Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fiat doblo 13 jtd gaat max 3000 toeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • fiat doblo 13 jtd gaat max 3000 toeren

    geschiedenis;
    1-Na groot onderhoud; darm aan brandstoffilter slecht aangesloten, losgekomen met veel brandstofverlies als gevolg.

    tijdelijk straps rond leidingen in lokale garage,
    dag nadien rit 40 km naar garage + na 20 min op autosnelweg= maximum 100 km/h + indicator motormanagement + sterke brandstofgeur

    2-Garage vervangt leidingen van filter tot motor.


    rit 40 km ok geen probleem. 135 km/h is ok voor deze wagen

    dag nadien kan er maximum 110 km/h op autosnelweg + indicator motormanagement + opnieuw sterke brandstofgeur

    3-Garage vervangt leidingen aan motorblok waar blijkbaar ook een lekkage zat. was bij uitlezen blijkbaar ook melding common rail, maar wagen reed perfect na vervangen leidingen


    rit 80 km ok geen probleem.

    vandaag kan er opnieuw maximum 110 km/h op autosnelweg + indicator motormanagement



    rijgedrag:
    is precies rijden op 3 cylinders waarbij het maximum vermogen bij 3000 tr is bereikt.

    aangezien het niet constant is, er geen schokken of extra rookontwikkelling is, denk ik niet dat er lucht in de leidingen zit.

    heeft iemand hier ervaring mee??
    welke problemen lijken het meest voor de hand liggen

  • #2
    indicator motormanagemen = ergens een storing = motormanagment zorgt ervoor dat je niet boven de 3000rpm kan met gereduceerd vermogen.
    Vandaar dat het voor jouw lijkt dat hij op 3cyl rijd. Het is niet de oorzaak van het probleem (het maar 3000rpm en weinig vermogen) maar het is het gevolg, doordat het motormanagment ergens een waarde buiten toleraties waarneemt gaat hij het vermogen en toerental beperken om extra schade te voorkomen.

    Lucht zou eventueel kunnen zodat de druk in de commonrail installatie te laag is, maar normaal ontlucht zo'n commonrail ding vanzelf, zolang je enkel aan de lagedruk leidingen hebt liggen werken (dit zijn de flexibele leidingen en bijvoorbeeld stuk waar de filter op zit). De hogedrukleidingen in staal zullen ze wel niet aan geweest zijn zeker?

    Het kan natuurlijk zijn dat door de grote lekkage je hogedruk pomp een tijdje lucht heeft rondgedraaid ipv diesel. En laat diesel nu juist hetgeen zijn wat deze pomp smeert. De hogedrukpompen kunnen er in het algemeen niet super goed tegen om ongesmeerd te draaien, en dan kan je wel eens blijvende schade oplopen aan je hogedrukpomp. Spijtig is een hogedrukpomp een kostelijk onderdeel.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat de diesel die overal in je motorruimte heeft liggen rondspatten door de lekkage ergens een kabel of darm heeft aangetast. Buiten de diesel-leidingen zelf is er niets echt goed bestand tegen diesel . En kan het probleem nu totaal iets anders zijn.

    Moraal, laat de wagen uitlezen op het moment dat het motorstoringslampje brand. Vermoedelijk ga je een melding krijgen over commonrail-druk als het iets te maken heeft met de leidingen of hogedrukpomp.

    Comment


    • #3
      Turbodruk sensor stuk of kabeltje van de turbo gebarsten...
      sigpic

      Comment


      • #4
        laatste update,

        bij laatste controle in garage blijkt de sensor of ventiel van de commonrail stuk of niet goed werkend (krijg raad om naar fiat garage te gaan)

        blijkbaar moet deze sensor bij relantie draaien ± 280 bar geven, maar zou er nu bijna 560 bar geven.

        pffffft ze zullen nu wel de kosten op mij proberen te schuiven zeker.

        mijn onderhoud zonder zorgen begint stilaan een hel te worden

        gerd

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door gerdbob Bekijk Berichten
          (krijg raad om naar fiat garage te gaan)
          had je in de eerste plaats moeten doen

          Comment

          Working...
          X