Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik in ralenti ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Dit hangt vooral af van welke olie er in de motor is. Je hebt olie die 'meer beschermt bij koude start' zoals ze er reclame voor maken en dit klopt ook wel. Hoe synthetischer de olie, hoe dunner hij is in koude toestand en hoe meer hij beschermt bij koude start.

Ik zou de brandstof niet willen betalen van alle Belgen die op een koude morgen hun wagen denken warm te draaien in "ralenti." Ik doe zoiets nooit omdat het slecht is en verspilling is en ook omdat ik een garage heb natuurlijk.
    Klopt, maar er zit goeie (dure) olie in de mijne.
    Ik rij gewoon direct weg maar als ik geen zin heb om te krabben durf ik hem wel eens warmdraaien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Dit hangt vooral af van welke olie er in de motor is. Je hebt olie die 'meer beschermt bij koude start' zoals ze er reclame voor maken en dit klopt ook wel. Hoe synthetischer de olie, hoe dunner hij is in koude toestand en hoe meer hij beschermt bij koude start.

Ik zou de brandstof niet willen betalen van alle Belgen die op een koude morgen hun wagen denken warm te draaien in "ralenti." Ik doe zoiets nooit omdat het slecht is en verspilling is en ook omdat ik een garage heb natuurlijk.
      Klot inderdaad dat die olie beter beschermd bij koudstart, maar dat impliceert nog altijd dat je oliepomp voldoende draait.
      Deze olie is evenals de gewone ook NIET gemaakt om warm te draaien op stationair toerental, maar zal meer bescherming bieden tijdens het rijden wanneer de motor nog koud is

Comment

Ps. De enigste reden waarom ik m'n motor in ralenti laat draaien is zodat m'n wagen kan opwarmen... interieur
        AutoMinded.be

Comment

Ik overdrijf daar nogal in, in het vermijden van koude starts.
          Als ik de auto wil wassen dan duw ik hem buiten uit de garage en daarna terug naar binnen terwijl dat een beetje omhoog gaat. Moet dan soms 5 keer proberen om hem boven te krijgen

Als het echt koud is moet je zo'n standkachel hebben in de auto maar hier is dat overbodig.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

De reden dat ze in veel handleidingen afraden om een motor stationair te laten warmdraaien heeft niet alleen te maken met het feit dat een motor beter opwarmt tijdens het rijden (relatief lage belasting maar voldoende om op temperatuur te komen.... en inderdaad, hoe minder lang een motor koud moet draaien, hoe beter, want het is dat koud draaien dat heel slecht is.... daarom ook dat het niet goed is extreem te overdrijven met 'warm rijden' en daarbij bijvoorbeeld niet boven de 1500rpm te komen zoals je wel eens hoort), maar ook dat veel mensen - als ze dan denken dat hun motor op temperatuur is aan de hand van hun koelwater (slechte indicatie, zeker bij stilstand!)- direct normaal gaan rijden met hun wagen. Terwijl versnellingsbak- en differentieelolie nog koud en dik zijn.

Comment

Het beste voor een auto is volgens mij: Toch even stationair laten lopen (minuutje of 1 a 2). Vervolgens rustig 25km doen en dan geleidelijk aan hogere toeren gaan opzoeken. En voor een turbo motor altijd even laten nadraaien.
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                De reden dat ze in veel handleidingen afraden om een motor stationair te laten warmdraaien heeft niet alleen te maken met het feit dat een motor beter opwarmt tijdens het rijden (relatief lage belasting maar voldoende om op temperatuur te komen.... en inderdaad, hoe minder lang een motor koud moet draaien, hoe beter, want het is dat koud draaien dat heel slecht is.... daarom ook dat het niet goed is extreem te overdrijven met 'warm rijden' en daarbij bijvoorbeeld niet boven de 1500rpm te komen zoals je wel eens hoort), maar ook dat veel mensen - als ze dan denken dat hun motor op temperatuur is aan de hand van hun koelwater (slechte indicatie, zeker bij stilstand!)- direct normaal gaan rijden met hun wagen. Terwijl versnellingsbak- en differentieelolie nog koud en dik zijn.
                mijn motor warmt veel sneller op als ik hem stilstaand laat opwarmen, dan wanneer ik er direct mee begin te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                  mijn motor warmt veel sneller op als ik hem stilstaand laat opwarmen, dan wanneer ik er direct mee begin te rijden.
                  dat zal wel, bij stilstand heb je immers geen rijwindkoeling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                    dat zal wel, bij stilstand heb je immers geen rijwindkoeling
                    voila, rijwindkoeling vs belasting
                    zal bij elke auto anders liggen.

Als ik ik 2min aan de rode lichten sta begint m'n fan al te draaien, heet blokje

Comment

Effe hier een video van koudstart van een Audi Q7 posten, aangezien het nu daarover gaat:

Als de motor gestart is, gaat die vanzelf zo'n dik 10 sec. (afhankelijk van de buitentemperatuur) boven de 1000 toeren (ong. 1200 tr/min) draaien en zakt daarna in ralenti. Heeft dat wel nut, om 'm warm te krijgen? Zou dat ook niet bij andere auto's toegepast worden?
                      Last edited by ; 11/11/2008, 20:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten

Als de motor gestart is, gaat die vanzelf zo'n dik 10 sec. (afhankelijk van de buitentemperatuur) boven de 1000 toeren (ong. 1200 tr/min) draaien en zakt daarna in ralenti. Heeft dat wel nut, om 'm warm te krijgen? Zou dat ook niet bij andere auto's toegepast worden?

Alle autos met injectie doen dat hoor. Als je een te lage ralenti hebt bij koude motor valt em gewoon uit
                        Bij carbs had je hetzelfde effect als de choke open staat.

Comment

Izzy , die verhoogde koudstartralenti dient vaak ook voor het snel terug op peil brengen vd batterijspanning want tegenwoordig zitten veel wagens met relatief kleine batterij (laag aantal A/h koudstartvermogen) omwille vd kostprijs of omwille v ruimtegebrek om grotere accucapaciteit te monteren .
                          Anderzijds zit er meer en meer elektronica in de wagens dus compenseren ze dat dmv iets krachtiger alternator , als je die sneller doet draaien , levert hij meer stroom .

Comment

Is een oliepomp de dag van vandaag niet elektrisch?

Het beste is waarschijnlijk een elektrische verwarming (bvb met Volvo Flexifuel). Ik start meestal ook vooraleer ik begin te krabben, maar dat is omdat de achterruit dan ontdooit is op de tijd dat ik de andere ramen afkrab, en omdat ik anders makkelijk last krijg van aandampen van de vooruit (en beter een auto die technisch iets minder lang meegaat dan een technisch perfecte wagen tegen een paal )

Comment

Ik rijd regelmatig met een medisch interventievoertuig op circuit bij snelheidswedstrijden.
                              Daarom moeten wij soms een 10-24 u paraat staan met draaiende motor, zowel voor een snelle interventie als voor airco-comfort voor alle inzittenden. De wagens verbruiken dan wel zo'n 15 liter per 10u. Onze interventiewagens zijn meestal mono-volumers of Vito's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                                Is een oliepomp de dag van vandaag niet elektrisch?
                                een waterpomp tot daar aan toe.
                                Een oliepomp neen die is rechtreeks aangedreven door de krukas. En de werking ervan dus rechtreeks gerelateerd aan het toerental.

Comment

Working...
                                X