaat en veelal een rustige chauffeur komen vaak alleen op de autostrade tegen 120 boven de 2000

zeker v8-en gekoppeld aan een automaat
                  maar dan heb je het over automaten met vloestofkoppeling wat toch wel wat voor zorgt dat je kukas minder afziet. En als je ergens wat meer vermogen nodig hebt dan schakeld de automaat wel terug (ik denk aan bergop het gas wat dieper induwen). Wat je met een manuele bak dan wel eens vergeet te doen als "eco rijder"

Comment

ook waar

Comment

Optrekken is maar de derde belangrijkste faktor voor een laag verbruik. Snelheid rond de 90-100km/h houden en zo vooruitziend rijden dat je quasi niet hoeft te remmen (uitbollen in versnelling, vlotte bochten) zijn veel belangrijker. Optrekken doe je best met halfgas (gevoelsmatig 50% vermogen, niet pedaalstand) en schakelen doe je bij een toerental zodat het toerental na het schakelen terugvalt naar het laagste toerental waarbij de motor zich "goed" voelt. Zodra cruise speed bereikt is naar de hoogst mogelijke versnelling schakelen.

Ultralage toeren is enkel om echt de laatste druppel eruit te halen, maar dat lijkt me niet houdbaar op de lange duur als er op andere punten meer te winnen valt met minder tijdsverlies.
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

natuurlijk wel vreemd, aangezien het fiat zelf is die dat programma heeft opgesteld. Ze kijken normaal gezien wel degelijk naar welke wagen dat je hebt, want daar vragen ze naar voor ze jouw gegevens verzamelen. Ik ga het toch eens uittesten wat ecodrive mij voorschrijft, maar ik vind het toch maar vreemd, aangezien ik nu al het gevoel heb dat ik te vroeg schakel.

Natuurlijk is het met elke wagen anders, maar wanneer schakelen jullie in normale omstandigheden? Ik ga altijd tot 2000 rpm vooraleer te schakelen. Ik heb al mensen gezien die tot 3000 rpm gaan vooraleer te schakelen...

Comment

Is het slecht om met een benzine bv 50 in 4de te gaan rijden? 1500 toeren ofzo.
                          Of rij je dan beter in 3de aan 2000 ?

Comment

Natuurlijk is het met elke wagen anders, maar wanneer schakelen jullie in normale omstandigheden? Ik ga altijd tot 2000 rpm vooraleer te schakelen. Ik heb al mensen gezien die tot 3000 rpm gaan vooraleer te schakelen...
                            Bij normaal rijden tussen de 2-3000rpm opschakelen. Bij hernemen rond de 3500-4000rpm.

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                            Constante snelheid best in 4de dan, dan ga je minder verbruiken. Maar wil je dan hernemen, ben je beter van even terug te schakelen naar 3de en zo normaal te hermenen, dan in 4de te blijven en plankgas te moeten geven zonder vooruit te komen.

Comment

Ok, dan ben ik goed bezig..
                              4de rijdt dan ook comfortabeler vind ik.. minder directe reactie, als het lang rechtdoor is heb ik die directe reactie niet nodig, imo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                helemaal mee eens dus.
                                Volgens mij zijn dat pipo's die dat gewoon berekenen aan de hand van injectiehoeveelheden bij bepaalde toerentallen. Ok je zal minder verbruiken, totdat alles de frut in is want daar waren ze te "lomp" voor om daarmee rekening te houden.
                                Je zou beter vragen of je er al eentje gezien hebt die aan die waarden al eens gedraaid heeft ??

Comment

20000 o/min en blokjes halen de 100000

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                                    Goh, probleem, wat is een probleem? Een moderne motor kan redelijk veel hebben en zolang de motor zich niet verslikt of zwaar begint te trillen zie ik geen probleem. 1500 lijkt mij geen enkel probleem zolang snelheid constant is. Wil je versnellen is het wel gepast 1 of twee vitessen terug te schakelen.

Er bestaan drie niveaus qua antwoord:
                                    - Voor diegene die geen intresse hebben in auto's: als het veel lawaai begint te maken, is het tijd om te schakelen' (werkt bij mijn lieve moeder).
                                    - Voor de mensen die de toerenteller weten te vinden: schakeltijd bij een modale tdi is rond 2000-2500, benzine 3000-3500
                                    - Voor de mensen die met hun auto bezig zijn: volledig variabel en volledig afhankelijk van het tempo, doch altijd schakelen bij zo laag mogelijke toeren voor de gewenste acceleratie.

Dus, als het verkeer erg traag optrekt of ik gewoon nul haast heb, kan ik al schakelen bij 1300 toeren van 2 > 3 bijvoorbeeld. Zolang je niet te veel gas geeft dat het begint te schudderen is dat geen probleem. Maar ik rijd niet heel de tijd zo natuurlijk (risico dat niet alle vuiligheid derdoor vliegt), en dus als het rap moet, dan schakel ik bij 4800 (of ~4000 bij modale diesel). Ben ik alleen normaal tempo is idd rond 2000-2500 en cruizen is ~1500 toeren behalve in zen zes als het wat rapper moet - anders zou ik nooit rapper of 70 rijden
                                    Last edited by Onehp; 26/04/2009, 21:10. Reden: de tt
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      20000 o/min en blokjes halen de 100000
                                      We spreken hier wel over seriewagens éh ????

Comment

Naar 6de schakelen bij 900 toeren?

Dat betekent dat je de vijfde versnelling niet kan gebruiken volgens mij.
                                        Volgens mij is er iets mis met dat programma...
                                        Last edited by Gere; 26/04/2009, 21:32.
                                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Working...
                                        X